PMK
Royal Dutch Shell prowadzi rozmowy w sprawie czarteru co najmniej trzech supertankowców, aby przechowywać ropę naftową na morzu, gdy handlowcy szykują się do gwałtownego wzrostu globalnych zapasów po tym, jak OPEC i jego sojusznicy porzucili umowę o ograniczeniu produkcji.
Shell podał, że tymczasowo wyczarterował trzy jednostki z pojemnością na 2 miliony baryłek ropy z opcją przechowywania przez co najmniej trzy miesiące.
Będą to pierwsze tankowce, które zostaną użyte do magazynowania na morzu po ostatnim spadku cen ropy. Źródła żeglugowe podały, że co najmniej jeden ze statków będzie miał możliwość przechowywania ropy w Stanach Zjednoczonych.
Szersza struktura cen ropy naftowej załamała się w ostatnich dniach po tym, jak OPEC i inne duże kraje produkujące zakończyły umowę o obniżeniu produkcji.
Nadmiar ropy naftowej na światowych rynkach kasowych wymusza jej dostarczenie poniżej kosztów terminowych kontraktów terminowych, znaną jako struktura contango, dzięki czemu potencjalnie opłaca się kupować ropę, przechowywać ją na morzu na pokładzie statków i sprzedawać później po wyższych cenach.
Według danych Refinitiv, kontrakty terminowe na ropę Brent dla najbliższej dostawy są sprzedawane z największą zniżką od ponad czterech lat.
Dane Baltic Exchange we wtorek pokazały, że koszt wynajmu tankowca na trasie z Bliskiego Wschodu do Chin wzrósł do ponad 70 000 dolarów dziennie z poniżej 40 000 USD dziennie w poniedziałek i poniżej 20 000 USD dziennie w ubiegłym miesiącu.
Dzienne stawki czarterowe były wyceniane w środę na około 100 000 USD dziennie, co wskazuje na ogromny popyt na tankowce.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej