Chorwacja to jeden z ostatnich krajów
przyjętych do stworzonego przez Międzynarodową Organizację Morską
(IMO) traktatu o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu
statków, zwanego Konwencją Hongkong.
Konwencja obejmuje projektowanie,
budowę, zarządzanie, konserwację statków oraz ich przygotowanie
do recyklingu w sposób zapewniający bezpieczne i ekologiczne
złomowanie wyeksploatowanych jednostek.
Zgodnie z traktatem statki kierowane do
recyklingu są zobowiązane do posiadania inwentarza materiałów
niebezpiecznych, specyficznego dla każdego statku. Stocznie złomowe
są zobowiązane do przedstawienia planu złomowania statku,
określającego sposób, w jaki każdy statek zostanie poddany
recyklingowi, w zależności od jego danych szczegółowych i
inwentarza.
Lista krajów, które do tej pory przystąpiły do traktatu obejmuje: Belgię, Kongo, Chorwację, Danię, Estonię, Francję, Niemcy, Ghanę, Indie, Japonię, Maltę, Holandię, Norwegię, Panamę, Serbię i Turcję.
Według IMO szesnaście krajów będących stronami konwencji reprezentuje obecnie około 29,58% światowego tonażu statków handlowych.
Wejście w życie konwencji spodziewane
jest 24 miesiące po jej ratyfikacji przez piętnaście krajów,
reprezentujących 40% światowej żeglugi handlowej według tonażu
brutto, przy łącznej maksymalnej rocznej wielkości recyklingu
statków nie mniejszej niż 3% ich łącznego tonażu.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów