58-5 metrowy luksusowy jacht Phi został zajęty w ramach sankcji przeciwko Rosji w marcu 2022 roku i od tamtego czasu jest w Londynie. Tymczasem swoje pozwy w sprawie jednostki przeciwko rządowi Wielkiej Brytanii złożyło trzech różnych powodów, którzy chcą odzyskać jacht.
Wśród trzech powodów znajduje się rejestrowy właściciel Phi, Rosjanin, który nie znajduje się na żadnej liście sankcyjnej. Kwestionuje on legalność początkowego zatrzymania jednostki i dwóch kolejnych rewizji tej decyzji. Razem z dwoma innymi powodami zwraca się do rządu Wielkiej Brytanii o „uchylenie decyzji o sankcjach” i domaga się odszkodowania.
Rozprawa w tej sprawie odbędzie się w lipcu tego roku. Rosjan reprezentuje brytyjska firma Jaffa & Co.
Pierwotne zatrzymanie jednostki odbyło się na rozkaz ówczesnego sekretarza stanu Granta Shappsa na podstawie tego, że jacht „był własnością, był kontrolowany lub obsługiwany przez osobę powiązaną z Rosją”.
Co ciekawe, Phi do Londynu przypłynął do Londynu w ramach swojego dziewiczego rejsu z holenderskiej stoczni Royal Huisman, w listopadzie 2021 roku. Od tego czasu nie ruszył się z nabrzeża Canary Wharf.
Siódma kwalifikacja olimpijska dla Polski w żeglarstwie
Polscy żeglarze z awansem na Igrzyska Olimpijskie
10 plaż na letni relaks w Kołobrzegu
62 zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdańsk w tegorocznym sezonie
Morze, wiatr i biznes – ruszyły zapisy na PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024
TECoNaut: nowe kompetencje dla ekologicznych jachtów