PMK
Nowy plan inwestycyjny szwedzkiego potentata energetycznego zakłada zintensyfikowanie inwestycji w odnawialne źródła energii. Szwedzi podtrzymują ambitne plany inwestycji w energetyce wiatrowej, a wśród nowych projektów wymieniają m.in. utworzenie usługi umożliwiającej dzielenie się lokalnie produkowaną energią odnawialną.
Vattenfall zapowiedział wczoraj, że w latach 2017-18 wyda na inwestycje w sumie 50 mld szwedzkich koron (ok. 22,3 mld zł), z czego 28 bln SEK zainwestuje w projekty określone w komunikacie jako "rozwojowe", wśród których mają dominować inwestycje w lądowe i morskie farmy wiatrowe, na które Szwedzi chcą wydać do końca przyszłego roku 17 bln SEK. Vattenfall zapowiada też znaczący wzrost inwestycji w energetykę słoneczną i magazynowanie energii i chce wydać na te cele 2 mld SEK.
Zatrudniający około 20 tys. pracowników szwedzki koncern wśród obszarów, w których chce realizować nowe projekty, wymienia też infrastrukturę dla samochodów elektrycznych, nowe rozwiązania w zakresie produkcji energii cieplnej, zastosowanie biopaliw jako substytutu ropy i gazu, a także technologie pozwalające na niskoemisyjną produkcję stali i betonu.
Szwedzi zapowiadają też rozwój – jak określono to w komunikacie – „pierwszej w Europie bazującej na Internecie usługi dzielenia się lokalnie produkowaną energią odnawialną”.
Szwedzki koncern energetyczny zarządza obecnie ponad 1,1 tys. wiatrakami o łącznej mocy 2,2 GW. W 2015 r. farmy wiatrowe Vattenfall wyprodukowały ponad 6 TWh energii elektrycznej. Tyle zużywa rocznie około 1,5 mln gospodarstw domowych.
Vattenfall podkreśla, że w ubiegłym roku wykonał „ogromny krok w kierunku nowej strategii”, sprzedając swoje elektrownie węglowe w Niemczech, dzięki czemu zmniejszył udział generacji bazującej na paliwach kopalnych z około 50 proc. w roku 2015 do 25 proc. w roku 2016. Jednocześnie emisje CO2 generowane przez elektrownie należące do Vattenfall zmniejszono w tym czasie z 83,8 mln ton do 23,7 mln ton.
Do 2020 r. Vattenfall ma uruchamiać co roku lądowe i morskie farmy wiatrowe o łącznym potencjale około 400-600 MW, a na ten cel chce przeznaczyć 5,5 mld euro.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii