• <
mewo_2022

Stena Line obniża emisję CO2 o 5% przy użyciu sztucznej inteligencji

12.07.2021 08:20 Źródło: własne
Strona główna Energetyka Morska, Wiatrowa, Offshore Wind, Offshore Oil&Gas Stena Line obniża emisję CO2 o 5% przy użyciu sztucznej inteligencji

Partnerzy portalu

Stena Line obniża emisję CO2 o 5% przy użyciu sztucznej inteligencji - GospodarkaMorska.pl
Fot. Stena Line

Szwedzka firma promowa Stena Line ujawniła, że siedem z jej statków działa obecnie z pomocą sztucznej inteligencji (AI), w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 5%.

Dwie ostatnie jednostki, które wprowadziły na pokład asystenta AI Stena Fuel Pilot, to Mecklenburg-Vorpommern na trasie Trelleborg-Rostock oraz Stena Flavia, obecnie operująca na Nynäshamn-Ventspils.

Stena Fuel Pilot, który łączy sztuczną inteligencję, wiedzę morską i źródła danych, a także charakterystykę statku i rozkład jazdy, rozpoczął się jako projekt pilotażowy na jednostce Stena Scandinavica na trasie Göteborg-Kiel w 2018 roku.

– Oszczędność paliwa wynosi 2 procent, a potencjał przekracza 5 procent – twierdzi Stena Line.

Obecnie projekt jest realizowany na siedmiu statkach należących do linii żeglugowej w Skandynawii, Niemczech i na Morzu Bałtyckim, z planami wdrożenia w całej flocie.

– Głównym motorem redukcji emisji w 2020 roku jest wprowadzenie trzech nowych energooszczędnych statków na Morzu Irlandzkim – powiedział Erik Lewenhaupt, szef grupy ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.

– Wprowadziliśmy również odnawialną energię elektryczną z lądu podczas zawinięć do portu w Kilonii, a łącznie siedem statków we flocie zostało wyposażonych w asystenta AI Stena Fuel Pilot, aby wspierać naszych kapitanów w obsłudze statków w najbardziej energooszczędny sposób – dodał.

Wykorzystanie sztucznej inteligencji na pokładzie jest jednym z czterech kluczowych obszarów zidentyfikowanych przez Stena Line w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 roku.

Inne kluczowe obszary to:

elektryfikacja portu i eksploatacji statków,

zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych, takich jak metanol i wodór, oraz

modernizacja istniejącej floty poprzez wprowadzenie nowych wydajnych statków, takich jak pięć statków E-Flexer w latach 2020-2022.


Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.