Chorwacja to jeden z ostatnich krajów
przyjętych do stworzonego przez Międzynarodową Organizację Morską
(IMO) traktatu o bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska recyklingu
statków, zwanego Konwencją Hongkong.
Konwencja obejmuje projektowanie,
budowę, zarządzanie, konserwację statków oraz ich przygotowanie
do recyklingu w sposób zapewniający bezpieczne i ekologiczne
złomowanie wyeksploatowanych jednostek.
Zgodnie z traktatem statki kierowane do
recyklingu są zobowiązane do posiadania inwentarza materiałów
niebezpiecznych, specyficznego dla każdego statku. Stocznie złomowe
są zobowiązane do przedstawienia planu złomowania statku,
określającego sposób, w jaki każdy statek zostanie poddany
recyklingowi, w zależności od jego danych szczegółowych i
inwentarza.
Lista krajów, które do tej pory przystąpiły do traktatu obejmuje: Belgię, Kongo, Chorwację, Danię, Estonię, Francję, Niemcy, Ghanę, Indie, Japonię, Maltę, Holandię, Norwegię, Panamę, Serbię i Turcję.
Według IMO szesnaście krajów będących stronami konwencji reprezentuje obecnie około 29,58% światowego tonażu statków handlowych.
Wejście w życie konwencji spodziewane
jest 24 miesiące po jej ratyfikacji przez piętnaście krajów,
reprezentujących 40% światowej żeglugi handlowej według tonażu
brutto, przy łącznej maksymalnej rocznej wielkości recyklingu
statków nie mniejszej niż 3% ich łącznego tonażu.
5 wiodących flot świata ma wartość PKB Polski. Polska nie jest drugą Japonią
Eureka Shipping ogłasza budowę najnowocześniejszego statku do transportu cementu
W Japonii powstanie innowacyjny statek do transportu komponentów do morskich turbin wiatrowych
Pojazd rodem z science-fiction ma wzmocnić potencjał ukraińskich sił morskich
Amerykanie zwodowali swój pierwszy statek instalacyjny
BBC: firmy z Chorwacji i Włoch pomagają rosyjskiemu przemysłowi zbrojeniowemu omijać sankcje