• <
KONGSBERG_2023

Stena Estrid kończy próbny rejs po Morzu Żółtym - analiza rynku promów Ro-Pax (film)

mb

30.10.2019 10:20 Źródło: własne
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Stena Estrid kończy próbny rejs po Morzu Żółtym - analiza rynku promów Ro-Pax (film)

Partnerzy portalu

Stena Estrid kończy próbny rejs po Morzu Żółtym - analiza rynku promów Ro-Pax (film) - GospodarkaMorska.pl

Szwedzki armator Stena Line zakończył próby jednego z pięciu promów typu Ro-Pax zamówionych w chińskiej stoczni.
 
Po trzech dniach testów po chińskiej części Morza Żółtego uznano, że jednostka osiągnęła doskonałe wyniki i może zostać oddana do użytku. Pierwsza trasa Estrid zostanie uruchomiona na linii Dublin-Holyhead w pierwszym kwartale 2020 roku. Między tymi portami stworzone zostaną  łącznie trzy nowe połączenia i oddane dwa promy przeznaczone na te kursy. Planowane jest również uruchomienie przewozów na trasie Belfast-Liverpool. Szwedzki armator chce również wyczarterować dwie jednostki angielskiemu armatorowi Brittany Ferries, które będą obsługiwały linie Wlk. Brytania-Hiszpania.
 
Estrid jest kolejnym promem zbudowanym według technologii Ro-Pax dla Stena Line - jednostka będzie spełniać funkcje statku ro-ro i promu morskiego. Na promach tego typu przewozi się jednostki transportowe, jednostki ładunkowe na roll-trailerach, a także określoną liczbę pasażerów.

Stena Estrid została zbudowana w chińskiej stoczni AVIC Weihai. Stocznia zbuduje jeszcze dwie takie jednostki - Stena Edda i Stena Empla. Zaczną kursować odpowiednio w drugim kwartale 2020 roku i w pierwszym kwartale 2021 roku. Są to promy pasażerskie o długości 215 metrów, szerokości 28 metrów, nośności 7700 ton, zanurzeniu 5,7 metrów i linii ładowności towarowej 3100 metrów. Estrid i jej "siostry" bedą mogły pomieścić 120 samochodów oraz 1000 pasażerów i członków załogi w 175 kabinach. Stena Estrid może osiągnąć prędkość do 23,7 węzłów.
 
Oficjalna ceremonia przekazania promu w chińskiej stoczni dla Stena Line odbędzie się na początku 2020 roku. Następnie jednostka wypłynie do Portu Holyhead w Walii.

Do niedawno rynek dużych promów i jednostek ro-ro był zdominowany przez stocznie europejskie. Chiny stają się jednak nową siłą w produkcji jednostek pasażerskich zarówno promowych jak i wycieczkowych. Świadczą o tym kolejne kontrakty na promy dla Stena Line, TT Line czy nowy kontrakt na wycieczkowiec z amerykańskim konsurcjum Carnival Corporation podpisany 18 października na dostawę pierwszego wycieczkowca z możliwością rozszerzenia umowy o kolejne cztery.
 
Jaka jest sytuacja promów Ro-Pax w Polsce i Europie?
 
Na polskim rynku promowym funkcjonuje dwóch armatorów z własną flotą. Są to Unity Line oraz Polferries. Ze względu na zmiany przepisów dotyczących emisji C02 na Bałtyku armatorzy zmuszeni są do zakupu nowoczesnych i ekologicznych jednostek.  Jarosław Kotarski - Dyrektor Generalny Unity Line - zapowiada, że flota firmy potrzebuje czterech, a optymalnie sześciu nowych jednostek w tym jednej natychmiast, żeby zaspokoić potrzeby rynku i być konkurenyjnym dla wzmacniającego sie za zachodnią granicą niemieckiego TT-Line. Na początku 2022 roku Green Ship - najbardziej ekologiczny prom typu Ro-Rax redukujący emisje CO2 o ponad 50% - wejdzie na stałe w skład floty niemieckiego koncernu. Green Ship będzie zasilany skroplonym gazem ziemnym, a jego poziom spalania siarki zostanie zredukowany o 98%; zmniejszy się także emisja azotu o 82%. Takie parametry będą zgodne z nowonarzuconym prawem unijnym dotyczącym maksymalnego niwelowania cząstek stałych emitowanych w transporcie morskim. Prom będzie w stanie przewieźć 800 pasażerów i ponad 200 jednostek frachtowych. TT-Line złożył zamówienie w stoczni Jiangsu Jinling.
 
Sektor promowy dla całej grupy Polskiej Żeglugi Morskiej stanowi około 15 procent przychodów i jest jednym z najbardziej opłacalnych. PŻM wyszła z kryzysu na rynku masowym. Ma możliwości inwestycyjne i jest gotowa na pozyskanie nowych promów by sprostać wymaganiom rynku.
 
 
 
 
 
 
 


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.