W ramach unijnego przetargu dla sektora obrony i bezpieczeństwa, Fincantieri podpisała umowę z Sekretariatem Generalnym Obrony i Narodową Dyrekcją Uzbrojenia - Dyrekcją Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM) na budowę nowego okrętu hydro-oceanograficznego (NIOM) dla Instytutu Hydrograficznego Włoskiej Marynarki Wojennej, z dostawą zaplanowaną na 2026 rok.
Całkowita wartość kontraktu wynosi około 280 mln euro (ponad 1,2 mld zł) i obejmuje również zintegrowane wsparcie logistyczne oraz usługi konserwacyjne na okres sześciu lat z opcją przedłużenia o kolejne cztery.
Przedsięwzięcie ma oznaczać początek reformy w zakresie jednostek morskich służby hydrograficznej włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare). Program ten jest częścią innowacyjnego projektu europejskiego, w którym uczestniczy włoskie Ministerstwo Obrony i w ramach którego osiągnięto porozumienie o finansowaniu pomiędzy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) a włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (MEF).
- Jesteśmy dumni, że technologiczne zaangażowanie Fincantieri po raz kolejny ugruntowuje się również w dziedzinie naukowej, która wymaga specjalistycznych umiejętności. Okręt jak i statek musi być w stanie działać z najwyższą wydajnością we wszystkich morskich warunkach pogodowych. Będzie to wymagało integracji wielu złożonych systemów, co jest charakterystyczną zdolnością grupy takiej jak nasza, która nie tylko buduje najnowocześniejsze platformy, takie jak statki, ale może również polegać na synergii między światem morskim a światem offshore w rozwoju zaawansowanych systemów kontroli, takich jak dynamiczne pozycjonowanie - zaznaczył prezes Fincantieri Pierroberto Folgiero
Kolejnym kluczowym czynnikiem decydującym o formie wykonania okrętu jest nacisk na bezpieczeństwo, mający na celu zapewnienie dobrego samopoczucia wszystkim członkom załogi, którzy będą obsługiwać jednostkę podczas jej eksploatacji. Włoski koncern współpracuje w tej kwestii z dobranymi dostawcami i przyjął podejście pozwalające zidentyfikować najlepsze rozwiązania techniczne, aby w pełni spełnić wymagania operacyjne zamawiającego.
Firma podkreśliła, że jednostka została zaprojektowana z najwyższą uwagą na aspekty ekologiczne, Zastosowano rozwiązania technologiczne ograniczające emisje CO2, jak napęd spalinowo-elektryczny optymalizujący zużycie paliwa. Z kolei kształt kadłuba zapewnia mniejszy opór powietrza, a do jego budowy zastosowano materiały przyjazne dla środowiska. W zakresie zrównoważonego rozwoju, proces produkcyjny jest również częścią stałego zaangażowania firmy w systemy zarządzania środowiskiem, o czym świadczy chociażby zgodność zintegrowanego zakładu Riva Trigoso-Muggiano z międzynarodową normą ISO 14001, jak również wszystkich innych włoskich zakładów należących do Fincantieri.
Instytut Hydrograficzny Włoskiej Marynarki Wojennej jest organem kartograficznym państwa powołanym do sporządzania oficjalnej krajowej dokumentacji nautycznej. Jego polskim odpowiednikiem jest Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek