PMK
Nowy projekt mający na celu uruchomienie pierwszego na świecie statku zasilanego amoniakiem otrzymał znaczne fundusze z Unii Europejskiej, przygotowując grunt pod test tego bezemisyjnego paliwa już w 2024 roku.
Norweski gigant Euquinor udzielił Eidesvik Offshore kontraktu na przekształcenie napędu jednostki Viking Energy na napęd amoniakowy o mocy 2 MW. Kontrakt obejmuje okres pięciu lat, poczynając od kwietnia 2020 roku. W tym czasie jednostka weźmie udział w dalszych badaniach prowadzących ostatecznie do instalacji bezemisyjnych ogniw paliwowych z amoniakiem. Technologia ma zostać przetestowana na statku najpóźniej w 2024 roku.
Projekt o nazwie ShipFC jest prowadzony przez konsorcjum 14 europejskich firm oraz instytucji i jest koordynowany przez norweską organizację kliencką NCE Maritime CleanTech. Projekt otrzymał teraz 10 milionów euro dzięki wsparciu unijnego programu badań i innowacji „Horyzont 2020” w ramach wspólnego przedsięwzięcia na rzecz ogniw paliwowych i technologii wodorowych (FCH JU).
System ogniw paliwowych z amoniakiem ma zostać zainstalowany na Viking Energy pod koniec 2023 r. Zbudowana w 2003 roku jednostka była pierwszym oceanicznym statkiem napędzanym paliwem LNG.
Ogniwo paliwowe zostanie przetestowane na lądzie w równoległym projekcie, a prace rozwojowe i konstrukcyjne zostaną podjęte przez Prototech. System obsługi amoniaku na statku będzie dostarczany przez Wärtsilä.
Żegluga odpowiada za 2,2% światowej emisji dwutlenku węgla. Międzynarodowa Organizacja Morska ma na celu zmniejszenie o połowę emisji gazów cieplarnianych (GHG) do 2050. Naciski inwestorów i aktywistów ekologicznych skłaniają firmy do poszukiwania sposobów na zmniejszenie śladu węglowego w branży.
Wysokie koszty i potencjalne problemy związane z bezpieczeństwem spowodowały, że przyszłe paliwa, takie jak amoniak, powoli się rozwijały.
Firmy żeglugowe badają rozwiązania, od stosowania wysokiej jakości farb po pracę na infrastrukturze, aby umożliwić statkom o zerowej emisji dwutlenku węgla pływanie na wodzie do 2030 roku.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Alarm. Zbiornikowiec-Zombie na Bałtyku
Norweski przewoźnik otrzymał pierwszy statek PCTC zgodny z nowymi przepisami bezpieczeństwa IMO
W Peru rozpoczęto budowę fregaty. To kolejne z serii przedsięwzięć w ramach rozwoju floty i branży okrętowej
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym