• <

Wynik wyszukiwania - "stawki czarterowe" - Wiadomości

Czarter jednostek typu jack-up. Zasady zatrudniania statków instalacyjnych wyjaśnia Maciej Olczak, Prezes ENMARO

Standaryzacja kontraktów offshore dla pozyskania jednostek instalacyjnych, np. typu jack-up jest oparta na formule kontraktacji BIMCO. Ponieważ ilość jednostek instalacyjnych na globalnym rynku jest bardzo ograniczona pierwsze rozmowy kontraktowe prowadzi się z dwu a nawet trzyletnim wyprzedzeniem, na długo przed podjęciem ostatecznej decyzji inwestycyjnej (ang. Final Investment Decision - FID).
13.05.2024

Normalizacja żeglugi na Kanale Panamskim ma nastąpić do 2025 roku, o ile dopisze pogoda

Z racji na zbliżający koniec pory suchej w Ameryce Środkowej, Zarząd Kanału Panamskiego liczy na normalizacje w kwestii poziomu wody i możliwości zwiększenia liczby statków przemieszczających się przez tę istotną trasę morską. W oparciu o obecny i prognozowany poziom wody w jeziorze Gatun oraz w związku z operacyjną strategią wodną (OWS) wdrożoną przez zarząd oraz władze Panamy, stopniowo ma zwiększać się ilość oferowanych tranzytów. Od 25 marca jest to 27 dziennie, gdy jeszcze w lutym spadła do zaledwie 18.
12.04.2024

Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)

Ostatnie tygodnie to dalsze reperkusje światowego chaosu i panujących na szlakach żeglugowych niebezpieczeństw. Ma to swój oddźwięk również w kosztach, jakie musi ponosić żegluga. Chodzi tutaj przede wszystkim o wzrost kosztów eksploatacji statków między innymi na skutek potrzeby zachowania ich większego bezpieczeństwa. Oprócz dłuższych tras, stosowanej zwiększonej ochrony i środków bezpieczeństwa na rynku obserwuje się wysokie stawki ubezpieczeniowe np. od tzw. ryzyk wojny (ang. war risks).
28.03.2024

Europejski rynek LNG. UE co miesiąc pompuje 1 mld dol. w gospodarkę Rosji

W okresie styczeń-grudzień 2023 r. import LNG krajów Unii Europejskiej wzrósł o 1,9% r/r do 102 mln ton, do Chin o 11,4% r/r do 71,6 mln ton, do Japonii zmalał o 9,2% r/r do 66,9 mln ton, do Korei Południowej zmniejszył się 3,5% r/r do 45,5 mln ton – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa Research. Przepompowując rosyjskie LNG w terminalach Belgii, Hiszpanii i Francji, UE co miesiąc pompuje w gospodarkę Rosji 1 mld dol. – podaje najnowszy raport CREA.
11.02.2024

Sytuacja geopolityczna wpływa na wzrost kosztów przewoźników. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 47 – 50/2023)

Rynki frachtowe i czarterowe segmentów kontenerowego i drobnicowców wielozadaniowych były w ostatnich tygodniach pod silnym wpływem wydarzeń społeczno – politycznych. Były to przede wszystkim ograniczenia w ruchu na Morzu Czerwonym w związku z atakami na statki, a także pod wpływem limitowanej przepustowości i wysokich kosztów tranzytu przez Kanał Panamski.
05.01.2024

Dalsze spadki na horyzoncie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 43 – 46/2023)

Pewna stabilizacja, a nawet niewielkie wzrosty oferowanych frachtów, a także stawek czarterowych odnotowano w segmencie przewozów drobnicowcami wielozadaniowymi. W niektórych przypadkach nieco lepsze warunki zanotowano również na rynkach przewozów kontenerowych. Jest to jednak jedynie chwilowa i nieznaczna zmiana. Być może wynika również z wahań sezonowych. Większość z analityków rynku nie przewiduje jednak większych wzrostów w najbliższym czasie.
28.11.2023

Rynek żeglugowy na wakacjach. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 25-27/2023)

O istotnych wydarzeniach w segmentach żeglugi masowej i zbiornikowcowej piszemy w naszym cyklicznym raporcie rynku żeglugowego. Omawiamy szczegóły tych zdarzeń oraz najważniejsze bieżące trendy z dalszymi perspektywami.
14.07.2023

Portfel zamówień na zbiornikowce LNG osiągnął 50% floty w eksploatacji

Statki zasilane paliwem alternatywnym stanowiły około 60% nowych zamówień od początku 2022 r. w GT, głównie dzięki zamówieniom na statki dwupaliwowe LNG i coraz częściej metanolowi, a obecnie stanowią 5% GT floty i 47% zamówień ustalił Clarksons Research.
06.07.2023

Lekka poprawa parametrów rynku po pierwszym kwartale. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-14/2023)

Według Międzynarodowej Organizacji Handlu (ang. World Trade Organization) globalny handel spadnie z poziomu 2,2 % odnotowanych w 2022 roku do poziomu około 1,7 % w roku 2023. Aczkolwiek przewidywania na 2024 rok są dużo lepsze. Według prognoz WTO ma nastąpić mocniejszy rozwój światowej gospodarki, co przełoży się również na poprawę parametrów międzynarodowego handlu, w tym tego realizowanego drogą morską.
20.04.2023

Lasse Kristoffersen, CEO: Wallenius Wilhelmsen – cała naprzód na zeroemisyjność

Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, ma misję. Nie chce czekać na zieloną transformację żeglugi, chce ją kształtować – współpracując z podobnie myślącymi partnerami w celu dekarbonizacji łańcuchów dostaw i zademonstrowania możliwości, zarówno w zakresie technologii, jak i nowych sposobów pracy. W rozmowie z Sidsel Norvik, dyrektorką Nor-Shipping wyjaśnia, jak to zamierza zrealizować.
24.03.2023

Rynek frachtowy masowców i zbiornikowców przed wielkimi zmianami. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 1-6/2023)

Początek nowego roku zapowiada duże zmiany w kolejnych jego miesiącach. Słabnąca podaż ładunków, szczególnie przewozów masowych powoduje, iż warunki frachtowe są bardzo marne. Taka sytuacja może doprowadzić do daleko idących zmian. Ich symptomy widać w ostatnich tygodniach.
25.02.2023

Przygotowania do gospodarczego sztormu. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 50/2022 – 1/2023)

Głosy analityków płynące z wielu stron podkreślają, iż 2023 rok może być dla światowej gospodarki bardzo trudny. Chodzi o spodziewane spowolnienie gospodarcze oraz niepewność, co do dalszego rozwoju rynków konsumpcyjnych i inwestycyjnych. Oczywiście będzie to miało w konsekwencji przełożenie na transport morski.
29.01.2023

Za dużo kontenerów, za mało ładunków. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 42-45/2022)
23.11.2022

Rynek LNG rośnie dynamicznie. Pierwsza trójka rozdaje karty

Rynek produkcji i dostaw LNG rośnie dynamicznie. We wrześniu stawki spot dla typowych gazowców LNG z silnikiem TFDE przekroczyły na 101,7 tys. USD dziennie, a zbiornikowce LNG (lub XDF) osiągały stawki czarterowe 170 tys. USD dziennie. Na rynku LNG w tym roku przestały rządzić prawa rynku, a zaczęli dostawcy. Widać to po rekordowych wynikach pierwszych dwóch kwartałów.
03.11.2022

Czy trendy w żegludze kłamią? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 33-36/2022)

Kolejne tygodnie trzeciego kwartału 2022 roku, to kontynuacja zmian na rynkach żeglugowych wielu segmentów jednostek. Spadki zarówno frachtów jak i stawek czarterowych notowano zarówno dla jednostek wielozadaniowych oraz ciężarowców jak i kontenerowców. Inaczej sytuacja wyglądała w branży żeglugi wycieczkowej, gdzie po ciężkim okresie rynek nadal wzrasta, ale osiągane poziomy sprzedaży nie są tak wysokie jak sprzed okresu przedpandemicznego.
20.09.2022

500 mld dolarów od banków do armatorów. Banki zwiększyły zasilanie finansowe na rozwój flot

Armatorzy w 2021 r. zadłużali się odważniej niż przed rokiem. A banki odważniej zaangażowały się w rozwój floty. 40 największych banków w 2021 r. zasilili portfele armatorów kwotą 290,12 mld USD podczas gdy rok wcześniej pożyczono na nowe budowy 286,9 mld USD – informuje w najnowszym raporcie Petrofin dla Global Ship Finance.
11.09.2022

Niepewność i niestabilność – zamęt w żegludze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 31-35/2022)

Sytuacja na rynkach frachtowych masowców pozostaje nadal zmienna, co tylko potwierdza, iż światowa gospodarka nadal pozostaje w poważnych perturbacjach. Co gorsza tej tendencji nie da się szybko odwrócić i należy spodziewać się tutaj kolejnego ciężkiego okresu. Jednakże optymiści rynku twierdzą, że sytuacja może się szybko odmienić i już wkrótce frachty i stawki czarterowe dla niektórych jednostek znów będą rosnąć. Takie sygnały obserwowano na początku września.
05.09.2022

Niższe frachty i wyższe koszty eksploatacji – czy świat transportu morskiego to udźwignie? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 29-32/2022)

Ostatnie tygodnie i miesiące to zachwianie dotychczasowych tendencji na rynkach frachtowych. Szczególnie widoczne jest to w segmencie przewozów kontenerowych. Niemniej jednak jak podkreśla wielu z analityków tego rynku jego parametry są nadal na wysokim poziomie. Z perspektywy armatorów nie wygląda jednak to tak pozytywnie, gdyż napotykali oni na wzrosty kosztów, w tym przede wszystkim kosztów paliwa.
28.08.2022

Jeszcze żaden kontenerowiec nie poszedł na złom w tym roku

Według danych analityków Alphaliner w pierwszych sześciu miesiącach 2022 roku do rozbiórki nie został sprzedany żaden statek kontenerowy.
02.08.2022

Spadki i niepewność. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 25-28/2022)

Zbliżające się widmo gospodarczej zapaści, wyhamowująca konsumpcja detaliczna oraz inwestycje coraz bardziej wpływają również na branżę transportu morskiego. Kolejne tygodnie roku dobitnie wskazują bowiem na coraz bardziej poważne korekty, występujące na rynkach frachtowych i czarterowych wielu segmentów żeglugi. To co z jednej strony powinno być ulgą dla płacących za przewóz nie jest z kolei przynajmniej chwilowo aż tak szkodliwe dla przewoźników.
18.07.2022

Wojna zmienia rynek handlu morskiego i energetyki morskiej. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2022)

Coraz dłużej trwająca wojna Rosji z Ukrainą powoduje kontynuację głębokich zmian dotychczasowych szlaków żeglugowych oraz rynku energetycznego. Dotyczy to przede wszystkim ładunków zbóż, ropy naftowej oraz gazu i innych surowców mineralnych. Powstające zmiany pozostawią swój ślad na wiele kolejnych lat.
04.07.2022

Ceny wynajmu tankowca przewożącego skroplony gaz LNG sięgają nawet 120 tys. dolarów za dzień

We względu na rosnący popyt na skroplony gaz istnieje groźba niedoboru tankowców LNG - ostrzega dziennik belgijski “De Standard". Stawki czarterowe osiągają nawet 120 tys. dolarów dziennie.
06.06.2022

Czy rynek transportu morskiego ma się nadal dobrze? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16-20/2022)

Rynek żeglugowy przechodzi intensywne i dynamiczne zmiany. Według wielu analityków gospodarka globalna będzie traciła coraz bardziej na rzecz gospodarki lokalnej. Będzie to miało również wpływ na logistykę morską. Ceny paliw osiągają bardzo wysokie poziomy, co ma oczywiście przełożenie na koszty armatorów i następnie oddziaływuje również na poziom stawek czarterowych i frachtowych, za które muszą płacić gestorzy ładunków. Finalnie wysokie koszty przekładają się na ceny indywidualnych produktów, które ponoszą klienci.
30.05.2022

Kto jest kim w polskim offshore? Lotos Petrobaltic: "Statki serwisowe będą gotowe w 2025 roku"

Lotos Petrobaltic to polski podmiot górniczy specjalizujący się w poszukiwaniu i eksploatacji złoż ropy i gazu na obszarze Morza Bałtyckiego. Oferuje także usługi logistyczne dla sektora morskiego oraz obsługę badań morskich. Przedstawiciele wielokrotnie zapowiadali, że podmiot chce aktywnie zaangażować się w rozwój morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Kluczem będzie budowa statków niezbędnych do instalacji i obsługi farm wiatrowych. O plany i postępy w pracach pytamy Grzegorza Strzelczyka, prezesa zarządu Lotos Petrobaltic.
27.04.2022

Totalna reorientacja rynku i wysokie frachty. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 12-15/2022)

Chaos na rynku żeglugowym odzwierciedla się również w wysokich, ale aktualnie sztucznie utrzymywanych głównie przez wysokie ceny paliw okrętowych stawkach frachtowych i czarterowych. Obecna sytuacja wprowadziła znaczne zamieszanie na rynku i nieustannie towarzyszącą procesom biznesowym wysoką niepewność.
19.04.2022

Chaos na rynku i wielkie zmiany szlaków handlu morskiego. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 10-13/2022)

Czy trwający już przeszło miesiąc kryzys na linii Rosja–Ukraina wpłynie na dotychczasowe szlaki handlowe? Wszystko wskazuje na to, że zmiany, które dokonują się w bardzo szybkim tempie będą długotrwałe. Postpandemiczna odbudowa światowych gospodarek a także coraz powszechniejsze i przyspieszające uniezależnianie się od rosyjskich surowców na rzecz innych, często odległych źródeł w znaczący sposób wpływa na handel morski.
03.04.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2022)

Wybuch wojny rosyjsko-ukraińskiej w dniu 24 lutego zapewne nie pozostanie bez znaczenia dla międzynarodowych rynków frachtowych. W pierwszej kolejności może odbić się przede wszystkim na przewozach masowych, a także zbiornikowcowych, ale również i na omawianych w niniejszej analizie segmentach. Również one mogą zostać dotknięte efektami sankcji, zmianami szlaków handlowych oraz innymi szeroko pojętymi zawirowaniami rynku związanymi z konfliktem i jego długofalowymi skutkami.
25.03.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 6-9/2022)

Kolejne tygodnie to eskalacja sytuacji wojennej wokół Ukrainy oraz napaść Rosji na ten kraj. Jak wiemy Ukraina jest jednym z potentatów w produkcji zbóż, ale nie tylko. Jest to kraj bogaty w różnorodne surowce mineralne. Pierwsze tygodnie wojny już wydatnie wpływają na ruch statków w tamtych rejonach, natomiast konsekwencje długoterminowe będą znacznie poważniejsze. Dotknie to szczególnie żeglugi masowej. Nie bez znaczenia jest również rynek wydobycia i konsumpcji gazu i ropy naftowej. Wzrastające ceny, ograniczona podaż rynku bę
07.03.2022

Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 4-7/2022)

Czy rynek żeglugowy czeka dalszy intensywny rozwój? Wiele z parametrów rynku frachtowego i czarterowego większości segmentów żeglugi wskazuje, że tak właśnie będzie. Nadal mocno wzrasta rynek warunków frachtowych i czarterowych dla statków wielozadaniowych. Segment kontenerowców po drobnych korektach i krótkoterminowej stagnacji czeka obecnie na dalszy rozwój sytuacji. Jednak jak na razie analizy wskazują, iż znaczących zmian na tym rynku nie będzie.
24.02.2022

Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego. Jak wykluczyć negatywny wpływ wskaźnika CII na branżę morską i przemysł offshore?

Wskaźnik Intensywności Węgla (CII), określany jako Kluczowy Wskaźnik Efektywności (KPI) opisuje ilość emisji CO2 przypadającą na jednostkę pracy transportowej. Wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Morską w rozporządzeniu MARPOL mechanizm, spowoduje, że większość statków pełniących służbę w transporcie międzynarodowym, będzie zobligowane do corocznego raportowania poziomu CII – oceniającego efektywność środowiskową floty – tym samym dążąc do jej poprawy.
09.02.2022

Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 2-5/2022)

Początek roku dla wielu z segmentów żeglugi nie był łatwy, jednakże długofalowe perspektywy są znacznie bardziej obiecujące niż warunki bieżącego okresu. Wskazywać może na to chociażby prognoza Międzynarodowego Funduszu Walutowego, który szacuje wzrost światowego PKB na 2022 roku o około 4,4 proc.
07.02.2022

Od Ever Given do Omicrona. Podsumowanie 2021 roku w sektorze morskim

Zeszłoroczny rok był kolejnym rokiem sektora morskiego naznaczonego pandemią Covid-19. Globalny łańcuch dostaw był zaplątany niczym pajęczyna; kryzys kontenerowy, zatory portowe, restrykcje koronawirusowe sprawiły, że na brak problemów branża nie mogła narzekać.
16.01.2022

Zadyszka i chwilowe spowolnienie rynku? Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 40-44/2021)

Po bardzo dobrych ostatnich miesiącach dla segmentu masowców mijające tygodnie to już raczej nie tylko korekta „w dół” parametrów rynków frachtowych i czarterowych, ale postępujący najprawdopodobniej krótko – lub nawet średnioterminowy trend spadkowy. Pomimo tego średnioroczny wzrost handlu morskiego liczony rok do rok na ten moment szacuje się na około 4%. Nieco inaczej sytuacja wygląda na rynku offshore, który dzięki wysokim cenom ropy naftowej i jej pochodnych podlega zauważalnemu ożywieniu i dalszej, ale też niełatwej odbudow
08.11.2021

Kosmiczne frachty na morzu. Czy masowce będą wozić kontenery? Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 38-41/2021)

Silny post-pandemiczny wzrost gospodarczy, który szacowany jest w 2021 rok na około 6% (-3,2 % w 2020 roku) bardzo sprzyja rozwojowi handlu morskiego. Aktualna sytuacja społeczno-gospodarcza pozwala również na rozruch turystyki morskiej. Te rozwojowe trendy potwierdzają również i ostatnie tygodnie, które niosły ze sobą kolejne pozytywne wieści z rynków frachtowych dla przewoźników z wielu segmentów żeglugi morskiej. Nie inaczej sytuacja miała się na rynku czarterowym, który również był w bardzo dobrej kondycji.
18.10.2021

Ceny surowców energetycznych szybują w górę, a frachty mają się dobrze. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 36-39/2021)

Na świecie ceny surowców zaczęły coraz szybciej rosnąć. Analitycy gospodarczy informują, iż inwestorzy obawiają się o związane z tym zagrożenie w odbudowie światowej gospodarki. Jednym z głównych problemów są znaczące braki zapasu gazu ziemnego w świetle znaczącego wzrostu jego zapotrzebowania. Na rynki frachtowe nadal mają wpływ również kongestie doświadczane w wielu światowych portach. Mowa tutaj między innymi o portach chińskich, ale też i amerykańskich.
08.10.2021

Rynek frachtowy i czarterowy pnie się w górę. Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 25-28/2021]

W kolejnych tygodniach roku rynek odznacza się kontynuacją wzrostów stawek frachtowych i czarterowych obserwowanych w różnych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej wzrosty są naprawdę duże. Na rynku spekuluje się, że taki obrót sprawy może w pewnym okresie czasu doprowadzić do załamania się rynku transportu kontenerowego.
20.07.2021

Handel morski w ożywieniu. Analiza rynku frachtowego, czarterowego i kontraktowego (tydzień 23-26/2021)

Światowa gospodarka coraz bardziej rozpędza się. Stąd też od początku tego roku w tym w ciągu kilku ostatnich tygodni utrzymywały się zadowalające parametry frachtowe dla armatorów wielu segmentów żeglugi. Przewidywania analityków na kolejne tygodnie są również jak najbardziej pozytywne.
12.07.2021

Na rynku frachtowym jest gorąco! Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 20-24/2021]

Ostatnie tygodnie to dalszy ciąg dobrych informacji dotyczących wzrostów na rynkach frachtowych i czarterowych dla wielu z segmentów żeglugi międzynarodowej. Wiele wskazuje na to, że gospodarka nabiera rozpędu i pozytywny trend wzrostowy będzie długoterminowy.
30.06.2021

Głębokowodny terminal kontenerowy ogromną szansą dla Świnoujścia [ROZMOWA]

Rozmowa z Andrzejem Wróblewskim, dyrektorem Polskiej Żeglugi Morskiej na temat głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
25.06.2021

Coraz więcej aktywności. Analiza rynku tonażowego (tydzień 18-22/2021)

Od początku tego roku dokonano już transakcji kupna – sprzedaży około 978 statków używanych o nośności 69,7 mln ton. W stoczniach zawarto również już w tym samym okresie 564 kontraktów na budowę nowych statków.
10.06.2021

Rynek czarterowy kontenerowców „poza kontrolą”

Rynek czarterów kontenerowców kontynuuje hossę, a dzienne stawki wynajmu w niektórych sektorach są teraz „poza kontrolą” - ocenia Alphaliner.
08.06.2021

Pozytywnych prognoz ciąg dalszy. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tydzień 18-22/2021)

W ostatnich tygodniach międzynarodowy rynek frachtowy osiągał w większości przypadków nadal pozytywne wyniki. Odnotowywane spadki indeksów na przełomie tygodnia 20 i 21 wynikały między innymi ze zbiegu dni świątecznych lub wolnych od pracy w wielu regionach świata.
07.06.2021

Kontynuacja wzrostów - analiza rynku frachtowego (tygodnie 16-19/2021)

Kolejne tygodnie i miesiące tego roku potwierdzają, że rynki frachtowe przynajmniej dla części a nawet większości segmentów żeglugi wzrastają. O ile jest to pozytywna informacja dla przewoźników, o tyle dla spedytorów i gestorów ładunków oznacza wzrost kosztów przewozów, które będą ostatecznie przeniesione na finalnych odbiorców i konsumentów.
19.05.2021

Jeszcze lepsze perspektywy na drugą połowę roku. Raport z rynku żeglugowego (tygodnie 12-15/2021)

Międzynarodowy Fundusz Walutowy prognozuje wzrost światowego produktu krajowego brutto w 2021 roku na 6%. Ma to nastąpić dzięki postępującej akcji szczepiennej przeciwko pandemii, aktywizacji przemysłowo-usługowej oraz wielostronnym wysokim oczekiwaniom, co do rozwoju globalnej gospodarki w drugiej połowie roku.
20.04.2021

Coraz więcej aktywności w dobie wyzwań. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 8-11/2021)

Po roku trwania pandemii analitycy oczekują, że gospodarka morska, w tym transport morski będą korzystały z rozwoju i wzrostu globalnej gospodarki, która ma mieć miejsce już w 2021 roku. Według różnego rodzaju organizacji, jak na przykład OECD wzrost ten może wynieść nawet około 5,5 %.
23.03.2021

Więcej pozytywów z dobrymi perspektywami na horyzoncie. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 6-9/2021)

Rynki żeglugowe w ostatnich tygodniach odznaczały się coraz bardziej pozytywnymi symptomami wzrostów dla wielu segmentów a to za sprawą wzrastającej wielkości światowej produkcji widocznej w pierwszej kolejności na obszarach azjatyckich. Jednakże trudna sytuacja miała miejsce nadal między innymi dla zbiornikowców.
08.03.2021

Brak oddechu w kontenerach i przetasowania na szlakach promowych Raport z rynku żeglugowego (tydzień 4-7/2021)

Wielkość światowej floty dla jednostek o wielkości ponad 100 GT właśnie przekroczyła po raz pierwszy w historii 100 tysięcy jednostek. Średnia wielkość statku wynosi obecnie 21,355 DWT a średni wiek 21,7 lat. Łączna wartość światowej floty to 976 miliardów dolarów amerykańskich. 46 % światowego tonażu posiadają Azjaci, natomiast kapitał europejski jest w posiadaniu 30% wielkości floty.
23.02.2021

Portowe kongestie i rolowanie kontenerów. Nowy rozdział na rynku promowym i ro-ro. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 2-3/2021)

Kolejne dwa tygodnie nowego roku, to kontynuacja silnego trendu podaży ładunków w segmencie przewozów kontenerowych, wzmacnianie warunków frachtowych dla jednostek wielozadaniowych a także ro-ro. Dalszej intensywnej transformacji podlega rynek promowy, który nie dość, że wskutek pandemii został mocno dotknięty, jeśli chodzi o zmniejszone ilości przewiezionych pasażerów, to na dodatek wielu z zachodnioeuropejskich armatorów musiało dokonać istotnych zmian swoich serwisów w związku z Brexitem.
24.01.2021

Nowy ład i wyścigi wielkich kontenerowców. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 52-1/2021)

Koniec starego roku i początek nowego, to moment przełomowy w dalszym rozwoju międzynarodowego handlu i transportu morskiego. Tak znaczące wydarzenia jak: transformacja energetyczna, wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej, nowo wybrany prezydent USA, odbudowa gospodarek po zniszczeniach dokonanych przez efekty pandemii Covid-19 i wiele innych przyczyn jak prowadzone wojny handlowe będą miały znaczący wpływ na to, co będzie się działo w kolejnych miesiącach i latach w gospodarce, w tym na rynku żeglugowym.
12.01.2021

Stena Bulk, czyli dlaczego gaz LNG powinien zawsze podróżować pierwszą klasą

Dzisiaj kolejny z cyklu artykułów na temat armatorów i ich flot, których statki zawijają do polskich portów. Tym razem zajmiemy się przedsiębiorstwem armatorskim Stena Bulk, będącym jedną ze spółek bardzo renomowanej Grupy Stena. Jednymi z bardziej charakterystycznych jednostek wykorzystywanych we flocie Steny Bulk są tzw. metanowce, a więc jednostki do przewozu LNG. Właśnie jeden z takich statków pod koniec grudnia 2020 roku zawinął do świnoujskiego terminala LNG, przywożąc do kraju kolejną partię gazu z USA.
08.01.2021

Niesamowity boom w kontenerach! Czy bańka pęknie? Raport z rynku żeglugowego (tydzień 49-51)

Pierwsza połowa grudnia to coraz bardziej rozpędzająca się podaż ładunków skonteneryzowanych. W tle tej sytuacji miał miejsce początek kolejnej fali światowej pandemii koronawirusa i towarzyszące temu zapowiedzi lockdown’ów w Europie oraz mgliste prognozy gospodarcze na kolejne miesiące.
21.12.2020

Niepewna sytuacja z dobrą perspektywą. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 44-46)

Według najnowszej wydanej właśnie publikacji Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD, United Nations Conference on Trade and Development) międzynarodowy handel morski spadnie w roku 2020 o 4,1%. Jednakże rok 2021 ma przynieść wyraźne ożywienie i odbicie, które powinno zaowocować wzrostem na poziomie 4,8%.
16.11.2020

Raport z rynku żeglugowego – co dalej? (tydzień 39-41)

Kolejne tygodnie tego bardzo niepewnego roku wskazywały na dobre wyniki frachtowe dla wielu z rynków poszczególnych segmentów żeglugi. Jednakże podstawy tych wzrostów jak i coraz mocniej objawiające się problemy z drugą falą globalnej bardzo niebezpiecznej pandemii COVID – 19 znów najwyraźniej zaczynają uderzać w rynek.
12.10.2020

Raport z rynku żeglugowego – nie aż tak źle? (tydzień 36-38)

Jak pokazują dane ostatnich tygodni wiele z rynków żeglugowych wykazuje się poprawą i wskazuje w wielu przypadkach na w miarę dobre bieżące wyniki operacyjne armatorów. Szczególnie dotyczy to w głównej mierze transportu kontenerowego (obsługa bieżącej konsumpcji), statków wielozadaniowych (związane z ładunkami inwestycyjno - projektowymi) jak i transportu i wymiany handlowej bliskiego zasięgu (promy i statki ro-ro).
21.09.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w czwartym tygodniu sierpnia 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
09.09.2020

Raport z rynku żeglugowego – przemiany rynków (tydzień 33-34)

W chwili obecnej rynek żeglugowy ma zupełnie inne podstawy wyjściowe do odbudowy i rozwoju niż jeszcze pół roku temu. Mówimy o innej bardziej niepewnej rzeczywistości, której należy sprostać. Niemniej jednak niewątpliwie na rynku zachodzą dziejowe zmiany, które są też dla wielu wielkimi szansami rozwojowymi – dla innych końcem pewnej epoki. Tymczasem ceny nowych statków: masowców oraz tankowców spadają. Również na rynku wtórnym wartości jednostek pływających są niższe niż jeszcze kilka tygodni temu.
24.08.2020

Raport z rynku żeglugowego – stracony sezon (tydzień 31-33)

Pomimo pojawiających się oznak poprawy a także podstaw ku temu, aby twierdzić, że rynki żeglugowe podniosą się w przeciągu około 1 do 2 lat, aktualna sytuacja w branży żeglugowej jest nadal trudna. Niepewność, co do najbliższej przyszłości paraliżuje funkcjonowanie i rozwój wielu ze światowych armatorów. Jednocześnie trwają dziejowe przetasowania pomiędzy konkurentami. Być może w najbliższych miesiącach pojawią się kolejne zaskakujące dla rynku informacje.
17.08.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w ostatnim tygodniu lipca 2020 roku

Prezentujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych autorstwa MGMiŻŚ.
10.08.2020

Raport z rynku żeglugowego – w pogoni za normalnością (tydzień 27-30)

W żegludze towarowej zarówno rynki frachtowe jak i tonażowe powoli pokazują pozytywne symptomy początku ich odbudowy. Pobudzony został też rynek złomowania jednostek. Coraz bardziej przejawia on oznaki ożywienia. Szczególnie zapotrzebowanie na tonaż do recyklingu odnotowuje się w Pakistanie. Jednakże, mimo pobudzenia popytu i zwiększającej się rynkowej ceny stali, stawki za tonę statkowego złomu jak na razie nie wykazują większych ruchów w górę. Dalsze perturbacje widoczne są na rynku wycieczkowców, gdzie poważny dla tej branży k
29.07.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu lipca 2020 roku

Gospodarka morska zdaje test odporności w czasie kryzysu, jednak wpływ pandemii wciąż jest widoczny w różnych jej sektorach. Publikujemy najnowszy przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych.
24.07.2020

Raport z rynku żeglugowego – odbudowa i transformacja

Wiele z aktualnie krążących po świecie analiz rynku nie przewiduje pozytywnych perspektyw dla branży żeglugowej w najbliższym okresie od roku do półtora. Takie zapatrywania zdają się potwierdzać niskie poziomy zamówień nowych jednostek w ostatnich 6 miesiącach tego roku.
20.07.2020

Raport z rynku żeglugowego – gospodarcze powikłania (tydzień 21-23)

Światowy organizm gospodarczy w wyniku trwającego kryzysu pandemicznego oraz załamania cen ropy wykazuje szereg zaburzeń i powikłań, odzwierciedlających się również w międzynarodowym handlu morskim oraz morskim rynku poszukiwawczym i wydobywczym. Międzynarodowe środowiska żeglugowe i stoczniowe wołają o wsparcie i pilne działania celem stymulacji światowej gospodarki. Depresja pogłębia się a scenariuszy dalszego rozwoju sytuacji jest co najmniej kilka. Szczególne perturbacje obserwuje się aktualnie na rynku offshore „oil a
08.06.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w trzecim tygodniu maja 2020

Obserwując aktualny stan gospodarki morskiej w ujęciu globalnym często wskazuje się na już zauważalne skutki epidemii. Mimo, że na pełne opisanie rozmiaru zniszczeń i dokładnego obrazu gospodarki morskiej w momencie zakończenia epidemii jest za wcześnie, przedstawiane są dane obrazujące zmiany w wolumenie transportu morskiego, ilości i wartości produkcji i remontów, czy wreszcie opisujące dynamikę zmian w odniesieniu do portfela zamówień.
28.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – powrót do innej rzeczywistości (tydzień 19-21)

Czy zaskakujący dla całej światowej gospodarki okres był tzw. casusem „czarnego łabędzia”? W teorii ekonomii czarny łabędź, to określenie opracowane przez amerykańskiego profesora Nicholasa Taleba w 2007 roku, które opisuje nagłe i nieoczekiwane zdarzenie, mające znaczny, negatywny wpływ na szeroki zakres otoczenia. Patrząc na analizy gospodarcze sprzed okresu wybuchu pandemii koronawirusa SARS - COV -19, nieprzewidujących w ogóle takiej sytuacji można pokusić się, że do takiego wydarzenia właśnie doszło. Niemniej jednak
25.05.2020

Przegląd aktywności morskich na rynkach globalnych w drugim tygodniu maja 2020

Indeks ClarkSea spadł o 27% w ujęciu tydzień do tygodnia do 13 122 USD/dzień, co stanowi najniższy poziom od końca lutego. Średnia w bieżącym roku wzrosła o 56% w ujęciu rok do roku.
21.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – wielkie floty z ładunkami kierują się do Chin (tydzień 18-20)

Kolejne tygodnie upływały pod znakiem bieżących wydarzeń związanych z trwającą pandemią COVID-19 jak i zaburzeniami cen na rynkach produkcji ropy naftowej.
18.05.2020

Raport z rynku żeglugowego – statki na redach, ale pracy może być mniej (tydzień 16-18)

Docierające z różnych światowych źródeł informacje na temat danych z produkcji oraz towarzyszących im wyników ekonomicznych niestety nie napawają optymizmem. Efekty pandemii COVID 19 odczuwa już bardzo mocno cała Unia Europejska. Spadek globalnej konsumpcji i produkcji – to wszystko ma wpływ na stan rynków żeglugowych, a nasz lokalny obraz stojących nadzwyczaj długo na redach Trójmiasta, jak na razie tylko kilku statków: samochodowców i dużego kontenerowca mówi sam za siebie. Jak szczegółowo sytuacja wyglądała w wybranych segment
04.05.2020

Magazynowanie ropy na morzu coraz bardziej popularne

Umiarkowane cięcia produkcji ogłoszone w niedzielę przez największych światowych producentów ropy naftowej powinny zmniejszyć krytyczne zapotrzebowanie na pływające magazyny wykorzystywane do magazynowania nadmiernej produkcji i złagodzić stawki czarterowe dla tych jednostek.
14.04.2020

Liczba kontenerowców bez pracy niedługo osiągnie rekordowy poziom w historii

Łączna pojemność wycofanych ze służby kontenerowców w ciągu najbliższych tygodni osiągnie rekordową liczbę 3 mln TEU – przewiduje agencja Alphaliner.
09.04.2020

Wpływ kryzysu wywołanego epidemią koronawirusa na rynek żeglugowy [raport]

Ostatnie dwa tygodnie były bardzo szokującymi i trudnymi dla międzynarodowych rynków żeglugowych a to za sprawą niezwykle szybko rozprzestrzeniającej się pandemii koronawirusa COVID–19, której epicentrum przeniosło się z Azji do Europy. Wirus uderzył nie tylko w ruch turystyczny, ale spowodował również mocne spowolnienia w usługach transportu ładunków 
w wyniku drastycznie malejącej konsumpcji i ograniczonych mocy przerobowych. Jak szacują analitycy kwartalne straty w globalnych transakcjach handlowych mogą wynosić około 3
23.03.2020

Glencore wyczarterował jeden z największych tankowców świata w celu przechowania ropy na morzu

Dom handlowy Glencore wyczarterował tankowiec „Europa” o pojemności 3 mln baryłek w celu przechowywania ropy na morzu przez co najmniej 6 miesięcy – podały źródła rynkowe.
17.03.2020

Shell poszukuje tankowców do przechowywania surowców

Royal Dutch Shell prowadzi rozmowy w sprawie czarteru co najmniej trzech supertankowców, aby przechowywać ropę naftową na morzu, gdy handlowcy szykują się do gwałtownego wzrostu globalnych zapasów po tym, jak OPEC i jego sojusznicy porzucili umowę o ograniczeniu produkcji.
11.03.2020

Rośnie zapotrzebowanie na duże kontenerowce. Powodem instalacja skruberów

Według Alphaliner ponad 100 kontenerowców o łącznej ładowności 950 000 TEU znajdowało się w doku w celu instalacji płuczek spalin przed wejściem w życie pułapu siarki Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) 1 stycznia 2020 roku.
22.01.2020

Praktyczne problemy związane z ograniczeniem emisji siarki w transporcie morskim - część 2

Zgodnie z zapowiedzią, poniżej zostały przedstawione praktyczne problemy związane z ograniczeniem emisji siarki w transporcie morskim, stanowiące kontynuację opracowania, które ukazało się w zeszłym tygodniu.
22.01.2020

Spór handlowy USA-Chiny-UE wpłynie negatywnie na wyniki PŻM

Spór celno-handlowy prowadzony przez USA z Chinami oraz UE, negatywnie wpływający na rynek frachtowy i stawki na przewozy ładunków masowych może niekorzystnie wpłynąć na tegoroczne wyniki finansowe Grupy Kapitałowej PŻM - poinformowała Polska Żegluga Morska.
29.11.2019

Alphaliner: Światowa ładowność kontenerowców przekroczyła 23 mln TEU

Całkowita ładowność światowej floty kontenerowców przekroczyła 23 mln TEU w momencie dostarczenia dwóch jednostek klasy Pegasus we wrześniu – donosi Alphaliner.
28.10.2019

Hapag z trzy razy większym zyskiem operacyjnym w 2017 roku

Niemiecki armator Hapag-Lloyd poinformowała 28 marca o ponad trzykrotnym wzroście zysku operacyjnego w 2017 roku, dzięki większemu obrotowi i niewielkiemu wzrostowi stawek frachtowych.
28.02.2018

Hapag-Lloyd przewiduje wzrost popytu i więcej fuzji w 2018 roku

Niemiecka grupa żeglugowa Hapag-Lloyd przewiduje, że popyt na transport kontenerowy wrośnie o 4 procent w 2018 roku. Koncern także oczekuje, że dojdzie do większej liczby fuzji wśród armatorów.
18.01.2018

Czarter na czas - konsekwencje wadliwego złożenia notyfikacji o zakończeniu czarteru i oddaniu statku armatorowi – analiza sprawy „The Great Creation”[1]

Jednym z klasycznych problemów „obrosłych” ogromną ilością orzeczeń sądowych i stanowisk doktryny jest kwestia ustalenia zasad i wysokości odszkodowania z tytułu wcześniejszego lub późniejszego, niż przewidzianego w umowie czarteru na czas, oddania statku przez czarterującego przed lub po upływie okresu czarteru (tzw. ,,redelivery”).[2]
03.04.2016

Największy skok zarobku masowców od ponad sześciu lat. Kontenerowce wciąż w kryzysie

Zarobki przewoźników towarów masowych zanotowały największy dwudniowy skok od lutego 2009 roku. Powodem wzrostu indeksu Baltic Dry Index jest wzmożony import rud żelaza z Brazylii do Chin.
21.09.2015

Dominowało zboże

W zeszłym roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły łącznie 17,9 mln ton ładunków. Nieco mniej niż w poprzednim. W ładowniach masowców szczecińskiego armatora dominowało zboże, którego przewieziono 5,7 mln ton.
30.01.2015

PŻM: zła sytuacja na rynku przewozowym

Niskie stawki frachtowe i wysoka cena paliwa wpływają na złą sytuację finansową armatorów statków wszystkich sektorów. Polska Żegluga Morska ocenia, że nowy rok rozpoczął się dla firmy fatalnie - poinformował doradca dyrektora generalnego PŻM Krzysztof Gogol.
18.01.2012

Chipolbrok SA. Na dobrą pozycję trzeba pracować latami

Z Januszem Kuźmickim, menedżerem w Dziale Handlowym Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego SA Chipolbrok, rozmawia Maciej Borkowski.
16.12.2011

Polska Żegluga Morska jest czwartym armatorem na świecie w ...tonażu handy-size

Jak wynika z najnowszego raportu bankowej grupy DVB, Polska Żegluga Morska jest czwartym na świecie armatorem, pod względem posiadanych statków typu handy-size.
06.12.2010

Dziękujemy za wysłane grafiki.