• <

Wynik wyszukiwania - "ghg" - Wiadomości

IMO prezentuje liderów dołączających do programu szkoleniowego dotyczącego ekologicznej żeglugi

Specjaliści z branży morskiej z 14 małych wyspiarskich państw rozwijających się (small island developing states, SIDS) i krajów najsłabiej rozwiniętych (least developed countries, LDC) dołączą w tym roku do sztandarowego programu szkoleniowego IMO, aby promować globalne przejście na żeglugę o zerowej wartości netto.
05.04.2024

Logistycy i producenci dóbr coraz bardziej ekologiczni. Maersk wspiera ich na oceanach i lądzie

Operatorzy logistyczni podejmują na szeroką skalę działania mające na celu wyeliminowanie emisji gazów cieplarnianych (GHG) z łańcuchów dostaw. Najnowsze dane Maersk ECO Delivery Ocean dowodzą, że ten trend jest już powszechny. W 2022 r. Maersk przetransportował 480 tys. TEU statkami zasilonymi paliwami ekologicznymi. W 2023 r. ekologiczne kontenerowce przewiozły już 660 tys. TEU.
01.04.2024

System usuwania N2O dla statków napędzanych amoniakiem ze wsparciem japońskiego Funduszu Zielonych Innowacji

Hitachi Zosen Corporation i Nippon Yusen Kabushiki Kaisha (NYK) ogłaszają, że ich wspólnie zaproponowany projekt rozwoju reaktora N2O dla statku napędzanego amoniakiem został wybrany przez Japońską Organizację Rozwoju Nowej Energii i Technologii Przemysłowych (NEDO) jako „statek nowej generacji” oraz otrzyma wsparcie w ramach projektów z funduszu zielonych innowacji.
08.03.2024

Europa węgla i stali zależy od portów. Gdańsk pobił kolejny rekord

Globalny handel morski węglem przyspieszył w ostatnich miesiącach 2023 r. i powrócił do poziomu obrotów sprzed pandemii. W okresie styczeń–grudzień 2023 r. światowe przewozy węgla morzem wzrosły o 6% r/r do 1 341,2 mln ton (bez kabotażu), na podstawie danych dotyczących śledzenia statków z AXS Marine – informuje w najnowszym raporcie Banchero Costa. W ubr. wzrósł również światowy popyt na stal do 1,8% w 2023 r. do 1,814 mld ton. i w 2024 r. o 1,9% – czytamy w lutowym raporcie Światowego Stowarzyszenia Stali (WSA - Worldsteel).
22.02.2024

Carnival Corporation potwierdza postęp w realizacji celów redukcji emisji

Carnival Corporation, firma oferująca rejsy wycieczkowe ogłosiła, że jest na dobrej drodze do osiągnięcia ogólnej redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) o 18% w 2024 r. (w porównaniu do 2019 r.) - zaledwie kilka punktów mniej niż pierwotnie zakładany cel redukcji o 20% do 2030 r. W perspektywie długoterminowej Carnival Corporation dąży do osiągnięcia zerowej emisji netto z eksploatacji statków do 2050 roku.
07.02.2024

Do IMO złożono wniosek dotyczący osiągnięcia zerowej emisji CO2 w żegludze. Dekarbonizację ma wesprzeć fundusz opłat

Międzynarodowa Izba Żeglugi ( International Chamber of Shipping, ICS), Wspólnota Bahamów i Republika Liberii przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) szczegółową propozycję dotyczącą Funduszu Żeglugi Zeroemisyjnej w celu przyspieszenia przejścia na zerową emisję do 2050 roku. Ma on zachęcać do produkcji i stosowania paliw oraz technologii morskich o zerowej emisji gazów cieplarnianych oraz zapewnić miliardy dolarów na wsparcie transformacji energetycznej w krajach rozwijających się.
01.02.2024

Ruszyły zapisy na wolontariat w Ośrodku Rehabilitacji Fok

Stacja Morska ogłosiła, że rozpoczęły się zapisy na wolontariat w Ośrodku Rehabilitacji Fok. Zgłoszenia można wysyłać do 10 lutego 2024 roku.
21.01.2024

Przedstawiciele branży żeglugowej łączą siły, aby przyspieszyć dekarbonizację globalnego transportu morskiego

Dyrektorzy Generalni wiodących światowych linii żeglugowych wydali wspólne oświadczenie na COP 28, wzywając do ustalenia daty zakończenia budowy jednostek opalanych wyłącznie paliwami kopalnymi oraz apelując do Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), światowego regulatora, o stworzenie warunków regulacyjnych sprzyjających przyspieszeniu przejścia na zielone paliwa.
03.12.2023

Adam Niklewski, Polska Platforma LNG i bioLNG: duże zmiany na rynku już zaszły, jeszcze większe przed nami

Transformacja energetyczna Polski nabiera rozpędu. W tym samym czasie łańcuchy dostaw na całym świecie również przechodzą przemianę i sięgają po nowe paliwa, w tym LNG i bioLNG. Rynek ten staje się kluczowy dla gospodarki światowej. O najważniejszych zmianach na nim, tuż przed tegoroczną edycją konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG, rozmawiamy z prezesem jej zarządu, Adamem Niklewskim.
23.11.2023

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

Zielone miasta nie mogą żyć na gazie. Dotyczy to również miast nadmorskich

Miasta muszą odejść od gazu kopalnego, powszechnie nazywanego gazem ziemnym – nawołuje C40 Cities Climate Leadership Group w najnowszym raporcie.
11.11.2023

Maersk łączy siły ze znaną marką modową w celu zwiększenia niskoemisyjności paliw żeglugowych

Inditex, hiszpańska spółka matka marek modowych, takich jak Zara i Massimo Dutti, połączyła siły z duńską linią żeglugową Maersk. Wspólnie będą się starać zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych (GHG) z transportu morskiego, zobowiązując się do stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie morskim i oceanicznym.
17.10.2023

GreenVoyage2050. 210 million NOK na zieloną transformację żeglugi krajów rozwijających się

We wrześniu rząd Norwegii przeznaczył znaczne środki finansowe na współpracę z krajami rozwijającymi się w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych z żeglugi. 210 mln NOK przekazano Międzynarodowej Organizacji Morskiej na drugi etap realizacji projektu IMO GreenVoyage2050.
08.10.2023

CMA CGM zamawia osiem dodatkowych kontenerowców napędzanych metanolem

Według medialnych doniesień, francuski gigant żeglugowy CMA CGM złożył kolejne znaczące zamówienie na kontenerowce napędzane metanolem, zwiększając swój portfel zamówień do 34 statków tego typu.
29.09.2023

Dekarbonizacja na statkach. Koszty w portach i u gestorów ładunków. 5 kluczowych działań +1

Polityka Międzynarodowej Organizacji Morskiej dotycząca monitorowania efektywności energetycznej statku, zapoczątkowana w styczniu, już wpływa zarówno na prędkość, z jaką pływają kontenerowce, jak i na rodzaj napędu statków zamawianych przez operatorów – zauważają eksperci Drewry na podstawie najnowszych informacji z rynku.
24.09.2023

Innowacyjny wycieczkowiec Silver Nova wyrusza w dziewiczy rejs przez Adriatyk

Swój pierwszy rejs rozpoczął wyjątkowy statek wycieczkowy należący do Silversea Cruises. Napędzany LNG Silver Nova to pierwszy z przyszłej linii statków klasy Nova.
16.08.2023

Barometr zagrożeń w shippingu 2023-2024. Kurs na rozwój zrównoważony

Niestabilność polityczna, finansowa i ataki cybernetyczne, utrata reputacji, a także transformacja energetyczna i prognozowane koszty emisji – to zestaw zagrożeń jakie wskazali armatorzy i menedżerowie flot w czasie badania przeprowadzonego przez International Chamber of Shipping (ICS).
24.07.2023

Wraz z klimatem zmienia się kolor oceanów

Zmiany klimatu powodują zmiany koloru oceanów, które odzwierciedlają znaczące zmiany w podstawowych ekosystemach morskich – informuje „Nature”.
15.07.2023

RWE, Mitsui i Port of Tilbury zdekarbonizują operacje portowe zielonym wodorem

RWE - największy wytwórca energii na terenie Wielkiej Brytanii i światowy gracz na rynku OZE, Mitsui - globalna firma handlowa i inwestycyjna o zróżnicowanym portfelu biznesowym obejmującym około 63 kraje oraz Port of Tilbury - centrum logistyczne Londynu i południowo-wschodniej części kraju, opracowują innowacyjny projekt wodorowy w Porcie Tilbury w Essex w ramach niedawno podpisanego protokołu ustaleń (MoU) dotyczącego dwóch projektów związanych z zielonym wodorem.
14.07.2023

IMO krytykowane za zmienioną strategię dekarbonizacji

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) w zeszłym tygodniu przyjęła zmienioną strategię dekarbonizacji globalnej żeglugi na szczycie klimatycznym Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80) w Londynie. Nowa strategia zakłada dostosowanie sektora do celu porozumienia paryskiego w zakresie ocieplenia klimatu o 1,5ºC, ale grupy ekologiczne skrytykowały "niejasne zobowiązania", które zostały uzgodnione.
11.07.2023

IMO przyjmuje zmienioną strategię redukcji emisji gazów cieplarnianych z żeglugi

Państwa członkowskie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), zebrane na posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC 80), przyjęły strategię na 2023 roku w sprawie redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, z ulepszonymi celami w zakresie dekarbonizacji żeglugi.
07.07.2023

Dekarbonizacja w klastrze (nie tylko) norweskim. Polski BSSC ZEV HUB jest na kursie

Globalny transport jest odpowiedzialny za jedną czwartą globalnej emisji gazów cieplarnianych (GHG). W ciągu najbliższych trzech dekad globalna flota pojazdów wzrośnie z 1,2 miliarda do 2 miliardów pojazdów, liczba lotów pasażerskich wzrośnie o 130%, a tonomil ładunków na morzu wzrośnie o 35% - alarmował Remi Eriksen, prezes i dyrektor generalny grupy DNV w czasie spotkania z dziennikarzami podczas Nor Shipping 2023.
29.06.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie? [ODCINEK SPECJALNY #4]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy ekspertkę Katarzynę Więckiewicz-Dominiczak z e-engineer.
11.06.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda? [ODCINEK 18]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy profesora Ludwika Pieńkowskiego, wykładowcę AGH i eksperta KGHM - z którym poruszają tematykę energetyki atomowej.
16.05.2023

MARPOL ma 50 lat i wiele do zrobienia. Prawo nie nadąża za praktyką i nowymi technologiami [XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego]

XI Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego za temat przewodni obrała sobie problem zapobiegania zanieczyszczaniom morza przez statki w kontekście funkcjonowania 50 lat MARPOL – konwencji wciąż modyfikowanej, ale nie uwzględniającej wielu nowych zagrożeń i wciąż uzupełnianej o nowe regulacje. W kwietniowej konferencji wzięli udział przedstawiciele nauki i biznesu, firm ubezpieczeniowych i kancelarii prawnych, co znakomicie wzbogaciło dyskusję i podniosło wielokrotnie jej temperaturę podczas paneli tematycznych.
02.05.2023

Nowy wymiar konkurencji. Porty i operatorzy pasażerów w regionie Morza Bałtyckiego stawiają na zasilanie z lądu

W nowej strategii Cruse Baltic preferencje będą miały porty z przyłączami energetycznymi, które zapewnią zasilanie statku pasażerskiego z nabrzeża. Przed rokiem dziewiętnastu wiodących operatorów wycieczkowców działających w regionie Morza Bałtyckiego zobowiązali się do wykorzystania w czasie postoju w porcie zasilania energią z lądu. To wyzwanie dla zarządów portów bałtyckich, również Gdańska, Gdyni i Szczecina.
23.04.2023

Baltic Ports for Climate - zdecydowane podejście do ambitnych celów

Pierwsza edycja Baltic Ports for Climate odbyła się dziś podczas konferencji Transport Week 2023 w Gdyni. Wydarzenie, będące nową inicjatywa Baltic Ports Organization (BPO), zorganizowane we współpracy z Actia Forum i z udziałem blisko 100 uczestników skupiło się na podejściu portów bałtyckich do odpowiedzialności wobec zmian klimatu.
15.03.2023

Fokarium rekrutuje wolontariuszy

Ośrodek Rehabilitacji Fok prowadzony przez Stację Morską im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego w Helu zaprasza osoby zainteresowane pomocą w ratowaniu fok na wolontariat podczas sezonu rehabilitacji dzikich szczeniąt fok szarych (marzec-maj).
23.01.2023

Nowy Biuletyn Ośrodka ds. IMO

PRS opublikował najnowszy Biuletyn Ośrodka ds. IMO.
28.12.2022

Rosjanie wyprowadzili na Morze Czarne trzy okręty mogące przenosić Kalibry

W akwenie Morza Czarnego znajdują się trzy rosyjskie okręty, mogące przenosić rakiety Kalibr – powiadomiła w sobotę marynarka wojenna Ukrainy.
24.12.2022

Morze Śródziemne będzie kontrolowane pod względem emisji tlenków siarki

Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) osiągnęła porozumienie w sprawie zwiększenia ochrony Morza Śródziemnego poprzez znaczne zaostrzenie przepisów dotyczących spalin pochodzących ze statków. Nowe normy dotyczące paliw żeglugowych mają zmniejszyć emisję tlenków siarki na Morzu Śródziemnym o 80 proc.
23.12.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O NesoBusie - Polskim Autobusie Wodorowym - oraz planach Grupy Polsat na zeroemisyjny transport nad Wisłą [Odcinek 12]

Grupa Polsat to nie tylko potęga medialno-telekomunikacyjna w naszym kraju, ale również coraz większa siła na polskim rynku energetyczno-paliwowym.
12.12.2022

Litewski rząd zatwierdza wymagania dla potencjalnych deweloperów MFW

W ubiegłą środę litewski rząd zatwierdził wymagania stawiane potencjalnym deweloperom morskich farm wiatrowych, którzy mają wziąć udział w przyszłorocznym przetargu. Decyzja rządu potwierdziła wymagania dotyczące zdolności finansowej uczestników przetargu i doświadczenia w realizacji tego typu projektów, a także zobowiązania do przyczyniania się do ochrony środowiska i budowania local contentu.
24.10.2022

Bio-LNG nową ścieżką do dekarbonizacji żeglugi. LNG drożeje. Tradycyjne paliwa trzymają się mocno

Na około 110 tys. statków handlowych w połowie 2022 r. w eksploatacji było ponad 300 statków z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Rynek zbiornikowców LNG wzrósł w ciągu 20 lat do 600 statków. Większość z nich również wykorzystuje gaz do napędu głównego. Ponad 400 statków z silnikami głównymi zasilanymi gazem znajduje się w portfelach zamówień, głownie stoczni Republiki Korei i ChRL.
16.10.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O roli, jaką w transformacji energetycznej mogą odegrać zielone gazy płynne, opowiada Bartosz Kwiatkowski z Polskiej Organizacja Gazu Płynnego [odcinek 12]

Dzisiaj premiera dwunastego odcinka podcastu Uwaga wodór! O kryzysie energetycznym, zmianach klimatycznych i , z rozproszonymi źródłami energii i równym dostępem do zasobów. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta Bartosza Kwiatkowskiego dyrektora Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
05.10.2022

Satelitarne zdjęcia kanadyjskiej firmy pozwalają oszacować skalę wycieku metanu z gazociągów Nord Stream

To satelitarne zdjęcia, mierzącego 12 km „pióropusza” po wybuchu, zarejestrowane przez kanadyjską firmę, pozwalają oszacować skalę wycieku metanu z gazociągów Nord Stream – podał kanadyjski dziennik „Globe and Mail”.
01.10.2022

Uszkodzenia rurociągów Nord Stream mogły doprowadzić do największej w historii emisji metanu

Jak ocenia Program Środowiskowy ONZ (UNEP) uszkodzenia rurociągów Nord Stream mogły doprowadzić do największej w historii pojedynczej emisji metanu, gazu bardzo szkodliwego dla środowiska, do atmosfery.
01.10.2022

100 lat będzie trwała wymiana statków na jednostki korzystające z alternatywnych technologii paliwowych

W stoczniach buduje się aktualnie ponad 1 000 statków z napędem na paliwa alternatywne. Ponad połowa z nich to statki z silnikami zasilanymi gazem i systemami LNG. Tendencja do zamawiania przez operatorów dużych statków z napędem na paliwa alternatywne utrzymuje tempo.
15.09.2022

Sztuczna inteligencja w służbie żeglugi. Wallenius Wilhelmsen zaoszczędzi 10% na kosztach bunkru. Metanol i LNG po lupą

Norweski operator samochodowców Wallenius WIlhelmsen zainstalował na 65 statkach oprogramowanie oparte na sztucznej inteligencji. Pozwoli ono na planowanie rejsów, w wyniku czego zużycia paliwa ulegnie zmniejszeniu nawet o 10%.
10.09.2022

Grupa ColliCare Logistics znacząco redukuje emisje zanieczyszczeń w transporcie

ColliCare Logistics, norweska firma logistyczna, która w styczniu tego roku otworzyła swój oddział w Gdyni, informuje o znaczącej redukcji emisji CO2do atmosfery. Firma w całym swoim systemie transportowym zmniejszyła całkowitą emisję o 29% w stosunku do roku 2017.
08.09.2022

Europejskie stocznie umierają pod presją chińskiej i koreańskiej konkurencji. Za 10 lat doki będą puste?

Przemysł budowy statków w Europie jeszcze pracuje. Za 10 lat europejski przemysł produkcji statków może być już tylko historią. Stocznie europejskie są bezbronne wobec praktyk dumpingowych oraz bezpośredniego wsparcia przemysłu stoczniowego przez państwa azjatyckie. Armatorzy europejscy działający pod ochronnym parasolem i często z istotnym wsparciem swoich państw zyski lokują w stoczniach azjatyckich.
07.09.2022

Dekarbonizacja według IMO wymaga wsparcia

Nadchodząca debata na temat regulacji dotyczących gazów cieplarnianych i środków ekonomicznych w IMO wziął pod lupę zespół World Shipping Council (WSC) i sugeruje konieczność poprawy niektórych obszarów oraz szerokiego zrozumienia i porozumienia wielu stron o różnych interesach.
29.08.2022

Projekt zeroemisyjnych wodorowych ogniw paliwowych bliższy komercjalizacji

Wspólny projekt zeroemisyjnych wodorowych ogniw paliwowych, realizowany od 2018 roku przez ABB i Ballard Power Systems (Ballard) otrzymał aprobatę AiP, dzięki czemu może zostać ukończony w ciągu najbliższych lat i zostać skomercjalizowany. Technologia posiada potencjał, jeśli chodzi o żeglugę na Bałtu.
19.08.2022

Monitorowanie wydajności statków – przewaga nad konkurencją!

Podobnie jak wiele innych branż, żegluga stoi obecnie w obliczu znaczących wyzwań, ale ostatni raport z badań przeprowadzonych na zlecenie DTN ujawnił długoterminowe priorytety sektora. Według uczestników badania to emisje dwutlenku węgla niewynikające z regulacji, przepisy dotyczące dekarbonizacji i digitalizacja znalazły się na szczycie listy najbardziej znaczących presji.
16.07.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru PKN Orlen S.A.? [odcinek 7]

Dzisiaj premiera najnowszego 7 odcinka podcastu Uwaga Wodór! O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru Grupy Orlen?
08.07.2022

"Stop gas, stop war!". Akcja Greenpeace przy Nord Stream 1 [WIDEO, ZDJĘCIA]

Greenpeace wraz z grupą nurków dotarł do położonego na dnie Bałtyku gazociągu Nord Stream 1, który dostarcza rosyjski gaz do Niemiec. Organizacja opublikowała dziś zdjęcia i nagrania, na których nurkowie z hasłami "Nie dla gazu", "Stop gas, stop war!" i "Gas embargo now" protestują wobec uzależnienia krajów członkowskich od paliw kopalnych.
09.06.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. [odcinek 5]

Dzisiaj premiera piątego odcinka podcastu Uwaga wodór! Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta inż. Wojciecha Nowaka, kierownika projektów wodorowych w Grupie Veolia.
09.05.2022

Fit for 55 w opakowaniu. Informatyczne narzędzia w dekarbonizacji żeglugi. Polska ma potencjał

Marine Digital oraz ClassNK udostępniły niedawno armatorom bezpłatny próbny dostęp oprogramowania do wykorzystania przez operatora żeglugowego systemu zapewniającego optymalizację rejsów i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Informatyzacja flot nabrała tempa i nie zatrzyma jej nawet zagrożenie cyberatakami.
18.04.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O energetyce i paliwach jutra. [odcinek 4]

Dzisiaj premiera czwartego odcinka podcastu Uwaga wodór! O energetyce i paliwach jutra.
12.04.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej [odcinek 3]

Dzisiaj premiera trzeciego odcinka podcastu Uwaga wodór! Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej.
15.03.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? [odcinek 2, część 2]

Dzisiaj premiera drugiej części drugiego odcinka podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie: Wodór to ekologia czy biznes?
27.01.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? Odcinek 2 część 1

Dzisiaj premiera drugiego odcinku podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie - wodór to ekologia czy biznes?
17.01.2022

Innowacyjny kalkulator - narzędzie pomagające liniom żeglugowym obliczyć emisję CO2

Minęło ponad dziesięć lat od czasu, gdy IMO po raz pierwszy ustanowiła międzynarodowe obowiązkowe środki poprawy efektywności energetycznej statków, mające na celu zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG). Pakiet środków w połączeniu ze wsparciem przy ich wdrażaniu skierował żeglugę na prostą drogę ku dekarbonizacji.
08.01.2022

Ro-pax na wodór. Pierwszy na świecie morski układ napędowy już działa. Polska ma wodorowy potencjał. Czy go wykorzysta?

Pełnowymiarowy test HySeas III został rozpoczęty w zakładzie Kongsberg w Ågotnes, koło Bergen w Norwegii w grudniu 2021 r. Przez cztery miesiące zespół Kongsberga będzie testował w działaniu pierwszy na świecie zeroemisyjny układ napędowy zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi przeznaczony dla statków.
02.01.2022

Mitsubishi Shipbuilding otrzymuje pierwsze zamówienie na LNG FGSS

Mitsubishi Shipbuilding Co., Ltd., część grupy Mitsubishi Heavy Industries (MHI), otrzymała pierwsze zamówienie na systemy zasilania LNG dla wysokociśnieniowych silników okrętowych zasilanych podwójnym paliwem. Firma dostarczy FGSS do zainstalowania na sześciu samochodowcach zasilanych LNG, które zostaną zbudowane przez spółkę z grupy Imabari Shipbuilding Co., Ltd.
26.12.2021

Uwaga wodór! Premiera podcastów o zielonej energetyce na ZielonaGospodarka.pl

Uwaga Wodór! To nowa seria podcastów o transformacji energetycznej, dekarbonizacji i zrównoważonym rozwoju gospodarki, czyli trendach, które coraz mocniej zarysowują się w naszym otoczeniu – w których wodór postrzegany jest jako nośnik energii i zeroemisyjne paliwo przyszłości.
16.12.2021

Alfa Laval. Żegluga morska potrzebuje dekarbonizacji

Alfa Laval dołącza do grupy 150 liderów przemysłu morskiego, którzy wzywają rządy państw do podjęcia zdecydowanych działań w celu pełnej dekarbonizacji żeglugi międzynarodowej do 2050 roku.
02.12.2021

Krytyczne spotkanie IMO nie przyspieszyło dekarbonizacji żeglugi

Dalsze rozmowy dotyczące żeglugi zaplanowano na przyszły rok po tym, jak delegaci na spotkaniu Międzynarodowej Organizacji Morskiej, które miało na celu przyspieszenie dekarbonizacji sektora, nie poczynili postępów.
29.11.2021

Zielona energia z fal zasili statki

Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
06.11.2021

Proman Stena Bulk: pierwszy tankowiec napędzany metanolem zwodowany w Chinach

Spółka joint venture Proman Stena Bulk wprowadziła na rynek Stena Pro Patria, pierwszy z trzech dwupaliwowych tankowców MR o nośności 49 900 dwt z napędem na metanol.
05.11.2021

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.
30.10.2021

Bariery produkcji zielonego wodoru na morzu

Zwolennicy niektórych z pierwszych morskich projektów wodorowych mają niewielką nadzieję na osiągnięcie zysku.
07.10.2021

Van Oord zamawia Mega Jack-Up do instalacji morskich turbin wiatrowych o mocy 20 MW

Van Oord zamówił nowy, ekologiczny statek instalacyjny, który będzie mógł pracować na metanolu i instalować turbiny wiatrowe o mocy do 20 MW. Inwestycja wpisuje się w rosnące światowe zapotrzebowanie na morskie farmy wiatrowe. Statek zostanie zwodowany w 2024 roku.
04.10.2021

Zakończył się 8. Międzynarodowy Kongres Morski

Wrzesień obfituje w wydarzenia sprzyjające rozmowom o przyszłości zarówno polskiej, jak i międzynarodowej gospodarki morskiej. W ubiegłym tygodniu aktywnie uczestniczyliśmy w Targach BaltExpo, a w miniony wtorek i środę włączyliśmy się we współtworzenie 8. edycji Międzynarodowego Kongresu Morskiego. PRS patronował tegorocznym rozmowom toczącym się podczas wydarzenia.
17.09.2021

DFDS chce posiadać pierwszy zielony statek do 2025 roku

Duńska firma promowa i logistyczna DFDS ujawniła plany zwodowania swojego pierwszego zielonego statku nie później niż w 2025 roku.
08.09.2021

Fermentacja beztlenowa - złoty środek na produkcję zielonej energii?

Fermentacja beztlenowa jest niepokojąco pomijana jako odpowiedź na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych (GHG).
16.08.2021

Na terenie terminala Arthur Kill powstanie hub morskiej energetyki wiatrowej

Amerykańska grupa inwestycyjna Apollo Global Management poinformowała, że jej fundusze (Fundusze Apollo) zawarły umowę z Arthur Kill Terminal w zakresie rozwoju na jego terenie portu instalacyjnego i serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej rozwijanej w regionie Stanu Nowy Jork. Bez wątpienia za administracji Joe Bidena inwestycje w offshore wind na terenie USA nabrały tempa.
18.07.2021

Szwajcarski producent metanolu zamawia dwa kolejne tankowce napędzane metanolem

Szwajcarski producent metanolu Proman ogłosił plany budowy dwóch dodatkowych tankowców napędzanych metanolem, zwiększając ich całkowitą liczbę do sześciu.
04.07.2021

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków: 8 lipca ruszą prace przy wraku promu "Estonia"

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków (SHK) podała w piątek, że 8 lipca rozpocznie prace przy wraku promu "Estonia". Dochodzenie ma wyjaśnić kwestię dziury w kadłubie, którą jesienią ubiegłego roku pokazali twórcy filmu dokumentalnego.
18.06.2021

„Porażka nie wchodzi w grę”. IMO otwiera spotkanie klimatyczne MEPC 76

Długo oczekiwane spotkanie Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), oficjalnie MEPC 76, rozpoczęło w tym tygodniu pierwsze dwa dni sesji przed przerwą weekendową.
14.06.2021

Zakończono pierwsze badanie emisji metanu z gazowców LNG

Uczelnia Queen Mary University London, we współpracy z Collaboratory to Advance Methane Science (CAMS) oraz firmą Enagas SA, przeprowadziła pierwsze w historii badanie w celu bezpośredniego pomiaru emisji metanu ze statku napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG).
31.05.2021

Mitsubishi Heavy Industries chce przekształcić istniejące statki na zeroemisyjne

Mitsubishi Heavy Industries (MHI) rozpoczęło nowy projekt z Mærsk Mc-Kinney Møller. Wszystko po to aby ocenić techniczne, finansowe i środowiskowe czynniki związane z modyfikacją istniejących statków na zeroemisyjne.
24.05.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

Porty odegrają kluczową rolę w procesie transformacji energetycznej UE podaje BPO

Porty mogą i będą odgrywać kluczową rolę w realizacji postawionych celów Zielonego Ładu UE (EGD – European Green Deal) - stwierdził zarząd Baltic Ports Organisation (BPO).
06.04.2021

Porty z kluczową rolą w transformacji energetycznej Unii Europejskiej

Porty odegrają kluczową rolę w powstaniu Zielonego Ładu UE (EGD) – stwierdził w zeszłym tygodniu zarząd Baltic Ports Organization (BPO).
29.03.2021

Sympozjum dotyczące alternatywnych paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla dla żeglugi

W dniach 9-10 lutego 2021 roku Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) zorganizowała zdalne sympozjum podczas, którego omówiono stan prac nad dostępnością opcji paliw o niskiej i zerowej emisji dwutlenku węgla, które zapewnią żegludze przejście do dekarbonizacji i umożliwią osiągnięcie założonych celów emisyjnych.
12.03.2021

Jak Polska może osiągnąć zwiększone cele redukcyjne emisji GHG do 2030 roku?

Co najmniej 55 procent – taki cel redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 roku stawia Komisja Europejska przed krajami członkowskimi. Od coraz bardziej wymagającej polityki klimatycznej nie ma już odwrotu. Forum Energii w nowej analizie pokazuje, że Polska może wpisać się w tę politykę.
04.12.2020

Najważniejsze postanowienia z 75. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego MEPC

75. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w formie zdalnej w dniach 16-20 listopada br. Pierwotny termin (30.03-03.04.2020) został zmieniony z powodu pandemii COVID-19.
01.12.2020

IMO pracuje nad opracowaniem nowych krótkoterminowych środków do wdrożenia strategii GHG

Podczas 7. sesji Międzysesyjnej Grupy Roboczej IMO ds. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków, która obradowała zdalnie w dniach 19-23 października 2020, uzgodniono projekt nowych obowiązkowych środków mających na celu redukcję emisji gazów cieplarnianych (GHG) z istniejących statków. Projekt ten stanowi krok milowy, stworzony w oparciu o obowiązujące wymagania w zakresie efektywności energetycznej, których zadaniem jest ograniczanie emisji gazów cieplarnianych ze statków.
02.11.2020

IMO i IAPH łączą siły by wspierać cele redukcji emisji gazów cieplarnianych w żegludze

Rozpoczynane jest nowe partnerstwo strategiczne w celu zacieśnienia współpracy między statkami i portami w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych. International Association of Ports and Harbors (IAPH), globalny sojusz 170 portów i 140 organizacji związanych z portami w 90 krajach, został partnerem strategicznym GreenVoyage2050, projektu partnerskiego między rządem Norwegii a Międzynarodową Organizacją Morską dla transformacji przemysłu żeglugowego w kierunku niższej emisji dwutlenku węgla.
25.10.2020

Lloyd's Register zatwierdził projekt tankowca zasilanego amoniakiem

Lloyd’s Register udzielił firmie Samsung Heavy Industries (SHI) zatwierdzenia typu Approval in Principle (AiP) dla projektu tankowca zasilanego amoniakiem.
03.10.2020

Dziś obchodzimy Światowy Dzień Morza (wideo)

Światowy Dzień Morza ustanowiony został przez sekretarza generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) w Londynie. Konwencja ta została podpisana 17 marca 1958 roku. Motywem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Morza jest hasło "Zrównoważona żegluga dla zrównoważonej planety"
24.09.2020

55% – tylko bez paniki

Unijna polityka klimatyczna znów przyspiesza. Komisja Europejska właśnie zaproponowała podniesienie celu redukcji emisji gazów cieplarnianych na 2030 rok do 55%. Polska zawsze się sprzeciwiała ambitnym celom, ale teraz przełom wydaje się możliwy – koniec węgla jest nieuchronny, musimy zadbać o bezpieczeństwo energetyczne, po koronawirusie potrzebujemy nowych inwestycji, a redukcja emisji CO2 wiąże się z poprawą jakości powietrza, co rząd określa strategicznym wyzwaniem. Podejmując te działania teraz, w cieple, elektroenergetyce i
18.09.2020

Światowa Rada Żeglugi potępia plany Unii Europejskiej w sprawie ETS

Światowa Rada Żeglugi wyraziła poważne obawy dotyczące handlu morskiego i globalnych wysiłków na rzecz ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, jeśli UE rozszerzy swój system handlu uprawnieniami do emisji (ETS) o transport międzynarodowy.
14.09.2020

Polityka energetyczna Polski do roku 2040 – komentarz eskpercki

Efektywność energetyczna, hasło kompletnie obce naszym politykom. Kupowanie czasu i trwanie w pułapce politycznej. Zaprezentowany w dniu 08.09.2020 przez Ministerstwo Klimatu dokument Polityki energetycznej Polski do 2040 roku (PEP 2040) jako streszczenie ma niejasno określony status. Czy to jest streszczenie poprzedniego dokumentu o tym samy tytule, czy to nowy dokument? Dokonano w nim zmiany części zapisów w stosunku do poprzedniego projektu.
11.09.2020

Czysty gaz – perspektywy rozwoju energetyki wodorowej w UE

Wodór jest bezemisyjnym źródłem energii. Ma zastąpić gaz ziemny i pomóc w dekarbonizacji gospodarki UE. Rozwój branży wodorowej jest związany nie tylko z kwestiami klimatycznymi, ale też z polityką przemysłową – będzie wymagał wypracowania regulacji i inwestycji m.in. w moce produkcyjne i infrastrukturę. Stwarza to wyzwania dla polityki przemysłowej i zagranicznej Polski.
12.08.2020

Ograniczenie emisji gazów cieplarnianych z żeglugi głównym tematem dyskusji IMO

W dniach 6-10 lipca Międzynarodowa Organizacja Morska zorganizowała nieformalne zdalne sesje dyskusyjne poświęcone krótkoterminowym środkom mającym na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze międzynarodowej oraz ocenę ich skutków.
23.07.2020

Ciało poszukiwanego mężczyzny znalezione przy turbinie elektrowni wodnej

Zwłoki poszukiwanego od kilku dni mężczyzny odnaleziono przy wlocie do turbin elektrowni wodnej w Świniarsku (małopolskie). Ciało zauważył jeden z pracowników placówki.
05.07.2020

IMO, UNDP i sektor prywatny łączą siły w celu ochrony morskiej różnorodności biologicznej i ograniczenia emisji

W celu rozwiązania dwóch najbardziej palących problemów środowiskowych naszych czasów - inwazyjnych gatunków i emisji gazów cieplarnianych (GHG) - uruchomiono przełomowy globalny sojusz przemysłu (GIA).
09.06.2020

ABB dostarczy hybrydowy napęd elektryczny dla nowych jednostek Washington State Ferries

ABB został wybrany przez amerykańskiego stocznię Vigor Fab LLC na dostawcę napędu hybrydowo-elektrycznego i systemu magazynowania energii dla najnowszych dodatków do floty Washington State Ferries.
07.06.2020

Czołowy armator masowców obiecuje ekologiczną rozbiórkę swoich statków

Amerykański Eagle Bulk Shipping opracował w zeszłym roku politykę recyklingu statków, zobowiązując się do bezpiecznego i przyjaznego dla środowiska demontażu swoich jednostek.
31.05.2020

IMO intensyfikuje wysiłki na rzecz ograniczenia emisji ze statków

Global Industry Alliance (GIA), wspierający żeglugę niskoemisyjną - kluczową inicjatywę Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), skupiającą się na dekarbonizacji statków - planuje zintensyfikować prace nad interfejsem statek-port, w celu ograniczenia emisji ze statków.
25.05.2020

Żeglarstwo ponad koronawirusem - inwestowanie w zrównoważoną przyszłość żeglugi

Negatywne skutki Covid-19 odczuwane są w prawie każdej dziedzinie życia - społecznego, zawodowego, gospodarczego. Jest jednak ktoś, kto z obecnej sytuacji czerpie niemal same zyski- natura. A zadowolona natura niesie za sobą korzyści także dla żeglugi. O nowej rzeczywistości możliwościach dla żeglugi opowiada Asbjørn Halsebakke, produkt menadżer w Yaskawa Environmental Energy / The Switch
14.05.2020

Budowa pierwszej jednostki napędzanej amoniakiem zaplanowana na 2024 rok

Nowy projekt mający na celu uruchomienie pierwszego na świecie statku zasilanego amoniakiem otrzymał znaczne fundusze z Unii Europejskiej, przygotowując grunt pod test tego bezemisyjnego paliwa już w 2024 roku.
23.01.2020

Eagle Bulk dołączył do ekologicznej koalicji Getting to Zero

Amerykański armator Eagle Bulk Shipping dołączył do koalicji Getting to Zero, której celem jest przyśpieszenie dekarbonizacji żeglugi.
15.01.2020

Przewoźnicy chcą obniżyć emisję zanieczyszczeń dzięki użyciu paliwa amoniakowego

Jedna ze stoczni i producent silników należą do wiodących firm, które chcą opracować zasilany amoniakiem statek. Ma to na celu przyspieszenie redukcji emisji dwutlenku węgla w transporcie dzięki czystszym opcjom paliwa.
15.01.2020

Konferencja PRS: Globalne wyzwania dotyczące redukcji emisji gazów cieplarnianych w branży morskiej (foto, wideo)

Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauk
10.01.2020

Konferencja „Globalne wyzwania dotyczące redukcji GHG dla żeglugi międzynarodowej i przemysłu stoczniowego”

Zapraszamy do udziału w konferencji "Globalne wyzwania dotyczące redukcji GHG dla żeglugi międzynarodowej i przemysłu stoczniowego" organizowanej przez PRS oraz MGMiŻŚ, która odbędzie się 9 stycznia 2020 roku w Hotelu Puro w Gdańsku.
17.12.2019

DNV GL wprowadza nowe reguły i notacje dot. stosowania gazu ciekłego w transporcie morskim

DNV GL opracowało nowe reguły klasowe i notacje: „LPG - napędzany gazem” do wykorzystania skroplonego gazu (LPG). Chce przez to sprostać nowym wyzwaniom w oczekiwaniu na rosnące zainteresowanie branży przed IMO 2020 i dekarbonizację przemysłu żeglugowego. Jest to również sposób na wyeliminowanie luk istniejących w międzynarodowych przepisach dotyczących paliw w transporcie morskim.
04.12.2019

HMM dołączył do ekologicznej koalicji Getting to Zero

Południowkoreański armator Hyundai Merchant Marine (HMM) dołączył do koalicji Getting to Zero, której celem jest przyśpieszenie dekarbonizacji żeglugi.
18.11.2019

Raport: Zmniejszenie prędkości statków daje wiele korzyści

Niższe prędkości statków znacznie zmniejszyłyby negatywne oddziaływanie żeglugi na zdrowie ludzkie, przyrodę i klimat – podkreślono w najnowszym raporcie opublikowanym przez Seas at Risk and Transport & Environment (T&E).
11.11.2019

Japońskie firmy przyśpieszają prace nad projektem Wind Challenger

Japońskie przedsiębiorstwa Mitsui O.S.K. Lines (MOL) oraz Tohoku Electric Power zamierzają przyśpieszyć prace nad projektem Wind Challenger, którego celem jest instalacje pierwszego na świecie systemu twardych żagli na masowcu do przewozu węgla.
15.10.2019

74. sesja MEPC – podsumowanie

74. sesja Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego odbyła się w Londynie w dniach 13-17 maja.
12.06.2019

Kanał Panamski zrobił zdecydowany krok w stronę neutralności węglowej

Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) ulepszył swój Green Connection Environmental Recognition Program, który rozpoznaje statki, które spełniają najwyższe normy środowiskowe.
21.05.2019

Plenarne posiedzenie Rady Technicznej PRS za nami

15 lutego 2019 r. w Gdańsku odbyło się plenarne posiedzenie Rady Technicznej Polskiego Rejestru Statków S.A., związane z powołaniem nowego Zespołu ds. Redukcji Emisji Gazów Cieplarnianych ze Statków i Poprawy Efektywności Energetycznej.
25.02.2019

Najważniejsze postanowienia 73. sesji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego MEPC (IMO)

W Londynie w dniach 22-26 października 2018 r. odbyła się 73. sesja Komitetu Ochrony Środowiska IMO (MEPC). Podczas obrad poruszono kwestie opisane poniżej.
23.11.2018

Najważniejsze postanowienia 72. sesji Komitetu Ochrony Środowiska (MEPC)

72. sesja Komitetu Ochrony Środowiska (MEPC) odbyła się w Londynie w dniach 9-13 kwietnia 2018 r. Podczas obrad poruszono kwestie opisane poniżej.
28.04.2018

Urządzenia Alfa Laval na platformie JSD6000

Międzynarodowy dostawca usług dla sektora oil & gas - firma Petrofac - zastosuje pro-ekologiczne systemy Alfa Laval: Alfa Laval PureDry, PureBilge i PureBallast na jednej z najnowocześniejszych, przyjaznych ekologicznie, platformie Petrofac JSD6000.
31.07.2015

90 lat w Polsce – rozmowa z Andrzejem Smoleńskim, Dyrektorem do spraw Rozwoju Sprzedaży Międzynarodowej Alfa Laval

Historia niewielu firm związanych z polską branżą morską sięga okresu międzywojennego. Należy do nich Alfa Laval. Filia szwedzkiego koncernu założonego przez Gustafa de Laval, funkcjonuje tutaj od 1924 roku i pełni dziś ważną rolę w dostosowywaniu pływających po Bałtyku jednostek do wymogów dyrektywy siarkowej.
02.12.2014

Transport morski: Po przepisach ograniczających emisję siarki Komisja zabiera się za CO2

Komisja Europejska chce zobowiązać armatorów, których statki zawijają do europejskich portów, do monitorowania emisji CO2 ze statków i corocznego ich raportowania. Jest to kolejny etap, po wprowadzeniu przepisów ograniczających emisję siarki, wprowadzania systemu ETS (redukcji gazów cieplarnianych) w transporcie morskim. Nowe przepisy maja wejść 1 stycznia 2018 r.
02.07.2013

Transport morski przejdzie na biopaliwa

19 stycznia Komisja Europejska oficjalnie rozpoczęła konsultacje społeczne na temat włączenia emisji z transport morskiego do unijnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych – informuje Krajowa Izba Biopaliw.
24.01.2012

Dziękujemy za wysłane grafiki.