Konsorcjum Antwerp @ C zapewniło fundusze z UE na projekt, którego celem jest badanie i rozwój infrastruktury CO2 w porcie w Antwerpii.
Pod koniec 2019 roku port w Antwerpii połączył siedem firm chemicznych i energetycznych, aby zbadać techniczną i ekonomiczną wykonalność budowy infrastruktury CO2 w porcie.
W skład konsorcjum wchodzą Air Liquide, BASF, Borealis, ExxonMobil, INEOS, Fluxys, Port w Antwerpii i Total.
Jak wyjaśniono, partnerzy dążą do tego, aby zmniejszyć emisję CO2 do atmosfery, dzięki zastosowaniom do wychwytywania i wykorzystywania lub przechowywania CO2, a wszystko to w stosunkowo krótkim czasie i po rozsądnych kosztach.
W szczególności zatwierdzono dwa wnioski o dofinansowanie ze środków UE. Pierwszy, w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) umożliwi partnerom przeprowadzenie badań dotyczących terminalu eksportowego ciekłego CO2, sieci szkieletowej CO2 w porcie w Antwerpii oraz transgranicznego rurociągu CO2 łączącego się z Holandią.
Konsorcjum zamierza zmniejszyć emisje CO2 w porcie potencjalnie o połowę do 2030 roku.
- Nadszedł czas, aby przejść na gospodarkę neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. Dzięki Antwerp @ C port w Antwerpii ma klucz do realizacji innowacyjnego transgranicznego projektu CCUS, pierwszego tego rodzaju pod względem koncepcji i skali - skomentował Jacques Vandermeiren, dyrektor generalny portu w Antwerpii.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
00:04:15
Największe kontenerowce świata - przegląd
Polski masowiec zderzył się z suwnicą i żurawiami
Bangladesz odmawia przyjęcia rosyjskiego statku z elementami elektrowni jądrowej
Rewolucja w rosyjskich portach Bałtyku - czy grozi im upadek?
Prezydent Elbląga: unijne środki na modernizację portu dadzą miastu silny impuls rozwojowy
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny