• <

Wynik wyszukiwania - "emisje CO2" - Wiadomości

Grupa Orlen obniża emisje CO2 na złożu Sleipner w Norwegii

Kolejna instalacja wydobywcza służąca do eksploatacji norweskich złóż Grupy Orlen została podłączona do czystej energii wytwarzanej na lądzie. Elektryfikacja złoża Sleipner pozwoli uniknąć emisji 160 tys. ton CO2 rocznie. W 2024 roku już około dwie trzecie wydobycia gazu przez PGNiG Upstream Norway będzie realizowane z wykorzystaniem instalacji zasilanych z lądu.
20.04.2024

Skroplony dwutlenek węgla trafi pod dno Morza Północnego. Geosekwestracja CO2 to konieczność dla branży cementowej

Wychwytywanie i magazynowanie dwutlenku węgla to konieczność dla cementowni, by uciec od wysokich kosztów zakupu uprawnień do emisji - ocenili przedstawiciele branży we wtorek. Aby jednak ruszyły inwestycje w technologię CCS niezbędna jest zmiana prawa i wsparcie finansowe.
16.04.2024

Orlen: większe niż szacowano wydobywalne zasoby złoża Adriana na Morzu Norweskim

Odwiert rozpoznawczy PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen wykonany na koncesji PL211 CS na Morzu Norweskim potwierdził, że w złożu Adriana znajdują się zasoby wydobywalne gazu ziemnego i kondensatu w ilości 28 do 43 mln baryłek ekwiwalentu ropy naftowej. To więcej niż szacowano - podał koncern.
29.02.2024

Hanwha Ocean wprowadza inteligentne rozwiązanie dla statków, pomagające armatorom zmniejszyć emisję CO2

Południowokoreański gigant branży stoczniowej ogłosił, że opracował inteligentną technologię statku, która monitoruje wskaźnik intensywności emisji dwutlenku węgla. Rozwiązanie ma zapewnić armatorom szereg możliwości spełnienia rygorystycznych przepisów środowiskowych.
27.02.2024

Pierwsza na świecie łódź wodorowa zasilana technologią ogniw paliwowych na płytkach drukowanych kończy testy

Bramble Energy, innowator w technologii ogniw paliwowych, osiągnął kamień milowy w historii żeglugi morskiej, uruchamiając pierwszą na świecie łódź wodorowo-elektryczną zasilaną ogniwem paliwowym na płytce drukowanej (PCBFC™).
10.01.2024

Największe elektryczne kontenerowce oddane do użytku w Chinach

Dwa zasilane bateryjnie kontenerowce, które zostały opracowane dla COSCO Shipping, zapowiadane są jako największe statki elektryczne, jakie do tej pory zbudowano. Wczoraj oficjalnie je nazwano i oddano do użytku w Chinach. Statki są częścią wysiłków zmierzających do zbudowania zelektryfikowanej sieci żeglugowej wzdłuż chińskiej rzeki Jangcy.
29.12.2023

Tankowiec do transportu soku zyska żagle

Kolejnym statkiem handlowym, na którym zastosowanie znajdą specjalistyczne żagle, które będą wspomagać klasyczny napęd, będzie tankowiec do transportu soku owocowego Atlantic Orchard.
20.12.2023

European Energy ma swój udział w dekarbonizacji sektora morskiego transportu

Przemysł i branża transportowa to po energetyce dwa obszary, które odpowiadają za największą część emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dlatego European Energy angażuje się w produkcję zielonych paliw do napędzanych e-metanolem kontenerowców Maersk. To przełom w myśleniu o realizacji modelu zeroemisyjnej gospodarki.
20.12.2023

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania dla nowych promów elektrycznych Auckland Transport

ABB dostarczy pierwszy na świecie morski system ładowania o mocy megawata (MCS) do ładowania promów elektrycznych przy użyciu tego samego interfejsu co ciężarówki i samoloty. Standardowy system ma obniżyć bariery wejścia na rynek dla elektrycznych jednostek pływających, poprawiając ich konkurencyjność w porównaniu do jednostek napędzanych paliwami kopalnymi.
07.12.2023

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

Masowiec zasilany żaglami wpłynął do Portu Gdynia

Przy nabrzeżu terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia cumuje wyjątkowy statek. Masowiec Pyxis Ocean to jedna z niewielu jednostek na świecie, które za pomocą dwóch stalowo-kompozytowych żagli wykorzystują energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu. Dzięki temu wyraźnie spada zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisje CO2.
01.11.2023

Szczyty emisji CO2 i popytu na paliwa kopalne już w tej dekadzie

Już w obecnej dekadzie nastąpią szczyty: emisji CO2, oraz popytu na paliwa kopalne - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna w najnowszym "World Energy Outlook". Transformacja energetyczna ma globalny zasięg i nie da się jej zatrzymać - ocenia MAE.
24.10.2023

Port morski aktywny w ochronie środowiska atlantyckich wyspiarzy. Guadeloupe Port Caraïbes daje dobry przykład

Porty to nie tylko przeładunki. To również działalność na rzecz otoczenia społecznego i środowiska. Przykładem zarządu portu odpowiedzialnego społecznie jest Guadeloupe Port Caraïbes (Zarząd Portu Guadeloupe). Przejął odpowiedzialność za zarządzanie obszarami naturalnymi podlegającymi jego jurysdykcji.
22.10.2023

PGE i Ørsted zakontraktowały statki do instalacji kabli dla Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica

Grupa PGE i Ørsted podpisały kontrakty na ułożenie i podłączenie kabli wewnętrznych i kabli eksportowych dla Baltica 2 – jednego z dwóch etapów Morskiej Farmy Wiatrowej Baltica. Wcześniej rozstrzygnęły przetargi na dostawę morskich kabli eksportowych, które zostaną wykorzystane do wyprowadzenia mocy z morskich elektrowni wiatrowych na ląd.
05.09.2023

Energetyczna zagadka Polski: dlaczego bardziej przypominamy Azję niż Europę?

Przynajmniej pod jednym względem polskiej energetyce bliżej do Azji i takich państw jak Filipiny czy Wietnam niż Zachodu. Z raportu Statistical Review of World Energy wynika, że aż 42% naszej energii pierwotnej (czyli nieprzetworzonej) pochodzi z węgla. Nic odkrywczego, ale w Europie to rzadkość. To mogłoby ulec zmianie, ale zamiast stanąć na dwóch nogach, stoimy na jednej, i to tej słabszej, ignorując naszą mocną stronę, czyli wiatr. Dlaczego Polacy chcą płynąć pod prąd?
24.08.2023

Zwodowano pierwszy elektryczny kontenerowiec dowozowy COSCO

Chiński armator COSCO Shipping zakończył z sukcesem próby wodne pierwszego elektrycznego kontenerowca żeglugi bliskiego zasięgu o pojemności 700 TEU. Statek został zbudowany w stoczni COSCO w Yangzhou i będzie pływał po drogach wodnych śródlądowych oraz trasach przybrzeżnych.
03.08.2023

Kosztowna emisja CO2 dla zbiornikowców i kontenerowców. 8,4 mld EUR do 2026 r. wydadzą operatorzy flot handlowych

W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
07.07.2023

Grupa Orlen zagospodaruje kolejne złoża na Norweskim Szelfie Kontynentalnym

Ok. 0,4 mld metrów sześc. gazu ziemnego rocznie w szczytowym okresie produkcji zapewnią złoża Orn i Alve Nord na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, na których zagospodarowanie Grupa Orlen wraz z partnerami koncesyjnymi otrzymała zgodę - poinformował w środę Orlen.
28.06.2023

Aktywiści klimatyczni zaatakowali luksusowy hotel na niemieckiej "wyspie bogaczy"

Aktywiści klimatyczni grupy "Ostatniego Pokolenia" zaatakowali luksusowy hotel na niemieckiej wyspie Sylt, nazywanej często "wyspą bogaczy". Spryskali pomarańczową farbą hotelowy bar. "Oznaczamy miejsca i symbole nadmiernej konsumpcji", wyjaśnił aktywista Hendrik Frey w czwartek w komunikacie prasowym.
09.06.2023

Grupa Orlen ogłosiła politykę klimatyczną - celem osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 r.

Naszym celem jest osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 r. - przypomina m.in. dokument Polityka klimatyczna Grupy Orlen, który w czwartek opublikował koncern. Wskazano w nim, że motywem przewodnim zaktualizowanej strategii Grupy Orlen do 2030 r. jest transformacja energetyczna.
01.06.2023

PGE i Orsted z pozwoleniem lokalizacyjnym dla obszaru 45.E.1 dla morskich farm wiatrowych

Grupa PGE uzyskała najwięcej punktów w postępowaniu dotyczącym obszaru 45.E.1, o który ubiegała się wspólnie z Ørsted. W dotychczasowych rozstrzygnięciach dotyczących nowych pozwoleń Grupa PGE uzyskała najwięcej punktów w pięciu z ośmiu postępowań, w których brała udział.
30.05.2023

Konferencja Marine Green Propulsion Solutions

Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
29.03.2023

Drony ograniczą przestoje i emisje CO2 na MFW

W ramach projektu realizowanego w Danii opracowywana jest koncepcja inspekcji i naprawy turbin wiatrowych, w której wykorzystywane są w pełni autonomiczne drony operujące ze statków serwisowych (SOV), wyposażonych w ich stacje ładowania. Jeśli takie rozwiązanie zostanie wdrożone na szeroką skalę, może znacząco zmniejszyć czas przestojów, emisję CO2 oraz koszty eksploatacji i utrzymania (O&M)
22.02.2023

Niezależność energetyczna Wielkiej Brytanii wymaga 10 mln ton stali

Jeden z producentów stali Tata Steel opublikował raport na temat zapotrzebowania Wielkiej Brytanii na surowce na ścieżce do uzależnienia się kraju od importu energii elektrycznej i paliw kopalnych. Transformacja energetyczna tylko w tym kraju będzie wymagała nawet 10 mln stali.
18.01.2023

Pierwszy japoński prom zasilany LNG rozpoczyna działalność

Do obsługi tras pasażerskich ruszył pierwszy z dwóch promów zasilanych LNG, należący do japońskiego armatora MOL. Sunflower Kurenai będzie obsługiwany przez związaną ze spółką firmą Ferry Sunflower Co.
16.01.2023

Zielony amoniak będzie źródłem wodoru. Japoński holownik wytyczy kurs

Zielony NH3 staje się preferowanym źródłem wodoru, ale nie jest pozbawiony wyzwań, pisze Noel Tomnay, dyrektor ds. konsultingu w zakresie wodoru w firmie analityk energetyczny Wood Mackenzie. Jego zdaniem „Ponad 85% zorientowanych na eksport niskoemisyjnych projektów wodorowych planuje transport amoniaku, a nie wodoru”.
27.12.2022

Fincantieri zbuduje nowy okręt hydrograficzny dla włoskiej marynarki wojennej

W ramach unijnego przetargu dla sektora obrony i bezpieczeństwa, Fincantieri podpisała umowę z Sekretariatem Generalnym Obrony i Narodową Dyrekcją Uzbrojenia - Dyrekcją Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM) na budowę nowego okrętu hydro-oceanograficznego (NIOM) dla Instytutu Hydrograficznego Włoskiej Marynarki Wojennej, z dostawą zaplanowaną na 2026 rok.
23.12.2022

Unia Europejska porozumiała się w sprawie emisji CO2

Reprezentująca Radę UE (państwa członkowskie) czeska prezydencja i Parlament Europejski osiągnęły w weekend wstępne porozumienie w sprawie reformy unijnego systemu handlu emisjami CO2. Zostaną nimi objęte żegluga morska, budynki i transport drogowy. Zdecydowano również o utworzeniu Społecznego Funduszu Klimatycznego, aby wspierać znajdujące się w trudnej sytuacji gospodarstwa domowe i firmy.
19.12.2022

Grupa ColliCare Logistics znacząco redukuje emisje zanieczyszczeń w transporcie

ColliCare Logistics, norweska firma logistyczna, która w styczniu tego roku otworzyła swój oddział w Gdyni, informuje o znaczącej redukcji emisji CO2do atmosfery. Firma w całym swoim systemie transportowym zmniejszyła całkowitą emisję o 29% w stosunku do roku 2017.
08.09.2022

Dekarbonizacja według IMO wymaga wsparcia

Nadchodząca debata na temat regulacji dotyczących gazów cieplarnianych i środków ekonomicznych w IMO wziął pod lupę zespół World Shipping Council (WSC) i sugeruje konieczność poprawy niektórych obszarów oraz szerokiego zrozumienia i porozumienia wielu stron o różnych interesach.
29.08.2022

Transport wodny staje się coraz bardziej ekologiczny. To nie tylko kwestia napędów i zielonych paliw

Gdyńska Stocznia Crist, która za swój pierwszy w Unii Europejskiej hybrydowy prom Elektra zdobyła w 2018 roku nagrodę Ship of the Year, niedawno zwodowała drugi tego typu statek. Spodziewa się więcej zamówień na niskoemisyjne jednostki, ponieważ regulacje związane z ograniczeniem emisyjności transportu morskiego zmuszają operatorów żeglugi do inwestowania w takie rozwiązania. Na rynku od lat sprawdza się gaz LNG, ale inną niskoemisyjną alternatywą jest też metanol. Rośnie także zainteresowanie wodorem.
18.08.2022

Dekarbonizacja transportu morskiego w świetle prawa UE

Unia Europejska (dalej: EU) wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie dekarbonizacji sektora transportu morskiego. Transport morski pozostawał jak dotąd jedynym sektorem, w którym UE nie podjęła żadnych konkretnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (ang. European Maritime Safety Agency, EMSA) z 2021 roku, transport morski odpowiada za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów
19.04.2022

Rewolucja w świecie offshore. Reach Subsea z kontraktem na bezzałogowe jednostki USV

Norweskie firmy Reach Subsea i Kongsberg Maritime podpisały umowę na budowę pierwszego z dwóch statków bezzałogowych (USV). Jednostki mają tworzyć serię pod nazwą Reach Remote.
14.04.2022

Nor-Shipping 2022 z polskim akcentem. Nagrody za innowacje, silna inicjatywa Wista Norway

Targi Nor-Shipping wróciły po prawie trzech latach. To wydarzenie dla firm, które współpracują z rynkiem norweskim. Z Polski było ledwie 7 wystawców na prawie 600 wystawców z całego świata. Polskę reprezentowała Stocznia Remontowa Nauta oraz Marine Project.
07.04.2022

Kto jest kim w polskim offshore? Baltic Power: Weszliśmy w finalny etap przygotowań

Morska energetyka wiatrowa będzie jednym z filarów transformacji nie tylko polskiego sektora energetycznego, ale także polskiego lidera rynku paliw – PKN Orlen. Celem koncernu jest podążanie ścieżką transformacji, która wytycza nowoczesna petrochemia oraz odnawialne źródła energii, w tym offshore wind. W kolejnym tekście z cyklu „Kto jest kim w Polskim offshore?”, pytamy Baltic Power o postępy w realizacji projektów morskiej farmy wiatrowej na polskim Bałtyku. W ciągu nadchodzących 6 miesięcy inwestor wyłonu firmy odpowiedzialne
18.01.2022

Innowacyjny kalkulator - narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2

Minęło ponad dziesięć lat od czasu, gdy IMO po raz pierwszy ustanowiła międzynarodowe obowiązkowe środki poprawy efektywności energetycznej statków, mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG). Pakiet środków w połączeniu ze wsparciem przy ich wdrażaniu skierował żeglugę na prostą drogę ku dekarbonizacji.
08.01.2022

Norwegia rozważa zastosowanie projektów hybrydowych w sektorze offshore wind

Norwegia jest jednym z największych światowych eksporterów surowców energetycznych. Swój sukces ekonomiczny zawdzięcza przede wszystkim wydobyciu ropy naftowej i gazu ziemnego. Naturalnym kierunkiem zainteresowań Norwegów jest rozwój morskiej energetyki wiatrowej, którzy posiadają duże doświadczenie w usługach offshore wind. Energetyka wiatrowa może wesprzeć ten kraj w dobie rosnącego zapotrzebowania na energię.
20.12.2021

Porty w sercu rewolucji wodorowej

Wodór ma być jednym z filarów transformacji gospodarczej. Na rynku międzynarodowym trwa wyścig technologiczny o jak najbardziej ekologiczną i efektywną metodę produkcji tego paliwa. Zastosowanie wodoru pozwoli na dekarbonizację obszarów, gdzie elektryfikacja może nie być ekonomiczna. Coraz istotniejszą rolę w wodorowej układance odgrywają porty.
16.11.2021

GE wspiera redukcję kosztów produkcji energii wiatrowej

W dobie rosnących cen energii elektrycznych na rynkach europejskich państwa poszukują sposobów jak zatrzymać ten proces. Jedną z odpowiedzi jest wykorzystanie zielonych, innowacyjnych technologii, które pozwolą obniżyć koszty produkowanej energii, a także wspomóc proces transformacji energetycznej.
09.11.2021

Europejscy armatorzy apelują o fundusze sektorowe w ramach EU ETS

W nowym dokumencie strategicznym europejscy armatorzy poparli utworzenie specjalnego funduszu w ramach unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) w celu ustabilizowania ceny produkcji dwutlenku węgla.
04.11.2021

Rotterdam World Gateway współpracuje z Shell nad osiągnięciem neutralności emisyjnej

Rotterdam World Gateway (RWG) nawiązał współpracę z koncernem naftowym Shell, aby zrównoważyć emisje CO2 i stać się całkowicie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla do 2024 roku.
04.11.2021

Grupy Lotos i Azoty opracowały Zieloną Księgę. Chcą ograniczać emisję CO2

Zielona Księga obejmuje rekomendacje na temat zmian przepisów umożliwiających uruchomienie w Polsce projektów CCS (Carbon Capture and Storage). Chodzi o to by realizować je w sposób komercyjny i na wielką skalę. CCS to technologia zapobiegania emisji dużych ilości dwutlenku węgla do atmosfery. Dokument zaprezentowali we wtorek 2 listopada jej twórcy - Grupa Lotos i Grupa Azoty. Eksperci opowiedzieli, na czym polega proces CCS, kto na nim skorzysta i jakie są bariery prawne.
02.11.2021

Gaz to wciąż świetlana przyszłość żeglugi

Gaz płynny ma przed sobą silną przyszłość jako paliwo okrętowe, nawet jeśli globalny regulator żeglugi przyjmie bardziej rygorystyczne cele dotyczące emisji – twierdzi DNV AS, która wyznacza standardy bezpieczeństwa statków.
27.10.2021

Budowa największej morskiej farmy wiatrowej w Szkocji nabiera tempa

Transport z fundamentem kratownicowym wraz palami mocującymi (pin piles), które zostaną wykorzystane przy budowie morskiej podstacji energetycznej dla farmy wiatrowej Seagreen, wypłynął z portu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i jest w drodze do Szkocji.
25.10.2021

Szalejące ceny energii może powstrzymać tania energia z farm wiatrowych

Ceny energii elektrycznej rosną w zawrotnym tempie, co oznacza, że kolejne podwyżki rachunków za prąd są nieuniknione. Już dziś przewiduje się, że opłaty mogą wzrosnąć o co najmniej 20%. Przyczyną tego są m.in. zawirowania na rynku węgla i gazu ziemnego, a także rosnące opłaty za emisję CO2. Ratunkiem może być przyspieszenie transformacji energetycznej i stworzenie warunków do rozwoju farm wiatrowych na lądzie i na
19.10.2021

Chcą ograniczyć emisję CO2. Łososia będą przewozić statkiem zamiast samolotem

Zastąpienie samolotów przewożących łososia statkami przynosi 94% obniżenie emisji CO2.
13.10.2021

Eidesvik i Wärtsilä realizują pierwszy na świecie projekt konwersji na napęd amoniakowy

Norweski armator Eidesvik Offshore podpisał umowę o współpracy z grupą technologiczną Wärtsilä na modernizację morskiego statku dostawczego (OSV). Fiński koncern zainstaluje silnik spalinowy napędzany amoniakiem wraz z wymaganym systemem bezpieczeństwa.
11.10.2021

Hurtigruten ochrzcił nowy statek z napędem hybrydowo-bateriowym

Nowy statek o napędzie hybrydowym Hurtigruten Expeditions - MS Fridtjof Nansen, został nazwany podczas ceremonii w Longyearbyen.
16.09.2021

Sztuczna inteligencja ograniczy emisję CO2 z promu Stena Line na linii Gdynia-Karlskrona

Przy pomocy sztucznej inteligencji Stena Line ograniczy zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla z promu Stena Nordica, który kursuje na linii Gdynia-Karlskrona (Szwecja). To ósmy statek we flocie Stena Line wyposażony w moduł sztucznej inteligencji Stena Fuel Pilot, który wspiera kapitanów w energooszczędnym operowaniu statkiem.
14.09.2021

Raport IPCC o kryzysie klimatycznym: Clean Arctic Alliance wzywa do ograniczenia emisji z żeglugi

Odpowiadając na publikację raportu Międzyrządowego Zespołu do spraw Zmian Klimatu (IPCC) dotyczącą zmian klimatycznych, Clean Arctic Alliance wezwał Międzynarodową Organizację Morską (IMO) do natychmiastowych cięć emisji z węgla z żeglugi w Arktyce, a także do pilnego zmniejszenia emisji z węgla na całym świecie.
10.08.2021

Stena Line obniża emisję CO2 o 5% przy użyciu sztucznej inteligencji

Szwedzka firma promowa Stena Line ujawniła, że siedem z jej statków działa obecnie z pomocą sztucznej inteligencji (AI), w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 5%.
12.07.2021

Equinor zwiększa swoje ambicje wodorowe w Wielkiej Brytanii

Norweski gigant naftowo-gazowy Equinor poinformował o podniesieniu swojego celu produkcji wodoru w Wielkiej Brytanii do 1,8 GW. Jak donosi Reuters, deklaracja padła po wizycie brytyjskiego sekretarza ds. biznesu Kwasi Kwartenga w Oslo.
03.07.2021

Equinor zwiększa swoje ambicje wodorowe w Wielkiej Brytanii

Norweski gigant naftowo-gazowy Equinor poinformował o podniesieniu swojego celu produkcji wodoru w Wielkiej Brytanii do 1,8 GW. Jak donosi Reuters, deklaracja padła po wizycie brytyjskiego sekretarza ds. biznesu Kwasi Kwartenga w Oslo.
03.07.2021

Baleària przebudowała prom LNG Martín i Soler, aby wypłynąć

Hiszpański operator promowy Baleària odda do użytku przebudowany statek LNG 30 czerwca na trasie Barcelona-Eivissa, aby ograniczyć emisje CO2.
30.06.2021

Coey Viking i Cooper Viking: niezawodny napęd połączony z niezawodnym wsparciem

Remontowa Shipbuilding niedawno przekazała dwa wielozadaniowe statki Coey Viking i Cooper Viking dla Viking Supply Ships. Dziś o niezawodności systemu napędowego z wykorzystaniem LNG pisze fińska firma Steerprop Oy.
21.06.2021

NYK zamówi 12 samochodowców napędzanych LNG

Japońska firma żeglugowa NYK Line zamówi 12 nowych pojazdów napędzanych LNG za 912 milionów dolarów, aby zmniejszyć emisje CO2.
15.06.2021

Intermodal - for a better future!

Rok 2021 Europejskim Rokiem Kolei! W 2020 roku dzięki klientom, którzy wybrali intermodal PCC Intermodal zredukowało emisje CO2 o ponad 315 tys. ton. To kolejny rekord! Jaki będzie w 2021? Kto zgadnie?! Dla tego słój miodu!
28.05.2021

ITF: Emisje będą rosnąć wraz z szybko rosnącym transportem

Globalna działalność transportowa wzrośnie ponad dwukrotnie do 2050 roku, a emisje z niej pochodzące o 16 proc. w porównaniu z 2015 rokiem, nawet jeśli istniejące zobowiązania do dekarbonizacji transportu zostaną w pełni wdrożone - przewiduje Międzynarodowe Forum Transportu (ITF).
19.05.2021

Kosztowna zeroemisyjność. 1,4 biliona dolarów będzie kosztowała armatorów żegluga ekologiczna

5,1 mld dol. wyniesie koszt przejścia całej floty liniowej na eksploatację zeroemisyjną. Do 2050 r armatorzy wydadzą 1,4 bilion dol. na dostosowanie flot do wymagań narzuconych przez IMO. Te koszty poniosą również porty i terminale, a w ostateczności finalny konsument.
02.05.2021

Największe europejskie porty morskie obniżają emisję CO2

Czołowe europejskie porty obniżają emisję CO2. Wprowadzone w ostatnich latach ograniczenia, rozwój odnawialnych źródeł energii oraz coraz bardziej ekologiczne napędy w transporcie przynoszą efekty w Porcie Rotterdam i Porcie Walencja
14.04.2021

Stocznia CSSC dostarczyła CMA CGM szóstego giganta zasilanego LNG

China State Shipbuilding Corporation (CSSC) dostarczyła CMA CGM Montmartre – szósty zasilany LNG kontenerowiec o ładowności 23 tys. TEU – armatorowi CMA CGM.
24.03.2021

Maersk Product Tankers na drodze do ograniczenia emisji CO2 o 30% do 2021 roku

Duński właściciel tankowców Maersk Product Tankers zmniejszył emisję CO2 o 3,3 procent w 2020 roku dzięki swoim rozwiązaniom cyfrowym i technicznym. Firma podała, że najnowszy spadek daje całkowitą redukcję o 28,7 procent w latach 2008-2020, mierzoną za pomocą wskaźnika operacyjnego efektywności energetycznej. To sprawia, że ​​Maersk Product Tankers jest na dobrej drodze do osiągnięcia celu 30-procentowej redukcji do 2021 roku.
11.03.2021

Globalna emisja CO2 z żeglugi spadła o 1 procent

Światowe emisje CO2 z żeglugi zmniejszyły się o 1 procent w zeszłym roku, jedną z przyczyn pandemia koronawirusa, która zmniejszyła aktywność morską na całym świecie – stwierdził dostawca danych morskich, Marine Benchmark.
07.03.2021

Sektor żeglugi masowej musi zmniejszyć emisję CO2

Rozpoczynająca się dekada będzie stać pod znakiem ogromnych inwestycji w wymianę i modernizację floty, w celu spełnienia coraz ostrzejszych celów redukcji emisji zanieczyszczeń. Warto się przyjrzeć jak te zmiany przebiegają na rynku masowców.
05.03.2021

Nowe przepisy UE dotyczące transportu zwiększą emisje CO2 o 1 mln ton rocznie

Zapisy pakietu mobilności UE, który miał poprawić warunki pracy kierowców, będą mieć negatywne skutki dla klimatu. Zdaniem KE, nowe przepisy mogą spowodować do 3,3 mln dodatkowych ton emisji CO2 rocznie.
19.02.2021

CNN: Norwegia, Kanada i Wielka Brytania nie są obrońcami klimatu

Wielka Brytania i Kanada zamierzają zredukować emisje CO2 do zera do 2050 roku, zaś Norwegia ma to osiągnąć do 2030 roku. Portal CNN twierdzi jednak, że kraje te przyczyniają się w znacznym stopniu do emisji gazów cieplarnianych na świecie oraz nie podejmują kroków, by faktycznie z tym skończyć.
17.02.2021

Lewiatan: nie ma pomysłu na zwiększenie produkcji wodoru

W projekcie strategii wodorowej rząd nie wskazuje przejrzystej ścieżki wzrostu wytwarzania wodoru - ocenia Konfederacja Lewiatan. Projekt Polskiej Strategii Wodorowej obejmuje m. in. przemysł, energetykę, transport.
17.02.2021

NYK zbuduje cztery samochodowce z napędem LNG

Japoński armator NYK Line podpisał kontrakt na budowę czterech samochodowców napędzanych LNG z China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co. Ltd.Jednostki mają zostać dostarczone w latach 2022-2023. Pomogą w transporcie pojazdów głównie do / z Europy i / lub na Bliski Wschód.
15.02.2021

Singapur pozyskał pierwszą w swojej historii bunkierkę LNG

Keppel Offshore & Marine Ltd (Keppel O&M) dostarczył pierwszą w historii Singapuru bunkierkę LNG. Jednostka FueLNG Bellina trafiła do floty armatora FueLNG, spółki joint venture między Keppel Offshore & Marine oraz Shell Eastern Petroleum.
03.02.2021

Grimaldi z trzecim hybrydowym statkiem ro-ro w swojej flocie

Eco Livorno, trzecia z dwunastu hybrydowych jednostek klasy Grimaldi Green 5th Generation (GG5G), została dostarczona armatorowi Grimaldi Group przez chińską stocznię Chinese Jinling zlokalizowaną w Nanjing.
01.02.2021

Europejski Zielony Ład może zwiększyć emisję CO2 w innych państwach

Efektem dążenia UE do osiągnięcia w 2050 roku neutralności klimatycznej w ramach Europejskiego Zielonego Ładu może być przeniesienie ich emisji gazów cieplarnianych do innych państw bez faktycznej zmiany ogólnoświatowego bilansu - uważają eksperci.
20.01.2021

Orlen z umową przyłączeniową dla morskiej farmy wiatrowej

Wchodząca w skład Grupy ORLEN spółka Baltic Power podpisała z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi umowę o przyłączenie do sieci morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku. To jeden z kluczowych etapów przygotowania inwestycji, gwarantujący, że czysta energia wyprodukowana na morzu trafi do krajowego systemu elektroenergetycznego.
14.01.2021

HHLA kontynuuje elektryfikację swojego terminala neutralnego dla klimatu

Container Terminal Altenwerder (CTA), należący do niemieckiej firmy logistycznej HHLA, pozyskał w tym roku 16 zautomatyzowanych pojazdów sterowanych (AGV) zasilanych bateriami.
07.01.2021

Naukowcy: redukcja emisji gazów wskutek recesji po pandemii może nie być trwała

Wywołana pandemią koronawirusa recesja zmniejszy do roku 2024 emisję gazów cieplarnianych o 3,9 do 5,6 proc., ale lansowane przez najsilniejsze gospodarczo państwa przedsięwzięcia antykryzysowe mogą to szybko obrócić wniwecz - poinformowała we wtorek austriacka agencja APA.
22.12.2020

273 firmy na spotkaniu ws. budowy morskiej farmy wiatrowej

Prawie 400 osób z 273 firm wzięło udział w pierwszym z serii spotkań PKN Orlen dla dostawców zainteresowanych potencjalną współpracą w ramach planowanej budowy przez spółkę Baltic Power z Grupy Orlen morskiej farmy wiatrowej na Bałtyku - podał koncern.
11.12.2020

Życie po COVID-19: Czy świat, jaki znamy, zmieni się na zawsze?

Po pierwszych blokadach w marcu 2020 r., w Internecie i mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia pustych miast. W niektórych miejscach, po ulicach wędrowały dzikie zwierzęta i wydawać by sie mogło, że natura bierze głęboki wdech po ciężkich doświadczeniach ze światem ludzi. Światowe rządy apelowały do obywateli o pozostanie w domach.
09.12.2020

Zanikanie raf koralowych wskutek ocieplenia i zakwaszenia oceanu powoduje erozję wybrzeży

W wyniku zanikania raf koralowych, wybrzeża powoli zaczną ulegać erozji i będą podmywane, a w końcu zabierane przez morze. Do tej pory rafy stanowiły osłonę przed destrukcyjnym działaniem fal, jednak to ulegnie zmianie wskutek postępującego ocieplenia i zakwaszenia oceanu – wynika z najnowszego badania ARC Center of Excellence for Coral Reef Studies na University of Queensland.
09.12.2020

PKN ORLEN spotka się z potencjalnymi dostawcami dla morskich farm wiatrowych

PKN ORLEN oraz spółka celowa Baltic Power organizują spotkanie w formule on-line z firmami zainteresowanymi współpracą przy realizacji morskich farm wiatrowych. Podczas spotkania potencjalni uczestnicy łańcucha dostaw poznają status przygotowań do inwestycji, jej harmonogram oraz podejście PKN ORLEN do współpracy z lokalnymi dostawcami.
01.12.2020

Coraz więcej gazów cieplarnianych w atmosferze

Opublikowany w zeszłym tygodniu biuletyn Światowej Organizacji Meteorologicznej (World Meteorological Organization, WMO) pokazuje, że globalne stężenia gazów cieplarnianych, grających główną rolę w zachodzącej zmianie klimatu: CO2, CH4 i N2O, ustanawiają nowe rekordy.
01.12.2020

Energia odnawialna w centrum nowej strategii PKN Orlen

Energetyka odnawialna i nowoczesna petrochemia wytyczą drogę transformacji Grupy ORLEN do 2030 roku. Rozwój nowych obszarów będzie napędzany poprzez maksymalizację zysków i przebudowę dotychczasowej działalności, uwzględniającą nowe technologie, trendy środowiskowe i konsumenckie.
30.11.2020

Damen przebudowuje jednostkę PSV w statek do przewozu karmy dla ryb (wideo)

Holenderska Damen Shipyards Group zakończyła projekt konwersji statku dla norweskiej firmy Eidsvaag.
27.11.2020

W 2025 r. globalna produkcja prądu z OZE prześcignie tę z węgla

W 2025 r. globalna produkcja energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, w tym i hydroenergetyki, prześcignie produkcję z węgla - przewiduje Międzynarodowa Agencja Energetyczna. OZE staną się tym samym największym światowym źródłem energii elektrycznej.
11.11.2020

Kurtyka: ok. 2023 roku będzie potrzebna rewizja polityki energetycznej Polski

Około 2023 r. będzie potrzebna rewizja polityki energetycznej Polski, uwzględniająca zmiany, które nastąpią w ciągu najbliższego roku, dwóch - powiedział w poniedziałek podczas konferencji Ekosfera szef resortu klimatu Michał Kurtyka. Aktualizację swojej strategii zapowiedziała Enea.
09.11.2020

Ograniczamy ocieplenie - jak szybko trzeba działać?

Ile dwutlenku węgla możemy jeszcze wyemitować do atmosfery? Jak szybko musimy obniżać emisje gazów cieplarnianych, aby nie dopuścić do ocieplenia większego niż 1,5°C względem czasów przedprzemysłowych? Czy obecne plany i polityki wystarczą? Wyjaśniamy pojęcie budżetu węglowego.
02.11.2020

Redukcja emisji w transporcie morskim: unijny radykalizm czy troska o środowisko?

Włączenie transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS), utworzenie Funduszu dla Oceanów, redukcja emisji CO2 ze statków o 40% do 2030 r. oraz maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas postoju jednostek w porcie – to tylko niektóre zmiany w transporcie morskim zaproponowane pod koniec br. przez Parlament Europejski.
21.10.2020

Port w Antwerpii: projekt redukcji CO2 zdobywa dofinansowanie UE

Konsorcjum Antwerp @ C zapewniło fundusze z UE na projekt, którego celem jest badanie i rozwój infrastruktury CO2 w porcie w Antwerpii.
07.10.2020

Bez poduszkowców, ale i bez emisji - raport WWF o polskim transporcie przyszłości

Jaka będzie mobilność w 2050 roku? O wizji polskiego transportu Fundacja WWF Polska i Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) rozmawiała przez rok z kilkudziesięcioma ekspertami. Raport „Zeroemisyjna Polska 2050” został już przedstawiony w Senacie.
07.10.2020

Jak przeciętny Kowalski może zatrzymać katastrofę klimatyczną? 5 najgorszych pytań o klimat

Kilka tygodni temu aktywiści Extinction Rebellion podjęli strajk głodowy pod TVP, chcąc zwrócić uwagę na kluczową rolę mediów (przede wszystkim tych mających największy zasięg i misję do spełnienia, czyli mediów publicznych) w informowaniu społeczeństwa o kryzysie klimatycznym. A zaledwie kilka dni temu – działacze z Młodzieżowego Strajku Klimatycznego – podczas swojego marszu skrytykowali media za brak zainteresowania tym tematem w czasie pandemii: „gdy zamilkły echa naszych strajków, wy też zamilkliście”. Trudno nie przyznać im
29.09.2020

Komisja Europejska może zwiększyć cele redukcji emisji CO2 do 2030 roku. Będzie to wymagało zmian we wszystkich sektorach gospodarki

Niekorzystne zmiany klimatyczne postępują tak szybko, że cele, do których państwa zobowiązały się w porozumieniu paryskim z 2016 roku, już są niewystarczające. Komisja Europejska przedstawiła ocenę podwyższenia celu redukcji emisji CO2 do 2030 roku z 40 do nawet 55 proc. w stosunku do poziomu z 1990 roku. Autorzy dokumentu rekomendują zwiększenie celu do poziomu 55 proc. Do tego potrzebna będzie współpraca na każdym szczeblu: od konsumentów, przez biznes, po rządy i organizacje międzynarodowe. Zwłaszcza rola firm jest mocno podkr
23.09.2020

55% – tylko bez paniki

Unijna polityka klimatyczna znów przyspiesza. Komisja Europejska właśnie zaproponowała podniesienie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2030 rok do 55%. Polska zawsze się sprzeciwiała ambitnym celom, ale teraz przełom wydaje się możliwy – koniec węgla jest nieuchronny, musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, po koronawirusie potrzebujemy nowych inwestycji, a redukcja emisji CO2 wiąże się z poprawą jakości powietrza, co rząd określa strategicznym wyzwaniem. Podejmując te działania teraz, w cieple, elektroenergetyce i
18.09.2020

Spadek powierzchni lodu morskiego utrudnia niedźwiedziom polowania. Jak długo wytrzymają?

Okresy bez pokrywy lodowej w Arktyce stają się coraz dłuższe – już w latach 40. wydłużą się tak bardzo, że w niektórych rejonach niedźwiedzie polarne nie będą w stanie przetrwać, a w scenariuszu wysokich emisji gazów cieplarnianych pod koniec stulecia doszłoby do tego prawie wszędzie.
14.09.2020

PKN ORLEN neutralny emisyjnie do 2050

PKN ORLEN, jako pierwszy koncern paliwowy z Europy Środkowej, zadeklarował cel osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku. W ramach dochodzenia do tego celu, do 2030 roku koncern o 20% zredukuje emisje CO2 z obecnych aktywów rafineryjnych i petrochemicznych oraz o 33% CO2/MWh z produkcji energii elektrycznej. Ogłoszona przez PKN ORLEN strategia dążenia do neutralności emisyjnej oparta jest na czterech filarach: efektywności energetycznej produkcji, zeroemisyjnej energetyce, paliwach przyszłości oraz zielonym finansowaniu.
09.09.2020

Pożary arktyczne latem 2020 r. ustanowiły nowe rekordy emisji

Naukowcy z Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) w ECMWF informują, że latem pożary lasów na kole podbiegunowym przekroczyły zeszłoroczne rekordy emisji CO2, podczas gdy w sierpniu południowo-zachodnie części USA doświadczyły ekstremalnych pożarów.
08.09.2020

Coraz więcej firm ogranicza szkodliwy wpływ na środowisko

W ciągu trzech dekad Unia Europejska ma stać się neutralna klimatycznie. Ten ambitny cel obierają nie tylko państwa, lecz także coraz więcej przedsiębiorstw. Jeden z czołowych na świecie i w Polsce producentów okien – Grupa VELUX – ogłosił właśnie, że zneutralizuje całą swoją emisję dwutlenku węgla od momentu rozpoczęcia działalności. To łącznie 5,6 mln ton CO2. Firma chce osiągnąć dożywotnią neutralność węglową do 2041 roku i przeznaczy na ten cel nawet 135 mln euro. To ambitne zadanie będzie realizowane w partnerstwie z WWF.
07.09.2020

Minister Środowiska na uczelni Tadeusza Rydzyka o klimacie i jego ochronie

Michał Woś – obecny minister środowiska – jest częstym gościem konferencji organizowanych w Toruniu przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej, której mecenasem i założycielem jest o. Tadeusz Rydzyk. Przyjrzeliśmy się wypowiedziom ministra z lipcowej konferencji „Europejski Zielony Ład a interes Polski” oraz wcześniejszej styczniowej „Człowiek a ekologia”. Przebieg konferencji jest udostępniany przez media, m.in. TV Trwam oraz Radio Maryja.
17.08.2020

Przegląd największych eminentów CO2

Analizując wkład poszczególnych krajów w spowodowaną przez człowieka zmianę klimatu, trzeba brać pod uwagę nie tylko ich aktualne emisje dwutlenku węgla, ale całą ich historię. Wynika to z faktu, że CO2 pozostaje w atmosferze bardzo długo (patrz na przykład Impuls węglowy i jego usuwanie z atmosfery), współczesna koncentracja tego gazu jest więc wynikiem wszystkich naszych działań, przynajmniej od czasu rewolucji przemysłowej.
10.08.2020

Nie przepraszamy za straszenie zmianą klimatu

Niedawno na portalu quillette.com ukazał się tekst Michaela Shellenbergera, który „w imieniu osób zajmujących się ochroną środowiska” przeprasza za „klimatyczny alarmizm” i „straszenie zmianą klimatu”. Tekst, będący zresztą zapowiedzią i reklamą książki Shellenbergera pt. Apocalypse Never: Why Environmental Alarmism Hurts Us All zdążył już odbić się szerokim echem zarówno na świecie, jak i w naszym kraju.
21.07.2020

PGNiG bierze udział w elektryfikacji norweskich złóż – spadną emisje CO2

Gaz ziemny wykorzystywany do zasilania platformy Gina Krog na Morzu Północnym zostanie zastąpiony energią elektryczną. Zmniejszy się też pobór gazu na potrzeby własne na złożu Skarv. W ten m.in. sposób firmy naftowe działające na Norweskim Szelfie Kontynentalnym chcą zmniejszyć emisje związane z wydobyciem węglowodorów. W projekt zaangażowana jest spółka PGNiG Upstream Norway.
14.07.2020

Nowy robot do teleobecności obniży emisję CO2 o tysiące ton

Spółka zależna Blue Ocean Robotics, GoBe Robots, ogłosiła nową generację przyjaznych dla klimatu robotów do teleobecności w odpowiedzi na znaczący popyt w następstwie pandemii COVID-19.
01.07.2020

UE tworzy przepisy ws. funduszu transformacji; stolice nie chcą finansowania gazu

UE przygotowuje przepisy dotyczące Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, z którego do Polski mają popłynąć miliardy euro na odchodzenie od węgla. Państwa członkowskie chcą wykluczenia możliwości finansowania projektów gazowych, co byłoby dla Polski niekorzystne.
30.06.2020

Raport: Modernizacja europejskiego trójkąta węgla brunatnego

Coraz więcej mówi się w Polsce o odejściu od węgla, a pandemia koronawirusa przyśpieszyła te dyskusje. Forum Energii w najnowszym opracowaniu policzyło jakie będą koszty pożegnania z węglem brunatnym w Polsce, ile emisji CO2 można zredukować do 2030 r. oraz jak zapewnić bezpieczeństwo dostaw energii.
24.06.2020

WWF: Ratunek przed suszą - nie deszcz a polityka klimatyczna

Gazy cieplarniane emitowane przez działalność człowieka są odpowiedzialne za jedno z największych globalnych wyzwań – obserwowaną dziś drastyczną zmianę klimatu. W Polsce, jednym z jego najdotkliwszych skutków jest susza. Powtarzalna, uciążliwa, niebezpieczna, ale… możliwa do zatrzymania. Jednak jak uratować się przed suszą, będąc jednocześnie jednym z największych emitentów CO2 w Unii Europejskiej?
23.06.2020

Norwegia wykazuje najniższy, a Kanada najwyższy ślad węglowy

Ze względu na energochłonny proces wydobywania olejów ciężkich, Kanada wykazuje najwyższą intensywność emisji węgla na baryłkę wyprodukowanego ekwiwalentu ropy, podczas gdy Norwegia najniższą, z powodu mechanizmu ustalania cen emisji dwutlenku węgla i zakazu spalania - jak wynika z analizy Rystad Energy.
29.05.2020

Koronawirus ogranicza emisje CO2. Kryzys po pandemii może jednak zepchnąć ochronę klimatu na drugi plan

Okazuje się, że pandemia koronawirusa ma pozytywny wpływ na stan środowiska – wskazują ekolodzy. Zamykanie fabryk, ograniczenia w transporcie czy spowolnienie aktywności gospodarczej już przyczyniły się do poprawy jakości powietrza, widocznej nawet na zdjęciach satelitarnych NASA i ESA. Jak podkreśla ekspert SGGW, prof. Zbigniew Karaczun, ta poprawa jest jednak krótkotrwała i nie oznacza systemowej zmiany na lepsze. Z kolei recesja, która nastąpi po okresie pandemii, może skłonić rządy wielu państw do wspierania gospodarki koszte
01.04.2020

Sleipnir zakończył największą w historii operację bunkrowania LNG

Najpotężniejszy na świecie półzanurzalny statek dźwigowy zakończył największą w historii operację bunkrowania skroplonego gazu ziemnego (LNG).
29.03.2020

Thunberg w Davos przypomina, że nic nie zrobiono dla klimatu

Greta Thunberg, młoda szwedzka aktywistka klimatyczna, przypomniała we wtorek zgromadzonej w Davos elicie gospodarczej i politycznej, że "praktycznie nic nie zrobiono dla klimatu", nawet po wielu miesiącach mobilizacji młodych ludzi na całym świecie.
21.01.2020

Konferencja PRS: Globalne wyzwania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych w branży morskiej (foto, wideo)

Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauk
10.01.2020

Siedem czołowych belgijskich firm połączyło siły nad rozwojem wodorowego transportu

Siedmiu belgijskich członków branży morskiej połączyło siły, aby promować wodór jako formę energii, która pomoże ograniczyć emisje CO2 w Belgii.
19.12.2019

KE rozważa interwencję ws. przepisów dotyczących przewoźników drogowych

Komisja Europejska nie wyklucza, że będzie interweniować ws. pakietu mobilności, czyli propozycji przepisów dotyczących przewoźników drogowych. To dobra informacja dla Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, które wskazują na protekcjonistyczny charakter przepisów.
17.12.2019

SAL Heavy Lift zainstaluje ekologiczną technologię wtrysku na swoich statkach

Niemieckie SAL Heavy Lift zamierza zainstalować na sześciu swoich statkach nową technologię wtrysku wodoru / metanolu redukującą emisje. To pierwszy armator na świecie, który skorzysta z tego rozwiązania.
12.12.2019

Mięsożerne bakterie rosnącym zagrożeniem w coraz cieplejszych wodach Bałtyku

Wraz z ocieplaniem się Bałtyku, na coraz większej części polskiego wybrzeża poważnym zagrożeniem staną się typowe dla mórz tropikalnych mięsożerne bakterie przecinkowce szczepu Vibrio vulnificus, spokrewnione z przecinkowcem cholery - prognozują autorzy międzynarodowego, multidyscyplinarnego dokumentu The Lancet Countdown, którego celem jest monitorowanie wpływu zmian klimatu na zdrowie.
18.11.2019

Biznes apeluje o równe warunki gry w transformacji klimatycznej w UE

Przedsiębiorstwa apelowały w środę, by UE, zmierzając do neutralności klimatycznej, zapewniła im równe warunki wobec konkurencji spoza Unii oraz środki na konieczną transformację. Polska energetyka szacuje konieczne inwestycje na miliardy euro.
06.11.2019

Stena Estrid kończy próbny rejs po Morzu Żółtym - analiza rynku promów Ro-Pax (film)

Szwedzki armator Stena Line zakończył próby jednego z pięciu promów typu Ro-Pax zamówionych w chińskiej stoczni.
30.10.2019

Gowin: Rząd zmierza do zwiększenia udziału OZE w miksie energetycznym

Rząd zmierza w stronę szybkiego zwiększenia udziału odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym - powiedział PAP wicepremier minister nauki Jarosław Gowin. Dodał, że dekarbonizacja w UE nie ma większego znaczenia wobec faktu, że najwięksi emitenci CO2 emisją się nie przejmują.
29.09.2019

Sovcomflot zmniejszył znacząco emisję CO2 dzięki nowym tankowcom z napędem LNG

Rosyjski armator PAO Sovcomflot (SCF Group) znacząco zmniejszył emisję dwutlenku węgla od czasu dostarczenia pierwszych tankowców aframax o napędzie LNG rok temu.
10.07.2019

Cargill w zeszłym roku znacząco zmniejszył emisję CO2 ze swojej floty

Koncern Cargill zmniejszył w zeszłym roku emisję dwutlenku węgla ze wszystkich swoich czarterowanych statków.
12.06.2019

ZIM chce zmniejszyć emisję CO2 o 50 procent do 2025 roku

Izraelski armator, Zim Integrated Shipping Services (ZIM), przedstawił pierwszy roczny raport na temat zrównoważonego rozwoju, z mocnym naciskiem na działania mające zmniejszyć ślad węglowy firmy. Armator chce między innymi o połowę uciąć emisję dwutlenku węgla.
02.06.2019

USA chcą przeciwdziałać „agresywnej postawie” Chin i Rosji w Arktyce

Sekretarz stanu USA Mike Pompeo zapowiedział w poniedziałek, że jego kraj chce mocniej przeciwdziałać "agresywnej postawie" Chin i Rosji w Arktyce - rejonie bogatym w zasoby naturalne i dającym duże możliwości gospodarcze.
07.05.2019

UE: W poniedziałek w Brukseli podpisanie porozumienia ws. finansowania Baltic Pipe

W poniedziałek w Brukseli nastąpi podpisanie porozumienia w sprawie finansowania projektu gazociągu Baltic Pipe z unijnego instrumentu Łącząc Europę - poinformowała Komisja Europejska.
12.04.2019

UE: Jest porozumienie ws. limitów CO2 dla ciężarówek

Przedstawiciele państw członkowskich, KE i PE wypracowali porozumienie ws. przepisów dotyczących ustanowienia limitów emisji CO2 dla nowych ciężarówek. Zgodnie z nim producenci będą musieli ograniczyć emisje o 30 proc. do 2030 r.
20.02.2019

KE: 215 mln euro z budżetu UE na Baltic Pipe

Prawie 215 milionów euro z budżetu UE zostanie zainwestowane w budowę gazociągu Baltic Pipe, połączenia gazowego między Polską a Danią - poinformowała w środę Komisja Europejska.
23.01.2019

Państwa UE po raz pierwszy zgadzają się na limity CO2 dla ciężarówek

Ministrowie odpowiedzialni za sprawy środowiska wypracowali w czwartek porozumienie w sprawie projektu przepisów dotyczących ustanowienia limitów emisji CO2 dla samochodów ciężarowych. To decyzja historyczna, bo takich ograniczeń do tej pory w UE nie było.
21.12.2018

Polska emituje dwa razy mniej CO2 niż Niemcy, ale gospodarkę ma siedem razy mniejszą

Choć Polska jest czarnym charakterem wielu doniesień dotyczących emisji gazów cieplarnianych w Europie, faktycznie nie jest odpowiedzialna za największą ich część. Ponad dwa razy więcej CO2 emitują Niemcy. Ich gospodarka jest jednak siedmiokrotnie większa niż Polski.
07.12.2018

Energetyka morska. Z wiatrem czy pod wiatr?

Morska energetyka wiatrowa (MEW) może stać się polską specjalnością. Może być źródłem taniej, czystej energii i przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego. Aby tak się stało, potrzebna jest ostateczna decyzja rządu o rozwoju tej technologii. Trzeba również przyspieszyć proces uzyskiwania pozwoleń przez inwestorów i obniżać koszty inwestycyjne.
03.12.2018

Japończycy też zainteresowani rozwojem arktycznej żeglugi

Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisał porozumienie z rosyjskim rządem w sprawie rozwoju żeglugi Północną Drogą Morską. Dzięki topnieniu lodowców żegluga tymi rejonami jest coraz łatwiejsza.
29.07.2018

Japoński armator pomoże Rosji w rozwoju żeglugi arktycznej

Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisał porozumienie z rosyjskim rządem w sprawie rozwoju żeglugi Północną Drogą Morską. Dzięki topnieniu lodowców żegluga tymi rejonami jest coraz łatwiejsza.
10.06.2018

Bezpieczeństwo energetyczne Polski w perspektywie średnio i długoterminowej

Jak zapewnić bezpieczeństwo energetyczne Polski w perspektywie średnio- i długoterminowej? Odpowiedzi na to pytanie szukali uczestnicy debaty zorganizowanej przez Polski Komitet Energii Elektrycznej w ramach Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbywającego się w Katowicach. W debacie wzięli udział Minister Energii Krzysztof Tchórzewski, prezesi największych polskich spółek energetycznych, zrzeszonych w Polskim Komitecie Energii Elektrycznej, prezes Urzędu Regulacji Energetyki orz prezes Polskiej Grupy Górniczej. Uczestnicy wydar
15.05.2018

Hapag-Lloyd chce zmniejszyć emisję CO2 o 20 procent do 2020 roku

Niemiecki armator Hapag-Lloyd planuje zredukować emisję CO2 przez swoje statki o 20 proc. do 2020 roku, w porównaniu do emisji z 2016 roku. Ma to wesprzeć działania światowej żeglugi, która ma za zadanie zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych o połowę do 2050 roku.
23.04.2018

Slow steaming nie tylko daje armatorom oszczędności, ale też drastycznie zmniejsza emisję CO2

Emisja gazów cieplarnianych przez masowce, kontenerowce i tankowce może być obniżona o 33 proc., jeżeli te jednostki będą pływały wolniej – wynika z najnowszych badań Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO).
26.03.2018

Japoński MOL będzie rozwijał razem z Rosją żeglugę Północną Drogą Morską

Japoński armator Mitsui O.S.K. Lines (MOL) podpisał porozumienie z rosyjskim rządem w sprawie rozwoju żeglugi Północną Drogą Morską. Dzięki topnieniu lodowców żegluga tymi rejonami jest coraz łatwiejsza.
27.02.2018

Maersk Line z ambitnym celem zmniejszenia emisji CO2

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
04.02.2018

Maersk Line chce być liderem żeglugi w zmniejszaniu emisji CO2

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
15.11.2017

Emisja dwutlenku węgla w transporcie morskim - unijne regulacje

Komisja Europejska w 2016 r. opublikowała dwa rozporządzenia wykonawcze wprowadzające narzędzia do prowadzenia monitoringu oraz raportowania zużycia paliwa oraz emisji dwutlenku węgla (CO2) z transportu morskiego.
31.10.2017

Światowa żegluga jednoczy się, by zmniejszyć emisję CO2

Cztery największe związki żeglugowe przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) swój plan obniżki emisji dwutlenku węgla. Wśród nich znalazły się BIMCO, INTERCARGO, Światowa Izba Żeglugi i INTERTANKO.
23.06.2017

Vattenfall będzie mocniej inwestował w OZE

Nowy plan inwestycyjny szwedzkiego potentata energetycznego zakłada zintensyfikowanie inwestycji w odnawialne źródła energii. Szwedzi podtrzymują ambitne plany inwestycji w energetyce wiatrowej, a wśród nowych projektów wymieniają m.in. utworzenie usługi umożliwiającej dzielenie się lokalnie produkowaną energią odnawialną.
29.03.2017

Eksperci: regulacja Wisły jest nieekonomiczna i zagraża środowisku

Wymarcie migrujących w górę rzeki gatunków ryb, zniszczenie unikalnych ekosystemów i siedlisk ptaków oraz ogromny koszt - to rezultat, jaki zdaniem ekspertów przyniesie przywrócenie żeglowności na Wiśle.
01.03.2017

Premier Beata Szydło: promocją Polski za granicą zajmie się Polska Fundacja Narodowa

Polska Fundacja Narodowa będzie łączyła w sobie skuteczność działania, siłę promowania Polski i społeczną odpowiedzialność biznesu – mówiła premier Beata Szydło podczas wystąpienia na Giełdzie Papierów Wartościowych. Prezesi największych spółek Skarbu Państwa podpisali list intencyjny w sprawie powstania Polskiej Fundacji Narodowej.
13.07.2016

Francuski armator pokazuje, jak zmniejszać emisję CO2

CMA CGM, trzeci największy armator kontenerowy świata, pochwalił się 50 proc. zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla swojej floty. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom i dobrej strategii udało im się osiągnąć ten cel w 10 lat.
26.11.2015

Kontenerowce bardziej ekologiczne

Wielki sukces przewoźników kontenerowych. Według najnowszych badań, od 2009 roku udało im się o prawie jedną trzecią zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.
27.08.2015

Maersk Line chce zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o 60 proc.

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
25.05.2015

Maersk Line nagrodzony tytułem Sustainable Ship Operator of the Year

Duński operator Maersk Line został nagrodzony tytułem Sustainable Ship Operator of The Year, przyznanym podczas gali Ship Efficiency Awards 2014 w Londynie, 2 października.
06.10.2014

Arktyczne lody topnieją w rekordowym tempie

W ciągu ostatnich 30 lat powierzchnia arktycznego lodu skurczyła się o obszar prawie dwa razy większy od powierzchni Alaski. Zdjęcia satelitarne z 16 września pokazują, że lód zajmuje powierzchnię jedynie 3,41 km2. Każdy z nas może przyczynić się do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i w ten sposób chronić lody Arktyki – apeluje organizacja ekologiczna WWF.
26.09.2012

Kuehne + Nagel ma nowe centrum konsolidacyjne LCL w Szanghaju

Utworzenie nowego centrum konsolidacji ładunków w Szanghaju spowodowało jeszcze większe wzmocnienie serwisu drobnicowego LCL (transport w kontenerach zbiorczych) oferowanego przez firmę Kuehne + Nagel w regionie Azja-Pacyfik, a także rozszerzenie zakresu usług do Europy Wschodniej.
22.05.2012

Dziękujemy za wysłane grafiki.