pc
Jeden z najszybszych na świecie promów pasażersko-samochodowych ochrzczony w Chinach. Jednostka zamówiona przez szwedzkiego armatora Rederi AB Gotland w sobotę w Guangzhou otrzymała imię Visborg. To przełomowy statek z chińskiej stoczni Guangzhou Shipyard International (GSI) o wartości ponad miliarda juanów, czyli ok. 145 mln dolarów.
– Jesteśmy bardzo dumni z nowego promu. To ro-pax z jednym z najbardziej zaawansowanych na świecie napędów LNG, co potwierdza wysoką jakość i innowacyjność chińskiego przemysłu stoczniowego. Mam nadzieję, że będziemy mogli zamawiać tutaj więcej takich statków – mówi Ann-Marie Emi Astrom, prezes Rederi AB Gotland.
Visborg ma 200 m długości, 25,2 m szerokości i linię ładunkowa o długości 1 750 m. Prom wyposażony jest w silniki dual fuel (DF), co oznacza, że napędzany jest zarówno LNG, jak i paliwem olejowym. Zapewnia to redukcję emisji spalin niemal do zera. Maksymalna prędkość jednostki to 28,5 w., co sprawia, że jest jednym z najszybszych statków tego typu na świecie.
Prom wykończony jest w wysokim standardzie i, jak podkreślają chińskie media, przypomina luksusowy statek pasażerski. Jednostka ma 10 pokładów. Dla 1 630 pasażerów wyznaczona została strefa rozrywki.
– Prom Visborg to nasz rewolucyjny produkt i pierwszy budowany z takim rozmachem w historii GSI. W lipcu ubiegłego roku stocznia zakończyła modernizację i przeniosła się z miejskiej dzielnicy Liwan w Guangzhou na wyspę Longxue. Zakończona sukcesem budowa promu dla Szwedów stworzyła dla nas dobrą podstawę do tego, by już na stałe budować tego typu jednostki, a do tej pory GSI ma w portfelu największe w Chinach zamówienia na promy ro-pax – mówi Chen Zhongqian, prezes Guangzhou Shipyard International.
Visborg został zaprojektowany przez duńską firmę projektowo-konsultingową OSK-ShipTech A / S, która za pośrednictwem spółki zależnej Steen Friis Design odpowiadała również za projekt wnętrza statku.
Prom zostanie przekazany armatorowi 12 grudnia, w podroż do Europy wyruszy kilka dni późnej – 16 grudnia. Visborg będzie kursował w barwach Destination Gotland między Visby na Gotlandii a portem Oskarshamn.
Visborg jest jednym z dwóch nowych promów, które mają zasilić flotę Destination Gotland. Ta sama chińska stocznia buduje dla tego operatora jeszcze Thjelvar – siostrzany statek LNG, który ma być gotowy jeszcze przed latem przyszłego roku.
Destination Gotland to firma, która powstała w 1998 r. 100 procent udziałów przewoźnika należy do przedsiębiorstwa Rederi Ab Gotland (do 1999 r. 25 procent udziałów posiadała Silja Line). Promy przewoźnika kursują pomiędzy Gotlandią a Oskarshamn i Nynäshamn.
Самое быстрое в мире пассажирское судно "VISBORG" было доставлено своему владельцу - старейшей шведской пассажирской судоходной компании Rederi AB Gotland Group. Доставка была осуществлена 8 декабря. pic.twitter.com/I5IsfpIEqF
— CGTN на русском (@cgtnrussian) 9 grudnia 2018
Stena Futura przeszła ceremonię chrztu w Belfaście. Stena Connecta ukończona
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek