• <

Wynik wyszukiwania - "visby" - Wiadomości

Reguły Hague-Visby w systemie prawa angielskiego

Umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe –„contracts of affreightment”) w systemie prawa angielskiego, to złożona hybryda prawna zasad common law z regulacjami ustawowymi, opartymi z kolei na konglomeracie prawa precedensowego i regulacji międzynarodowych.
15.05.2024

Szwedzi wybudują rezerwowy port dla wojska i żeglugi cywilnej na Gotlandii

Rząd Szwecji ogłosił w czwartek zamiar wybudowania na strategicznie położonej na Morzu Bałtyckim wyspie Gotlandia drugiego, rezerwowego portu dla marynarki wojennej i żeglugi cywilnej. Wymaga tego m.in. członkostwo kraju w NATO, aby móc przyjąć pomoc od sojuszników.
28.03.2024

Konosament a umowa czarteru

Standardem niemal, w międzynarodowym obrocie morskim, jest sytuacja, w której kapitan statku (lub inny przedstawiciel armatora) zatrudnionego w ramach umowy czarterowej wystawia konosament. W relacjach bezpośrednich armator – czarterujący, wystawiony konosament, co do zasady, nie wywołuje większych skutków prawnych.
22.03.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część II

W części I Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna. Część I rozpoczęliśmy omówienie orzeczenia Kanadyjskiego Sądu Federalnego w sprawie „Arc-En-Ciel Produce Inc. v BF Leticia (Ship) 2022 FC 843.
13.03.2024

Wejście Szwecji do NATO zmienia sytuację na Bałtyku. Co nowy członek wnosi do Sojuszu? (opinia)

Przegłosowanie przez węgierski parlament zgody na przyjęcie Szwecji do struktur Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego zamyka trwającą dwa lata drogę tego państwa, który przed dekady deklarował swoją neutralność, a w obliczu zagrożenia zdecydował zmienić swoją politykę. W ten sposób NATO zyskuje cenny nabytek, dzięki któremu Morze Bałtyckie staje się dużo bezpieczniejsze. Warto wiedzieć, co zmienia obecność Szwecji w Sojuszu i jaki jest jej potencjał.
27.02.2024

Hague-Visby Rules – Paramount Clause

Obok obowiązywania Reguł Hasko-Visbijskich 1924/1968/1979 z mocy prawa (na podstawie ratyfikacji przez dane państwo Konwencji Brukselskiej z 1924 z ewentualnymi zmianami 1968/1979 - o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów, lub na podstawie inkorporacji Reguł do danego systemu prawnego na podstawie ustaw krajowych – np. COGSA 1971/MSA 1981 w prawie angielskim), Reguły mogą zostać inkorporowane do danej umowy przewozu (contract of affreightment) w drodze odrębnej, umownej klauzuli.
29.01.2024

Orkan Ashia paraliżuje transport promowy w Szwecji

Orkan Ashia, który w poniedziałek dotarł nad Skandynawię, przyniósł nagłe ocieplenie i intensywne opady deszczu, paraliżując transport. W stolicy Norwegii Oslo odwołano loty z głównego lotniska, w Szwecji - połączenia promowe na Gotlandię.
22.01.2024

Konosament – amerykańska klauzula jurysdykcyjna (Część I)

Większość formularzy przewoźników liniowych w ogólnych warunkach przewozowych (konosamentowej umowy frachtowej – to jest umowy przewozu opartej na wystawionym konosamencie) zawiera specyficzny zapis związany z prawem i jurysdykcją. O ile za podstawowe prawo i jurysdykcję przyjmuje się albo prawo (i jurysdykcję) angielską (np. MAERSK – B/L Terms and Condition, Art. 26) lub inną, właściwą dla specyfiki danej linii (np. prawo chińskie w COSCO B/L Terms and Conditions – Art. 27; prawo francuskie CMA-CMG B/L Terms and Conditions – Art
17.01.2024

Zimowe rekordy pasażerów wycieczkowców w Kopenhadze

Koniec sezonu letniego dla portów w Kopenhadze i Visby wcale nie oznacza końca odwiedzin wycieczkowców.
09.01.2024

Polacy przekazali dowodzenie zespołem przeciwminowym NATO

W Porcie Wojennym Świnoujście odbyła się uroczystość przekazania dowodzenia Stałym Zespołem Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1. W jego ramach trzy polskie okręty przez pół roku pełniły misję w ramach PKW Czernicki.
08.01.2024

Konosament – klauzule zwalniające z odpowiedzialności z tytułu „misdelivery”

W 1909, precedens „Chartered Bank of India Australia and China v British India Steam Navigation Co” [1909] AC 369 (PC), opowiedział się za możliwością umownego wyłączenia odpowiedzialności przewoźnika z tytułu zawinionego wydania ładunku bez konosamentu (to jest naruszenie przez przewoźnika konosamentowej umowy frachtowej, które to naruszenie miało charakter „fundamental breach of the contract”).
29.12.2023

Polskie okręty kończą misję w zespole NATO. Wielki powrót do Portu Wojennego Świnoujście

Po 165 dniach spędzonych poza macierzystym portem do Portu Wojennego w Świnoujściu wróciły trzy okręty wchodzące w skład Polskiego Kontyngentu Wojskowego PKW Czernicki. Od lipca br. polscy marynarze operowali pod flagą NATO w ramach Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG-1), zwanego „Tarczą Przeciwminową Europy”.
22.12.2023

Do Portu Wojennego Świnoujście wszedł szwedzki okręt HSwMS Belos

Z wizytą roboczą w Polsce pojawił się, 1 grudnia, okręt ratowniczy Królewskiej Marynarki Wojennej Szwecji (Svenska Marinen), przeznaczony do wspierania działań okrętów podwodnych. Wizyta zbiega się z rozpoczęciem tego samego dnia misji Połączonych Sił Ekspedycyjnych (Joint Expeditionary Force, JEF) w zakresie ochrony podwodnej infrastruktury krytycznej.
01.12.2023

20 okrętów do ochrony infrastruktury krytycznej na Bałtyku. Jest to jasny sygnał dla Rosji

Minister Obrony Szwecji Pal Johnson przekazał, że infrastrukturę morską na Morzu Bałtyckim będzie patrolowało 20 okrętów w ramach Połączonych Sił Ekspedycyjnych (JEF). Ma to być nie tylko forma bezpieczeństwa, ale także demonstracja siły, wskazująca Rosji, że kraje Europy są gotowe do obrony interesów na Morzu Bałtyckim.
28.11.2023

„Paramount clause” – czarter, konosament

Zgodnie z art. I (b) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (COGSA 1971) mają one zastosowanie „to contracts of carriage covered by a bill of lading or any similar document of title in so far as such document relates to the carriage of goods by sea, including any bill of lading or any similar document as aforesaid issued under or pursuant to a charterparty from the moment at which such bill of lading or similar document of title regulates the relationship between a carrier and a holder of the same”.
13.11.2023

Brytyjski lotniskowiec z wizytą w szwedzkim Göteborgu

Do szwedzkiego portu wszedł HMS Queen Elizabeth, jeden z największych okrętów w wyposażeniu Royal Navy. Odbywa się to w ramach współpracy obronnej JEF (Joint Expeditionary Force), w którą jest zaangażowanych szereg państw w zakresie bezpieczeństwa Morza Północnego i dróg prowadzących na Bałtyk.
14.10.2023

Dziesięć krajów północnej Europy chce zwiększyć ochronę infrastruktury na Morzu Bałtyckim

Dziesięć krajów północnej Europy, tworzących Połączone Siły Ekspedycyjne (JEF) pod dowództwem Wielkiej Brytanii, chce zwiększyć ochronę infrastruktury krytycznej na Morzu Bałtyckim - wynika z deklaracji szefów państw, którzy w piątek spotkali się w Visby na Gotlandii.
13.10.2023

Konosament w systemie prawa angielskiego

Klasyczny system prawa angielskiego dzielił umowy przewozu ładunków morzem (umowy frachtowe – „contracts of affreightment”) na umowy zawarte w formie czarteru (charterparty) oraz zawarte lub wykazane przez konosament (bill of lading).
18.09.2023

MSC Poesia ponownie odwiedza Gdynię

Do jutrzejszego poranka można w Gdyni podziwiać jeden z większych wycieczkowców, jakie w tym sezonie odwiedzają Port Gdynia – MSC Poesia.
04.09.2023

Konosament – ustalenie ciężaru ładunku masowego

Pomimo faktu, iż „draft survey” jest powszechnie stosowaną w praktyce shipping’owej formą ustalenia ciężaru ładunku, równie powszechnym jest problem dokładności tych pomiarów i związanych z tym sporów.
31.08.2023

Fiński "Miecznik" również powstaje. Saab rozpoczyna budowę wyposażenia dla korwety

W zakładzie należącym do szwedzkiego koncernu Saab w Karlskronie odbyła się ceremonia cięcia blach na budowę pierwszej z czterech zaplanowanych korwet dla Marynarki Wojennej Finlandii (Merivoimat)
18.08.2023

Konosament a umowa czarteru

Klasyczna, według common law, systematyka umów przewozu ładunków morzem (contracts of affreightment), dzieliła umowy na te, które są zawarte w czarterze (charterparty) i te, które są zawarte lub które są uwidocznione w konosamentach (bill of lading). Rozwój praktyki morskiej i angielskiego prawa morskiego, przyniósł, z upływem czasu, coraz to nowe typy, formy i rodzaje umów przewozowych. W istocie jednak, każda nowa odmiana, jest mutacją i/lub hybrydą pierwszych dwóch podstawowych typów umów.
29.07.2023

Ćwiczenia zespołu okrętów przeciwminowych NATO z Polakami na czele

Od 6 Stały Zespół Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 (Standing NATO Mine Countermeasures Group 1, SNMCMG1) znajduje się oficjalnie pod polskim dowództwem. Cztery dni później trzy okręty wchodzące w skład PKW Czernicki wyruszyły na półroczną misję w ramach sojuszu. Obok wykonywania zadań statutowych biorą także udział w ćwiczeniach z państwami sojuszniczymi i partnerskimi.
29.07.2023

Szwecja wniesie do NATO największą marynarkę Bałtyku, w tym okręty podwodne

Akcesja Szwecji do NATO nie tylko wypełnia geograficzną szczelinę w NATO, ale też wnosi największą flotę na Bałtyku - mówi PAP Elisabeth Braw, szwedzka ekspertka think tanku American Enterprise Institute. Jak zaznaczyła, za przełomem w sprawie stały intensywne zakulisowe zabiegi USA.
23.07.2023

Saab projektuje okręty nowej generacji. Szykuje się szwedzki "Miecznik"?

Szwedzki koncern zbrojeniowy podzielił się w mediach społecznościowych informacją odnośnie prac koncepcyjnych następców dotychczas używanych przez Królewską Marynarkę Wojenną Szwecji korwet typu Visby.
21.06.2023

Konosament – wybrane zagadnienia praktyczne

Konosament („bill of lading („B/L”)) jest specyficznym dokumentem przewozowym, mającym charakter papieru wartościowego („negotiable document of title”). Wyróżnia się trzy funkcje konosamentu. Jest on zatem potwierdzeniem przyjęcia przez przewoźnika do przewozu określonego (co do ilości, charakteru i stanu zewnętrznego) ładunku.
14.05.2023

W Porcie Gdańsk rusza kolejny sezon żeglugi wycieczkowej

Pierwszy w tym roku luksusowy statek pasażerski zacumuje w czwartek, 20 kwietnia przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte. Będzie to jednostka Hamburg, pływająca pod bahamską banderą, która wielokrotnie gościła w Gdańsku. W tym roku przywitamy ją dwukrotnie, bo również 20 maja. Wycieczkowiec ma 145 m długości, 21,5 m szerokości, 5,5 m zanurzenia oraz 15 067 GT. Jednostka może przyjąć na swój pokład do 420 pasażerów. Przybycie statku planowane jest na godz. 11.
19.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część II

Opracowanie niniejsze jest kontynuacją artykułu Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I. Podjęliśmy się w nim wyjaśnienia niezwykle istotnego w codziennej praktyce żeglugowej i handlowej zagadnienia – kiedy, w jakich warunkach i na jakiej podstawie przewoźnik, reprezentowany przez kapitana statku lub innego przedstawiciela, jest uprawniony do skutecznego zabrudzenia/zaklauzowania konosamentu w zakresie deklaracji ładunkowej bez groźby naruszenia przez przewoźnika warunków umowy frachtowej.
05.04.2023

Konosament – nieprawidłowe zaklauzowanie. Część I

Konosament, zarówno w klasycznym systemie common law, jak i pod rządami Reguł Hague-Visby 1924/1968/1979 – (COGSA 1971), stwarza domniemane przyjęcie na statek przez przewoźnika określonego ładunku do przewozu w takiej ilości i stanie jak to uwidoczniono w konosamencie.
17.03.2023

„CMA CGM LIBRA” [2020] – niezdatność statku do żeglugi

Od przeszło 60 lat orzecznictwo i doktryna angielska miały jasno ustalone zasady dotyczące dwóch zasadniczych pojęć „zdatność statku do żeglugi” („seaworthiness”) oraz tzw. „błędu nautycznego” („nautical fault”). Orzeczenie w sprawie „Alize 1954 v Allianz Elementar Versicherungs AG” (The „CMA CGM LIBRA”) [2020] EWCA Civ 293, podjęło próbę zrewidowania ustalonych dotąd zasad (i wzajemnej interrelacji pomiędzy tymi zasadami) wzbudzając powszechne zainteresowanie (a i zaniepokojenie) armatorów.
10.03.2023

Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia (Część II)

W części I Czarter na podróż – załadunek, wybrane zagadnienia rozpoczęliśmy rozważania dotyczące różnych rozwiązań, przyjętych w umowach czarteru na podróż, związanych z delimitacją praw, obowiązków i odpowiedzialnością odnoszącą się do szeroko pojętych czynności za/wyładunkowych pomiędzy stronami umowy - armatorem/przewoźnikiem a czarterującym/frachtującym.
10.02.2023

Władze Finlandii podtrzymały swoje stanowisko. "Chcemy wejść do NATO wspólnie ze Szwecją"

Szef fińskiej dyplomacji Pekka Haavisto oświadczył w poniedziałek, że Finlandia podtrzymuje swoje stanowisko z wiosny 2022 roku o wspólnej akcesji do NATO ze Szwecją. Podobne zdanie wyraził w mediach prezydent Finlandii Sauli Niinisto.
30.01.2023

Czarter na podróż – załadunek. Wybrane zagadnienia (Część I)

W systemie common law podkreśla się wyraźnie, iż operacja za/wyładunkowa jest „joint operation between shipper or charterer and the shipowner’’ (za Scrutton).
19.12.2022

Czarter na podróż – załadunek, prawa i obowiązki stron

W tradycyjnym ujęciu common law, proces załadunku traktowany jako wspólna operacja logistyczna frachtującego („shipper”) lub czarterującego („charterer”) oraz armatora/przewoźnika („shipowner/carrier”).
03.11.2022

Konosament - "spent B/L"

Po wydaniu ładunku na podstawie konosamentu, legitymowanemu posiadaczowi takiego konosamentu, lub po wydaniu ładunku osobie uprawnionej do danego ładunku ale bez konosamentu, konosament taki przestaje być towarowym papierem wartościowym („negotiable document of title") [„Short v Simpson [1866] LR 1 CP 248], zaś pozostałe konosamenty, wystawione w ramach danego setu, tracą swoją moc prawną (tj. „The bills of lading are accomplished and all other B/L to be void" - za Conlinebill 2000).
07.10.2022

Ministrowie obrony państw nordyckich i bałtyckich: Gotlandia kluczowa dla regionu

Położona na Bałtyku Gotlandia pełni kluczową rolę w utrzymaniu transportu morskiego w przypadku zaistnienia konfliktu - zgodzili się w piątek na wyspie ministrowie obrony państw nordyckich i bałtyckich. Zapowiedzieli zacieśnienie współpracy w regionie w związku ze wstąpieniem Szwecji i Finlandii do NATO.
02.09.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”) [Część 2]

https://www.gospodarkamorska.pl/konosament-specjalne-klauzule-ladunkowe-disclaimers-czesc-1-65311
01.09.2022

Elektroniczne dokumenty przewozowe (blockchain)

W czerwcu 2022 Międzynarodowa Grupa Klubów P&I (International Group of P&I Clubs) poinformowała o zaakceptowaniu kolejnego systemu informatycznego, który zostaje objęty możliwością ubezpieczenia przez trzynaście armatorskich klubów ubezpieczeń wzajemnych.
12.08.2022

Konosament – specjalne klauzule ładunkowe („disclaimers”). Część 1

W naszym opracowaniu Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych dokonaliśmy pogłębionej analizy pierwszej, niezwykle istotnej, funkcji konosamentu – dokumentacyjnego potwierdzenia przez przewoźnika przyjęcia do przewozu określonego (w kategoriach znaków głównych, ilości i stanu zewnętrznego) ładunku.
13.07.2022

Konosament – wydanie ładunku na podstawie „on board B/L”

Problem z wydaniem ładunku na skutek braku w docelowym porcie wyładunku oryginału konosamentu wpisany jest niemal strukturalnie w obrót portowo-morski. Ostatnie lata (pandemia, kryzys ukraiński) jeszcze ten problem pogłębiły.
04.07.2022

Czarter na czas – Inter-Club Agreement

Kl. 8 NYPE 93 form przewiduje w szczególności, iż „The Master shall perform the voyages with due dispatch and shall render all customary assistance with the Vessel’s crew. The Master (…) (although appointed by the Owners) shall be under the orders and directions of the Charters as regards employment and agency and The Charters shall perform all cargo handling, including but not limited to loading, stowing, trimming, lashing, securing, dunnaging, unleashing, discharging and tallying at their risk and expense, under the supervision
24.06.2022

Rosyjskie samoloty wojskowe stworzyły zagrożenie dla lotnictwa cywilnego nad Bałtykiem

Trzy rosyjskie samoloty dokonały w czwartek niewidzialnego dla radarów przelotu nad Bałtykiem na północ od lotniska w Visby na Gotlandii. Maszyny stworzyły zagrożenie dla lotnictwa cywilnego - pisze w sobotę dziennik "Dagens Nyheter".
11.06.2022

Konosament imienny – straight bill of lading

W tradycyjnym ujęciu common law, konosamentami sensu stricte (tj. papierami wartościowymi – „negotiable document of title”) jest tylko konosament na zlecenie („order B/L”) oraz konosament na okaziciela („bearer B/L”).
20.04.2022

Hamburg otworzył sezon. Do Portu Gdańsk przypłynie ponad 100 wycieczkowców [WIDEO]

Pływający pod bahamską banderą Hamburg zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte w niedzielę po godzinie 12.00. Wizyta tej luksusowej jednostki w Gdańsku otworzyła tegoroczny sezon wycieczkowców. – Na ten rok mamy zaplanowanych ponad 100 statków – mówi Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.
11.04.2022

Pierwszy w tym sezonie wycieczkowiec już w niedzielę w Porcie Gdańsk

Luksusowy statek pasażerski „Hamburg”, pływający pod bahamską banderą, w najbliższą niedzielę (10.04) zacumuje przy Terminalu Promowym Westerplatte.
06.04.2022

Port w Visby ochraniany przez czołgi

Na wyspie Gotlandia wylądowały w piątek siły reagowania kryzysowego szwedzkiego wojska - podał dziennik "Dagens Nyheter". Według lokalnych mediów port w Visby ochraniają czołgi, a w mieście widoczne są patrole.
14.01.2022

Konosament – fałszywa deklaracja ładunkowa

W dotychczasowych naszych opracowaniach, w szczególności Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych, zajmowaliśmy się wartością dowodową ładunkowych zapisów konosamentowych oraz wynikającą z tego ewentualną odpowiedzialnością kontraktową (contractual liability, ex contractu) zarówno w ujęciu common law, jak i Reguł Hague-Visby (w formie przyjętej w COGSA 1971/1992).
15.11.2021

Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych

Istotą dokumentacyjnej funkcji konosamentu jest to, iż „provides evidence of the facts represented in it” [za, Scrutton].
04.11.2021

Konosament – deklaracja dotycząca znaków głównych ładunku

Konosament, obok określenia ładunku z podaniem jego rodzaju, miary, objętości, liczby sztuk czy wagi oraz określeń zewnętrznego stanu ładunku (lub jego opakowania), zawiera (może zawierać) również podane przez załadowcę tzw. znaki główne ładunku (leading marks).
04.10.2021

Rynek frachtowy i czarterowy pnie się w górę. Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 25-28/2021]

W kolejnych tygodniach roku rynek odznacza się kontynuacją wzrostów stawek frachtowych i czarterowych obserwowanych w różnych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej wzrosty są naprawdę duże. Na rynku spekuluje się, że taki obrót sprawy może w pewnym okresie czasu doprowadzić do załamania się rynku transportu kontenerowego.
20.07.2021

Uruchomienie nowego połączenia przez kanał La Manche [podsumowanie tygodnia 29/2021]

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o nowej ofercie DFDS. Firma wystartowała z serwisem cargo na linii Calais-Sheerness.
20.07.2021

Konosament – deklaracja dotycząca stanu ładunku – LOI

Reguły Hague-Visby 1924/1968/1979 [w zakresie inkorporowanym w UK – COGSA 1971 oraz Merchant Shipping Act 1981], potwierdziły w Art. III (3) (c) – iż frachtujący (shipper) jest uprawniony do żądania od przewoźnika wydania konosamentu określającego, między innymi, zewnętrzny stan i wygląd ładunku („the apparent order and condition of the goods”).
21.06.2021

Kopenhaga – raport z bałtyckiego rynku portowego

Port Kopenhaga jest największym duńskim portem i jednym z największych na Bałtyku. Poza tym port ten to miejsce, w którym główną siedzibę mają liczni, w tym najwięksi armatorzy świata tacy jak na przykład Maersk. Kopenhaga to również centrala tak wpływowej na żeglugę instytucji jak BIMCO – Bałtyckiej i Międzynarodowej Rady Żeglugowej (Baltic and International Maritime Council).
16.06.2021

Konosament (B/L) – funkcja potwierdzająca stan ładunku [„apparent good order and condition”]

Kluczową i historycznie jako pierwszą funkcją konosamentu [zob. Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego] – było i jest potwierdzenie przez przewoźnika przyjęcie ładunku do przewozu.
20.05.2021

Rośnie konkurencja na trasach z/do Irlandii [podsumowanie tygodnia 19/2021]

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o rosnących ciągle możliwościach przewozowych na trasach z/do Irlandii oraz nowym graczu na trasach promowych na Baleary.
11.05.2021

Konosament [„bill of lading”] potwierdzający przyjęcie określonej ilości ładunku do przewozu [„receipt as to quantity”]

Historycznie, w procesie kształtowania się konosamentu („bill of lading”) to właśnie ta funkcja „recipt of the received goods” – była pierwszą, która zapoczątkowała wydawanie dokumentu przewozowego, [zob: Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego].
19.04.2021

Nowy gracz, który pojawi się na popularnej trasie Dover-Calais (Podsumowanie tygodnia 13/2021)

W naszym cyklicznym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o firmie Irish Ferries, która postanowiła ruszyć na podbój obleganej przez innych operatorów trasy Dover-Calais oraz o nowej ofercie zaproponowanej przez grupę SKAT.
01.04.2021

