PMK
48 państw podpisało publiczną deklarację wyrażającą chęć ratyfikacji porozumienia kapsztadzkiego z 2012 roku w sprawie bezpieczeństwa statków rybackich. Do wydarzenia doszło na konferencji ministerialnej w Torremolinos w Hiszpanii w tym tygodniu.
Deklaracja Torremolinos ma na celu zagwarantowanie, że Umowa Kapsztadzka z 2012 roku wejdzie w życie do 10. rocznicy jej przyjęcia (11 października 2022 roku).
Kraje, które podpisały deklarację to: Argentyna, Bangladesz, Belgia, Belize, Republika Środkowoafrykańska, Chile, Chiny, Kongo, Wyspy Cooka, Kostaryka, Chorwacja, Demokratyczna Republika Konga, Dania, Ekwador, Fidżi, Finlandia, Francja, Gabon, Niemcy, Ghana, Gwinea, Gwinea Bissau, Islandia, Indonezja, Irlandia, Kiribati, Liban, Liberia, Wyspy Marshalla, Mozambik, Namibia, Holandia, Nowa Zelandia, Nikaragua, Nigeria, Norwegia, Panama, Papua Nowa Gwinea, Peru, Republika Korei, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Sierra Leone, Republika Południowej Afryki, Hiszpania, Togo, Uganda, Wielka Brytania i Vanuatu.
Umowa Kapsztadzka obejmuje obowiązkowe środki bezpieczeństwa dla statków rybackich o długości ponad 24 metrów. Obejmuje kluczowe parametry, takie jak stabilność i związana z tym zdolność żeglugi morskiej, maszyny i instalacje elektryczne, urządzenia ratujące życie, sprzęt komunikacyjny, ochrona przeciwpożarowa i budowa statków rybackich. Mimo że została przyjęta w 2012 roku, umowa wejdzie w życie dopiero po tym, jak co najmniej 22 państwa z łączną liczbą 3600 statków rybackich o długości ponad 24 metrów wyrażą chęć przestrzegania jej.
Pierwszy międzynarodowy traktat o bezpieczeństwie statków rybackich został przyjęty przez IMO w Torremolinos w 1977 roku. Brak wejścia tych umów w życie oznacza jednak, że rybacy nie są jeszcze chronieni przez globalny, obowiązkowy traktat - w przeciwieństwie do statków towarowych i pasażerskich objętymi międzynarodowymi traktatami o bezpieczeństwie życia na morzu i ochronie środowiska, które są szeroko akceptowane i obowiązują od wielu dziesięcioleci.
13 krajów ratyfikowało obecnie porozumienie z Kapsztadu: Belgia, Kongo, Wyspy Cooka, Dania, Francja, Niemcy, Islandia, Holandia, Norwegia, Saint Kitts i Nevis, Wyspy Świętego Tomasza i Książęca, Republika Południowej Afryki i Hiszpania.
Oprócz umowy z Kapsztadu i konwencji STCW-F dwa inne kluczowe traktaty dotyczą statków rybackich i przyczyniają się do walki z nielegalnymi połowami. Są to: Konwencja MOP dotycząca pracy w rybołówstwie z 2007 r. (Konwencja nr 188), która określa minimalne wymagania dotyczące pracy na pokładzie, w tym godziny odpoczynku, jedzenia, minimalny wiek i repatriację; oraz Porozumienie FAO w sprawie środków stosowanych przez państwo portu w celu zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom.
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich