W ramach unijnego przetargu dla sektora obrony i bezpieczeństwa, Fincantieri podpisała umowę z Sekretariatem Generalnym Obrony i Narodową Dyrekcją Uzbrojenia - Dyrekcją Uzbrojenia Marynarki Wojennej (NAVARM) na budowę nowego okrętu hydro-oceanograficznego (NIOM) dla Instytutu Hydrograficznego Włoskiej Marynarki Wojennej, z dostawą zaplanowaną na 2026 rok.
Całkowita wartość kontraktu wynosi około 280 mln euro (ponad 1,2 mld zł) i obejmuje również zintegrowane wsparcie logistyczne oraz usługi konserwacyjne na okres sześciu lat z opcją przedłużenia o kolejne cztery.
Przedsięwzięcie ma oznaczać początek reformy w zakresie jednostek morskich służby hydrograficznej włoskiej marynarki wojennej (Marina Militare). Program ten jest częścią innowacyjnego projektu europejskiego, w którym uczestniczy włoskie Ministerstwo Obrony i w ramach którego osiągnięto porozumienie o finansowaniu pomiędzy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) a włoskim Ministerstwem Gospodarki i Finansów (MEF).
- Jesteśmy dumni, że technologiczne zaangażowanie Fincantieri po raz kolejny ugruntowuje się również w dziedzinie naukowej, która wymaga specjalistycznych umiejętności. Okręt jak i statek musi być w stanie działać z najwyższą wydajnością we wszystkich morskich warunkach pogodowych. Będzie to wymagało integracji wielu złożonych systemów, co jest charakterystyczną zdolnością grupy takiej jak nasza, która nie tylko buduje najnowocześniejsze platformy, takie jak statki, ale może również polegać na synergii między światem morskim a światem offshore w rozwoju zaawansowanych systemów kontroli, takich jak dynamiczne pozycjonowanie - zaznaczył prezes Fincantieri Pierroberto Folgiero
Kolejnym kluczowym czynnikiem decydującym o formie wykonania okrętu jest nacisk na bezpieczeństwo, mający na celu zapewnienie dobrego samopoczucia wszystkim członkom załogi, którzy będą obsługiwać jednostkę podczas jej eksploatacji. Włoski koncern współpracuje w tej kwestii z dobranymi dostawcami i przyjął podejście pozwalające zidentyfikować najlepsze rozwiązania techniczne, aby w pełni spełnić wymagania operacyjne zamawiającego.
Firma podkreśliła, że jednostka została zaprojektowana z najwyższą uwagą na aspekty ekologiczne, Zastosowano rozwiązania technologiczne ograniczające emisje CO2, jak napęd spalinowo-elektryczny optymalizujący zużycie paliwa. Z kolei kształt kadłuba zapewnia mniejszy opór powietrza, a do jego budowy zastosowano materiały przyjazne dla środowiska. W zakresie zrównoważonego rozwoju, proces produkcyjny jest również częścią stałego zaangażowania firmy w systemy zarządzania środowiskiem, o czym świadczy chociażby zgodność zintegrowanego zakładu Riva Trigoso-Muggiano z międzynarodową normą ISO 14001, jak również wszystkich innych włoskich zakładów należących do Fincantieri.
Instytut Hydrograficzny Włoskiej Marynarki Wojennej jest organem kartograficznym państwa powołanym do sporządzania oficjalnej krajowej dokumentacji nautycznej. Jego polskim odpowiednikiem jest Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów