sons/offshore-energy
Ze względu na energochłonny proces wydobywania olejów ciężkich, Kanada wykazuje najwyższą intensywność emisji węgla na baryłkę wyprodukowanego ekwiwalentu ropy, podczas gdy Norwegia najniższą, z powodu mechanizmu ustalania cen emisji dwutlenku węgla i zakazu spalania - jak wynika z analizy Rystad Energy.
Jeśli chodzi o intensywność emisji CO2 na wyprodukowaną baryłkę przeliczeniową ropy (boe), Norwegia wykazuje najniższy ślad węglowy w segmencie wydobywczym, spośród 10 największych krajów produkujących, z około 7 kilogramami CO2 na wyprodukowany boe. Norwegia wprowadziła mechanizm ustalania cen CO2 na początku lat 90., jednocześnie przestrzegając Europejskiego Systemu Handlu Emisjami, który zmotywował operatorów w tym kraju do położenia szczególnego nacisku na środki i technologie redukcji emisji.
Kilka głównych norweskich projektów morskich, takich jak gigantyczny projekt Johan Sverdrup, jest teraz częściowo lub całkowicie zelektryfikowanych energią z lądu, co znacznie zmniejsza emisje CO2 - w niektórych przypadkach nawet zbliżając się do zera.
Ponadto spalanie gazu zostało zakazane w kraju od lat 70. XX wieku, z pewnymi wyjątkami ze względów bezpieczeństwa, co spowodowało bardzo niską intensywność spalania.
Zjednoczone Emiraty Arabskie, Katar i Arabia Saudyjska stanowią wyzwanie dla Norwegii o najwyższą pozycję pod względem niskiej emisji CO2, wszystkie z emisją mniejszą niż 10 kg boe.
Arabia Saudyjska i ZEA czerpią korzyści z hostingu dużych projektów o stabilnym poziomie produkcji i ograniczonym spalaniu, co przyczynia się do niskiej intensywności emisji.
Ponadto, produkcja w tych krajach jest zdominowana przez ropę lekką i średnią, których wydobycie jest mniej energochłonne w porównaniu do cięższych olejów.
Na drugim końcu skali znajdują się Kanada i Irak, należący do najwyższych na świecie emitentów, choć z zupełnie innych powodów.
Kanada, ze średnią intensywnością 39 kg na boe, ma duży udział w swojej produkcji z piasków roponośnych, zwykle emitując trzy do pięciu razy więcej CO2 na baryłkę niż średnia światowa 18 kg na boe. Ciężki olej wytwarzany w kopalniach lub na miejscu jest bardziej skomplikowany do wydobycia, a proces ten jest bardzo energochłonny.
W ostatnich latach kilku dużych producentów zbyło swoje aktywa w tych segmentach ze względu na kosztowny proces wydobycia i wysoki ślad węglowy.
Z drugiej strony, Irak o intensywności 31 kg na boe charakteryzuje się stosunkowo niską emisją wydobywczą. Jednak brak infrastruktury gazowej w tym kraju oznacza, że znaczne ilości gazu są spalane bezpośrednio. Kraj musi faktycznie importować gaz, aby zaspokoić swoje zapotrzebowanie na energię. Rystad zauważył, że rozbudowa krajowej infrastruktury gazowej w Iraku pozwoliłaby na ograniczenie spalania i importu, ale takie plany nie zostały jeszcze zrealizowane.
„Średnia intensywność emisji CO2 z wydobycia ropy i gazu na całym świecie wyniosła w 2018 r. ok. 18 kg na boe, ale różnice między producentami są duże - zarówno pod względem krajów, jak i przedsiębiorstw." - mówi Jon Erik Remme, starszy analityk ds. wydobycia i kierownik ds. produktu Emission Solution w Rystad Energy.
Oprócz spalania, różnice w poziomie emisji z ekstrakcji wynikają taż z metody ekstrakcji, rodzaju złoża, wieku złoża i innych czynników, łącznie dając różnicę około 30 kg na boe między najwyższą a najniższą intensywnością.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym