• <

Wynik wyszukiwania - "odszkodowania" - Wiadomości

20 lat Polski w UE. Transformacja sektora energetycznego

W ciągu 20 lat obecności w UE cały sektor energetyczny uległ znaczącej transformacji. Kolejne unijne regulacje przełożyły się na zmiany strukturalne, własnościowe i rynkowe. Spadł udział węgla w produkcji energii, wzrósł udział OZE i pozycja rynkowa odbiorców.
30.04.2024

FBI wszczęło śledztwo w sprawie katastrofy mostu w Baltimore

FBI wszczęło śledztwo w sprawie zawalenia się mostu Francisa Scotta Key Bridge w Baltimore. Miasto zamierza podjąć kroki prawne przeciwko właścicielowi statku, który uderzył w filar obiektu powodując jego zniszczenie.
16.04.2024

Czarter na czas – naruszenie obowiązku płatności „hire”

W tradycyjnym systemie common law, terminowa płatność „hire” (opłaty czarterowej), jakkolwiek należąca do kluczowych obowiązków czarterującego, nie stanowi warunku istotnego umowy czarteru na czas.
08.04.2024

Erozja wybrzeża zagraża 500 gminom i tysiącom domów we Francji

Wraz ze wzrostem poziomu oceanów niektóre obszary przybrzeżne we Francji szybko staną się niezdatne do zamieszkania – powiedział w wywiadzie dla kanału telewizyjnego TF1 francuski minister ds. transformacji ekologicznej Christophe Bechu. Dodał, że zagrożonych jest ok. 500 gmin.
05.04.2024

Biden chce jak najszybciej otworzyć port Baltimore i odbudować most Key

Poleciłem mojemu zespołowi, by poruszył niebo i ziemię, by ponownie otworzyć port w Baltimore i odbudować most Key tak szybko, jak to tylko możliwe - powiedział we wtorek prezydent USA Joe Biden. Zapewnił, że za odbudowę przeprawy w całości zapłaci rząd federalny.
26.03.2024

Ubezpieczenia Kadłuba i Maszyn (Hull & Machinery) – podstawowe ryzyka morskie jednostek pływających

Każda jednostka pływająca po otwartych akwenach powinna mieć ubezpieczenie H&M, choć nie są to ubezpieczenia stricte obowiązkowe. Ubezpieczenie casco (H&M) mają zarówno jednostki przybrzeżne, jak holowniki, barki, dźwigi pływające pontony, jak również znacznie większe statki pełnomorskie typu tankowce, kontenerowce, samochodowce, chemikaliowce, promy czy też potężne statki pasażerskie.
25.03.2024

Venture Global LNG kupuje nowe gazowce. W tle postępowanie arbitrażowe największych firm energetycznych

Firma Venture Global LNG poinformowała 17 marca, że nabędzie flotę dziewięciu statków do transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG), zwiększając swoją zdolność do sprzedaży i transportu własnych ładunków.
18.03.2024

Firma Nord Stream pozwała ubezpieczycieli gazociągu Nord Stream 2

Szwajcarska spółka Nord Stream, należąca do rosyjskiego Gazpromu, pozwała Lloyd's Insurance Company i Arch Insurance (EU), które ubezpieczały gazociąg Nord Stream 2. Pozew wpłynął do sądu w Londynie w lutym i dotyczy wybuchu w 2022 r. gazociągu przesyłającego gaz z Rosji do Niemiec - poinformowała we wtorek agencja Reutera.
12.03.2024

Przemytnik migrantów, którzy zginęli w katastrofie w Cutro skazany na 20 lat

Na 20 lat więzienia skazał w środę sąd w Crotone na południu Włoch pochodzącego z Turcji przemytnika migrantów, jednego z organizatorów przerzutu ludzi na łodzi, która rozbiła się niedaleko brzegów Kalabrii. W katastrofie w rejonie miejscowości Cutro w lutym 2023 roku zginęły 94 osoby.
07.02.2024

Tankowiec podejrzany o łamanie sankcji zwolniony po 10 miesiącach

Albania oficjalnie zwolniła tankowiec transportujący produkty ropopochodne, zatrzymany w lutym 2023 pod podejrzeniem łamania sankcji nałożonych na handel rosyjską ropą.
24.01.2024

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego. Część II

W części I Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego rozpoczęliśmy omawianie orzeczenia w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd.” [2022] EWHC 728 (Q.B). Orzeczenie, odnosi się do warunków wypowiadania umów („contractual termination”) w świetle prawa angielskiego.
08.01.2024

Statek-widmo zatonął u wybrzeży Korei Płd.

U wybrzeży Korei Południowej zatonął tajemniczy statek towarowy. Pozbawiona załogi jednostka najpewniej przypłynęła z Chin.
29.11.2023

Uczestnicy "Flotylli Wolności" z 2010 r. pomimo blokady morskiej wyślą do Gazy statki z pomocą

Stowarzyszenie Mavi Marmara z Turcji pomimo blokady morskiej wyśle do Strefy Gazy flotę statków z pomocą humanitarną. Zabicie przez żołnierzy Izraela dziewięciu tureckich członków załogi "Mavi Marmara" w 2010 roku, którzy dostarczali pomoc do Gazy w ramach "Flotylli Wolności", doprowadziło do zerwania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Turcją i Izraelem.
17.11.2023

Shell pozywa Greenpeace za wtargnięcie na platformę wydobywczą w trakcie jej transportu

Shell wystosował pozew sądowy, w którym domaga się od Greenpeace odszkodowania za akcję, podczas której aktywiści wdarli się na statek transportujący platformę wydobywczą w czasie rejsu.
13.11.2023

Wypowiedzenie umowy w świetle prawa angielskiego (Część I)

Orzeczenie w sprawie „Lombard North Central Plc v European Skyjets Ltd” [2022] EWHC 728 (QB), przyniosło bardzo ciekawe i użyteczne praktycznie rozstrzygnięcie, dotyczące warunków kontraktowego wypowiedzenia umowy („contractual termination”), skutkujące rozwiązaniem umowy („cancellation of the contract”). Orzeczenie, co prawda, dotyczy umowy pożyczki związanej z transportem lotniczym, ale ustalenia i zasady przyjęte przez sąd angielski (High Court) w przedmiotowej sprawie, in extenso, mogą mieć zastosowanie do szeroko pojętych um
05.11.2023

Izrael obiecuje zapłacić odszkodowania za statki uszkodzone podczas konfliktu

Władze w Tel-Awiwie zapowiadają, że będą wypłacać odszkodowania armatorom statków, które uległy uszkodzeniu w trakcie trwających od 7 października walk, rozpoczętych przez Hamas. Ponadto rząd ma podjąć kolejne kroki w związku z minimalizowaniem zagrożeń dla statków korzystających z izraelskich portów. Jest to kluczowe dla utrzymania gospodarki państwa, gdzie transport morski i przeładunki w portach są kluczowe.
27.10.2023

Kiedy złożyć wniosek o upadłość przedsiębiorstwa?

Pandemia oraz okoliczności wojny na Ukrainie niewątpliwie spowodowały pogorszenie się sytuacji gospodarczej w kraju dotkniętym wciąż wysokim poziomem inflacji. Kryzys dotyczy przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstw, które w związku z rosnącymi kosztami prowadzenia firmy czy niewypłacalnością kontrahentów coraz częściej zmuszone są sięgać po narzędzia prawne mające pomóc przywrócić płynność finansową (np. restrukturyzacja).
24.10.2023

Rzecznik rządu: import zboża do Polski z Ukrainy będzie nadal zakazany i utrzymamy embargo

Nie możemy się godzić na to, aby aktualna sytuacja doprowadzała do destabilizacji rynku rolnego w Polsce; import zboża do Polski z Ukrainy będzie nadal zakazany i utrzymamy embargo, podkreślił w rozmowie z PAP rzecznik rządu Piotr Müller.
12.09.2023

Konosament – ustalenie ciężaru ładunku masowego

Pomimo faktu, iż „draft survey” jest powszechnie stosowaną w praktyce shipping’owej formą ustalenia ciężaru ładunku, równie powszechnym jest problem dokładności tych pomiarów i związanych z tym sporów.
31.08.2023

Umowa o budowę statku – opóźnienia w budowie i dostawie statku. Część I

Termin budowy i dostawy statku, stanowi jeden z elementów istotnych umowy. Jednocześnie, stocznia podejmując proces budowy, musi się liczyć z faktem powstania w trakcie budowy okoliczności, które opóźnią lub wręcz uniemożliwią kontynuację prac przewidzianych umową.
24.08.2023

Senat odrzucił ustawę o rewitalizacji Odry

Senat odrzucił w piątek ustawę o rewitalizacji Odry, która ma na celu m.in. poprawę jakości wody w rzece oraz ułatwienie realizacji inwestycji na Odrze. Teraz ustawa trafi do Sejmu.
28.07.2023

Czeskie badania: nie doszło do chemicznego czy biologicznego zatrucia ryb w Odrze

Nic nie wskazuje, aby miało dojść do chemicznego czy biologicznego zatrucia ryb w Odrze – przekazał wyniki czeskich badań dotyczących przyczyn śnięcia ryb po czeskiej stronie granicy wojewoda śląski. Najbardziej prawdopodobna przyczyna to warunki pogodowe – wynika z czeskich informacji.
28.07.2023

Komisje senackie za odrzuceniem ustawy o rewitalizacji Odry

Połączone komisje senacki infrastruktury, nadzwyczajna ds. klimatu oraz komisja środowiska opowiedziały się w piątek za odrzuceniem w całości ustawy o rewitalizacji Odry. Głosowanie w Senacie w tej sprawie odbędzie się w piątek pod koniec posiedzenia.
28.07.2023

Strona czeska przedstawiła swoje ustalenia odnośnie miejsca śnięcia ryb w Odrze. To ujście Stróżki

Czesi ustalili, że śnięcie ryb następuje na 4-kilometrowym odcinku Odry, od ujścia rzeki Stróżki - poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury. Dodano, że wg stanu na czwartek na godz. 12.00, po polskiej stronie wyłowiono 1360 kg śniętych ryb. Zaznaczono, że nie są znane przyczyny śmierci ryb.
27.07.2023

Wojewoda śląski: stawiamy zaporę i wyławiamy śnięte ryby spływające Odrą z Czech

Stawiamy zaporę i wyławiamy wszystkie śnięte ryby, które spływają do Polski Odrą od strony czeskiej - poinformował wojewoda śląski Jarosław Wieczorek po sztabie kryzysowym zwołanym w środę w przygranicznych Chałupkach. Jak zaznaczył, zaporę, która utrudni przepływ ryb, stawiają także Czesi.
26.07.2023

Wody Polskie: śnięte ryby w granicznym odcinku Odry

Śnięte ryby napływające do Polski Odrą z terenu Czech zauważyli w środę na wysokości przygranicznej miejscowości Chałupki (woj. śląskie) pracownicy Wód Polskich. O sprawie został powiadomiony czeski zarządca rzeki. Na terenie Polski nie odnotowano śnięcia ryb.
26.07.2023

Połączone komisje senackie infrastruktury i środowiska za przejęciem ustawy o rewitalizacji rzeki Odry

Połączone komisje senackie infrastruktury i środowiska przyjęły we wtorek bez poprawek ustawę o rewitalizacji rzeki Odry.
25.07.2023

Ubezpieczyciele rewidują ryzyka na szlakach Morza Czarnego. Lekcja dla Bałtyku

Jeszcze zanim wygasła umowa zbożowa, umożliwiająca eksport zboża z Ukrainy drogą morską, firmy ubezpieczeniowe zapowiedziały, że rozważają możliwość rewizji ryzyk w stosunku do armatorów kierujących statki na Morze Czarne. Oznacza to jednoznacznie, że transport morski czeka podniesienia stawek ubezpieczeniowych za statek i ładunek.
25.07.2023

Sejm uchwalił specustawę o rewitalizacji Odry

Sejm uchwalił w czwartek ustawę o rewitalizacji rzeki Odry. Dzięki nowym przepisom będzie można sprawniej prowadzić konieczne inwestycje. Wprowadzone też zostaną kary - nawet do 1 mln zł za zaniedbania, które zagrożą zdrowiu lub życiu ludzi i bezpieczeństwu środowiska.
13.07.2023

Sejm w głosowaniu zdecyduje o losie projektu specustawy odrzańskiej

W związku ze złożeniem wniosków o odrzucenie, Sejm w głosowaniu zdecyduje o dalszym losie projektu specustawy odrzańskiej. Według PiS nowe prawo ma zapobiec powtórce z 2022 r., kiedy w Odrze doszło do masowego śnięcia ryb. Zdaniem opozycji projekt pozwoli m.in. na betonowanie rzeki.
14.06.2023

Ryzyko kolizji na morzu – klasyczny „Peril of the seas”

Mimo że dzisiejsze urządzenia nawigacyjne są zaawansowane technologicznie, nadal spotykamy się z kolizjami statków na morzu. Tego typu zdarzenia obejmują zwykle wypadek lub uszkodzenie statku lub jego ładunku w czasie transportu, które stwarzają potencjalne zagrożenie dla ludzi, mienia i środowiska.
13.06.2023

Ukraina zaakceptowała plan odszkodowań dla statków uszkodzonych w trakcie rosyjskiej agresji

Ukraina uzgodniła program wypłaty odszkodowań dla armatorów statków, które ucierpiały u jej wybrzeży w wyniku wojny, a którym towarzystwo ubezpieczeniowe odmówiło wypłaty polisy.
13.06.2023

Czarter na podróż – “lien and exemption clause”

Nasze opracowanie Czarter na podróż - Cesser clause wywołało duże zainteresowanie wśród naszych stałych adresatów. Postanowiliśmy w związku z tym powrócić do tego tematu.
11.06.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część II

W pierwszej części naszego opracowania Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I, omówiliśmy założenia klubowej polisy ubezpieczeniowej, określanej jako („M II Policies”) – umowa ubezpieczenia interesów wierzyciela hipotecznego („Mortgage Interest Insurance Policy”).
22.05.2023

Sądowa walka o zajęty w ramach sankcji luksusowy rosyjski jacht

58-5 metrowy luksusowy jacht Phi został zajęty w ramach sankcji przeciwko Rosji w marcu 2022 roku i od tamtego czasu jest w Londynie. Tymczasem swoje pozwy w sprawie jednostki przeciwko rządowi Wielkiej Brytanii złożyło trzech różnych powodów, którzy chcą odzyskać jacht.
19.05.2023

Wiceszef MI: będziemy mogli zakazać zrzutów nieczystości do Odry

W przypadku niskiego poziomu wody w Odrze, a także jeśli parametry substancji zrzucanych do rzeki będą przekraczały dopuszczalne normy, będziemy mogli zakazać na określony czas zrzutów ścieków lub cofnąć pozwolenie na taki zrzut - informuje w rozmowie z PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
18.05.2023

Afera w Finlandii. Inżynier skopiował plany największego wycieczkowca świata

W sądzie w Turku rozpoczął się proces w sprawie o szpiegostwo przemysłowe. Doświadczony projektant okrętów tuż przed odejściem z pracy skopiował cenne pliki z planami największego wycieczkowca świata. Następnie nawiązał współpracę ze stocznią w Chinach.
18.05.2023

Rząd za projektem specustawy ws. rewitalizacji rzeki Odry

"Rząd chce przeprowadzić rewitalizację rzeki Odry. Chodzi o lepszą ochronę jej środowiska wodnego, w przypadku wystąpienia katastrofy ekologicznej. Nowe przepisy zakładają wsparcie inwestycji na Odrze na poziomie ok. 1,2 mld zł" - podkreślono.
17.05.2023

Financial Times: PKN Orlen wciąż szuka zamienników dla rosyjskiej ropy

Unia Europejska zakazała importu ropy z Rosji drogą morską, ale nie nałożyła sankcji na surowce transportowane poprzez rurociąg Przyjaźń. Według „Financial Times” w dalszym ciągu korzysta z niej PKN Orlen.
08.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Czechy. Przedstawiciele izb rolniczych krajów V4 chcą powrotu do cła na ukraińskie zboże

Przedstawiciele izb rolniczych z państw Grupy Wyszehradzkiej chcą przywrócenia unijnych ceł na zboże z Ukrainy. Jednocześnie zadeklarowali we wtorek w Brnie, że wpływy z cła powinny trafić w formie pomocy do ukraińskich rolników. Zagrozili protestami w Brukseli.
25.04.2023

Powraca sprawa zakazu połowu dorsza. Związkowcy Solidarności blokują drogę do Baltic Hub

Związkowcy Solidarności w ramach protestu wobec braku rozwiązań dla sektora rybołówstwa rekreacyjnego blokowali ruch na ul. Kontenerowej w Gdańsku. Droga ta prowadzi do terminalu kontenerowego Baltic Hub. Związkowcy z KM NSZZ "Solidarność" Pracowników Morza Bałtyckiego domagają się realizacji porozumienia podpisanego w styczniu 2020 roku pomiędzy stroną społeczną a resortem gospodarki morskiej. Dotyczyło ono między innymi wysokości pomocy finansowej, którą miały otrzymać osoby poszkodowane wskutek wprowadzenia zakazu połowu dorsz
25.04.2023

W Kanale Gliwickim pojawiły się śnięte ryby. Rząd musi podjąć działania, by zapobiec kolejnej katastrofie

W Kanale Gliwickim pojawiły się śnięte ryby i oleiste substancje, a jest to najprawdopodobniej miejsce, gdzie w ubiegłym roku rozpoczęła się katastrofa na Odrze. Rząd musi podjąć działania, by nie dopuścić do zakwitu "złotej algi" i do kolejnej katastrofy - przekonywała posłanka Wanda Nowicka (Lewica).
24.04.2023

Okrutna rzeczywistość: śmierć na wycieczkowcu. Wdowa domaga się milionowego odszkodowania

Dramatyczna historia Marilyn Jones i jej zmarłego podczas rejsu męża wywołała burzę emocji i liczne kontrowersje.
24.04.2023

Naftohaz: Trybunał zobowiązał Rosję do zapłacenia 5 mld USD odszkodowania za przywłaszczenie aktywów na Krymie

Stały Trybunał Arbitrażowy w Hadze zobowiązał Rosję do wypłacenia 5 mld dolarów odszkodowania na rzecz Naftohazu Ukraina za straty spowodowane przez nielegalne przywłaszczenie aktywów przedsiębiorstwa na okupowanym od 2014 roku Krymie – powiadomił w czwartek szef Naftohazu Ołeksij Czernyszow. Decyzja zapadła 12 kwietnia.
13.04.2023

Sprawa „The ZouZou” [2022] a ochrona wierzyciela hipotecznego. Część I

Orzeczenie sądu angielskiego w sprawie „Piraeus Bank A.E. v Antares Underwriting Limited and Others” („The ZouZou” [2022] EWHC 1169 (Comm)) przyniosło ciekawą analizę dotyczącą klubowej polisy ubezpieczeniowej, zwanej „MII Policy” („Mortgage Interest Insurance Policy” – Polisa Ubezpieczeniowa Interesów Wierzyciela Hipotecznego).
27.03.2023

"Złota alga" w Odrze. Władze szukają sposobu na jej neutralizację

Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa poinformowała, że w najbliższym czasie zostaną przeprowadzone badania odnośnie możliwości neutralizacji "złotej algi" w Odrze. Dodała, że w tym roku uruchomione zostaną specjalne alerty rekomendujące ograniczenie zrzutu nieczystości do Odry.
23.03.2023

Prezes PKN Orlen: koncern będzie dochodzić roszczeń za wstrzymanie przez stronę rosyjską dostaw ropy

PKN Orlen będzie dochodzić roszczeń za wstrzymanie przez stronę rosyjską dostaw ropy naftowej - zapowiedział w poniedziałek w Radiu Zet prezes koncernu Daniel Obajtek. Pytany z kolei o nadmiarowe zyski, oświadczył, że Orlen takich nie ma.
06.03.2023

Firma z Bangladeszu otrzyma odszkodowanie za statek ostrzelany przez Rosjan

Firma żeglugowa Bangladesh Shipping Corporation otrzyma blisko 22,5 miliona dolarów w ramach odszkodowania za to, że jej statek został trafiony rosyjskim pociskiem w ukraińskim porcie.
28.02.2023

Czy pozwolenia lokalizacyjne dla polskich MFW pozostaną w polskich rękach? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

Polskie farmy wiatrowe mogą zostać zgodnie z prawem niemal całkowicie przejęte przez podmioty zagraniczne, co już w pewnej części się dzieje - mówi radca prawny Mateusz Romowicz
27.02.2023

Maersk pozywa Evergreen za blokadę Kanału Sueskiego

Maersk złożył pozew sądowy przeciwko Evergreen – operatorowi kontenerowca Ever Given, który w 2021 roku zablokował Kanał Sueski, co spowodowało duże opóźnienia u innych przewoźników.
14.02.2023

Roszczenia Euronav związane z arbitrażem nadzwyczajnym odrzucone. W tle utworzenie największej na świecie floty tankowców

Belgijska firma posiadająca dużą flotę tankowców poinformowała we wtorek, że awaryjny arbiter odrzucił jej wniosek o zastosowanie środków tymczasowych i przejściowych w związku z wypowiedzeniem przez Frontline ostatecznej umowy o połączeniu obu przedsiębiorstw, którą podpisano w lipcu ubiegłego roku.
08.02.2023

Ubezpieczenia morskie w 2023/2024. Stawki w górę nawet o 10%. Wzrosną koszty transportu morskiego i usług offshore

Od 20 lutego obowiązywać będą nowe zabezpieczenia reasekuracyjne statków – informuje Steamship Mutual, powołując się na komunikat Marine Insurance P&I Club. Firmy ubezpieczeniowe zabezpieczają się przed rosnącymi kosztami.
06.02.2023

Konosament – wniesienie uwag („zabrudzenie”) konosamentu

Konosament, jako dokument przewozowy, spełnia niezwykle istotną rolę, między innymi, w ewidencjonowaniu i dokumentacyjnym potwierdzaniu wszelkich danych ładunkowych, towaru, który jest przedmiotem przewozu a szerzej transakcji handlowych w międzynarodowym obrocie gospodarczym.
03.02.2023

Blisko 40 tys. złotych wypłacono w ramach programu Lex Odra w woj. opolskim

W ramach programu Lex Odra adresowanego do firm poszkodowanych w wyniku tegorocznej sytuacji ekologicznej, na terenie województwa opolskiego do końca roku wypłacono prawie 40 tysięcy złotych - poinformował PAP Sebastian Szczurek, rzecznik regionalny ZUS w Opolu.
01.01.2023

Czarter na czas – hire (opłata czarterowa)

W ramach podstawowych obowiązków umowy czarteru na czas („time charterparty”) armator („owner”) zobowiązuje się oddać czarterującemu („charterer”) do dysponowania statek na oznaczony czas a czarterujący do zapłaty wynagrodzenia za korzystanie ze statku w formie opłaty czarterowej („hire”).
28.12.2022

Polski port instalacyjny dla MFW – fakty i mity

W ostatnim czasie dwie informacje, dotyczące lokalizacji oraz rozpoczęcia prac nad portem instalacyjnym dla morskiej energetyki wiatrowej, tchnęły więcej optymizmu w podmioty związane z tymi inwestycjami.
27.10.2022

„Eternal Bliss” – „demurrage” jako maksymalna kwota odszkodowania

18 listopada 2021 roku Sąd Apelacyjny (Court of Appeal (Civil Division)), w składzie Lord Geoffrey Vos (Master of Rolls), Lord Justice Newey oraz Lord Justice Males, wydali bardzo oczekiwane przez środowisko morskie orzeczenie w sprawie „K Line Pte Limited and Priminds Shipping (HK) Co. Limited” [2021] EWCA Civ 1712 (zwane dalej „ETERNAL BLISS”).
14.10.2022

Francja. Sąd nakazał służbom celnym zwrot jachtu rosyjskiemu oligarsze

Francuski sąd nakazał w środę krajowej agencji celnej zwolnić objęty europejskimi sankcjami i skonfiskowany jacht, należący do rosyjskiego miliardera Aleksieja Kuźmiczewa. Zdaniem sądu podczas przejmowania jednostki służby celne dopuściły się błędów proceduralnych. O procesie informowaliśmy wcześniej.
05.10.2022

Kto wysadził Nord Stream? Badaczka stawia cztery hipotezy

Teorie na temat tego, kto stoi za zniszczeniem gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2, publikowane są na całym świecie. Badaczka think tanku Stimson Center zaprezentowała na Twitterze cztery hipotezy. Jedna z nich brzmi: „Polska lub inny kraj nadbałtycki”.
29.09.2022

Energia z wodoru a braki regulacyjne w polskim systemie prawnym (nowe regulacje od 2023 roku)

W dzisiejszym artykule autorzy skupią się na nowych regulacjach, które mają wejść w styczniu 2023 r., a które dotyczą pozyskiwania energii z wodoru. Czy faktycznie akty prawne, które staną się częścią polskiego systemu prawnego z dniem 1 stycznia 2023 r., rozwiązują wcześniej zgłaszane problemy problemy regulacyjne związane z wytwarzaniem energii z wodoru? Czy inwestorzy, zamierzający skupić się na tym źródle energii, mogą bezpiecznie planować swoje inwestycje?
20.09.2022

Wiceminister rozwoju: nie ma podstaw, by Skarb Państwa wypłacał odszkodowania w związku z sytuacją na Odrze

Aby Skarb Państwa mógł wypłacić odszkodowanie, musi być uwidoczniona wina Skarbu Państwa, w przypadku sytuacji na Odrze nie mamy jeszcze jednoznacznej odpowiedzi, jakie są jej przyczyny - powiedziała w czwartek wiceminister rozwoju i technologii Olga Semeniuk.
25.08.2022

Stal rozgrzana do czerwoności. Chińskie stocznie zwalniają produkcję z powodu upałów

Południowe Chiny dotknęła fala upałów, która odbija się na funkcjonowaniu przemysłu, w tym stoczni. Tamtejsze zakłady próbują modyfikować swoje grafiki, ale opóźnień nie uda się uniknąć.
18.08.2022

Czarter na czas – warunki zdania (redelivery) statku

Nasze opracowania: Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”) - GospodarkaMorska.pl, Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range) - GospodarkaMorska.pl, dotyczące warunków prawnych zdania statku po upływie okresu, na który czarter na czas został zawarty, wywołały szereg zapytań i sugestii wyjaśnienia, powstałych w trakcie lektury, wątpliwości.
29.07.2022

"Puls Biznesu": Węgiel i zboże zasypią porty

Niektórzy operatorzy terminali portowych będą zobligowani do zerwania umów z kontrahentami z różnych branż. Zwolnią miejsce na węgiel i zboże - planuje rząd - pisze w poniedziałek "Puls Biznesu".
18.07.2022

Jak bezpiecznie kupić jacht? Radzą eksperci

Nabycie jachtu motorowego lub żaglowego, nowego lub używanego, może stanowić spore wyzwanie. Jacht nie tylko powinien być piękny i realizować Twoje marzenia. Jego stan powinien odpowiadać cenie, a sama transakcja powinna być po prostu bezpieczna i przewidywalna.
14.07.2022

Pływające farmy wiatrowe szansą dla polskiego local content? Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

– Pływającą morską farmę wiatrową buduje się prawie w całości w stoczni, aby następnie przeholować ją na odpowiednią lokalizację. Jeśli polskie stocznie mają w tym zakresie być konkurencyjne względem zagranicznych stoczni, to powinny otrzymać wsparcie rządowe – mówi Mateusz Romowicz, radca prawny z kancelarii Legal Consulting.
07.07.2022

Reuters: prorosyjskie władze z Doniecka zajęły w Mariupolu dwa zagraniczne statki

Dwa statki pływające pod banderami Liberii i Panamy zostały zajęte w Mariupolu na Ukrainie przez władze samozwańczej Donieckiej Republiki Ludowej (DRL) – przekazała agencja Reutera. Jak dodała, w ocenie ukraińskiego MSZ prorosyjska administracja DRL planuje stworzyć „flotę narodową” na bazie skonfiskowanych zagranicznych statków.
06.07.2022

UWAGA - od 13.06.2022 roku offshore już nie jest żeglugą krajową - problemy z certyfikowaniem załóg

Od dłuższego czasu offshore wind rozgrzewa dyskusję oraz wyobraźnię branży morskiej w Polsce. W przestrzeni medialnej pojawia się coraz więcej zapewnień i ambitnych planów w zakresie rozwoju tego sektora. Również ministerstwa oraz sama Rada Ministrów zapewniają, iż będą wspierać rozwój polskiej morskiej energetyki wiatrowej, który ma w jak największym stopniu uwzględniać udział polskich firm w łańcuchu dostaw.
28.06.2022

Energetic Tank ma zapłacić 45 mln USD a Marynarka Wojenna USA ponosi 80 proc. odpowiedzialności za kolizję z 2017

Zgodnie z decyzją złożoną 15 czerwca przez sędziego Sądu Okręgowego Stanów Zjednoczonych w Południowym Dystrykcie Nowego Jorku, Stany Zjednoczone zostały obarczone 80 procentami odpowiedzialności za spowodowanie śmiertelnej kolizji z 2017 roku pomiędzy niszczycielem rakietowym USS John McCain a zarejestrowanym w Liberii tankowcem Alnic MC w Cieśninie Singapurskiej.
24.06.2022

Czarter na czas – Inter-Club Agreement

Kl. 8 NYPE 93 form przewiduje w szczególności, iż „The Master shall perform the voyages with due dispatch and shall render all customary assistance with the Vessel’s crew. The Master (…) (although appointed by the Owners) shall be under the orders and directions of the Charters as regards employment and agency and The Charters shall perform all cargo handling, including but not limited to loading, stowing, trimming, lashing, securing, dunnaging, unleashing, discharging and tallying at their risk and expense, under the supervision
24.06.2022

Юрисдикція та вимоги про компенсацію морякам

Ключовим елементом, що супроводжує процес висування вимог про компенсацію морякам, є визначення відповідного правового порядку, положення якого будуть застосовуватися в конкретному та індивідуальному випадку. Практика морської галузі вказує на те, що польське законодавство буде застосовуватися лише у кількох випадках.
23.06.2022

Компенсація морякам: час має значення!

Як ми неодноразово зазначали у своїх публікаціях, життя і здоров’я моряків дуже часто піддається різним небезпекам і ризикам. Враховуючи нинішні темпи роботи моряків, необхідність забезпечення ланцюга поставок, а отже, величезний стрес і тиск, який постійно впливає на моряків, нерідко може дійти до нещасного випадку, який може мати довготривалі наслідки не тільки для самих моряків, а й для їхніх сімей.
21.06.2022

Компенсації морякам: правова абетка після нещасного випадку на кораблі

Нещасний випадок з моряком під час виконання своїх посадових обов'язків може спричинити з його боку вимоги про виплату належної компенсації судновласником/роботодавцем. У більшості випадків це буде залежати від характеру травми або можливої недбалості роботодавця. Однак такий моряк повинен зважати, щоб не припуститися помилок під час висування вимог про відшкодування збитків, через які він може залишитися без інших виплат, на які він має право. Тож на що варто звернути особливу увагу?
16.06.2022

Jedna twarz polskiego offshore...? [ROZMOWA]

Wielka Brytania wyznaczyła swojego pierwszego pełnomocnika ds. morskiej energetyki wiatrowej, który ma przewodzić wysiłkom zmierzającym do realizacji celu osiągnięcia 50 GW do 2030 roku z MFW. Z kolei polski sektor morskiej energetyki wiatrowej coraz częściej i mocniej sygnalizuje potrzebę transferu dobrych praktyk z rozwiniętych rynków offshore w celu przyspieszenia rozwoju MEW, ale również i wzrostu gospodarczego czy wykorzystania local content. O możliwościach utworzenia analogicznego stanowiska rozmawiamy z ekspertem – radcą
12.06.2022

„Wodór w polskiej energetyce a braki regulacyjne” – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

06.06.2022

Przedłużanie dyplomów oraz certyfikatów ukraińskich marynarzy w świetle ostatnich zmian legislacyjnych

Trwająca nieprzerwanie od 24 lutego 2022 roku wojna na Ukrainie, zainicjowana atakiem wojsk Federacji Rosyjskiej, spowodowała katastrofalne skutki humanitarne, społeczne i gospodarcze. Skrajnie trudna sytuacja naszych sąsiadów spotkała się z odzewem społeczności międzynarodowej oraz licznymi aktami wsparcia i pomocy kierowanymi do obywateli Ukrainy wskutek niezliczonych inicjatyw podmiotów prywatnych, jak i działań instytucji publicznych.
02.06.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru („in like good order”)

W naszym opracowaniu Czarter na czas - zakończenie czarteru (redelivery range), rozważaliśmy charakter, zakres odpowiedzialności oraz relacje pomiędzy armatorem a czarterującym, dotyczące finalnego etapu realizacji umowy czarteru na czas.
27.05.2022

Pierwszy dzień bez dostaw gazu z Rosji. Kolejne komentarze polityków

Środa, 27 kwietnia to pierwszy dzień bez rosyjskich dostaw gazu do Polski. Jak poinformował w środę po południu Gaz-System, transport gazu do odbiorców jest realizowany zgodnie z ich bieżącym zapotrzebowaniem - zapewnił w środę Gaz-System. Prezentujemy najnowsze komentarze polityków.
27.04.2022

„Local content w energetyce to nasze bezpieczeństwo” – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

– Ważny jest konstruktywny interwencjonizm państwowy, jeśli chodzi o kwestię energetyki (...). Oczywiście miałoby to prowadzić do zabezpieczenia polskiego local content przy newralgicznych z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego polski inwestycjach (MFW, wodór, elektrownie atomowe, ale i obronność – mówi radca prawny Mateusz Romowicz w rozmowie z Gospodarką Morską.
25.04.2022

MFW: Infrastruktura krytyczna a bezpieczeństwo energetyczne RP w obecnych czasach

W niniejszym artykule autorzy przedstawią zagadnienia związane bezpośrednio z bezpieczeństwem infrastruktury krytycznej, w skład której wchodzi m.in. infrastruktura zapewniająca bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju.
25.04.2022

Ocean w ogniu – katastrofa tankowca Athenian Venture z polską załogą

Właśnie minęła 34. rocznica zatonięcia greckiego tankowca Athenian Venture w pełni obsadzonego polską załogą. Wspominamy ten tragiczny i nadal mało znany epizod oraz analizujemy przyczyny oraz kolejne etapy tego wypadku morskiego, o którym mówi się do dziś, ponieważ dokładne wnioski nigdy nie zostały do końca poznane. Była to jedna z największych katastrof morskich z udziałem Polaków.
22.04.2022

Czarter na czas – zakończenie czarteru (redelivery range)

Jest niemal zasadą, iż umowy czarterowe zawierają postanowienie określające port lub zespół portów, w którym statek winien być zwrócony (redelivery) przez czarterującego do armatora, ze zwyczajową przy tego typu postanowieniach formułą czarterową „in like good order and condition, ordinary wear and tear excepted” [NYPE 93, Kl. 10, linie 130 do 136; SHELTIME 4, Kl. 16, linie 308-310; BALTIME 1939; Kl. 7, linie 93-100].
11.04.2022

Czarter na podróż – niedostarczenie ładunku przez czarterującego

Ustaloną aktualnie zasadą prawa angielskiego jest przyjęcie, iż jeżeli ma miejsce sytuacja niedostarczenia przez czarterującego (frachtującego) ładunku do przewozu w ramach czarteru na podróż, wówczas armator (przewoźnik) zobowiązany jest pozostawać ze statkiem przez cały okres ładowania (lay-time/laytime). Co więcej, nawet po upływie okresu ładowania przewoźnik nie może wycofać statku, chyba że jest oczywistym, iż czarterujący nie ma zamiaru dostarczyć ładunku lub zwłoka jest tak znacząca, iż ma znamiona „frustration”.
01.04.2022

Umowa o budowę statku – rozliczenie "liquidated damages"

Co do zasady, większość umów o budowę statków (w tym podstawowe formularze typu „SAJ form”, „NEWBUILDCON form” itp.), przewidują, iż naliczone kary umowne („liquidated damages”), winny być rozliczone, czy to w formie potrącenia wzajemnych należności Stoczni („Seller”) i armatora („Buyer”) lub w formie odrębnej płatności gotówkowej płaconej przez Stocznię na rzecz armatora (w kwocie odpowiadającej wysokości naliczonych kar umownych). Systemowo, przyjmuje się, iż czasem, w którym takie rozliczenie winno nastąpić, jest data zakończe
23.03.2022

Bangladesz wnosi o 22,4 mln dolarów odszkodowania za statek ostrzelany przez Rosjan

Bangladeski państwowy operator będzie chciał uzyskać 22,4 miliony dolarów od swojego ubezpieczyciela za statek handlowy trafiony przez pocisk na Morzu Czarnym. Jest to pierwsze duże żądanie odszkodowania w związku z wojną w Ukrainie.
22.03.2022

Energia z wodoru w polskim systemie prawnym

W poprzednich swoich artykułach, autorzy niniejszego opracowania zwrócili uwagę czytelników na problemy legislacyjne związane z morską energetyką wiatrową na polskich obszarach morskich. W niniejszej publikacji środek ciężkości analizy zostanie przesunięty na energię pozyskiwana z wodoru. Mając na uwadze podpisane, w Warszawie 14 października 2021 roku, „Porozumienie sektorowe na rzecz rozwoju gospodarki wodorowej”, przenalizujemy na jakim obecnie etapie jest proces legislacyjny, związany z tym rodzajem energii.
13.03.2022

Postulaty do specustawy: sytuacja ukraińskich marynarzy a dokumenty marynarskie

W związku ze zbrodniczą napaścią Federacji Rosyjskiej na Ukrainę, łamiącą wszelkie obowiązujące normy prawa międzynarodowego i związanym z tym napływem uchodźców wojennych, którzy przybywają do Polski, niezbędnym jest zwrócenie uwagi na obecną sytuację dotyczącą ukraińskich marynarzy, w kontekście uzyskania, bądź odnowienia przez nich dokumentów marynarskich, a co za tym idzie zapewnienia im możliwości zarobkowania i utrzymania swych rodzin w tym ekstremalnie trudnym czasie.
10.03.2022

Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”) [Część 2]

W naszym opracowaniu Czarter na czas – przekazanie statku czarterującemu („delivery”). Część 1 rozpoczęliśmy analizę prawną, niezwykle istotnego, początkowego etapu realizacji umowy czarteru na czas (time charterparty) – przekazanie statku („delivery”) przez armatora do czarterującego. Rozważaliśmy, w szczególności, charakter prawny samego obowiązku przekazania i skutki naruszenia tego obowiązku przez armatora. W tym kontekście wyodrębniliśmy niezawinione opóźnienie od zawinionej zwłoki w przekazaniu statku.
05.03.2022

Drugi wyciek ropy w Zatoce Tajlandzkiej w ciągu dwóch tygodni

5 tys. litrów ropy naftowej wyciekło w czwartek do Zatoki Tajlandzkiej. Źródłem awarii jest ten sam podmorski rurociąg, z którego doszło do wycieku pod koniec stycznia – poinformowały miejscowe władze.
10.02.2022

MRiRW: jest projekt noweli specustawy covidowej; ma pozwolić na wypłatę odszkodowań armatorom rybołówstwa

Będzie pomoc dla wszystkich armatorów, którzy nie uzyskali jej w ramach wcześniejszego rozporządzenia" – poinformował w Sejmie wiceminister rolnictwa Krzysztof Ciecióra. W MRiRW powstał projekt noweli specustawy covidowej, który ma to zapewnić.
09.02.2022

MFW a ocena bezpieczeństwa morskich obszarów RP (nowe regulacje od 06.01.2022 roku)

W swoich dotychczasowych publikacjach, tematycznie związanych z inwestycjami w morską energetykę wiatrową na polskich obszarach morskich, autorzy zwrócili uwagę czytelników na pewne pułapki prawne, które mogą czyhać na podmioty gospodarcze upatrujące w polskich MFW potencjał biznesowy.
04.02.2022

MFW: problematyczne przeszkolenie i certyfikowanie załóg floty offshore?

W poprzednich artykułach autorzy wskazywali na szereg braków, trapiących polską legislację w zakresie przedmiotowym związanym z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich. Niniejszy artykuł będzie wskazaniem korelacji pomiędzy poszczególnymi brakami legislacyjnymi oraz nieuznawaniem przez organy polskiej administracji morskiej, certyfikatów dla osób obsługujących MFW jak i również członków załogi statków samo-podnośnych służących do budowy farm wiatrowych na morzu (Jack-Up).
20.01.2022

Rozliczenia marynarzy: Malta jednak od 2023 roku z nowymi zasadami rozliczania PIT

30 listopada 2020 r. w Warszawie został podpisany protokół między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Malty o zmianie umowy między oboma rządami w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w Valletcie 7 stycznia 1994 roku, zmienionej protokołem podpisanym w Warszawie 6 kwietnia 2011 roku.
20.01.2022

Kanał Sueski zostanie poszerzony do 2023 roku

Prowadzone od dwóch lat prace nad poszerzeniem Kanału Sueskiego zostaną zakończone w sierpniu 2023 r. - poinformował w niedzielę Osama Mounir Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA). Decyzja o modernizacji kanału zapadła po wypadku kontenerowca Ever Given.
16.01.2022

Ubezpieczyciel X-Press Pearl wypłaca 2,5 miliona dolarów na oczyszczanie środowiska

Ubezpieczyciel statku X-Press Pearl zgodził się zapłacić dodatkowe 2,5 miliona dolarów odszkodowania za szkody w środowisku naturalnym, wyrządzone w związku z katastrofą statku u wybrzeży Colombo na Sri Lance w maju.
29.12.2021

Umowa o budowę statku – "liquidated damages" [Część 3]

Kwestia „kar umownych” w umowach o budowę statku to jedno z kluczowych zagadnień kontraktowych. W niniejszej części kontynuujemy nasze rozważania oparte na angielskim systemie common law [zob. Część 1, Część 2].
27.12.2021

Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 2]

W niniejszym opracowaniu, kontynuujemy nasze rozważania prawne dotyczące instytucji kontraktowej „liquidated damage” (kary umowne) w systemie prawa angielskiego.
16.12.2021

MFW: Polski local content jednak możliwy do zabezpieczenia prawnie

Jak już wskazywano w poprzednich publikacjach, nie istnieje obecnie w polskim systemie prawnym regulacja, która w jakikolwiek sposób zabezpieczałaby polski łańcuch dostaw, czy ujęciu szerszym - polski „local content” przy budowie i eksploatacji polskich morskich farm wiatrowych.
16.12.2021

Sri Lanka. Wrak zatopionego statku z chemikaliami ma zostać usunięty

Wrak kontenerowca X-Press Pearl, który w czerwcu zatonął u wybrzeży Sri Lanki, powodując katastrofę ekologiczną, zostanie wydobyty z dna morskiego – zapowiedział w środę jego singapurski operator.
08.12.2021

Umowa o budowę statku – „liquidated damages” [Część 1]

U podstaw „shipbuilding contract” leży zobowiązanie stoczni wybudowania statku w uzgodnionym terminie oraz o parametrach technicznych (nośność, szybkość, zużycie paliwa itp.) ustanowionych w warunkach umowy. Niewykonanie lub nienależyte wykonanie przez stocznię tego obowiązku, stanowi potencjalnie źródło poważnych szkód po stronie armatora, zamawiającego statek („Buyer”).
06.12.2021

Marynarze: Obwieszczenie MF – ulga abolicyjna a praktyka US

Od 01.01.2021 wskutek zmiany ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej u.p.d.o.f.) obowiązują nowe uregulowania dotyczące zastosowania ulgi abolicyjnej. Organy od początku roku nie otrzymały od Ministerstwa żadnych wytycznych w zakresie stosowania tych przepisów. Urzędy stosują przepisy wybiórczo i bardzo dowolnie przez co sytuacja prawna marynarzy uzależniona jest od linii interpretacyjnej danego urzędu skarbowego.
03.12.2021

Polskie MFW "niewypałem" przez niewybuchy?

W swoim poprzednim artykule MFW: niewybuchy i broń chemiczna na polskich obszarach morskich - GospodarkaMorska.pl, autorzy przybliżyli problem, będący fizyczną przeszkodą, związany z powstaniem na polskich obszarach morskich pierwszych farm wiatrowych. W niniejszym artykule uwaga zostanie zwrócona m.in. na aktualny status wydobycia i utylizacji zatopionej broni chemicznej oraz usuwania z polskich obszarów morskich wraków stwarzających zagrożenie dla działalności gospodarczej na morzu, w świetle obowiązujących regulacji prawnych
02.12.2021

MEW w polityce ochrony klimatu Unii Europejskiej

W poniższej publikacji zostaną zaprezentowane założenia dotyczące ochrony klimatu na płaszczyźnie strategii, inicjatyw i kierunków działań przyjętych przez Unię Europejską. Polityka ochrony klimatu UE to pewna „mapa drogowa” dla państw członkowskich UE, które nie powinny pozostawać bierne w obliczu tych ambitnych planów.
01.12.2021

Bezstronność w mediacji receptą na rozwiązanie sporu

Konflikt, spór, różnica zdań, to stała rzeczywistość w gospodarce, która bardzo często utrudnia bieżące funkcjonowanie przedsiębiorstwa lub wręcz uniemożliwia zaangażowanie się przedsiębiorcy w nowe przedsięwzięcia. Spory wynikają bardzo często z wzajemnego niezrozumienia stron.
01.12.2021

Protest ostrzegawczy rybaków przybrzeżnych w portach i przystaniach nad polskim Bałtykiem

Około 80 jednostek należących do rybaków przybrzeżnych wypłynęło w niedzielę na redę w portach w Kuźnicy, Łebie, Ustce i Darłowie w proteście ostrzegawczym. Rybacy manifestowali swoje niezadowolenie z działań Departamentu Rybołówstwa, które ich zdaniem zmierzają do likwidacji branży.
28.11.2021

MFW a Krajowy Plan Odbudowy – stocznie i porty

Ostatnio, szczególnie w środowisku związanym z Morską Energetyką Wiatrową na polskich obszarach morskich, pojawiają się głosy, iż zarówno dla branży stoczniowej, jak i infrastruktury terminalowej, związanej z branżą offshore, remedium jest Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Czy na pewno jest to realne biorąc pod uwagę obecną sytuację? Autorzy, w niniejszym artykule pragną dokonać analizy, czy faktycznie KPO jest instrumentem finansowym, który w deklarowanej przez interesariuszy, niedalekiej przyszłości, pozwoli
27.11.2021

Marynarze, a wymiana informacji podatkowych

Aktualnie nadrzędnym celem zarówno na świecie, jak i w państwach Unii Europejskiej, stała się walka z nadużyciami podatkowymi oraz uchylaniem się od opodatkowania. Wzajemna pomoc pomiędzy państwami, stworzenie odpowiednich regulacji prawnych stało się kluczowe dla wymiany szeroko rozumianych informacji podatkowych.
22.11.2021

MFW: niewybuchy i broń chemiczna na polskich obszarach morskich

„Miejsca zatopienia amunicji chemicznej stanowią trudne do kontrolowania rozproszone punktowe źródła skażeń o nieznanej wielkości. Ponadto mają duże negatywne oddziaływanie na gospodarkę, co powoduje, że Morze Bałtyckie jest mniej bezpieczne i potencjalnie bardziej kosztowne pod kątem inwestycji.”
19.11.2021

Podatki marynarskie: Nowy/Polski Ład, a marynarze

Dnia 01 października 2021 roku sejm uchwalił nowelizację ustaw podatkowych powszechnie określaną „Nowym/Polskim Ładem”. Z kolei dnia 28 października 2021 roku ustawy te uchwalił Senat wydłużając m.in. datę wejścia w życie tych zmian na dzień 1 stycznia 2023 roku.
18.11.2021

UWAGA-Podatki marynarskie: safety first!

Niestety ostatnie miesiące są bardzo trudne dla wielu marynarzy w związku z coraz bardziej nieprawnymi i opresyjnymi działaniami aparatu skarbowego w Polsce. Z miesiąca na miesiąc marynarze są konfrontowani z bezzasadnymi wezwaniami, decyzjami wymiarowymi oraz zajęciami rachunków bankowych marynarzy na bezprecedensową skalę, co kreuje większą niż zwykle nerwowość w środowisku marynarskim.
18.11.2021

Zmiany w zakresie odpowiedzialności organów spółek - Business Judgement Rule?

W dniu 23 sierpnia 2021 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw.
17.11.2021

Ever Given naprawiony, wraca na trasę [WIDEO]

Po miesiącu spędzonym na naprawach w stoczni Jingdao, Ever Given, słynny kontenerowiec, który blokował Kanał Sueski, wrócił do eksploatacji.
16.11.2021

Wzrosły straty w offshore wind. Kluczowe kontrole jakości, wyzwaniem pozostają kable

Jak wynika z raportu „Uncharted Waters” na temat roszczeń ubezpieczeniowych w sektorze morskiej energetyki wiatrowej, łączna wartość strat rynkowych w tym sektorze wzrosła z poziomu 124 milionów funtów w latach 2010-2015 do 500 milionów funtów do 2020 roku. Większość strat spowodowana jest błędami wykonawców oraz wadami komponentów.
15.11.2021

Konosament – fałszywa deklaracja ładunkowa

W dotychczasowych naszych opracowaniach, w szczególności Konosament jako dowód na okoliczność danych ładunkowych, zajmowaliśmy się wartością dowodową ładunkowych zapisów konosamentowych oraz wynikającą z tego ewentualną odpowiedzialnością kontraktową (contractual liability, ex contractu) zarówno w ujęciu common law, jak i Reguł Hague-Visby (w formie przyjętej w COGSA 1971/1992).
15.11.2021

MEW: Polskie porty, a pomoc publiczna [ANALIZA]

W związku z planowanymi znacznymi inwestycjami w portach polskich, które będą powiązane z Morską Energetyką Wiatrową, pojawia się zasadniczy problem źródeł ich finansowania. Rozwiązaniem tych problemów są najprzeróżniejsze pomysły, od dość karkołomnych jak koncepcja emisji obligacji przez Port Gdynia na budowę falochronu, co w istocie stanowi niedozwoloną pomoc publiczną, po plany budowy portu instalacyjnego w tym samym porcie w oparciu o wirtualną uchwałę Rady Ministrów w tym zakresie, której nikt nie widział, a do niedawna było
15.11.2021

Podatki marynarskie: od 2022 roku Malta nowe zasady rozliczania podatków?

Dnia 30 listopada 2020 r. w Warszawie został podpisany protokół między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty o zmianie umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzonej w La Valetta dnia 7 stycznia 1994 roku, zmienionej protokołem podpisanym w Warszawie dnia 6 kwietnia 2011 roku.
04.11.2021

Poufność to fundament mediacji dla branży morskiej

Wiele sytuacji w obrocie gospodarczym nie zawsze kończy się zgodnie z pierwotnymi założeniami obu stron lub jednej z nich, co w niektórych przypadkach kreuje dość skomplikowane spory między przedsiębiorcami. Naturalnym odruchem dla wielu przedsiębiorców jest rozpoczęcie przedsądowej windykacji, a następnie dość szybkie złożenie pozwu w sądzie właściwym, co nie zawsze jest najbardziej fortunnym rozwiązaniem.
04.11.2021

Nowy/Polski Ład - "Drenaż mózgów" w branży morskiej

Z uwagi na fakt, iż Nowy/Polski Ład może niebawem stać się bardzo trudną rzeczywistością prawno-podatkową dla wszystkich polskich podatników, chciałbym zwrócić uwagę na bardzo ważny aspekt wprowadzenia tak licznych i wielozakresowych zmian w polskim prawie podatkowym bez odpowiednich analiz i konsultacji, a przede wszystkim na skutki dla branży morskiej płynące z takiego a nie innego działania decydentów.
28.10.2021

MEW/Baltic Pipe: portowe opowieści

Dla niektórych czytelników w dużej mierze niezrozumiałym może być zestawianie w publikacjach obu tych projektów. Z jednej strony mamy bowiem rurę, jak niektórzy wywodzą, a z drugiej wiatraki na morzu. Na pierwszy rzut oka faktycznie może dziwić porównywanie tych inwestycji, ale niestety analizując historię Baltic Pipe, a teraz marketingowe przymiarki do Morskiej Energetyki Wiatrowej w Polsce, można odnaleźć wiele niepokojących i negatywnych dla interesów Polski prawidłowości, które mają bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo
28.10.2021

Umowa o budowę statku – gwarancja na pierwsze żądanie (prawo polskie)

W naszym opracowaniu Umowa o budowę statku – "on demand guarantee" (prawo angielskie) omówiliśmy ostatnie, bardzo ważne orzeczenie sądu angielskiego, dotyczące tzw. „on demand guarantee” (gwarancja na pierwsze żądanie). A jak sprawa wygląda w systemie prawa polskiego?
25.10.2021

Ubezpieczenia jachtów – co warto o nich wiedzieć?

Zgodnie z polskim prawodawstwem ubezpieczenie jachtu wykorzystywanego do celów rekreacyjnych jest dobrowolne. Wielu właścicieli tego rodzaju jednostek pływających decyduje się jednak na zakup ubezpieczenia ze względu na istnienie szerokiego zakresu potencjalnych zagrożeń towarzyszących żegludze morskiej.
20.10.2021

Podatki marynarskie: Urzędnicze polowanie na marynarzy

Niestety rok 2021 jest bardzo złym podatkowo rokiem dla marynarzy co wynika z ostatnich tendencji „interpretacyjnych” oraz bezprawnych i zarazem profiskalnych praktyk urzędniczych względem marynarzy w Polsce.
18.10.2021

Local Content: Baltic Pipe przestrogą dla Morskich Farm Wiatrowych?

W niniejszej publikacji autorzy przybliżą czytelnikowi regulacje prawne oraz samą inwestycję służącą do dywersyfikacji źródła energii pochodzącego z gazu, czyli Baltic Pipe. Przedstawimy również udział polskiego local content w tej inwestycji, skupiając się tylko na części ww. gazociągu biegnącej po dnie Morza Bałtyckiego. Powyższe ma na celu pokazanie pewnych bardzo niepokojących analogii dotyczących Baltic Pipe w odniesieniu do planowanych inwestycji na polskich obszarach morskich, związanych z energetyką wiatrową.
14.10.2021

Nic na siłę w mediacji dla branży morskiej

Budowanie świadomości prawno-mediacyjnej to zadanie dla środowiska prawniczego, mediatorów, całego środowiska propagującego idee mediacji oraz podmiotów, które już skorzystały z mediacji, która przyniosła dla nich wymierne korzyści. Zasadniczym celem jest, aby przeważającą część sporów rozwiązywać dużo szybciej i taniej w przestrzeni mediacyjnej, a nie w sądzie powszechnym.
08.10.2021

UWAGA: Marynarze - nowe obowiązki podatkowe w przypadku Grecji

Grecja w dniu 30 marca 2021 roku złożyła dokumenty ratyfikacyjne w odniesieniu do Konwencji MLI nie artykułując zastrzeżeń do propozycji Polski w zakresie zmiany metody unikania podwójnego opodatkowania na metodę proporcjonalnego zaliczenia. Powyższe ma rodzić dla polskich marynarzy zmianę formy rozliczenia ich dochodów w Polsce z pracy na statkach eksploatowanych przez greckich armatorów. Zmiana ta znaczenie obowiązywać od dnia 01.01.2022 roku.
06.10.2021

Romowicz: "Polska bandera to pilna potrzeba biznesowa, a nie kwestia sentymentów" [WYWIAD]

- Uważam, że to właśnie teraz jest świetny czas, żeby dynamicznie zabrać się za tworzenie drugiego nowoczesnego rejestru polskiej bandery - mówi radca prawny Mateusz Romowicz.
05.10.2021

Całkowicie bezbronne polskie Morskie Farmy Wiatrowe

We wcześniejszych artykułach autorzy poruszali rożne kwestie dotyczące inwestycji związanych z Morskimi Farmami Wiatrowymi na polskich obszarach morskich. W dzisiejszej publikacji, biorąc pod uwagę zastanawiający optymizm towarzyszący podpisaniu w ostatnich dniach sector deal dla polskich MFW, zostanie wykazane jak dalece bezbronne pozostaną polskie Morskie Farmy Wiatrowe bez niezbędnych i zarazem pilnych zmian w polskim systemie prawnym.
04.10.2021

Dlaczego warto korzystać z mediacji w branży morskiej?

Głównym celem niniejszej publikacji jest zaprezentowania alternatywnej drogi rozwiązywania sporów, którym jest mediacja. Biorąc pod uwagę wiele czynników, które zostaną zaprezentowane przez autorów w poniższej publikacji, wniosek jest zasadniczo jeden: w obecnych czasach mediacja jest jedną z najbardziej efektywnych i tanich form rozwiązywania sporów dla branży morskiej.
01.10.2021

MEW: porozumienie sektorowe nie zabezpieczy polskiego local content

Dnia 15 września 2021 roku podpisano szumnie zapowiadany sector deal, który według niektórych chybionych stanowisk ma prawnie zabezpieczyć polski łańcuch dostaw przy budowie i eksploatacji polskich Morskich Farm Wiatrowych.
29.09.2021

Nowelizacja ustawy o pracy na morzu a faktyczne interesy polskich marynarzy

W dniu 19.08.2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu.
24.09.2021

Czarter na podróż – termin dopłynięcia do portu załadunku" [Część II]

Forma swoistego kompromisu kontraktowego pomiędzy stronami umowy czarteru na podróż - przewoźnikiem i czarterującym (frachtującym) jest przyjmowana do zapisów czarteru tzw. „cancelling clause”, a więc odrębnego ustalenia umownego zgodnie z którym, czarterujący ma prawo do odstąpienia od umowy (skancelowania czarteru), jeżeli statek nie dopłynie w pełnej gotowości nawigacyjnej i ładunkowej, w wyznaczonym czasie („cancelling date”) „The purpose of the cancelling clause is to give the charterer certainly” (za Scrutton).
23.09.2021

"Morska Energetyka Wiatrowa w Polsce jest fikcją w najbliższych latach". Wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem

- Obecne podejście do MEW w Polsce przypomina mi naprawę mocno podziurawionej drogi po zimie, którą się niezbyt udolnie łata, zamiast robi nową nawierzchnię. Pilnie potrzebujemy konstruktywnych zmian systemowych, które nie tylko będą dotyczyły bezpośrednio polskiej morskiej energetyki wiatrowej, ale również wielu innych sfer np. wsparcia dla polskich stoczni - mówi Mateusz Romowicz, radca prawny z kancelarii Legal Marine w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl.
06.09.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 4 Wielka Brytania

W dzisiejszej odsłonie serii, dotyczącej morskiej energetyki wiatrowej na świecie, autorzy postarają się w sposób lapidarny przybliżyć regulacje dotyczące inwestycji morskich farm wiatrowych na obszarach morskich, jurysdykcyjnie podległych Zjednoczonemu Królestwu Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
06.09.2021

Coraz bardziej iluzoryczny local content dla polskiego wind offshore

Temat Morskich Farm Wiatrowych coraz bardziej rozgrzewa wyobraźnię polskich małych lub średnich przedsiębiorców, którzy liczą na swój udział w tym znaczącym dla polskiej gospodarki energetycznej przedsięwzięciu.
03.09.2021

Konosament – Shipped in apparent good order and condition

Sędzia Pelling (QC) w swoim orzeczeniu w sprawie Priminds Shipping (HK) Co Ltd v Noble Chartering Inc (The „Tai Prize”) [Hight Court of Justice Business and Property Courts of England and Walles, Commercial Court (QBD)] rozważył niezwykle ważną w praktyce shippingowej kwestię zapisów konosamentowych związanych z uwagami dotyczącymi stanu ładunku przyjętego do przewozu i daleko idącymi skutkami takich zapisów.
02.09.2021

Mateusz Romowicz na 15-lecie kancelarii: "Im więcej praw, tym mniej sprawiedliwości" [ROZMOWA]

Rozmowa z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem, prezesem Legal Marine.
29.08.2021

Witkowski o zbiornikach retencyjnych: 19 zbiorników za 12 mld zł

Wiceminister infrastruktury poinformował w Kielcach, że w ramach programu budowy zbiorników retencyjnych w południowej i środkowej Polsce powstanie 19 takich obiektów. Koszt projektu to 12 miliardów złotych.
19.08.2021

Czarter – "safe port". Część III

W części pierwszej Czarter - "safe port" Część I oraz w części drugiej Czarter – „safe port”. Część II podjęliśmy próbę wyjaśnienia jednego z najważniejszych elementów każdej umowy frachtowej (czarteru na podróż, czarteru na czas) – pojęcia „bezpiecznego portu”.
13.08.2021

Zachodniopomorskie. Rybacy obawiają się unijnych ograniczeń połowów

Unia Europejska chce częściowo zakazać rybołówstwa w Zatoce Pomorskiej. Plany niepokoją tamtejszych rybaków.
09.08.2021

IMO wyraża zaniepokojenie alarmującą liczbą porzuconych marynarzy

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) ostrzega przed alarmującym wzrostem liczby doniesień o porzuconych marynarzach w 2021 roku. Przypadki są zgłaszane do wspólnej bazy danych IMO i Międzynarodowej Organizacji Pracy (ILO).
04.08.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 3 Holandia

W kolejnej odsłonie Morskiej Energetyki Wiatrowej na świecie, będącej kontynuacją Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - GospodarkaMorska.pl Morska Energetyka Wiatrowa na Świecie – cz. 2 Dania - GospodarkaMorska.pl autorzy przyjrzą się regulacjom normującym inwestycje związane z morskimi farmami wiatrowymi na holenderskich obszarach morskich.
03.08.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 2 Dania

W dzisiejszym artykule, będącym kontynuacją rozpoczętej przez Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA - Gospodarka Morska.pl mini serii, traktującej o rozwiązaniach legislacyjnych, związanych z Morską Energetyką Wiatrową na świecie, autorzy skupią się na rozwiązaniach przyjętych w Danii.
20.07.2021

W/NOR w 2021 roku - ubezpieczenie społeczne marynarzy pracujących pod banderą norweską

Podleganie ubezpieczeniom społecznym przez marynarzy zatrudnionych na statkach podnoszących banderę norweską było przedmiotem już kilku porozumień pomiędzy właściwymi instytucjami Norwegii i Polski.
12.07.2021

Porozumienie osiągnięte. Ever Given może opuścić Kanał Sueski

Po 106 dniach gigantyczny kontenerowiec Ever Given zostanie uwolniony z aresztu i opuści Egipt.
06.07.2021

MFW: Polski „Local Content” w całkowitej próżni prawnej

Kwestia local content w odniesieniu do Polskich Morskich Farm Wiatrowych stała się ostatnio przedmiotem wielu dyskusji i obaw w szeroko rozumianym środowisku gospodarki morskiej. W poniższej publikacji przybliżę ten problem od strony prawnej.
06.07.2021

Morskie Farmy Wiatrowe w strefie przyległej RP wyłącznym problemem sektora prywatnego?

W dzisiejszym artykule autorzy, chcą w sposób esencjonalny przybliżyć czytelnikowi, jak umiejscowienie polskich MFW wpływa na ich podporządkowanie jurysdykcyjne, pod reżim prawa polskiego i czy do końca trafiony jest pogląd, który daje się niestety zauważyć, iż od momentu umiejscowienia tych inwestycji na polskich obszarach morskich, będzie to jedynie problem i zmartwienie inwestora.
28.06.2021

Konosament – deklaracja dotycząca stanu ładunku – LOI

Reguły Hague-Visby 1924/1968/1979 [w zakresie inkorporowanym w UK – COGSA 1971 oraz Merchant Shipping Act 1981], potwierdziły w Art. III (3) (c) – iż frachtujący (shipper) jest uprawniony do żądania od przewoźnika wydania konosamentu określającego, między innymi, zewnętrzny stan i wygląd ładunku („the apparent order and condition of the goods”).
21.06.2021

Konfederacja: sprzeciwiamy się likwidacji rybołówstwa na Zalewie Wiślanym

Decyzja ministra obrony zamknęła możliwość rybołówstwa na Zalewie Wiślanym; względy bezpieczeństwa nie mogą oznaczać, że rybacy tracą źródło utrzymania bez odszkodowań - podkreślali w środę politycy Konfederacji oświadczając, że sprzeciwiają się likwidacji rybołówstwa na tym akwenie.
16.06.2021

Morska Energetyka Wiatrowa na świecie – cz. 1 USA

W poprzednich swoich artykułach, tematycznie związanych z morskimi farmami wiatrowymi na polskich obszarach morskich, autorzy zwracali uwagę na fakt, iż inwestycje te obarczone są m.in. pewnymi brakami legislacyjnymi, mogącymi skutecznie opóźnić budowę MFW na polskich obszarach morskich oraz z braku doświadczenia polskich inwestorów w tego rodzaju inwestycjach, pewnymi „chorobami wieku młodzieńczego”.
14.06.2021

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.