Konosament (bill of lading) – funkcja potwierdzenia przyjęcia ładunku do przewozu [„receipt for the goods shipped”]

W historycznym rozwoju – konosament („bill of lading”; „B/L”) – jako dokument przewozowy ukształtowany został, jako swoisty dokument realizujący trzy funkcje: 1) potwierdzający przyjęcie ładunku do przewozu; 2) będący dowodem warunków umowy przewozu; 3) stanowiący swoisty papier wartościowy.
18.03.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

Czarter na czas – klauzula „off-hire”

Rok 2020 obfitował w wydarzenia i zjawiska makroekonomiczne, mające bezpośredni wpływ na światowy shipping i międzynarodowy obrót portowo-morski.
02.02.2021

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o kolejnym nowym promie Stena Line, który dotarł właśnie do Europy

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie Promy SKAT informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o kolejnym nowoczesnym promie serii E-Flexer, który w pierwszych dniach stycznia dotarł do Belfastu i już wkrótce rozpocznie obsługę połączeń na Morzu Irlandzkim.
05.01.2021

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o nowym promie zwodowanym w Gdańsku dla kanadyjskiego giganta

W cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie Promy SKAT informują o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o wodowaniu nowego, kolejnego już statku, który zbudowano w Polsce dla firmy BC Ferries.
22.12.2020

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in. o nowej ofercie armatorów, którzy szykują się na pobrexitowe realia

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o tym, jak niektórzy armatorzy dostosowują swoją ofertę do nowej, pobrexitowej rzeczywistości.
15.12.2020

Tygodniowy przegląd promowy, a w nim m.in.: Viking Line zapowiada letnie rejsy do Polski

W naszym cotygodniowym przeglądzie w telegraficznym skrócie informujemy o najważniejszych wydarzeniach minionych dni; o sprawach, którymi żyje lub wkrótce będzie żyła branża promowa. W tym tygodniu m.in. o letnich planach fińskiego przewoźnika promowego Viking Line, który latem chce pływać do Gdańska.
17.11.2020

Europa 2: pierwszy wycieczkowiec w sezonie w Porcie Gdynia [foto, wideo]

Dzisiaj (11 września) do Portu Gdynia zawinął pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Europa 2 linii Hapag Lloyd to jeden z najbardziej widowiskowych, luksusowych wycieczkowców pływających po naszych wodach.
11.09.2020

ISR: Cruising wróci na Bałtyk – czy z udziałem polskich portów?

Co napędza wzrost liczby rejsów bałtyckich i jak kryzys koronawirusowy może wpłynąć na turystykę rejsową w regionie? To ważne pytanie dla polskich portów, pozostających na marginesie branży.
10.07.2020

Pierwsze próby strzelania z użyciem Saab Lightweight Torpedo z korwety i okrętu podwodnego zakończone sukcesem (wideo)

Saab wraz ze Swedish Defence Materiel Administration (FMV) oraz Siłami Zbrojnymi Szwecji przeprowadził pierwsze próby strzelania z użyciem lekkich torped nowej generacji (Saab Lightweight Torpedo – SLWT), które zostały wystrzelone z korwety rakietowej oraz okrętu podwodnego.
10.06.2020

Szwedzkie Siły Zbrojne stoczyły wspólną bitwę morską (wideo)

Szwedzka marynarka wojenna i siły powietrzne we wspólnych ćwiczeniach w wielu domenach - Anti-surface Warfare (ASuW). Szwedzkie Siły Zbrojne stoczyły wspólną bitwę morską, w których przeciwnik został zaatakowany jednocześnie z ziemi, morza oraz powietrza.
13.05.2020

Jak wygląda rynek LNG w światowej żegludze i portach? (raport)

Według najnowszych danych koalicji SEA/LNG na świecie eksploatuje się obecnie 175 jednostek napędzanych na LNG. Armatorzy zamówili 203 jednostki, a 141 oczekuje na zamówienia.
18.02.2020

Viking Line podsumowuje 2019 r. Wzrost przewozów cargo, mniej pasażerów

Z początkiem nowego roku wielu armatorów rozpoczęło publikację wyników za 2019 r. Powody do zadowolenia ma m.in. firma Viking Line, przynajmniej gdy chodzi o liczbę przewiezionych ładunków.
16.01.2020

Rejsy do Petersburga i na Gotlandię. Tallink ze specjalną ofertą na przyszłoroczne lato

Grupa Tallink zapowiedziała, że w 2020 r. ruszy z kolejną edycją specjalnej oferty rejsów. Część z nich dostępna będzie już wiosną. Pasażerowie goszczący na statkach estońskiego przewoźnika będą mogli dopłynąć m.in. do Petersburga oraz na Gotlandię.
08.11.2019

Żaglowiec Fryderyk Chopin wyjdzie w morze w OnkoRejs; start w piątek w Portugalii

Na pokładzie żaglowca Fryderyk Chopin w specjalny OnkoRejs wyruszy w piątek grupa osób, wśród których są pacjenci onkologiczni. Celem przedsięwzięcia jest łamanie stereotypów na temat choroby nowotworowej i przekonywanie do badań profilaktycznych.
27.09.2019

Reguły Hamburskie. Dlaczego nie zyskały aprobaty państw „wielkich bander”?

We wcześniejszych artykułach (Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim; Reguły Rotterdamskie. Czy są w stanie zastąpić Reguły Hasko–Visbijskie?) przybliżyliśmy charakterystykę Reguł Hasko-Visbijskich (w skrócie: RHV) - swoistego fundamentu regulacji przewozu ładunku morzem, oraz ostatniego dzieła legislacji morskiej w tym zakresie - Reguł Rotterdamskich. W niniejszym tytule uwaga zostanie poświęcona konwencji o przewozie towarów morzem, która zdobyła jednak najmniejsze uznanie wśród państw floty handlowej
10.07.2019

Reguły Rotterdamskie. Czy są w stanie zastąpić Reguły Hasko–Visbijskie?

W ostatnim artykule dotyczącym Reguł Hasko-Visbijskich (Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim) wspomniano o sygnalizowanej od lat potrzebie zastąpienia bądź aktualizacji regulacji RHV względem wciąż rozwijających się nowych zjawisk towarzyszących przewozowi ładunków drogą morską. Konwencją, która miała sprostać temu niełatwemu wyzwaniu, stała się Konwencja o umowach międzynarodowego przewozu towarów w całości lub częściowo drogą morską z 2009 r., nazywana Regułami Rotterdamskimi (w skrócie: RR). Stanowiąc od n
28.06.2019

Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim

Przewóz ładunku drogą morską niesie ze sobą doniosłe znaczenie w rozwoju światowych stosunków gospodarczych. Cechuje go przeważnie międzynarodowy charakter działania, realizacja w warunkach silnej konkurencji jak i w warunkach szczególnego ryzyka, które wynika bezpośrednio z zagrożeń na morzu. Różnorodność podmiotów uczestniczących w przewozie ładunku drogą morską wpływa tym samym na złożone stosunki prawne między nimi. Niezbędnym stało się unormowanie tak skomplikowanych powiązań na arenie międzynarodowej.
06.06.2019

Piękna Królowa Wiktoria w Porcie Gdynia (foto, wideo)

Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
24.05.2019

Szwecja: Nowa strategia zakłada działania obronne przez trzy miesiące

Z zaprezentowanej we wtorek strategii obronnej Szwecji na lata 2021-2025 wynika, że w przypadku wojny kraj ten będzie gotowy do odpierania ataku przez trzy miesiące. Założenie to wymaga jednak reformy wojska oraz zwiększenia nakładów na zbrojenia.
14.05.2019

Na Bałtyku odbyła się największa w Polsce majówka pod żaglami

Fiku Miku po Bałtyku, czyli czwarta edycja największej majówki pod żaglami na Morzu Bałtyckim z Fundacją 4 Kontynenty dobiegła końca. W tym roku żeglarze popłynęli do Szwecji, by uczcić 100 lat relacji dyplomatycznych Szwecji i Polski. Impreza odbyła się pod patronatem honorowym Polskiego Związku Żeglarskiego.
09.05.2019

Dwa wycieczkowce jednocześnie w Porcie Gdańsk. Wśród nich najkrótszy w tym sezonie

Dwa wycieczkowce jednocześnie w Porcie Gdańsk. W piątek zawinęły tam statki ASTOR i Variety Voyager. Druga, prawie 70-metrowa jednostka jest najkrótszym statkiem pasażerskim w tym sezonie w Gdańsku.
03.05.2019

Port Gdańsk odwiedził najstarszy statek pasażerski na świecie

Najstarszy statek pasażerski na świecie w Gdańsku. Astoria, bo o niej mowa, zacumowała w poniedziałek przy Terminalu Promowym Westerplatte. Wycieczkowiec nazywany jest „statkiem śmierci”.
30.04.2019

Już dziś największa żeglarska majówka w Polsce

W imieniu organizatorów zapraszamy do Narodowego Centrum Żeglarstwa AWFiS na żeglarską majówkę pod nazwą "Fiku Miku po Bałtyku". To największa morska majówka w kraju.
27.04.2019

Kontenerowiec Wes Amelie po raz pierwszy zatankował paliwo LNG metodą ship-to-ship

Wes Amelie, pierwszy na świecie kontenerowiec przerobiony na napęd LNG, zatankował paliwo metodą ship-to-ship (ze statku na statek) z udziałem największej bunkierki LNG na świecie - jednostki Kairos. Do operacji doszło 21 kwietnia w okolicach szwedzkiego Visby.
24.04.2019

Przewóz ładunku drogą morską. VIII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego (foto, wideo)

„Przewóz ładunku drogą morską”. Pod takim tytułem w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego. Jej uczestnicy poruszali zagadnienia m.in. wyzwań międzynarodowego obrotu morskiego oraz prawa ubezpieczeń morskich związanych z morskim przewozem ładunku.
12.04.2019

Największa bunkierka LNG na świecie już po pierwszym bunkrowaniu

Największy na świecie statek dostawczy LNG Kairos przeprowadził pierwszą operację bunkrowania nowego promu MS Visborg w porcie Visby.
19.03.2019

43. urodziny Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Polska Żegluga Bałtycka obchodzi 43. urodziny. Firma została założona 31 stycznia 1976 r. Dzisiaj jest jednym z wiodących operatorów promowych w Polsce.
01.02.2019

Jeden z najszybszych promów świata wyruszył z Chin do Szwecji. Już wkrótce zobaczymy go na Bałtyku (foto)

Długo wyczekiwany nowy prom dla Destination Gotland jest coraz bliżej wejścia na trasę. Budowa nowoczesnego i ekologicznego promu dobiegła już końca. Niedawno odbyła się ważna dla statku uroczystość chrztu, w trakcie której oficjalnie otrzymał on nazwę Visborg.
18.12.2018

Jeden z najszybszych na świecie promów ochrzczony w Chinach (foto, wideo)

Jeden z najszybszych na świecie promów pasażersko-samochodowych ochrzczony w Chinach. Jednostka zamówiona przez szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland w sobotę w Guangzhou otrzymała imię Visborg. To przełomowy statek z chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) o wartości ponad miliarda juanów, czyli ok. 145 mln dolarów.
10.12.2018

Zdatność statku do żeglugi („seaworthiness”) w świetle Reguł Hague-Visby i prawa angielskiego

Reguły Haskie z 1924r., a w ślad za nimi ich angielski odpowiednik COGSA 1924 (Carriage of Goods by Sea Act 1924), jak również poprawki do tych Reguł z 1968 r. – zwane Regułami Visby (z odpowiednikiem brytyjskim – COGSA 1971) wprowadziły nową regulację dotyczącą zdatności statku do żeglugi.
27.10.2018

Interpretacja pojęcia „package or unit” w świetle Reguł Hague-Visby

Przedmiotem niniejszego opracowania jest wydane w dniu 17.04.2018 r. przez Sąd Apelacyjny (Court of Appeal) orzeczenie w sprawie „Kyokuyo Co. Ltd. v AP Moller – Maersk A/S trading as „Maersk Line” ‘[2018] EWCA Civ 778-17 (Sędziowie Gloster i Floux LJJ].
21.10.2018

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i czarteru na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosament” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost, a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych. Dla potrzeb tego typu przewozu formuła prawna czarteru była najbardziej adekwatna i też najczęściej stosowana w praktyce shippingowo-dokumentacyjnej. Jednakże, o ile z punktu widzenia umowy przewozu ładunku, form
14.09.2018

27 zawodników wystartuje w regatach Bitwa o Gotland

27 zawodników szykuje się do niedzielnego startu w samotnych regatach non-stop Bitwa o Gotland.
13.09.2018

Bitwa o Gotland - Delphia Challenge 2018, czyli 500 mil non-stop

Już w najbliższą niedzielę 16 września, w samo południe, rozpoczną się regaty Bitwa o Gotland, najdłuższe i najtrudniejsze regaty samotników na Bałtyku. 500-milowa trasa, którą trzeba pokonać non-stop, stanowi poważne wyzwanie, a rekord wciąż pozostaje niepobity.
11.09.2018

Konosament a umowa przewozu – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego

Konosament („bill of lading”) pełni trzy zasadnicze funkcje w umowie przewozu ładunków morzem (w ujęciu angielskim – „contract of affreightment”), a mianowicie: jest potwierdzeniem/dowodem na okoliczność przyjęcia do przewozu określonego ładunku („B/L as receipt”);jest papierem wartościowym umożliwiającym przenoszenie własności/lub posiadania ładunku w trakcie jego przewozu („B/L as negotiable document of title”) wreszcie; jest dokumentem przewozowym zawierającym lub potwierdzającym warunki umowy przewozu danego ładunku („B/L as
09.09.2018

Przez Bałtyk po życie – finisz OnkoRejsu w Gdyni

Wygrali z rakiem lub wciąż walczą z chorobą, ale chcą przełamywać stereotypy. Dlatego wypłynęli w OnkoRejs po Bałtyku. 25 kobiet i 3 mężczyzn na tydzień stali się częścią załogi „Zawiszy Czarnego” i przeżyli morską przygodę po to, żeby udowodnić, że choroba nie jest granicą życia. Wyruszyli 12 sierpnia ze Świnoujścia i odwiedzili Kopenhagę, Ystad i Bornholm. W niedzielę, 19 sierpnia, zakończyli swój rejs i przybili do Gdyni.
19.08.2018

Finisz OnkoRejsu w Gdyni

Do Nabrzeża Prezydenta w Gdyni w niedzielę 19 sierpnia o godz. 10:00 dotrze OnkoRejs. 28 osób onkologicznych pokonało na s/y Zawiszy Czarnym trasę: Świnoujście – Kopenhaga – Ystad – Bornholm – Gdynia. We wszystkich portach załogantów witało wiele osób, a w Kopenhadze powitali ich Ambasador i Konsul Rzeczpospolitej Polski.
17.08.2018

ASTOR w centrum Gdyni. Wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim (foto, wideo)

ASTOR z wizytą w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec zawinął tam we wtorek rano. Były to wyjątkowe odwiedziny – statek pasażerski zacumował bowiem w centrum miasta – przy Nabrzeżu Pomorskim, a nie jak dotychczas, przy Nabrzeżu Francuskim.
14.08.2018

Żaglowiec Zawisza Czarny wypłynął w Onkorejs do Danii (wideo)

28 osób, które są po lub w trakcie walki z rakiem, wypłynęło w niedzielę w "Onkorejs" ze Świnoujścia (Zachodniopomorskie) do Danii żaglowcem "Zawisza Czarny". Celem podróży jest łamanie stereotypów o chorobie nowotworowej i zachęcenie do badań profilaktycznych.
12.08.2018

