• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Legendarny Copernicus wraca do gry

jk

13.06.2017 11:52 Źródło: własne

Partnerzy portalu

Legendarny Copernicus wraca do gry - GospodarkaMorska.pl

Wygląda na to, że legandarny jacht Copernicus, który zatonął pod koniec kwietnia, jest już „cały i zdrowy”. Organizator regat SailBook Cup poinformował na swoim profilu facebookowym o tym, że jednostka weźmie udział w zawodach.

„Z wielka przyjemnością informujemy, iż pomimo pechowego rozpoczęcia sezonu dzielny, piękny, zasłużony Copernicus wystartuje kolejny raz w SailBook Cup” - czytamy na stronie organizatora.

To dobra wiadomość, zważywszy na wydarzenia sprzed dwóch miesięcy. Legendarny jacht Copernicus, dopiero co zwodowany po zimowej przerwie, zatonął w gdyńskiej marinie. Jarosław Kukliński, v-ce Komandor Klubu "Stal", armatora jednostki, mówił wtedy, że przyczyną zatonięcia była rozeschnięta drewniana konstrukcja poszycia, która nie wytrzymała naporu wody. Jacht musiał przejść gruntowny remont.

Copernicus jest flagową jednostką Jacht Klubu Stal. Został zbudowany specjalnie na pierwsze wokółziemskie regaty Whitbread Round The World Race w 1973 roku. Stanowił on powiększenie seryjnego Opala II tak, by uzyskać regatową wartość 33 stopy według IOR. Przeprojektowana została rufa, ster zainstalowany na skegu, zmieniono strzałkę pokładu. Drewniany kadłub Copernicusa zbudowany został w Gdańskiej Stoczni Jachtowej Stogi w 1973 roku przy udziale członków Yacht Klubu Stal Gdynia. Konstruktorami byli Edmund Rejewski i Wacław Liskiewicz, w projektowaniu takielunku uczestniczył też Zygfryd Perlicki. W regatach okołoziemskich Whitbread Round The World Race '73 jacht zajął 11. miejsce.

Regaty SailBook Cup to najdłuższe regaty w kraju i drugie w akwenie morza Bałtyckiego, w których uczestnicy mają do pokonania ok. 600 NM. Trasa prowadzi z Sopotu dookoła wysp Gotlandii (z pitstopem w Visby) i Gotska Sandön, które trzeba okrążyć prawą burtą, z metą w Sopocie. Regaty odbywają się regularnie od 2011 roku.

Copernicus w liczbach

• Rok budowy – 1973
• Ożaglowanie – typu jol 80 m kw.
• Rejon żeglugi – pełnomorska
• Kwalifikacje do prowadzenia jachtu – Sternik morski + sternik jachtowy
• Liczba miejsc do spania – 9
• Długość jachtu – 14,1 m
• Szerokość jachtu – 3,7 m
• Zanurzenie – 2,3 m
• Silnik – Sole Diesel 45 KM (2001 r.)
• Elektryczna winda kotwiczna

Wyposażenie elektroniczne

• GPS Garmin 128
• Instrumenty pokładowe SILVA-NEXUS zintegrowane z GPS
• UKF Silva z navtexem
• Radiomagnetofon
• Instalacja elektryczna
• Oddzielny akumulator rozruchowy 180 Ah
• Akumulatory oświetleniowe 440 Ah

Partnerzy portalu

taurus_sea_power_390x100_gif_2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.