• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Raport z rynku żeglugowego – w pogoni za normalnością (tydzień 27-30)

29.07.2020 23:55 Źródło: własne
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Raport z rynku żeglugowego – w pogoni za normalnością (tydzień 27-30)

Partnerzy portalu

Raport z rynku żeglugowego – w pogoni za normalnością (tydzień 27-30) - GospodarkaMorska.pl

W żegludze towarowej zarówno rynki frachtowe jak i tonażowe powoli pokazują pozytywne symptomy początku ich odbudowy. Pobudzony został też rynek złomowania jednostek. Coraz bardziej przejawia on oznaki ożywienia. Szczególnie zapotrzebowanie na tonaż do recyklingu odnotowuje się w Pakistanie. Jednakże, mimo pobudzenia popytu i zwiększającej się rynkowej ceny stali, stawki za tonę statkowego złomu jak na razie nie wykazują większych ruchów w górę. Dalsze perturbacje widoczne są na rynku wycieczkowców, gdzie poważny dla tej branży kryzys zbiera właśnie swoje żniwa. Poważną reorganizację i powrót do normalności kontynuują przewozy promowe. Więcej szczegółów i ciekawostek z poszczególnych segmentów rynku przedstawiamy w naszym kolejnym cyklicznym raporcie.

RYNEK STATKÓW WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW

•    Rynek frachtowy

Jak podają przedstawiciele tego segmentu, armatorzy skupiają się nie tylko na redukcji kosztów, szukaniu oszczędności, zabezpieczeniu finansowania, ale również na poszukiwaniu nowych rynków zbytu swoich usług przewozowych. Według firmy analitycznej Drewery stawki czarterowe za statki wielozadaniowe nie podniosą się do poziomu sprzed okresu pandemii najprawdopodobniej do końca 2021 roku i to pod warunkiem, że nie nastąpi tak dotkliwa gospodarczo druga fala uderzenia koronawirusa. Według indeksu Toepfer’s Multipurpose Shipping rynek odbił się w lipcu po mocnym wcześniejszym załamaniu w okresie zimowo – wiosennym. Obecnie dzienna stawka czarterowa dla udźwigowionej jednostki 12,500 DWT wynosi jednak około 6,300 – 6,400 USD. W lutym stawka dzienna za czarter takiej jednostki wynosiła o około 1,000 USD więcej.

•    Rynek tonażowy

W ostatnich tygodniach, a dokładnie w tygodniu 27 odnotowano tylko jedną transakcję kupna – sprzedaży statku drobnicowego wielozadaniowego z drugiej ręki. Odnotowano też
2 złomowania średniej wielkości jednostek o łącznej nośności około 22,500 ton. Jeden ze statków został zezłomowany w Pakistanie, a drugi w Bangladeszu. Jednocześnie
nie odnotowano zamówień nowego tonażu w tym segmencie.

RYNEK PRZEWOZÓW KONTENEROWYCH

•    Rynek frachtowy

Według informacji firmy analitycznej Drewery z 14 lipca uczestnicy rynku zaobserwowali dla pierwszej połowy roku spadek obrotów ładunkami skonteneryzowanymi o około 7,3 %. Jak pokazują inne dane, przekazane do publicznej wiadomości przez terminale kontenerowe z różnych rejonów świata, wolumeny obrotu portowo - morskiego kontenerami po doznanej zapaści rosną. Przykładowo w głównych chińskich portach odnotowywane wzrosty w połowie lipca osiągają poziom nawet do 4,3 %. Armatorzy i operatorzy tonażu kontenerowego oczekiwali poprawy podaży ładunków, będąc przygotowanymi do szybkiej reaktywacji dotychczas wyłączonego z eksploatacji tonażu. I taka poprawa w ostatnich tygodniach następowała. Ukazuje to na przykład Shanghai Shipping Exchange, który wskazywał w większości przypadków analizowanych tras drobne zwyżki stawek frachtowych za przewóz ładunków tydzień do tygodnia i wzrosty na poziomie około 31% liczone rok do roku. Tym samym według licznych, międzynarodowych źródeł shipbrokerskich pod kątem rentowności czarterów najbardziej zyskują duże statki kontenerowe, tj. powyżej pojemności 3,500 TEU. Mniejsze jednostki odnotowywały wzrosty symboliczne. Dzięki temu rynek czarterowy pojemnikowców wykazywał również wzrosty. Jak ukazuje indykator New ConTex w tygodniu 30 dla czarteru jednostek o pojemności około 1,100 TEU na okres 6 miesięcy dzienna stawka wynosiła USD 5,445 i wzrosła tydzień do tygodnia o 1,9%. Dla większych jednostek, np.: 6,500 TEU za okres czarteru 12 miesięcy średnia dzienna stawka wynosiła USD 13, 478 i wzrosła tydzień do tygodnia o 5,4%. 

•    Rynek tonażowy

Mimo pojawiających się dobrych wieści, w tych nadal niepewnych dla branży żeglugowej czasach wszedł do eksploatacji zakontraktowany kilka lat temu przez Hyundai Merchant Marine a zapowiadany w jednym z naszych wcześniejszych raportów olbrzymi kontenerowiec o pojemności 24,000 TEU o nazwie „HMM Gdansk”. W połowie lipca statek zawinął do portu w Hong Kongu. Na co dzień będzie on wykorzystywany na trasie Azja - Europa i vice versa. Tymczasem w tygodniach 27-30 dokonano 6 transakcji kupna – zakupu statków kontenerowych z drugiej ręki o łącznej wartości transakcyjnej około 33,6 mln USD. Zezłomowano też całkiem sporo, bo 14 kontenerowców o łącznym tonażu około 696 tys. DWT.  Wśród zezłomowanych jednostek znalazł się między innymi udźwigowiony statek kontenerowy zbudowany w Polsce w 1995 roku o nazwie „Armada Purnama” ex „Green Valley”, ex „Mare Hibernum”, ex „Acx Seagull” o nośności 12,575 ton. Jednostka została skierowana na złomowanie do Bangladeszu. W okresie poprzednich 3-4 tygodni doszło najprawdopodobniej do zamówienia jedynie 2 nowych jednostek kontenerowych o łącznej nośności 24,000 ton i cenie transakcyjnej 40 mln USD.

RYNEK PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH

•    Rynek morskich podróży turystycznych

Kryzys w przewozach turystycznych oferowanych statkami wycieczkowymi przez ostatnie tygodnie nadal trwał, ale były też drobne pozytywne symptomy powrotu rynku do obsługi swoich klientów. O takich działaniach w reżimie sanitarnym (jak na razie głównie z rynku niemieckiego i brytyjskiego) informował na przykład TUI Cruises, AIDA, czy też Hapag – Lloyd Cruises. Coraz więcej wycieczkowców wracało na szlaki, ale niestety bez zawinięć do polskich portów, co boleśnie odczuwa rodzima branża turystyczna. W wielu przedsiębiorstwach armatorskich zadecydowano też o przyszłości wielu ze statków pasażerskich, o czym szerzej w części dotyczącej rynku tonażowego.

•    Rynek promowy

Wiele pozytywnych wieści spływało w ostatnich tygodniach z branży promowej. Po wielu miesiącach zastoju liczni europejscy przewoźnicy promowi zaczęli odbierać swoje nowoczesne jednostki. Mowa tutaj między innymi o dostarczeniu przez stocznię Austal promu dla hiszpańskiego Fred, czy też odbiorze nowych promów przez armatorów skandynawskich, tj. jak The Fjords. Pojawiały się też sygnały o możliwości otwarcia nowych linii, np.: ro-ro przez Finnlines z Gdyni do angielskiego Tilbury. Inni z operatorów reorganizują swoje połączenia oraz wstrzymują się z nowymi zamówieniami jednostek.

•    Rynek tonażowy

Następowało dalsze zmniejszanie dostępnej floty wycieczkowców. Jak informowały różnorodne źródła rynkowe kilka statków Royal Caribbean Cruises przypłynęło na złomowanie do tureckiego zakładu recyklingowego w Aliadze. Inny z armatorów wycieczkowców – firma Carnival Corporation przymierzał się do sprzedaży łącznie 13 najmniej efektywnych statków ze swojej grupy 9 marek. I tak: P&O Cruises sprzedał swój wycieczkowiec „Oceana” do firmy Seajets. Lista statków do sprzedaży obejmuje też planowane zakończenie wykorzystywania m/s „Maasdam” (Holland – America Line) oraz m/s „Costa neoRomantica”, „Costa Atlantica” i „Costa Mediterranea” z marki Costa Cruises. Carnival Corporation informował również o prawdopodobnym wysłaniu na złom jednostki „Carnival Inspiration”, która została zbudowana w 1996 roku. Równocześnie ten sam holding oświadczył, iż opóźnione zostanie wprowadzenie do eksploatacji 16 nowych wcześniej zamówionych jednostek dla wszystkich swoich marek. Według założeń przejęcie jednostek zostanie przesunięte na lata 2021-2022. Każda z jednostek zostanie średnio licząc odebrana 5 miesięcy później niż to pierwotnie zakładano. Nie ma  jednak mowy o anulacji już zawartych kontraktów. Szwedzki operator wycieczkowców – Birka Cruises ogłosił zakończenie swojej działalności. Takie pesymistyczne oświadczenie zostało podane na witrynie internetowej przedsiębiorstwa.  Są też firmy, które mimo bolesnego dla branży zastoju i trudnej sytuacji, mając możliwości przetrwania nie chcą poddawać się. Do takich należy na przykład bardzo znana marka MSC Cruises, która ogłasza, że nie planuje sprzedaży żadnej swojej jednostki. Równocześnie znana z nowych budów jednostek wycieczkowych stocznia Meyer Werft spowalnia tempo prac i negocjuje z armatorami rozłożone zdanie zamówionych wcześniej jednostek, aby lepiej zagospodarować swoje moce produkcyjne i zabezpieczyć sobie możliwość pracy na dłuższy okres czasu. W ostatnich 4 tygodniach rynek nie odnotował żadnego nowego zamówienia jednostki wycieczkowej w tej jak i innej specjalizującej się

bulk_cargo_port_szczecin

Partnerzy portalu

Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.