Przez Bałtyk po życie. Kolejny OnkoRejs wyrusza ze Świnoujścia już w niedzielę

28 śmiałków przez siedem dni na żaglowcu Zawisza Czarny przepłynie Bałtyk. Wyruszą z Wybrzeża Władysława IV w Świnoujściu. Dopłyną do Kopenhagi, aby powrócić do Gdyni w niedzielę, 19 sierpnia 2018 r. W rejsie weźmie udział m.in. fotoreporter Maciej Kosycarz, który chorował na raka nerki.
09.08.2018

Roszczenie o „demurrage” oraz roszczenie o odszkodowanie z tytułu „repudiatory breach of the contract”

Arbitraż w Londynie [London Arbitration 3/18 – [2018] 995LMLN1] przyniósł ciekawe orzeczenie rozstrzygające dwie istotne kwestie związane z czarterem na podróż.
25.07.2018

Warunki dochodzenia roszczeń z tytułu uszkodzenia lub utraty ładunku przewożonego drogą morską – wybrane zagadnienia. Część III

W poprzednich częściach artykułu zakończyliśmy na opisaniu procesu kształtowania się linii orzeczniczej w zakresie sekwencji ciężaru dowodu oraz na opisaniu Etapów I i II.
17.06.2018

Zakres zastosowania Reguł Hague-Visby w świetle prawa angielskiego

Generalny zakres zastosowania przepisów Reguł Hague-Visby wyznacza Art. II, zgodnie z którym:„ Z zastrzeżeniem przepisów Art. VI, na podstawie każdej umowy przewozu ładunku morzem, przewoźnik w zakresie ładowania, manipulowania, rozmieszczenia, przewozu, dozoru, pieczy i wyładowania tych ładunków – podlega odpowiedzialności i zobowiązaniom oraz korzysta z praw i wyłączeń odpowiedzialności, w zakresie przewidzianym Regułami.”
28.05.2018

270-metrowa Aurora w Porcie Gdynia (foto, wideo)

Aurora w Porcie Gdynia. Ponad 270-metrowy statek pasażerski zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w czwartek. To jego pierwsza i jedyna wizyta w tym sezonie.
25.05.2018

Zarys historyczny i ogólna charakterystyka międzynarodowych regulacji dotyczących przewozów ładunków morzem – część II

W pierwszej części artykułu przedstawiliśmy Państwu drogę jaką międzynarodowe prawodawstwo przeszło począwszy regulacji XIX-wiecznych, przez Reguły Haskie (z ich późniejszymi Protokołami), Reguły Hamburskie, na Regułach Hasko-Visbijskich skończywszy. W ten oto sposób zbudowaliśmy fundament pod opis regulacji, na których druga część artykułu się skupia, a mowa tu oczywiście o Regułach Rotterdamskich.
21.05.2018

Zarys historyczny i ogólna charakterystyka międzynarodowych regulacji dotyczących przewozów ładunków morzem – część I

11 grudnia 2008 Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło Rezolucję nr 63/122 uchwalającą „United Nations Convention on Contracts for the International Carriage of Goods Wholly or Partly by Sea” (Konwencję ONZ dotyczącą umów związanych z międzynarodowym przewozem ładunków w całości lub w części drogą morską).
12.05.2018

Włoskie media okrzyknęły ją „statkiem śmierci”. Astoria rozpoczęła sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk (foto, wideo)

Astoria już w Gdańsku. Wycieczkowiec, zwany „statkiem śmierci”, w środę zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte i w towarzystwie orkiestry rozpoczął sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku statki pasażerskie zawiną tam łącznie 74 razy.
18.04.2018

Zastosowanie Reguł Hague-Visby z świetle prawa angielskiego

Reguły Hague-Visby (czyli „Międzynarodowa konwencja o ujednostajnieniu niektórych zasad dotyczących konosamentów”) z 1924 r. wraz z poprawkami z 1968 r. oraz 1979 r. stanowią w dalszym ciągu podstawową „legislacyjną bazę międzynarodową” do stosownych regulacji krajowych i umów przewozu ładunków morzem w międzynarodowym obrocie morskim. Nowsze próby legislacyjne w postaci tzw. Reguł Hamburskich z 1978 r. oraz Reguł Rotterdamskich z 2008 r. nie są w stanie, na chwilę obecną, podważyć dominacji Reguł Hasko-Visbijskich w szeroko poję
15.04.2018

Odpowiedzialność przewoźnika morskiego („sea carrier”) w świetle prawa angielskiego

Angielskie prawo precedensowe (common law) – historycznie podstawowe źródło prawa, ukształtowało podstawowe zasady odpowiedzialności przewoźnika morskiego w oparciu o podstawowy podział przewoźników na:1. Przewoźników publicznego (public carriers) oraz 2. Przewoźników prywatnych (private carriers).
18.03.2018

Nieprawidłowe „zabrudzenie” konosamentu – skutki prawne

„Zabrudzenie” konosamentu przez przewoźnika, a więc „positive notation of a defective condition or shortage either of the cargo covered, or where material of its packing” [„The Arctic Trader [1996] 2 Lloyd.s Rep. 449], może skutkować docelowo zniweczeniem podstawowej funkcji konosamentu, – jako papieru wartościowego w międzynarodowych transakcjach handlowych.
11.02.2018

Znaczenie dowodowe konosamentu w świetle prawa angielskiego

Historycznie pierwotna – a w relacji przewoźnik-dysponent ładunku (frachtujący-odbiorca ładunku) w dalszym ciągu funkcja podstawowa konosamentu – to funkcja potwierdzająca przyjęcie ładunku do przewozu oraz określająca stan ładunku na datę przyjęcia.
19.01.2018

Finlandia przewiduje wzrost liczby rosyjskich okrętów podwodnych na Bałtyku

Dowództwo fińskiej marynarki wojennej uważa, że Rosja zwiększy liczbę swoich okrętów podwodnych na Morzu Bałtyckim. Decyzja o zakupie nowego systemu torpedowego do zwalczania takich okrętów została już podjęta - pisze „Helsingin Sanomat” w sobotnim wydaniu.
13.01.2018

Klauzule konosamentowe typu „weight and/or quantity unknown” w świetle prawa angielskiego

Art. III (4) Reguł Hague-Visby, potwierdzając zasady common law przewiduje, iż konosament stwarza domniemanie wzruszalne (prima facie evidence) przyjęcia przez przewoźnika ładunku w zakresie opisów deklaracji dotyczących znaków głównych potrzebnych do zidentyfikowania ładunku, liczby, ilości lub ciężaru oraz zewnętrznego stanu i wyglądu ładunku.
25.12.2017

Dane ładunkowe zawarte w konosamencie – Art. III (3) Reguł Hague-Visby

Art. III (3) Reguł Hague-Visby 1924/1968 (w ujęciu COGSA 1971) wyznacza pewien bazowy zakres informacji, który winien być zawarty w konosamencie wydanym przez przewoźnika na żądanie frachtującego w ramach zawartej umowy przewozu ładunku (umowy frachtowej).
18.12.2017

Najdłuższe regaty na Bałtyku. Nagrody dla najlepszych żeglarzy wręczono w Sopocie

W tym roku w żeglarskim wyścigu po Morzu Bałtyckim startowało 36 załóg, jednak nie wszystkim udało się ukończyć bieg ze względu na zmienne warunki pogodowe. Nagrody dla najbardziej wytrwałych wręczono 9 grudnia 2017 r.
11.12.2017

Konosament jako dowód przyjęcia ładunku

Bazowy opis ładunku sprowadza się do opisu zewnętrznego stanku ładunku, jego ilości, charakteru, znaków głównych niezbędnych do stwierdzenia tożsamości ładunku lub jego opakowań. Reguły Hague-Visby 1924/1968 – potwierdzając i systematyzując niejako dotychczasową praktykę w tym zakresie – przewidziały w Art. III (3), iż przewoźnik powinien, po przyjęciu ładunku w swoją pieczę, wydać na żądanie frachtującego („shipper”) konosament określający
10.11.2017

Niezwykle udany sezon na pokładzie Generała Zaruskiego

Październikowym rejsem "Tylko dla orłów", gdański żaglowiec "Generał Zaruski" zakończył swoją morską działalność w rekordowym sezonie 2017 r. - "Roku Mariusza Zaruskiego". Gdański Ośrodek Sportu - armator jednostki - zorganizował łącznie 44 rejsy. Wydarzeniem sezonu był niewątpliwie udział w całym, kompletnym cyklu światowej sławy regat spod znaku "The Tall Ships Races".
25.10.2017

Uczestnicy OnkoRejsu już w domu

W sobotę, po 7 dniach żeglugi uczestniczki 4. OnkoRejsu wróciły do Gdyni. 28 osób, które są po lub w trakcie leczenia onkologicznego, wypłynęło w Onkorejs z Gdyni do Szwecji na pokładzie żaglowca "Zawisza Czarny". Celem rejsu było łamanie stereotypów na temat choroby nowotworowej i przekonywanie do badań profilaktycznych.
17.09.2017

Mirosław Zemke wygrywa Bitwę po raz drugi

Po 3 dobach i 13 minutach na morzu, linię mety 6 regat bałtyckich samotników Bitwa o Gotland minął Mirosław Zemke na jachcie HOBART, wygrywając tym samym rywalizację w klasyfikacji bezwzględnej (pierwszy na mecie) oraz w klasie ORC. Obronił tym samym zeszłoroczny tytuł, wywalczony w tej samej kategorii w piątej Bitwie o Gotland. Rekord trasy pozostał jednak niepobity.
13.09.2017

Po drugiej dobie – wszyscy za boją zwrotną

Pierwsza doba regat minęła spokojnie, ale druga przyniosła serię awarii, które zmusiły kolejnych zawodników do wycofania się z rywalizacji. Część żeglarzy zdecydowała się również wejść do portów na Gotlandii, aby przeczekać zapowiadany w prognozach sztorm.
12.09.2017

Gdynia: Żaglowiec „Zawisza Czarny” wypłynął w Onkorejs do Szwecji (wideo)

28 osób, które są po lub w trakcie leczenia onkologicznego, wypłynęło w Onkorejs z Gdyni do Szwecji na pokładzie żaglowca "Zawisza Czarny". Celem Onkorejsu jest łamanie stereotypów na temat choroby nowotworowej i przekonywanie do badań profilaktycznych.
10.09.2017

Odpowiedzialność przewoźnika morskiego („sea carrier”) w świetle prawa angielskiego

Z założenia przewoźnik publiczny („public carrier”) podlega bardziej restrykcyjnemu reżimowi prawnemu. W sytuacji, w której zaoferował on usługę przewozową – zobowiązany jest wówczas do wykonania danego przewozu z należytą szybkością (reasonable despatch) za zapłatę frachtu o uzasadnionej wysokości w stosunku do każdego potencjalnego kontrahenta, który zaakceptował ofertę przewoźnika.
18.08.2017

VII morskie SailBook Cup za nami - podsumowanie i wyniki

Tegoroczna edycja regat SailBook Cup odbyła się pod hasłem “lekcja cierpliwości”. Zmienne warunki - ponad 20 godzin totalnej flauty po mocne 7B, wiązało się ze wcielaniem przez kapitanów strategii (mniej lub bardziej wyszukanych), przynoszących większe lub mniejsze sukcesy.
26.07.2017

Regaty SailBook Cup 2017 już w sobotę

15 lipca, w samo południe, 200 żeglarzy wyruszy z Sopockiej Mariny na trasę siódmej edycji morskich Regat SailBook Cup. Żeglarze mają do pokonania ponad 600 NM w dwóch etapach. Etap pierwszy prowadzi z Sopotu do Visby na Gotlandii. Po kilkudniowym odpoczynku żeglarze ruszą do drugiego etapu, płynąc początkowo na północ, a po minięciu wyspy Gotska Sandön, skierują się na południe, w stronę mety w Sopocie.
11.07.2017

Legendarny Copernicus wraca do gry

Wygląda na to, że legandarny jacht Copernicus, który zatonął pod koniec kwietnia, jest już „cały i zdrowy”. Organizator regat SailBook Cup poinformował na swoim profilu facebookowym o tym, że jednostka weźmie udział w zawodach.
13.06.2017

Zawisza Czarny wraca do Gdyni

Po półtoramiesięcznym rejsie Zawisza Czarny wraca do portu macierzystego w Gdyni. Powitanie żaglowca odbędzie się 10 czerwca 2017 o godzinie 08.00 przy Nabrzeżu Prezydenta w Porcie Gdynia.
07.06.2017

Przewóz ładunku na pokładzie statku z naruszeniem umowy przewozu – na tle sprawy „The Cap Jackson”

11 stycznia 2017 r. Sąd Federalny w Kanadzie ("Federal Court of Canada") wydał orzeczenie dotyczące następującej kwestii: czy przewoźnik, może skutecznie powołać się na ograniczenie odpowiedzialności przewidziane Art. IV(5)(a) Reguł Hasko-Visbijskich w sytuacji, w której szkoda w ładunku przewożonym w kontenerze powstała na skutek nieautoryzowanego (niezgodnego z umową) umiejscowienia tego kontenera na pokładzie statku?
28.05.2017

Rozpoczyna się sezon wycieczkowców - efekt skali nas nie pieści

Na Bałtyku rozpoczął się sezon turystyki morskiej – pierwsze wycieczkowce cumowały już w Kilonii i Goteborgu a niebawem dopłyną i do polskich portów. Gdynia oczekuje 45 statków i około 80 tysięcy pasażerów, Gdańsk na 67 statków i 30 tysięcy gości. Dla Gdyni będą to liczby dalekie od rekordowych (125 tys. pasażerów w 2010 roku), natomiast Gdańsk w obu kategoriach pobije swoje najlepsze wyniki. Dzięki temu znów, po dwóch latach przerwy, łączna liczba morskich turystów w portach Trójmiasta przekroczy 100 tysięcy.
12.04.2017

Mariusz Zaruski: generał gór i mórz

„Prowadziłem Polaków na morze” – pisał gen. Mariusz Zaruski w książce „Wśród wichrów i fal”. 150 lat temu, 31 stycznia 1867 r., urodził się jeden z najbardziej niezwykłych społeczników i oficerów II RP, który połączył pasję do gór i morza ze służbą Polsce.
31.01.2017

Tak będą wyglądały nowe statki DFDS

O nowych promach dla DFDS, których zamówienie zostało potwierdzone przez duńskiego armatora na początku tego miesiąca, informowaliśmy już wcześniej na łamach PromySkat. Teraz firma odpowiedzialna za projekt zaprezentowała szczegółowe wizualizacje, pozwalające bliżej poznać te nowoczesne statki, które wejdą do eksploatacji w 2019 r.
13.10.2016

Umowa frachtowa („Contract of Affreightment”) – w świetle prawa angielskiego. Część II

Niniejszy artykuł, jest drugą częścią opracowania dotyczącego umowy frachtowej w świetle prawa angielskiego.
04.09.2016

Udany II kwartał dla grupy Tallink

Grupa Tallink odnotowała wynoszący blisko 3 procent wzrost liczby pasażerów w II kwartale 2016 r. Należące do przewoźnika statki przewiozły w tym okresie ponad 2,4 miliona pasażerów.
11.07.2016

Klauzula „ITL” – ubytki ładunkowe – akt piractwa – analiza sprawy „The Valle di Cordoba”

Omawiane w niniejszym artykule orzeczenie angielskiego Sądu Apelacyjnego (Court Appeal),[2] stanowi dopiero drugie[3] znane w systemie angielskim - dotyczące interpretacji tzw. „in transit loss („ITL”) clause”.
03.07.2016

Jubileusz 40-lecia Polskiej Żeglugi Bałtyckiej

Polska Żegluga Bałtycka obchodzi jubileusz 40-lecia. Jednostki polskiego armatora promowego pływają pod marką Polferries łącząc Polskę ze Skandynawią.
19.04.2016

Konosament – inkorporacja czarterowej klauzuli arbitrażowej i prawa właściwego – analiza sprawy „The Golden Endurance”.[1]

Ładunek spaletyzowanych otrębów pszennych (6.489,95 mt) został załadowany na statek ,,Golden Endurance” w czerwcu i lipcu 2013 r. w trzech portach załadunkowych – Gabon (Owendo), Togo (Lome) oraz Ghana (Takoradi) z portem przeznaczenia w Maroko. W związku z załadunkiem wystawione zostały trzy „sety” konosamentów, które określone zostały jako: ,,konosamenty z Owendo” wydane w dn. 27.06.2013 r. ,,konosamenty z Lome” wydane w dn. 22.07.2013 r. oraz ,,konosamenty z Takoradi” wydane w dn. 22.07.2013 roku. Wszystkie ww. konosame
05.03.2016

Konosamenty wydane w oparciu o umowę czarteru na podróż i na czas – analiza prawna w świetle prawa angielskiego

W rozwoju historycznym drobnicowy przewóz ładunków wyodrębnił specyficzny dokument przewozowy nazwany „konosamentem” („bill of lading”), który do XIX w. prawie niepodzielnie stanowił podstawową bazę dokumentacyjno-prawną przewozu ładunku morzem. XIX wiek przyniósł wzrost a stopniowo i dominację przewozu ładunków masowych.
10.10.2015

Niepełnosprawni wyruszą w rejs pod żaglami Generała Zaruskiego

Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych "Przełamując nie tylko fale" zorganizowało rejs dla młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie. Grupa sześciu osób wyruszy 6 lipca z Gdańska m.in. do Kłajpedy, Lipawy, Ventspilsu.
02.07.2015

Siostrzany statek promu Scandinavia będzie pełnił funkcję hotelu

Popularny prom Toscana, który w przeszłości pływał m.in. w barwach Color Line, będzie w najbliższym czasie spełniał nową funkcję. Jednostka wykorzystana zostanie jako hotel dla pracowników, którzy są zatrudnieni przy budowie kompleksu gazowego.
03.03.2015

Ventouris Ferries kupuje prom od Polferries

Ventouris Ferries potwierdził zakup dodatkowej jednostki, pasażersko-towarowego promu Scandinavia od Polferries. Statek ma zostać wykorzystany do pracy na Adriatyku obok jednostki Rigel II.
29.01.2015

M/S Visby uszkodzony. Zmiany w kursowaniu promów Destination Gotland

Należący do Destination Gotland prom Visby musi przejść prace naprawcze. Wszystko przez uszkodzenia, które są konsekwencją huraganowego wiatru, który nawiedził Skandynawię w nocy z soboty na niedzielę.
14.01.2015

Prace nad nowym promem dla Destination Gotland nabierają tempa

Jakościowa i technologiczna rewolucja zbliża się w Destination Gotland coraz większymi krokami. Chińska stocznia, w której wybudowany zostanie nowoczesny prom dla szwedzkiego armatora, podpisała właśnie umowę z przedsiębiorstwem OSK-ShipTech A/S, które kontynuować będzie prace projektowe.
11.12.2014

Doświadczenia skandynawskie a proces modernizacji Marynarki Wojennej RP

Zgodnie z założeniami obowiązującego obecnie Planu Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych w latach 2013-2022, Ministerstwo Obrony Narodowej RP powinno w najbliższych dwóch latach rozpocząć realizację trzech programów pozyskania okrętów wojennych: Czapla (program dotyczy zbudowania trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min), Miecznik (program dotyczy zbudowania trzech okrętów obrony wybrzeża), Orka (program ma doprowadzić do pozyskania nawet trzech okrętów podwodnych nowego typu). Każdy z trze
24.09.2014

„Najlepiej popularyzują tematykę morską”. Dziennikarze popłynęli w rejs Darem Młodzieży

Po raz 17. dziennikarze z całej Polski wyruszyli z Gdyni w rejs na Darze Młodzieży. Tym razem pływać będą po południowym Bałtyku.
24.09.2014

Turystyczna szansa Portu Gdańsk [foto]

28 lipca, w Porcie Gdańsk zacumował piękny żaglowy wycieczkowiec "Club Med 2", ustępując część Nabrzeża Obrońców Westerplatte mniejszej "Serenissimie". Tym razem celem wizyt było nie tylko odwiedzenie hanzeatyckiego Gdańska. Bałtycka marszruta "Club Med 2" przewidywała również zakończenie w naszym porcie jednego turnusu wycieczkowego i rozpoczęcie kolejnego, po dokonaniu wymiany znacznej części pasażerów.
29.07.2014

Sieć SUBMARINER oraz PPOM w Polce zaprezentowane podczas „Baltic Sea Week” w Szwecji

Sieć SUBMARINER - projekt flagowy Strategii Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego oraz Planowanie Przestrzenne Obszarów Morskich (PPOM) w Polsce zostały zaprezentowane przez Joannę Przedrzymirska z Instytutu Morskiego w Gdańsku, podczas „Baltic Sea Week” - Dzień Międzynarodowy.
03.07.2014

Do Szczecina zawinie Delphin

We wtorek do Szczecina przypłynie "Delphin" - pierwszy w tym sezonie pełnomorski wycieczkowiec. W południe zacumuje przy nabrzeżu u stóp Wałów Chrobrego i postoi tam sześć godzin.
10.06.2014

Viking Line: wzmocnienie na Tallinn-Helsinki i udany 2013 rok

Rok 2013 dla fińskiego armatora Viking Line był pełen pozytywnych wrażeń i sukcesów.
10.01.2014

Nord Stream zawiesza plan budowy kolejnych nitek gazociągu?

Konsorcjum Nord Stream zawiesza plan budowy kolejnych nitek Gazociągu Północnego z powodu niskich cen energii - podało we wtorek Szwedzkie Radio.
20.11.2013

Pływanie pod żaglami to nie tylko przyjemności, ale też wyrzeczenia

Czesław Perlicki pływa od ponad pięćdziesięciu lat. Zaczął w czasach, gdy w Polsce nie było mowy o produkcji jachtów. Jedyną szansą na własne żagle było remontowanie przedwojennych łodzi, pozostawionych przy zniszczonych falochronach i pomostach. Nikogo nie było też stać na posiadanie własnego jachtu. – Żeby wejść na pokład, trzeba było przynależeć do klubów sportowych – wspomina kapitan, jedna z ważniejszych postaci w sportach wodnych lat 60. i 70., wielokrotny zwycięzca regat w olimpijskiej klasie Star.
05.07.2013

Nord Stream przygotowuje budowę nowej nitki gazociągu

Otwartym spotkaniem w Visby na szwedzkiej wyspie Gotlandia konsorcjum Nord Stream rozpoczęło w poniedziałek przygotowania do uzyskania pozwolenia na budowę kolejnych nitek Gazociągu Północnego. Według założeń inwestycja ma powstać na dnie Bałtyku do 2016 roku.
21.05.2013

MON przedstawił posłom projekt koncepcji rozwoju Marynarki Wojennej

Pieniądze zaplanowane na modernizację Marynarki Wojennej, średnio 900 mln zł rocznie, mają realne oparcie w budżecie - zapewniał w środę posłów z komisji obrony szef MON Tomasz Siemoniak. Resort przedstawił parlamentarzystom projekt koncepcji rozwoju MW.
12.04.2012

Więcej wycieczkowców w Trójmieście

Rejsy weekendowe cieszyły się w ubiegłym roku latem dużą popularnością wśród Szwedów. Ten sukces zainspirował Birka Cruises do poszerzenia swej oferty. Statek Birka Paradise wciąż będzie odbywać popularne dotąd rejsy do Visby i Bornholmu. Nowością będą rejsy piątkowe do Trójmiasta.
12.12.2011

Dziękujemy za wysłane grafiki.