Szwedzka firma promowa Stena Line ujawniła, że siedem z jej statków działa obecnie z pomocą sztucznej inteligencji (AI), w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji CO2 o 5%.
Dwie ostatnie jednostki, które wprowadziły na pokład asystenta AI Stena Fuel Pilot, to Mecklenburg-Vorpommern na trasie Trelleborg-Rostock oraz Stena Flavia, obecnie operująca na Nynäshamn-Ventspils.
Stena Fuel Pilot, który łączy sztuczną inteligencję, wiedzę morską i źródła danych, a także charakterystykę statku i rozkład jazdy, rozpoczął się jako projekt pilotażowy na jednostce Stena Scandinavica na trasie Göteborg-Kiel w 2018 roku.
– Oszczędność paliwa wynosi 2 procent, a potencjał przekracza 5 procent – twierdzi Stena Line.
Obecnie projekt jest realizowany na siedmiu statkach należących do linii żeglugowej w Skandynawii, Niemczech i na Morzu Bałtyckim, z planami wdrożenia w całej flocie.
– Głównym motorem redukcji emisji w 2020 roku jest wprowadzenie trzech nowych energooszczędnych statków na Morzu Irlandzkim – powiedział Erik Lewenhaupt, szef grupy ds. zrównoważonego rozwoju w Stena Line.
– Wprowadziliśmy również odnawialną energię elektryczną z lądu podczas zawinięć do portu w Kilonii, a łącznie siedem statków we flocie zostało wyposażonych w asystenta AI Stena Fuel Pilot, aby wspierać naszych kapitanów w obsłudze statków w najbardziej energooszczędny sposób – dodał.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji na pokładzie jest jednym z czterech kluczowych obszarów zidentyfikowanych przez Stena Line w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla o 30% do 2030 roku.
Inne kluczowe obszary to:
• elektryfikacja portu i eksploatacji statków,
• zwiększenie wykorzystania paliw alternatywnych, takich jak metanol i wodór, oraz
• modernizacja istniejącej floty poprzez wprowadzenie nowych wydajnych statków, takich jak pięć statków E-Flexer w latach 2020-2022.
Vattenfall wprowadza sztuczną inteligencję do monitoringu ptaków na morskich farmach wiatrowych
Pekao Investment Banking i Green Giraffe Advisory doradzało przy pierwszym projekcie offshore wind dla Baltic Power
Energetyka morska w UE: cele i wyzwania
Sankcje na rosyjski project Arctic LNG 2 wyzwaniem dla Japonii w zakresie dostaw gazu do kraju
Europejski łańcuch dostaw dla energetyki wiatrowej w cieniu chińskiego smoka
Skyborn otrzymuje decyzję środowiskową na budowę w Szwecji morskiej farmy wiatrowej Storgrundet o mocy 1 GW