• <
PZT_980x120_gif_2020

Magazynowanie ropy na morzu coraz bardziej popularne

Strona główna Porty, logistyka Magazynowanie ropy na morzu coraz bardziej popularne
Magazynowanie ropy na morzu coraz bardziej popularne - GospodarkaMorska.pl

PMK

14.04.2020 Źródło: własne

Umiarkowane cięcia produkcji ogłoszone w niedzielę przez największych światowych producentów ropy naftowej powinny zmniejszyć krytyczne zapotrzebowanie na pływające magazyny wykorzystywane do magazynowania nadmiernej produkcji i złagodzić stawki czarterowe dla tych jednostek.

W niedzielę Arabia Saudyjska, Rosja i 21 innych krajów produkujących ropę zgodziły się na zmniejszenie produkcji o 9,7 miliona baryłek dziennie od maja. Następnie będą miały miejsce mniejsze, zaplanowane cięcia produkcji, które potrwają do kwietnia 2022 roku.

Ta natychmiastowa redukcja produkcji w maju powinna pomóc w zmniejszeniu o 15 milionów baryłek dziennej nadwyżki wydobycia, która nadwerężyła zdolności magazynowania ropy naftowej, zarówno na morzu, jak i na lądzie.

Obecna duża nadwyżka i wynikające z niej ograniczenie zdolności magazynowych są spowodowane zwiększoną produkcją związaną z wojną cenową między Arabia Saudyjską i Rosją. Stało się to w wyniku gwałtownego spadku użycia rafinowanych produktów naftowych wywołanego przez Covid-19.

Planowane cięcia produkcji prawdopodobnie zmniejszą zapotrzebowanie na pływające magazyny zapewniane głównie przez największe tankowce.

Zapowiedź ograniczenia produkcji pojawiła się w momencie, gdy rynek czarterowy spot VLCC przeżywał niezwykłą niestabilność spowodowaną wzrostem popytu na pływającą przestrzeń magazynową.

Producenci ropy naftowej i pośrednicy muszą polegać na droższym magazynowaniu przy pomocy VLCC, gdyż tańsze magazynowanie na lądzie jest niedostępne. Za przechowywanie ropy na morzu trzeba zapłacić prawie dwukrotnie więcej.

Strategia przechowywania ropy jest obecnie prosta. Trzymaj ropę po niekorzystnej cenie i sprzedawaj ją później, na silniejszym rynku. Magazyny naziemne są teraz zapełnione prawie w 100 procentach, a magazynowanie na morzu jest na poziomie, jakiego nigdy wcześniej nie było.

Tylko część z około 750 VLCC - z których każdy może pomieścić około 2 milionów baryłek - jest dostępna jako pływające magazyny. Biorąc pod uwagę niedawne ograniczenia armatorów tankowców w składaniu zamówień na nowe statki, nie ma natychmiastowej perspektywy ani zachęty do dodania znaczącej pojemności magazynowej w celu złagodzenia potencjalnego załamania dostaw w perspektywie średnioterminowej. W rzeczywistości stosunek zamówień do floty wynosi mniej niż 10 procent.

Magazynowanie stało się popularną opcją dla producentów i handlowców ropy naftowej, ponieważ przy obecnych cenach ropa naftowa sprzedaje się poniżej progu rentowności. Biorąc pod uwagę niedawną niepewność na rynku ropy, dzienne stawki czarterowe VLCC wzrosły od 15 000 do 250 000 USD w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Rynek czarteru czasowego również się zmienia. Niskie ceny ropy naftowej podniosły sześciomiesięczne stawki czarteru VLCC do 120 000 USD dziennie. I odwrotnie, gwałtowny spadek produkcji ropy (i niewielki wzrost popytu) może spowodować, że sześciomiesięczne czartery VLCC spadną do 40 000 USD dziennie.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.