Gaz płynny ma przed sobą silną przyszłość jako paliwo okrętowe, nawet jeśli globalny regulator żeglugi przyjmie bardziej rygorystyczne cele dotyczące emisji – twierdzi DNV AS, która wyznacza standardy bezpieczeństwa statków.
Firma uważa, że skroplony gaz ziemny odgrywa znaczącą rolę w napędzaniu przemysłu, który transportuje ponad 80% światowego handlu, ponieważ jest mniej zanieczyszczający niż ropa i istnieje potencjał dla czystszych wersji, takich jak bio-LNG. Tak byłoby nawet wtedy, gdyby Międzynarodowa Organizacja Morska podniosła swój cel redukcji emisji.
– Statki, które są dziś budowane, są wyposażana w napęd LNG – i spodziewamy się, że w ciągu najbliższych pięciu do dziesięciu lat pojawi się ich znacznie więcej – powiedział Christos Chryssakis, kierownik ds. rozwoju biznesu w DNV. – W końcu jednak będziemy musieli przejść z kopalnego LNG na czystsze wersje.
Przyszłość LNG na dzisiejszym zdominowanym przez ropę rynku paliw żeglugowych jest tematem kontrowersyjnym. Krytykowano ten surowiec za powodowanie wycieku metanu do atmosfery, gdzie zatrzymuje on aż 86 razy więcej ciepła niż podobne ilości dwutlenku węgla. Gigant żeglugi kontenerowej AP Moller-Maersk A/S odrzucił ją jako „kolejne paliwo kopalne”, a Bank Światowy zauważył jego „niepewne” korzyści związane z gazami cieplarnianymi.
– LNG zmniejsza emisje CO2 o 25%, znacznie mniej niż niektóre alternatywy, takie jak czysty metanol. Ale można to poprawić dzięki lepszej konstrukcji statku i wolniejszemu żeglowaniu. To daje mu realną przyszłość jako paliwu żeglugowemu zwłaszcza, że wersja oparta na paliwach kopalnych może w dłuższej perspektywie zostać zastąpiona biorównoważnikiem, powiedział Chryssakis.
Co więcej, LNG jest obecnie szeroko dostępny, w przeciwieństwie do wielu czystszych alternatyw. Staje się również coraz bardziej popularny, w zeszłym roku około 300 statków było gotowe do użycia LNG. To wzrost z około 80 w 2015 roku, jak pokazują dane DNV.
IMO dąży do zmniejszenia o 50% całkowitej emisji gazów cieplarnianych do 2050 r., chociaż grupa reprezentująca ponad 80% floty handlowej chce do tego czasu dążyć do zerowej emisji CO2 netto – a niektóre kraje przedstawiły podobne propozycje.
Produkcja czystszego gazu skroplonego może przynieść korzyści również innym alternatywnym paliwom żeglugowym. Wytwarzanie go z biogazu wytwarza zapasowy CO2, który może być następnie wykorzystany do produkcji metanolu – produktu, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów