• <
KONGSBERG_2023

Konferencja Marine Green Propulsion Solutions

gm

29.03.2023 11:31

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.


Marine Green Propulsion Solutions to cykl konferencji, które odbyły się z inicjatywy firmy Phoenix Poland w dwóch polskich ośrodkach okrętobudownictwa: najpierw, 14 marca w Szczecinie, następnie 16 marca w Gdańsku. Wydarzenia zostały zaplanowane w taki sposób, by zapewnić uczestnikom pełne kompendium wiedzy na temat już dostępnych, ale także przyszłych rozwiązań z dziedziny napędów statkowych, które mają zapewnić niższe emisje CO2 do atmosfery.

– Phoenix Poland zajmuje się silnikami od 18 lat. Jesteśmy przedstawicielem wielu europejskich producentów silników, którzy wprowadzają nowoczesne rozwiązania na rynek europejski i światowy. W związku z tym powstała potrzeba pokazania tych produktów szerzej na rynku polskim, w większym gronie – tłumaczy Mirosław Buldo, dyrektor zarządzający Phoenix Poland. – Przez przedstawicielstwa, które mamy, możemy zaproponować kompletne rozwiązania napędowe dla jednostek pływających zarówno oceanicznych, jak również małych jednostek typu kutry rybackie, jachty, łodzie. Proponujemy też rozwiązania w postaci napędów hybrydowych. Są również rozwiązania wodorowe oferowane przez ABC, która wprowadziła pierwsze silniki w stu procentach wodorowe – opisuje Buldo.

Poszerzająca się gama rozwiązań jest odpowiedzią na wprowadzane systematycznie regulacje prośrodowiskowe. Jednocześnie funkcjonowanie jednostek korzystających z nowoczesnych napędów nisko- lub zeroemisyjnych wpisuje się w europejskie trendy i strategie. Jak wskazuje Buldo, uwagę na nie powinni zwrócić m.in. reprezentanci polskiej branży offshore.

– Chcemy pokazać te rozwiązania w szerszym gronie, na terenie Polski, w aspekcie farm wiatrowych, które będą potrzebowały być obsługiwane przez ogromną rzeszę jednostek. Czy zarządzający farmami wiatrowymi kupią, czy wezmą w czarter jednostki, które są już na rynku europejskim, czy jednak pójdą w kierunku tym, żeby takie jednostki wybudować przez polskie stocznie? I tu powstaje pytanie, jakie rozwiązania będą w nich zastosowane. Czy będą zaproponowane rozwiązania standardowe, które np. redukują emisję spalin, czy będą rozwiązania nowatorskie, elektryczne, hybrydowe, czy silniki wodorowe – zastanawia się dyrektor zarządzający Phoenix Poland. – Celem tej konferencji jest rozpoczęcie dyskusji o tym, jak widzimy dzisiaj przyszłość dotyczącą budowy tych jednostek, które są nieodzownym elementem powstania farm wiatrowych – reasumuje.

marine green propulsion solutions
Fot. GospodarkaMorska.pl


Podczas konferencji Marine Green Propulsion Solutions przedstawione zostały jednak nie tylko rozwiązania techniczne i oferty konkretnych producentów, a między innymi aspekt prawny ich zastosowania. Dobrym wprowadzeniem do tego tematu była prelekcja Andrzeja Montwiłła, prezesa Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, a zarazem pełnomocnika marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. OZE, który opowiedział m.in. o unijnej strategii Green Deal i pakiecie Fot for 55, które wymuszają poszukiwanie nowych rozwiązań dekarbonizacyjnych.

– Temat jest bardzo gorący – mówi Montwiłł. Zwraca uwagę, że proces wdrażania dekarbonizacyjnych rozwiązań na dużych statkach oceanicznych przebiega wolniej, ale w przypadku mniejszych jednostek, np. statków do obsługi farm wiatrowych, jest on bardziej zaawansowany. – Będą one operować cały czas na akwenach europejskich, szczególnie na Morzu Bałtyckim i Północnym – to strefa SECA. Wpisuje się to w Fit for 55 czy europejski Green Deal. Może się to firmom podobać, może się nie podobać, ale naciski jednoznaczne są takie, że skoro transport będzie objęty opłatami za emisję CO2 to trzeba coś zrobić, żeby go nie emitować. Kto nie będzie emitował, ten będzie miał przewagę konkurencyjną. Kto będzie emitował, ten będzie płacił – mówi Montwiłł.

– Działamy na terenie przestrzeni Unii Europejskiej w związku z tym musimy przestrzegać przepisów, które będą dotyczyły emisji. Rewolucyjne rozwiązanie, które proponuje Anglo Belgian Corporation, prawdopodobnie będzie tym, które będzie można wdrożyć do większych jednostek obsługujących farmy, powyżej 60 metrów. Dla jednostek mniejszych przeznaczone będą prawdopodobnie rozwiązania hybrydowe. To wszystko jest tematem dyskusji – mówi Mirosław Buldo.

Dyrektor zarządzający Phoenix Poland zwraca uwagę, że jest więcej producentów silników, którzy mają swoje oryginalne pomysły. W grze pozostają także różne rodzaje paliw, poza LNG głównie metanol i amoniak.

– Dlatego też zaprosiliśmy tutaj DNV, czyli największe towarzystwo klasyfikacyjne, które przedstawi swoje wymagania dotyczące tego, co będzie powstawało w przyszłości. Zaprosiliśmy również kancelarię Czyżyk Mickiewicz i Wspólnicy ze Szczecina, żeby pokazali w jaki sposób wszystko będzie prawnie regulowane – mówi Buldo.

– Z przyjemnością przyjęliśmy zaproszenie na konferencję organizowaną przez Phoenix Poland z ideą, aby główną tematyką dzisiejszego spotkania i kontynuacją spotkania sprzed dwóch dni w Szczecinie był wodór – mówi Adam Niklewski, Kierownik Sekcji Statki w Serwisie w DNV. – Będę się starał dzisiaj opowiadać o pełnym łańcuchu wartości wodoru, nie tylko o czystym wodorze, który można wykorzystać w silnikach spalinowych czy ogniwach paliwowych, ale też o tak zwanych derywatach, czyli pochodnych, do których ten bardzo pożądany wodór możemy wykorzystać, produkując inne nośniki energii. To nasz główny temat. Oczywiście poopowiadam też o tym, jakie DNV ma doświadczenia, portfolio ofertowe, nie zapominając o sektorze morskim, z którego ja się wywodzę.

Fot. GospodarkaMorska.pl


Oba dni konferencji zgromadziły po kilkudziesięciu reprezentantów branży morskiej zainteresowanych dekarbonizacją, nowoczesnymi technologiami okrętowymi oraz nieodległą przyszłością. Swoje pomysły i technologie prezentowali m.in. przedstawiciele Anglo Belgian Corporation, producenta silników wodorowych, gazowych i napędów hybrydowych, czy Reintjes Powertrain, zajmującej się przekładaniami i napędami hybrydowymi i elektrycznymi przeznaczonymi dla mniejszych jednostek. Nie zabrakło dyskusji dotyczących systemów i układów dających możliwość ograniczenia emisji NOx (opowiedział o nich przedstawiciel AES), czy elektroniki towarzyszącej hybrydowym i wodorowym napędom. Swoją gamę silników i agregatów prądotwórczych dla mniejszych jednostek zaprezentowała także firma Sole Diesel.

– Wszystkie prezentacje, które są tutaj pokazywane, są we wspólnym kręgu zainteresowań potencjalnych inwestorów i decydentów, którzy będą mówili o tym, jak będzie wyglądała przyszłość – podsumowuje Mirosław Buldo. – Oddźwięk jest szeroki, widzimy to po liczbie firm, które się zarejestrowały, które są zainteresowane. Nie wszystkie dotarły oczywiście, ale informacje, które tutaj padną, będą dostępne na naszej stronie. Będzie można się do nas zgłosić, udzielimy wszelkich odpowiedzi i zaproponujemy odpowiednie rozwiązania – zapewnia dyrektor zarządzający Phoenix Poland.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.