pc
Astoria już w Gdańsku. Wycieczkowiec, zwany „statkiem śmierci”, w środę zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte i w towarzystwie orkiestry rozpoczął sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku statki pasażerskie zawiną tam łącznie 74 razy.
– Statek Astoria, został wybudowany w 1948 r., więc to najstarszy statek pasażerski, jaki pływa po morzach i oceanach, otwiera nam sezon wycieczkowy, który w tym roku będzie trwał do 20 października – mówi Michał Stupak, menedżer klienta w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.
Astoria ma 160,08 m długości, 21 m szerokości, 7,6 m zanurzenia oraz 16 144 GT. Statek, którego operatorem jest obecnie Cruise and Maritime Voyages, pływa pod portugalską banderą z Wielkiej Brytanii do Europy z wycieczkami po Wyspach Brytyjskich, norweskich fiordach oraz Morzu Śródziemnym. Obecnie trwa 10-dniowy rejs pod hasłem tajemnice Bałtyku i Kanał Kiloński z początkiem i końcem w Londynie. Oprócz Gdańska, jednostka odwiedziła także Wismar w Niemczech, Visby w Szwecji oraz litewską Kłajpedę. Najniższa cena za ten rejs to około 4 200 złotych za osobę.
Astoria zabiera na pokład 200 członków załogi oraz 556 pasażerów. Przygotowano dla nich m.in.: liczne restauracje i bary, spa, bibliotekę, centrum fitness i kasyno. W rejsach mogą uczestniczyć tylko pasażerowie powyżej 16. roku życia.
70-letni wycieczkowiec Astoria ma bardzo ciekawą historię. Jednostka została wybudowana w stoczni w Goeteborgu jako Stockholm. Później wielokrotnie zmieniała nazwy i właścicieli.
W 1956 r. Stockholm był uczestnikiem jednej z najsłynniejszych katastrof morskich w historii. Na północnym Atlantyku jednostka w gęstej mgle zderzyła się z włoskim transatlantykiem Andrea Doria. W kolizji zginęły 52 osoby. Wszystkich pozostałych 1 662 pasażerów i członków załogi zdołano uratować zanim, po kilku godzinach, Andrea Doria poszła na dno. Stockholm został później wyremontowany, jednak nikt nie chciał pływać pechowym statkiem.
Po katastrofie, w latach 80. statek w porcie w Oslo służył jako hotel dla azylantów. W 1989 r. jednostka została przekazana Włochom. Kiedy wpłynęła do Genui – macierzystego portu włoskiego transatlantyku Andrea Doria, z którym miała kolizję – włoska prasa nazwała ją „statkiem śmierci” i kazała wynosić się z portu.
W 2008 r. Astoria w Zatoce Adeńskiej przetrwała zmasowany atak 29 łodzi pirackich.
Rekordowy sezon
Stupak poinformował, że w tym sezonie Port Gdańsk spodziewa się rekordowej liczby pasażerów, czyli około 35 tys.
– Jest to największa liczba w ostatnich 25 latach, czyli od początku lat 90., kiedy Port Gdańsk zaczął przyjmować statki wycieczkowe – tłumaczy Stupak.
Wycieczkowce w Gdańsku będą cumowały przy Terminalu Promowym Westerplatte, nabrzeżu WOC II oraz przy Nabrzeżu Ziółkowskiego. Najdłuższym statkiem pasażerskim, który w tym roku odwiedzi Gdańsk, będzie Marina. Prawie 240-metrowa jednostka przypłynie 20 czerwca. Najkrótszy natomiast będzie Variety Voyager. Prawie 70-metrowy statek zacumuje w Gdańsku aż 7 razy, po raz pierwszy 3 maja.
To nie jedyne atrakcje tego sezonu. Podobnie jak w ubiegłym roku, do Gdańska przypływać będą wycieczkowce armatora Viking Cruises: Viking Sky, Viking Sea, Viking Star oraz Viking Sun. Ten ostatni to nowy statek, dostarczony jesienią ubiegłego roku. Wszystkie te jednostki są siostrzanymi statkami, każdy z nich ma prawie 229 m długości. W tym sezonie do Gdańska na zmianę zawiną aż 20 razy. Pierwszy, 5 maja, będzie Viking Sky.
Do Portu Gdańsk przypłynie również m.in. Europa – najdroższy wycieczkowiec świata. Jego wizyta zaplanowana jest na 7 lipca.
Sezon wycieczkowy w Gdańsku zakończy statek Marco Polo. Ponad 176-metrowa jednostka zawinie tam 20 października.
Drugim wycieczkowcem, który przypłynie do Portu Gdańsk będzie Hanseatic. Statek spodziewany jest 30 kwietnia.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zarządza portem morskim w Gdańsku, który jest kluczowym węzłem komunikacyjnym w regionie. W skład infrastruktury portowej wchodzi osiem nabrzeży o długości ponad 20 km. ZMPG podzielony jest na dwie części: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego, oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej, gdzie znajduje się m.in. nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.
Chaos, czyli codzienność dla żeglugi. Analiza rynku tonażowego (tygodnie 43-46/2023)
Port Gdańsk – atrakcyjna działka w pobliżu Baltic Hubu czeka na dzierżawcę
Ocean Network Express z nowym rekordem załadunku kontenerów na jednym statku
Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)
Silne powiązania między różnorodnością a dobrym przywództwem w żegludze. Roczny przegląd DSG 2023
Real Logistics otworzył magazyn w okolicy Baltic Hubu