• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego. Jak wykluczyć negatywny wpływ wskaźnika CII na branżę morską i przemysł offshore?

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego. Jak wykluczyć negatywny wpływ wskaźnika CII na branżę morską i przemysł offshore?

Partnerzy portalu

Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego. Jak wykluczyć negatywny wpływ wskaźnika CII na branżę morską i przemysł offshore? - GospodarkaMorska.pl

Wskaźnik Intensywności Węgla (CII), określany jako Kluczowy Wskaźnik Efektywności (KPI) opisuje ilość emisji CO2 przypadającą na jednostkę pracy transportowej. Wprowadzony przez Międzynarodową Organizację Morską w rozporządzeniu MARPOL mechanizm, spowoduje, że większość statków pełniących służbę w transporcie międzynarodowym, będzie zobligowane do corocznego raportowania poziomu CII – oceniającego efektywność środowiskową floty – tym samym dążąc do jej poprawy.

Właściciele starszych jednostek będą mieli czas na wdrożenie środków zaradczych lub zostaną zmuszeni do opuszczenia rynku. Ocena CII wpłynie na branżę morską bezpośrednio poprzez stawki czarterowe i wartość rynkową statków. Stąd też ciągłe monitorowanie i możliwość przewidywania, w jaki sposób zmiany w działaniu statków wpływają na CII, staną się kluczowe. Jednym z takich narzędzi jest opracowany przez gdyńską spółkę Enamor – system SeaPerformer

Zespół badawczo-rozwojowy Enamor zbadał dane operacyjne zebrane przez SeaPerformer w latach 2020 i 2021 dla statków różnego typu, w celu opracowania praktycznej metody ciągłego monitorowania CII. Wstępne badanie wykazało dużą zależność CII od wzorca pracy statku, co ilustruje poniższy rysunek.


Kolejnym krokiem było opracowanie algorytmu, który łączy dane historyczne z modelowaniem matematycznym w celu krótko- i średnioterminowego przewidywania wartości CII. W rezultacie opracowano praktyczne narzędzie do planowania podróży i planowania operacyjnego, które obecnie znajduje się w fazie testów walidacyjnych. Narzędzie pozwala na codzienną kontrolę pracy statku pod kątem CII. Umożliwia również opracowanie najlepszego scenariusza operacyjnego w celu spełnienia nowych wymagań IMO.

Więcej o narzędziu wspomagającym proces decyzyjny i monitorującym pracę statku pod kątem CII na stronie www.enamor.pl. Zapraszamy do kontaktu.

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.