Prowadzone od dwóch lat prace nad poszerzeniem Kanału Sueskiego zostaną zakończone w sierpniu 2023 r. - poinformował w niedzielę Osama Mounir Rabie, prezes Zarządu Kanału Sueskiego (SCA). Decyzja o modernizacji kanału zapadła po wypadku kontenerowca Ever Given.
W marcu 2020 r. pływający pod panamską banderą, a obsługiwany przez tajwańską firmę Evergreen Marine Corp. kontenerowiec Ever Given utknął na mieliźnie w jednonitkowym odcinku południowej części Kanału Sueskiego. Przez sześć dni żegluga przez jedną z najważniejszych tras morskich na świecie była zablokowana, co spowodowało poważne zakłócenia w globalnym transporcie.
U wejść do kanału utknęły 422 statki z 26 mln ton ładunku. Według SCA (Suez Canal Authority) każdego dnia podczas blokady kanału Egipt tracił 12-15 mln dolarów.
SCA początkowo domagał się 916 mln dolarów odszkodowania, ostatecznie obniżył swoje oczekiwania do 550 mln dolarów. Ta suma miała pokryć straty związane z opłatami tranzytowymi i zniszczeniem szlaku wodnego.
Dla uniknięcia tego typu sytuacji w przyszłości Zarząd Kanału Sueskiego postanowił przyspieszyć prace nad budową drugiej nitki w części południowej kanału i poszerzyć niektóre odcinki pierwszej.
Zarząd SCA spodziewa się, że nakłady na przebudowę kanału częściowo się zwrócą dzięki zaplanowanemu na luty wzrostowi opłat tranzytowych za skorzystanie z tej trasy. Wpływy do skarbu państwa wzrosną rocznie o 400 mln dol. - przekonywał w styczniu b.r. Rabie.
Zgodnie z decyzją władz egipskich, które kontrolują SCA, 6-procentowa podwyżka opłat za tranzyt nie będzie dotyczyć statków wycieczkowych i gazowców.
Źródło: PAP
Fot. Depositphotos
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Grupa OTL podsumowuje III kwartał. Trudna sytuacja rynkowa
Znamy laureatów IV edycji Grantu Dzielnicowego Busole organizowanego przez Baltic Hub
Hapag-Lloyd: biznes urósł, ale zyski mocno spadły
Wietnamskie porty na liście rankingu Lloyd’s List. Refleksje po Port Gdańsk Business Mixer w Wietnamie
Prezydent Świnoujścia popiera rozwój portu, ale nie utworzenie Przylądka Pomerania
Porzucony w Basenie Północnym w Świnoujściu kuter zatonął