• <

Wynik wyszukiwania - "emisjami" - Wiadomości

BNP Paribas wspiera dekarbonizację transportu oraz rozwój nisko- i zeroemisyjnej energii

Dla BNP Paribas rok 2023 upłynął pod znakiem jednoczesnego przyspieszenia finansowania przeznaczonego na energię niskoemisyjną i wycofania finansowania na poszukiwanie i produkcję paliw kopalnych. Przy okazji publikacji Raportu Klimatycznego 2024 Grupa podjęła nowe zobowiązania w trzech wysokoemisyjnych sektorach działalności transportu lotniczego i morskiego oraz nieruchomościach.
22.05.2024

Wzrost stężenia CO2 największy od 50 tys. lat

Obecnie stężenie dwutlenku węgla w atmosferze rośnie 10 razy szybciej niż w czasie najsilniejszego przyrostu w czasie minionych 50 tys. lat. To wynik analizy gazu uwięzionego w antarktycznym lodzie.
16.05.2024

Posidonia 2024 z wszechstronnym programem konferencji

Posidonia 2024, najbardziej prestiżowa wystawa żeglugi na świecie, rozpocznie się 3 czerwca i potrwa do 7 czerwca w Ateńskim Expo Metropolitan. To tydzień pełen seminariów i konferencji, na których liderzy branży omówią spektrum kluczowych tematów kształtujących przyszłość żeglugi. Nie zabraknie tam również polskiego akcentu.
08.05.2024

Wyspy, które niekoniecznie otacza woda

Wyspa, jak podaje słownik języka polskiego, to część lądu otoczona ze wszystkich stron wodą morza, jeziora lub rzeki.
18.03.2024

Wärtsilä wspiera zoptymalizowane operacje o niskiej emisji dla dwóch statków P&O Ferries

Grupa technologiczna Wärtsilä podpisała umowę z brytyjską firmą P&O Ferries. Pięcioletnia umowa obejmuje dwa statki, M/V Pioneer i M/V Liberté i została zawarta w celu optymalizacji oraz minimalizacji wpływu na ich operacje, zapewniając przy tym przewidywalność kosztów utrzymania. Zamówienie zostało zarejestrowane przez firmę Wärtsilä w styczniu 2024 roku.
17.03.2024

Rekordowe zamówienia na eko statki. Porty morskie pod presją modernizowanych flot

Dekarbonizacja floty rozpędza się wraz z zamówieniami na nowe statki. I choć to w stoczniach europejskich powstaje wiele innowacyjnych konstrukcji, beneficjentami wydatków armatorów na dekarbonizację flot są stocznie azjatyckie. Głównie to chińskie i koreańskie, które otrzymują na tacy nowe technologie. Porty morskie muszą wciąż inwestować w obsługę statków zasilanych energią z nabrzeża i bunkrowanych paliwami alternatywnymi.
28.01.2024

Elektryczno-wodorowa rewolucja we flocie Estonii. Gratka dla polskich stoczni i grup technologicznych

Estonia postawiła na ekologię i ogłosiła, że najnowszy prom rozpocznie wprowadzanie do eksploatacji nowej generacji statków energooszczędnych. Prom z napędem elektryczno-wodorowym wprowadzony zostanie na początek na połączenie Virtsu-Kuivatu. Na start Estonia pozyskała 40 mln euro ze środków Europejskiego Funduszu Modernizacyjnego oraz wpływów z handlu emisjami CO2.
09.01.2024

Chiny zdominują „zielony” rynek stoczniowy?

Chińskie organy regulacyjne ds. przemysłu i gospodarki przedstawiły nowy siedmioletni plan mający na celu przewodzenie na „zielonym” rynku przemysłu stoczniowego, opierając się na chińskiej dominacji w konwencjonalnym przemyśle stoczniowym. Chińskie stocznie obecnie generują połowę światowego tonażu handlowego, co stanowi około 38 milionów ton rocznie, a sektor ten dynamicznie się rozwija.
29.12.2023

Orlen. Projekt morskiego terminalu przeładunkowego CO2 otrzymał z KE grant na 2,54 mln euro

Przeładunkowy terminal morski CO2, wspólny projekt Orlenu, Lafarge Cement i Air Liquide Polska, uzyskał grant Komisji Europejskiej w wysokości 2,54 mln euro m.in. na przygotowanie dokumentacji projektowej. Inwestycja wpisuje się w strategiczne cele koncernu ograniczania emisji własnych CO2.
13.12.2023

Bunker Holding: nowe paliwa zmienią żeglugę do 2030 roku

Podczas konferencji Argus Biofuels Europe w Londynie Valerie Ahrens, senior director – new fuels and carbon market w Bunker Holding, ogłosiła, że firma przewiduje, iż do 2030 roku nowe rodzaje paliw stanowić będą 20% miksu paliwowego w żegludze.
13.12.2023

Orlen obejmie 50 proc. udziałów w koncesji do sekwestracji CO2 na Morzu Barentsa

PGNiG Upstream Norway z Grupy Orlen podpisało z norweską firmą Horisont Energi umowę objęcia 50 proc. udziałów w leżącej na Morzu Barentsa koncesji Polaris, która posłuży do zatłaczania i magazynowania dwutlenku węgla - poinformował w poniedziałek Orlen.
11.12.2023

Orlen i Gaz-System chcą współpracować ws. zagospodarowywania dwutlenku węgla

Spółki Orlen i Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System podpisały list intencyjny ws. działań związanych z przygotowaniem warunków do wdrożenia technologii wychwytywania, przesyłu i sekwestracji dwutlenku węgla. To element dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej - podał koncern.
22.11.2023

Morski alarm w Brukseli. Klastry morskie przeciw dziurom w dekarbonizacji

Komisja Europejska walcząc z ociepleniem klimatu, urodziła „dziecko” w postaci opłat ETS. Okazało się, że w ten sposób „wylała dziecko z kąpielą” do Morza Śródziemnego. W tym miesiącu system handlu uprawnieniami do emisji CO2 w żegludze morskiej był przedmiotem intensywnych dyskusji prowadzonych przez Malta Maritime Forum (MMF).
18.11.2023

Orlen: nowe złoże gazu pozwoli na zwiększenie produkcji

Norweska spółka Orlenu PGNiG Upstream Norway wraz z partnerami koncesyjnymi odkryła nowe złoże gazu w pobliżu eksploatowanego już pola Gina Krog - podał we wtorek koncern. Odkrycie jest szacowane na 0,8-2,6 mln m sześc. ekwiwalentu ropy.
07.11.2023

Masowiec zasilany żaglami wpłynął do Portu Gdynia

Przy nabrzeżu terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia cumuje wyjątkowy statek. Masowiec Pyxis Ocean to jedna z niewielu jednostek na świecie, które za pomocą dwóch stalowo-kompozytowych żagli wykorzystują energię wiatru do wspomagania konwencjonalnego napędu. Dzięki temu wyraźnie spada zużycie paliwa, a co za tym idzie – emisje CO2.
01.11.2023

Kto bogatemu zabroni? UNCTAD wzywa do kosztownej dekarbonizacji sektora żeglugowego

Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) wydała kolejny, doroczny Przegląd Transportu Morskiego. W tegorocznej edycji Przeglądu mamy do czynienia ze szczególnym naciskiem na kwestię dekarbonizacji sektora żeglugowego.
29.10.2023

W UE pilna potrzeba odbudowy sektora wydobywczego i przetwórstwa surowców

O pilną odbudowę unijnego sektora wydobywczego oraz przemysłu przetwórczego surowców krytycznych zaapelowali sygnatariusze ogłoszonej w czwartek w Katowicach Rezolucji Surowcowej. Chcą też dostosowania tempa osiągania celów Zielonego Ładu do warunków rynkowych.
26.10.2023

Maersk łączy siły ze znaną marką modową w celu zwiększenia niskoemisyjności paliw żeglugowych

Inditex, hiszpańska spółka matka marek modowych, takich jak Zara i Massimo Dutti, połączyła siły z duńską linią żeglugową Maersk. Wspólnie będą się starać zmniejszyć globalną emisję gazów cieplarnianych (GHG) z transportu morskiego, zobowiązując się do stosowania niskoemisyjnych paliw alternatywnych w transporcie morskim i oceanicznym.
17.10.2023

UNCTAD wzywa do dekarbonizacji żeglugi. Ponad 100 tys. statków do wymiany i modernizacji

Dekarbonizacja to najważniejszy cel operatorów i uczestników transportu morskiego – wzywają eksperci UNCTAD w najnowszym „Review of Maritime Transport 2023”. Mimo wymiany statków lub modernizacji ich systemów napędowych, emisje substancji szkodliwych wzrosły o 20% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
01.10.2023

Dwa dni debaty o bezpieczeństwie energetycznym

W Rzeszowie w Centrum Konferencyjnym Politechniki Rzeszowskiej odbyła się VIII Konferencja „Bezpieczeństwo energetyczne – filary i perspektywa rozwoju”. Uczestniczyło w niej kilkaset osób nie tylko Polski, ale także z Ukrainy, Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej. Obecni byli przedstawiciele czołowych firm energetycznych, reprezentanci rządu i samorządu, eksperci branżowi i naukowcy z różnych ośrodków.
14.09.2023

List intencyjny Orlenu ws. sekwestracji CO2 na norweskim szelfie

Orlen podpisał we wtorek z firmą Horisont Energi list intencyjny ws. objęcia do 50 proc. udziałów w koncesji na sekwestrację CO2 w złożu Polaris na Morzu Barentsa. Zgodnie z planami Orlenu pod koniec dekady usługa sekwestracji mogłaby być komercyjnie dostępna.
05.09.2023

OceanScore i RWE łączą siły, aby zmniejszyć ryzyko emisji dzięki rozwiązaniu do zarządzania systemem EU ETS w żegludze

Zintegrowane rozwiązanie umożliwiające operatorom statków zarówno zarządzanie zobowiązaniami związanymi z emisjami, jak i handel uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla w ramach nadchodzącego reżimu EU ETS dla żeglugi zostało uruchomione przez firmę OceanScore, specjalizującą się w danych morskich.
31.08.2023

PGE przyspiesza transformację polskiej energetyki – zeroemisyjność już w 2040 r.

- Polska gospodarka, aby pozostać konkurencyjną potrzebuje czystej, bezpiecznej, zielonej i taniej energii. Zaktualizowana strategia PGE to przemyślana, racjonalna i odpowiedzialna ścieżka rozwoju polskiej energetyki w oparciu o nowoczesne rozwiązania - powiedział prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej Wojciech Dąbrowski. Grupa PGE do 2030 r. zakończy wykorzystywanie węgla do produkcji energii elektrycznej i ciepła.
29.08.2023

Svitzer projektuje pierwszy na świecie holownik z hybrydowym ogniwem paliwowym na metanol

Będąca dostawcą usług holowniczych i częścią A.P. Moller-Maersk firma Svitzer ogłasza dziś rozpoczęcie drugiej fazy projektu mającego na celu zaprojektowanie pierwszego na świecie holownika z hybrydowym ogniwem paliwowym zasilanym metanolem (MHFC). Wiąże się to z pionierskim przedsięwzięciem budowy jednostek pomocniczych przyjaznych środowisku, w związku z programem dekarbonizacji żeglugi.
17.08.2023

Kosztowna emisja CO2 dla zbiornikowców i kontenerowców. 8,4 mld EUR do 2026 r. wydadzą operatorzy flot handlowych

W 2024 r. rachunek za regulacje EU ETS będzie kosztował operatorów transportu morskiego ze statkami powyżej 500 tys. GT około 3 mld EUR. Do 2026 r. operatorzy zajmujący się transportem morskim będą musieli wydać 8,4 mld EUR na unijną opłatę uprawnień do emisji CO2 – informuje portal Trade Winds Benjamin Gibson z Hecla Emissions Management. Szczególnie kosztowna będzie emisja CO2 dla operatorów zbiornikowców i kontenerowców.
07.07.2023

Roberto Cazzulo nowym przewodniczącym Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych

Podczas posiedzenia rady Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (International Association of Classification Societies, IACS) w Gdańsku odbyły się wybory na nowego przewodniczącego. Na obecną kadencję został wybrany dyrektor ds. ryzyka we włoskim towarzystwie klasyfikacyjnym RINA Roberto Cazzulo.
03.07.2023

Aktywiści klimatyczni zaatakowali luksusowy hotel na niemieckiej "wyspie bogaczy"

Aktywiści klimatyczni grupy "Ostatniego Pokolenia" zaatakowali luksusowy hotel na niemieckiej wyspie Sylt, nazywanej często "wyspą bogaczy". Spryskali pomarańczową farbą hotelowy bar. "Oznaczamy miejsca i symbole nadmiernej konsumpcji", wyjaśnił aktywista Hendrik Frey w czwartek w komunikacie prasowym.
09.06.2023

Lotos Petrobaltic: w ciągu 2-3 lat możliwe pierwsze zatłoczenia CO2 do magazynów pod dnem Bałtyku

Lotos Petrobaltic: w ciągu 2-3 lat możliwe pierwsze zatłoczenia CO2 do magazynów pod dnem Bałtyku - poinformował prezes Lotos Petrobaltic Grzegorz Strzelczyk. Jak dodał w całej polskiej strefie Bałtyku można zmagazynować potencjalnie 1 mld ton CO2. Branża czeka na regulacje prawne.
01.06.2023

Gdy powróci El Nino, mogą paść globalne rekordy temperatur

Zmiany klimatyczne i przewidywany powrót zjawiska pogodowego El Nino mogą doprowadzić do nowych rekordów średnich temperatur w roku 2023 lub 2024 – wynika z raportu Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO) .
17.05.2023

Parlament Europejski przyjął kluczowe dyrektywy i rozporządzenia z pakietu "Fit for 55"

W pierwszym czytaniu przyjęto kluczowe dyrektywy i rozporządzenia z pakietu "Fit for 55", które są konkretnymi aktami prawnymi ukierunkowanymi na ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 55% do 2030 roku (w porównaniu z 1990 rokiem) i osiągnięcie neutralności klimatycznej do połowy XXI wieku. W głosowaniu została przyjęta m.in. reforma unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) i nowy graniczny mechanizm węglowy (CBAM). Powołano także Społeczny Fundusz Klimatyczny (SCF).
18.04.2023

LNG ma nie tylko zwolenników. Ruszyła kampania "Say No to LNG"

W Ameryce Północnej, Europie oraz Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, czyli regionach najbardziej korzystających z żeglugi, ruszyła oficjalnie kampania „Say No to LNG”, której celem jest przedstawienie LNG jako paliwa, które nie powinno być wykorzystywane jako przejściowe w żegludze.
11.04.2023

Wzrost handlu transportem morskim w I kwartale 2023 r.

Pod wpływem wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, powolnego wzrostu gospodarczego Chin, wymiana towarowa z udziałem transportu morskiego zwolniła w 2022 r. tempo wzrostu do 0,5 proc., tj. o 11,9 pp rok do roku. Podczas gdy część negatywnych czynników zaczęła słabnąć na początku 2023 r., na co wskazują szacunki, że w I kwartale globalny handel powrócił do wzrostu na poziomie 1 proc. rdr, gospodarka światowa pozostaje wrażliwa na takie sytuacje, szczególnie np. na ostatnie problemy sektora bankowego.
04.04.2023

Amazon sfinansuje uprawę wodorostów na terenie morskich farm wiatrowych

Gigant w branży e-commerce Amazon postanowił wesprzeć uprawę wodorostów na terenie morskiej farmy wiatrowej w Holandii. Inwestycja ma wesprzeć efektywność użytkowania obszarów morskich oraz przyczynić się do walki z emisjami CO2.
22.02.2023

Baza Lotos Petrobaltic ma nowe oświetlenie

Energa Oświetlenie wymieniła właśnie stare oprawy sodowe na terenie bazy lądowej spółki poszukiwawczo-wydobywczej Lotos Petrobaltic zlokalizowanej przy Nabrzeżu Flisaków w Gdańsku. Zmodernizowane zostały 83 punkty świetlne, w efekcie czego zużycie energii na potrzeby oświetlenia spadnie o ponad połowę.
09.02.2023

Liderzy offshore wind opracują metodę liczenia śladu węglowego morskich farm wiatrowych

Jedenastu deweloperów morskiej energii wiatrowej – bp, EnBW, Fred Olsen Seawind, Parkwind, RWE, ScottishPower Renewables, Shell, SSE, Total Energies, Vattenfall i Ørsted – współpracuje z Carbon Trust, aby przyszłość morskiej energii wiatrowej była jeszcze bardziej zrównoważona.
31.01.2023

Unia Europejska porozumiała się w sprawie emisji CO2

Reprezentująca Radę UE (państwa członkowskie) czeska prezydencja i Parlament Europejski osiągnęły w weekend wstępne porozumienie w sprawie reformy unijnego systemu handlu emisjami CO2. Zostaną nimi objęte żegluga morska, budynki i transport drogowy. Zdecydowano również o utworzeniu Społecznego Funduszu Klimatycznego, aby wspierać znajdujące się w trudnej sytuacji gospodarstwa domowe i firmy.
19.12.2022

Chevron inwestuje w technologię wychwytywania CO2

Dostawca rozwiązań w zakresie wychwytywania i usuwania dwutlenku węgla, firma Svante, zebrała 318 milionów USD, aby przyspieszyć produkcję swojej technologii wychwytywania dwutlenku węgla, którą wykorzysta Chevron.
16.12.2022

ExxonMobil przeznaczy 17 mld dolarów celem obniżenie emisji CO2 w ciągu najbliższych pięciu lat

Amerykański gigant energetyczny ExxonMobil opracował swój pięcioletni plan korporacyjny, na który planuje przeznaczyć 17 mld dolarów na projekty związane z redukcją emisji gazów cieplarnianych, przy jednoczesnym utrzymaniu dyscypliny inwestycji kapitałowych. Koncern ma również nadzieję swoje zyski i potencjał przepływu gotówki.
09.12.2022

Top 100 osób sprzyjających dekarbonizacji żeglugi. Polka w czołówce decydentów

Ursula von der Leyen, Magda Kopczyńska, Frans Timmermans i Adina Vălean z Komisji Europejskiej znalazły się na czołowych pozycjach „Lloyd's List Top 100 People in Shipping for 2022”. Decyzje podjęte przez trzech komisarzy i dyrektora działu mobilności i transportu odcisnęły piętno na żegludze międzynarodowej, które będzie trwało przez co najmniej dwa lata – uzasadniają swoją decyzję eksperci, którzy projektowali ranking ludzi mających decydujący wpływ na zmiany w globalnym transporcie morskim w najbliższym okresie.
07.12.2022

Żegluga wzywa unijnych ustawodawców do poszerzenia zakresu systemu handlu emisjami (ETS)

W liście otwartym do decydentów UE przedstawiciele interesów sektora morskiego domagają się, by w ETS dla transportu morskiego uwzględnić cały cykl życia paliw - od pozyskania surowców, przez etap produkcji, na spalaniu skończywszy.
23.11.2022

Bałtyk basenem innowacji?

Ze względu na restrykcyjne normy ograniczające stosowanie statków wykorzystujących paliwo wysokosiarkowe, Bałtyk może stać się poligonem dla innowacji, twierdzą eksperci ABB. Szczególną rolę ma do odegrania zielony wodór, który jest niezbędny w realizacji celów zielonej rewolucji w żegludze.
23.11.2022

Morawiecki: W długoterminowej perspektywie opowiadam się za wszystkimi strategiami morskich farm wiatrowych, natomiast w tej chwili najważniejsza jest niedroga energia

Musimy zmienić mechanizm kształtowania cen energii w Europie – mówił we wtorek w Kopenhadze premier Mateusz Morawiecki. Podkreślał, że transformacja energetyczna musi iść ręka w rękę z bezpieczeństwem energetycznym.
30.08.2022

Wodór spadł z podium. Nie będzie szybkiej transformacji energetycznej na bazie wodoru

Wprowadzanie wodoru do miksu energetycznego będzie wolniejsze niż dotąd prognozowano. Dzieje się tak z powodu słabego zaangażowania wielu rządów w realizację polityki przestawienia energetyki na wodór oraz małego przekonania banków do finansowania projektów wodorowych. Inicjatywy i projekty mają charakter demonstratorów i nie przekształcają się w skalę przemysłową.
27.07.2022

Parlament Europejski poparł reformę systemu handlu emisjami, która ma przyspieszyć ograniczenie emisji

Parlament Europejski przyjął w środę stanowisko w sprawie trzech projektów wchodzących w skład pakietu Gotowi na 55 (Fit for 55), mającego przeciwdziałać zmianom klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych. Stanowisko zakłada m.in. szybsze ograniczenie emisji i stopniowe wycofywanie darmowych uprawnień w ramach systemu handlu emisjami ETS.
23.06.2022

Lotos Petrobaltic z Orlenem pracują nad spławianiem Wisłą CO2 do wyrobisk na Bałtyku

Lotos Petrobaltic z Orlenem i Grupą Azoty pracują nad projektem spławiania Wisłą dwutlenku węgla do wyrobisk na dnie Bałtyku, a następnie, w dłuższej pespektywie, nad produkcją z CO2 paliw syntetycznych w nowo powstałym zakładzie w Elblągu - poinformowały we wtorek spółki.
07.06.2022

KE: tworzymy wspólną platformę zakupów gazu, by uniknąć konkurencji między państwami UE

UE tworzy wspólną platformę zakupów gazu, by uniknąć konkurencji między państwami członkowskimi. Magazyny gazu muszą być zatłoczone do co najmniej 80 proc., a dostawy gazu przez terminale LNG zwiększone - poinformowała w Sejmie komisarz UE ds. energii Kadri Simson.
26.04.2022

Dekarbonizacja transportu morskiego w świetle prawa UE

Unia Europejska (dalej: EU) wyznaczyła sobie ambitne cele w zakresie dekarbonizacji sektora transportu morskiego. Transport morski pozostawał jak dotąd jedynym sektorem, w którym UE nie podjęła żadnych konkretnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych. Zgodnie z danymi Europejskiej Agencji Środowiska (ang. European Environment Agency, EEA) i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego (ang. European Maritime Safety Agency, EMSA) z 2021 roku, transport morski odpowiada za 13,5 proc. wszystkich emisji gazów
19.04.2022

Fit for 55 w opakowaniu. Informatyczne narzędzia w dekarbonizacji żeglugi. Polska ma potencjał

Marine Digital oraz ClassNK udostępniły niedawno armatorom bezpłatny próbny dostęp oprogramowania do wykorzystania przez operatora żeglugowego systemu zapewniającego optymalizację rejsów i minimalizację emisji szkodliwych substancji. Informatyzacja flot nabrała tempa i nie zatrzyma jej nawet zagrożenie cyberatakami.
18.04.2022

Polska sprzedała uprawnienia do emisji CO2 za ponad 250 mln euro

Wczoraj, 16 marca, na niemieckiej giełdzie European Energy Exchange odbyła się kolejna w tym roku aukcja uprawnień do emisji CO2. Polska sprzedała uprawnienia za łączną kwotę ponad 25 mln euro.
17.03.2022

Statek zasilany przez krowy i świnie

Harvey Gulf International Marine, amerykański operator jednostek offshore, poinformował o wprowadzeniu nowego rodzaju zasilania na swoje statki – paliwem jest RLNG, które korzysta z produktów ubocznych przemysłowej hodowli trzody i bydła.
20.02.2022

Raport: Europejska żegluga śródlądowa - klucz do ograniczenia emisji CO2 w transporcie

Aby osiągnąć cele zawarte w porozumieniu paryskim, w tym redukcję europejskiej emisji CO2 o 55 proc. do 2030 roku, UE musi doprowadzić do zastąpienia jak największej części wysokoemisyjnego transportu drogowego przewozem towarów koleją i przez żeglugę śródlądową. Poniżej przegląd najważniejszych planowanych rozwiązań, które mają to umożliwić.
16.02.2022

Rekordowa ilość zamówień na statki napędzane LNG

Z powodu nieustających poszukiwań możliwości obniżenia emisji przez żeglugę, w 2021 roku stocznie odebrały rekordową ilość zamówień na statki napędzane LNG.
07.01.2022

Porty w sercu rewolucji wodorowej

Wodór ma być jednym z filarów transformacji gospodarczej. Na rynku międzynarodowym trwa wyścig technologiczny o jak najbardziej ekologiczną i efektywną metodę produkcji tego paliwa. Zastosowanie wodoru pozwoli na dekarbonizację obszarów, gdzie elektryfikacja może nie być ekonomiczna. Coraz istotniejszą rolę w wodorowej układance odgrywają porty.
16.11.2021

Grecja wzywa do realistycznej unijnej polityki emisyjnej dla żeglugi

Grecja, czołowy kraj żeglugowy Unii Europejskiej, zwrócił uwagę Komisji Europejskiej, że dodanie tej branży do systemu handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla powinno być proporcjonalne i ściśle egzekwowane, aby zapewnić równe szanse dla floty europejskiej na rynkach światowych.
25.10.2021

Minister ds. UE: podwyżki cen energii powiązane z Nord Stream 2

– Widać wyraźnie zejście się dwóch elementów: praktyk rynkowych Gazpromu i kluczowego momentu w obszarze certyfikacji Nord Stream 2; te kwestie powinny być przedmiotem dyskusji i działań Komisji Europejskiej – tak o przyczynach podwyżek cen energii mówił w piątek minister ds. UE Konrad Szymański.
15.10.2021

Orlen wybrał doradcę finansowego dla farmy Baltic Power

PKN Orlen wybrał konsorcjum złożone z Pekao Investment Banking i Green Giraffe jako doradcę finansowego dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power.
21.09.2021

Pięć projektów w Wielkiej Brytanii chce dekarbonizować sektor morski za pomocą morskiej energetyki wiatrowej

Pięć brytyjskich projektów dotyczących dekarbonizacji sektora morskiego przy użyciu morskich rozwiązań wiatrowych zdobyło około 3,9 mln euro w ramach konkursu Clean Maritime Demonstration Competition, finansowanego przez brytyjski Departament Transportu i realizowanego we współpracy z Innovate UK.
20.09.2021

Prezes Damen Engineering Gdańsk: „Praca w interdyscyplinarnym zespole to dzisiaj absolutna konieczność”

- Dzisiaj bardzo wyraźnie widać, że sukces zależy od kompetencji miękkich inżyniera. W złożonym procesie projektowym specjalista musi widzieć i rozumieć szerszą perspektywę, adresować i komunikować ryzyka, potencjalne zagrożenia oraz koniecznie dogadywać się z zespołem - mówi Katarzyna Romantowska-Jaskólska, prezes Damen w Gdańsku.
10.09.2021

Diabeł tkwi w szczegółach. Wodór a dekarbonizacja transportu morskiego

Międzynarodowa Organizacja Morska wezwała do ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o połowę do 2050 r. Wśród potencjalnych paliw mających doprowadzić do zeromisyjności światowej floty, wodór jawi się jako najpoważniejszy kandydat.
17.08.2021

Raport klimatyczny IPCC. Metan z LNG wpływa na ocieplenie, poziom mórz jeszcze urośnie

Opublikowany przez Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu ONZ (IPCC) raport szczegółowo opisuje zmiany klimatyczne i ich możliwy przebieg. Dokument został upubliczniony na trzy miesiące przed konferencją klimatyczną ONZ, na której państwa członkowskie mogą się zobowiąza do działań na rzecz ochrony klimatu i przeznaczenia na ten cel konkretnych funduszy.
11.08.2021

Pakiet Fit for 55 ma doprowadzić do wzrostu cen CO2 do 90 EUR do 2030 roku

Pakiet Fit for 55 doprowadzi do wzrostu cen CO2 do 90 euro do 2030 roku, przy czym wzrost cen spodziewany jest zwłaszcza w drugiej połowie dekady, wynika z analizy Independent Commodity Intelligence Services (ICIS).
23.07.2021

UE: Komisja Europejska chce szybciej zmniejszyć emisje dwutlenku węgla

Komisja Europejska chce szybciej zmniejszyć emisje dwutlenku węgla - ustalił Reuters. Agencja powołuje się na dokumenty KE, dotyczące konkretnej implementacji prawa klimatycznego, które zostało zaakceptowane przez Radę UE w poniedziałek.
30.06.2021

Zakończono pierwsze badanie emisji metanu z gazowców LNG

Uczelnia Queen Mary University London, we współpracy z Collaboratory to Advance Methane Science (CAMS) oraz firmą Enagas SA, przeprowadziła pierwsze w historii badanie w celu bezpośredniego pomiaru emisji metanu ze statku napędzanego skroplonym gazem ziemnym (LNG).
31.05.2021

Maersk: Rządy wciąż za sektorem prywatnym w staraniach o dekarbonizację żeglugi

Szef największej na świecie firmy zajmującej się transportem kontenerów uważa, że światowi przywódcy powinny szybciej wprowadzić ustawy i regulacje, które przyspieszyłyby dekarbonizację w sektorze żeglugi.
31.05.2021

Bliski Wschód inwestuje w zielony wodór. Czy ma szansę na bycie nowym hubem?

Kraje Bliskiego Wschodu należą do czołówki eksporterów ropy naftowej. Producenci z Zatoki Perskiej stawiają na rozwój wodoru, w szczególności zielonego. Co więcej, mają duże ambicje eksportowe, które realizują już dziś.
25.05.2021

Liderzy żeglugi chcą przerabiać istniejące statki na spalanie paliw bezwęglowych

A.P. Moller – Maersk, ABS, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Seaspan Corporation oraz Total łączą siły za pośrednictwem Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera, aby ocenić techniczny, finansowy i środowiskowy potencjał konwersji istniejących statków na paliwa i technologie o zerowej emisji dwutlenku węgla.
17.05.2021

W Rotterdamskim porcie powstanie największy hub do wychwytywania emisji CO2

Rząd holenderski oznajmił czterem największym firmom, w tym Royal Dutch Shell Plc i Exxon Mobil Corp., że w nadchodzących latach wyda aż 2,1 miliarda euro, aby zdeponować część emisji dwutlenku węgla pod ziemią.
15.05.2021

Stany Zjednoczone dołączą do globalnych wysiłków na rzecz dekarbonizacji

Stany Zjednoczone będą wspierać Międzynarodową Organizację Morską (IMO) w walce o osiągnięcie zerowych emisji netto do 2050 roku. W 2018 roku IMO ujawniła swoją pierwotną strategię obniżenia emisji gazów cieplarnianych w żegludze o 50 procent do 2050 roku, w porównaniu do poziomów z 2008 roku.
22.04.2021

Damen dostarcza nowy statek pomocniczy LUV 1908 dla Organic Sea Harvest

Damen Shipyards dostarczyło pierwszy ze swoich nowych statków pomocniczych dla akwakultury. Landing Utility Vessel (LUV) 1908 to większa wersja LUV 1608, którego pierwszy egzemplarz wszedł do służby w sierpniu 2019 r. LUV 1908 oferuje również dodatkową przestrzeń na pokładzie, wyższą wolną burtę i większy dźwig.
08.04.2021

Shell wyczarteruje 10 nowych VLCC napędzanych skroplonym gazem ziemnym

Shell wyczarteruje dziesięć nowych tankowców VLCC zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Energetyczny gigant stara się w ten sposób zmniejszyć emisję dwutlenku węgla ze swojej floty tankowców.
12.03.2021

Jedenaście państw zwiększa starania na rzecz dekarbonizacji żeglugi

Jedenaście państw z całego świata współpracuje w ramach Norwegia GreenVoyage2050, projektu Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), wspierającego ścieżkę do dekarbonizacji sektora żeglugi.
09.03.2021

Kowalski: Rezygnując z własnego węgla, Polska może się uzależnić od importu gazu

Rada Ministrów przyjęła wczoraj uchwałę w sprawie „Polityki energetycznej Polski do 2040 roku”, która zakłada, że źródła węglowe będą stopniowo wycofywane i zastępowane przez OZE i energetykę jądrową, a paliwem przejściowym w procesie transformacji będzie gaz ziemny. Wiceminister aktywów państwowych Janusz Kowalski ocenia jednak, że uruchomienie pierwszego bloku jądrowego w 2033 roku to termin nierealny, a bez tej podstawy rezygnacja z węgla zwiększy ryzyko, że Polska uzależni się od dostaw gazu ziemnego, głównie z Rosji.
03.02.2021

MKiŚ: wyższy cel redukcji CO2 to wyższe ceny uprawnień do emisji

Podniesienie celu redukcji CO2 będzie się prawdopodobnie wiązało się z wyższymi cenami uprawnień do emisji - oceniła w poniedziałek Ksenia Ludwiniak z Ministerstwa Klimatu i Środowiska podczas II Forum Innowacyjności "Klimat wobec wyzwań XXI wieku".
07.12.2020

Premier: chcemy bardzo mocno postawić na modernizację polskiej gospodarki

W 2021 r. i kolejnych latach chcemy bardzo mocno postawić na program inwestycyjny, modernizację polskiej gospodarki - zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że rząd przygotowuje się, gdyby Polska nie osiągnęła kompromisu z UE w sprawie praworządności.
04.12.2020

Minister Klimatu: Realizacja celu klimatycznego UE na 2030 r. powinna być sprawiedliwa dla wszystkich państw członkowskich

„Uważamy, że zwiększenie celu klimatycznego Unii Europejskiej na 2030 r. nie powinno być ustalane bez uwzględnienia specyficznych uwarunkowań poszczególnych państw UE, m.in. ich kształtu miksu energetycznego. Niezbędne jest uzgodnienie architektury wdrożenia podwyższonego celu UE , aby zrealizować go w sposób uczciwy i sprawiedliwy dla całej UE” – powiedział wiceminister klimatu i środowiska Adam Guibourgé-Czetwertyński w trakcie polsko-fińskich konsultacji, które odbyły się 16 listopada 2020 r.
18.11.2020

Niepodległość klimatyczna według WWF Polska

Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) – propozycja WWF Polska na naszą niepodległość klimatyczną.
11.11.2020

Ograniczamy ocieplenie - jak szybko trzeba działać?

Ile dwutlenku węgla możemy jeszcze wyemitować do atmosfery? Jak szybko musimy obniżać emisje gazów cieplarnianych, aby nie dopuścić do ocieplenia większego niż 1,5°C względem czasów przedprzemysłowych? Czy obecne plany i polityki wystarczą? Wyjaśniamy pojęcie budżetu węglowego.
02.11.2020

Redukcja emisji w transporcie morskim: unijny radykalizm czy troska o środowisko?

Włączenie transportu morskiego do unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (EU ETS), utworzenie Funduszu dla Oceanów, redukcja emisji CO2 ze statków o 40% do 2030 r. oraz maksymalne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych podczas postoju jednostek w porcie – to tylko niektóre zmiany w transporcie morskim zaproponowane pod koniec br. przez Parlament Europejski.
21.10.2020

Bez poduszkowców, ale i bez emisji - raport WWF o polskim transporcie przyszłości

Jaka będzie mobilność w 2050 roku? O wizji polskiego transportu Fundacja WWF Polska i Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) rozmawiała przez rok z kilkudziesięcioma ekspertami. Raport „Zeroemisyjna Polska 2050” został już przedstawiony w Senacie.
07.10.2020

Perspektywy wprowadzenia nowych źródeł dochodu UE

Propozycja Komisji Europejskiej, by dług zaciągnięty na poczet funduszu odbudowy spłacić dzięki nowym podatkom, wzmacnia argumenty za rozbudową systemu finansowania UE. Stworzenie dodatkowych źródeł dochodu jest w interesie beneficjentów netto unijnego budżetu, którzy byliby szczególnie dotknięci ewentualnymi cięciami związanymi z koniecznością spłaty wierzycieli. Wpływy z podatków mogłyby również umożliwić zwiększenie nakładów na nowe priorytety Unii, m.in. badania naukowe, ochronę zdrowia i granic. Nie rozwiewa to jednak wątpli
23.09.2020

WWF: Jak upłynnić miliard złotych - Odrzańska Droga Wodna

Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej chce wydać ponad miliard złotych na modernizację 15 kilometrów Odrzańskiej Drogi Wodnej! To przepis na zmarnowanie pieniędzy podatników bazujący na błędnych założeniach. Inwestowanie w drogi wodne w XXI wieku jest zupełnie nieopłacalne i miałoby olbrzymie negatywne konsekwencje zarówno dla lokalnych społeczności, jak i środowiska. Wyjaśniamy dlaczego.
17.09.2020

W Berlinie rozmawiali ministrowie finansów i gospodarki państw UE

Podsumowanie działań w odpowiedzi na kryzys wywołany COVID-19 i dalsze wspieranie ożywienia gospodarczego w UE, nowe możliwości finansowania budżetu UE - to główne tematy nieformalnego spotkania ECOFIN w Berlinie.
12.09.2020

Innowacyjny statek o pięciu kadłubach [wideo]

Coraz bardziej rygorystyczne przepisy środowiskowe i rosnące koszty paliwa zmuszają firmy i organizacje żeglugowe do poszukiwania alternatywnych rozwiązań, pozwalających na zmniejszenie kosztów zasilania statków w niezbędną energię oraz na zaspokojenie rosnących wymagań norm środowiskowych. Na całym świecie opracowywane są projekty mające na celu wykorzystanie energii wiatru. Niektórzy z projektantów przekonują, przy sprzyjających wiatrach i właściwym wykorzystaniu ich energii oszczędność paliwa może sięgnąć nawet do 50 procent.
28.08.2020

Oceaniczne drobnoustroje i zanieczyszczenia wspólnie wpływają na klimat

Wzajemne oddziaływanie oceanicznych drobnoustrojów oraz zanieczyszczeń wpływa na skład atmosfery, tworzenie się chmur i zmiany klimatu – poinformowano podczas wirtualnej sesji American Chemical Society.
24.08.2020

Minister Środowiska na uczelni Tadeusza Rydzyka o klimacie i jego ochronie

Michał Woś – obecny minister środowiska – jest częstym gościem konferencji organizowanych w Toruniu przez Wyższą Szkołę Kultury Społecznej i Medialnej, której mecenasem i założycielem jest o. Tadeusz Rydzyk. Przyjrzeliśmy się wypowiedziom ministra z lipcowej konferencji „Europejski Zielony Ład a interes Polski” oraz wcześniejszej styczniowej „Człowiek a ekologia”. Przebieg konferencji jest udostępniany przez media, m.in. TV Trwam oraz Radio Maryja.
17.08.2020

Czysty gaz – perspektywy rozwoju energetyki wodorowej w UE

Wodór jest bezemisyjnym źródłem energii. Ma zastąpić gaz ziemny i pomóc w dekarbonizacji gospodarki UE. Rozwój branży wodorowej jest związany nie tylko z kwestiami klimatycznymi, ale też z polityką przemysłową – będzie wymagał wypracowania regulacji i inwestycji m.in. w moce produkcyjne i infrastrukturę. Stwarza to wyzwania dla polityki przemysłowej i zagranicznej Polski.
12.08.2020

Pierwsze półrocze 2020 r. z perspektywy przemysłu stoczniowego. Zagadnienia węzłowe

W skutek pandemii COVID-19 świat mierzy się z największym od czasu Wielkiego Kryzysu lat 30-tych ubiegłego stulecia kryzysem gospodarczym. Na szczęście nie ziściły się najgorsze scenariusze zwiastujące kolaps światowej gospodarki. Wyraźne są pewne symptomy odbicia.
29.07.2020

Woś: Solidarna Polska przygotowała koncepcję polskiego systemu handlu emisjami

Jako środowisko Solidarnej Polski chcemy przedstawić rządowi, zachęcić pana premiera do tego, żeby rozpocząć negocjacje z Unią Europejską nad systemem handlu emisjami. Przygotowano koncepcję polskiego systemu handlu - powiedział w piątek minister środowiska Michał Woś.
25.07.2020

Nie przepraszamy za straszenie zmianą klimatu

Niedawno na portalu quillette.com ukazał się tekst Michaela Shellenbergera, który „w imieniu osób zajmujących się ochroną środowiska” przeprasza za „klimatyczny alarmizm” i „straszenie zmianą klimatu”. Tekst, będący zresztą zapowiedzią i reklamą książki Shellenbergera pt. Apocalypse Never: Why Environmental Alarmism Hurts Us All zdążył już odbić się szerokim echem zarówno na świecie, jak i w naszym kraju.
21.07.2020

Perspektywy rynku remontów i konserwacji statków w dobie pandemii COVID-19

Segment remontów i konserwacji statków stanowi wiodącą specjalizację polskiego przemysłu stoczniowego. Wpływ pandemii COVID-19 na ten rynek wymaga więc szczególnej uwagi z polskiej perspektywy. Pomimo trudności doby pandemii, długookresowo perspektywy pozostają pozytywne, mając silne oparcie w czynnikach strukturalnych w branży morskiej.
20.07.2020

Na szczycie UE negocjacje ws. funduszu odbudowy; to szansa na pobudzenie gospodarek

Na zaczynającym się w piątek szczycie UE liderzy będą szukać porozumienia ws. funduszu odbudowy. Zaproponowany przez Komisję Europejską, ma umożliwić zapożyczenie się na rynkach finansowych na korzystnych warunkach i dzięki setkom mld euro pobudzić gospodarkę.
17.07.2020

Premier udaje się do Brukseli, gdzie od piątku uczestniczyć będzie w szczycie UE poświęconym negocjacjom budżetowym

Premier Mateusz Morawiecki uda się w czwartek po południu do Brukseli. W piątek rano rozpocznie się tam dwudniowy szczyt UE, na którym unijni liderzy dyskutować będą na temat wieloletniego budżetu wspólnoty na lata 2021-2027 oraz Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy.
16.07.2020

Brytyjski sektor offshore obiecuje zmniejszyć o połowę emisje zanieczyszczeń w ciągu następnej dekady

Przemysł naftowy i gazowy offshore w Wielkiej Brytanii zobowiązał się do ograniczenia emisji o połowę w ciągu następnej dekady i całkowitego ich wyeliminowania do 2050 roku.
16.06.2020

Norwegia wykazuje najniższy, a Kanada najwyższy ślad węglowy

Ze względu na energochłonny proces wydobywania olejów ciężkich, Kanada wykazuje najwyższą intensywność emisji węgla na baryłkę wyprodukowanego ekwiwalentu ropy, podczas gdy Norwegia najniższą, z powodu mechanizmu ustalania cen emisji dwutlenku węgla i zakazu spalania - jak wynika z analizy Rystad Energy.
29.05.2020

Gróbarczyk: deklaracja Trzaskowskiego o zatrzymaniu przekopu mierzei godzi w bezpieczeństwo państwa

Deklaracja Rafała Trzaskowskiego dotycząca zatrzymania budowy przekopu Mierzei Wiślanej jest szkodliwa i godzi w bezpieczeństwo państwa - poinformował w przesłanym PAP komunikacie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
25.05.2020

Gróbarczyk: Trzaskowski, odpowiadający za katastrofę ściekową, podpisał deklarację z Zielonymi

Rafał Trzaskowski, który odpowiada za katastrofę ściekową oczyszczalni Czajka, podpisał deklarację z "Zielonymi". Wśród postulatów jest też zatrzymanie Przekopu Mierzei Wiślanej, chociaż sam głosował za ustawą dotyczącą tej inwestycji - poinformował w poniedziałek na Twitterze minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
25.05.2020

Tobiszowski: zamrożenie systemu ETS to ponad 5,5 mld zł dla polskiego przemysłu

Zamrożenie unijnego systemu opłat za emisję dwutlenku węgla (ETS) rocznie dałoby polskiemu przemysłowi co najmniej 5,5 mld zł, które dziś elektrownie, ciepłownie, huty i inne zakłady płacą za uprawnienia do emisji CO2 - ocenia europoseł PiS Grzegorz Tobiszowski.
15.04.2020

Skutek uboczny koronawirusa - spadek emisji CO2

Co łączy Polskę i Chiny? Wyzwania zdrowotne! I nie chodzi jedynie o koronawirusa, ale o wyzwania związane z chorobami spowodowanymi nadmiernymi emisjami CO2. Paradoksalnie obecnie jedno zagrożenie redukuje drugie, na co wskazują dane agencji Bloomberg. Jednak nawet gdyby koronawirus spowodował w Polsce spadki emisji CO2 proporcjonalne do tych w Chinach, to wciąż byłoby za mało, by sprostać ogłoszonemu przez Komisję Europejską projektowi nowego Prawa Klimatycznego. Zakłada ono podniesienie i tak wyśrubowanych celów redukcji emisji
25.03.2020

Do sektora stoczniowego wkracza coraz więcej innowacji

Rynek w Polsce jest ograniczony, dlatego krajowe stocznie bazują na kontraktach z zagranicy i muszą dostosowywać się do globalnych trendów. Wśród nich są prace nad autonomicznymi napędami oraz rozwiązania proekologiczne, takie jak napędy wodorowe czy hybrydowe. Ogromną szansę dla sektora stoczniowego stwarza też morska energetyka wiatrowa. Na rozwoju offshore korzystają m.in. porty i cały przemysł stoczniowy, w tym gdyńska stocznia CRIST, która jako jedyna w Polsce i jedna z nielicznych w Europie ma doświadczenie w budowie
13.01.2020

Xinhua Silk Road: na konferencji COP25 chińskie firmy energetyczne nawołują do zwiększenia wysiłków w walce ze zmianą klimatu

Państwowa spółka energetyczna Huzhou wraz z innymi chińskimi przedsiębiorstwami i organizacjami energetycznymi wspólnie wprowadziły inicjatywę mającą na celu uporanie się ze zmianą klimatu w branży energetycznej na wydarzeniu towarzyszącym konferencji ONZ poświęconej zmianom klimatu COP25, które odbyło się w Madrycie w czwartek.
17.12.2019

Szczyt klimatyczny COP25 zakończył się bez porozumienia

Bez porozumienia zakończył się w niedzielę szczyt klimatyczny COP25 w Madrycie. Delegaci z blisko 200 krajów, którzy obradowali nad sprawą handlu uprawnieniami do emisji dwutlenku węgla, podkreślili jedynie "pilną potrzebę" przeciwdziałania globalnemu ociepleniu.
15.12.2019

Kurtyka: na forum ONZ i UE wprowadziliśmy zasadę łączącą politykę klimatyczną z gospodarką

Polska do międzynarodowych agend ONZ i UE wprowadziła zasadę sprawiedliwej transformacji, w myśl której polityka klimatyczna nie może być oderwana od gospodarki - wskazał PAP minister klimatu Michał Kurtyka.
03.12.2019

Czołowi członkowie żeglugi stworzyli projekt DecarbonICE. Jego celem jest walka z emisjami

Grupa czołowych firm z sektora gospodarki morskiej, w tym NYK, Sovcomflot, Knutsen OAS i Ardmore, DSME nawiązała współpracę z duńskim Centrum Rozwoju Morskiego (MDC) w celu opracowania technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla w ramach projektu o nazwie decarbonICE.
01.12.2019

Greccy armatorzy popierają wprowadzenie limitu mocy statków

Greccy armatorzy będą wspierać propozycję wprowadzeniu limitu mocy statków, co miałoby pomóc w walce z emisjami w żegludze.
23.10.2019

PIE: Polska znajdzie się w gronie państw UE najsilniej dotkniętych brexitem

Polska znajdzie się w gronie państw UE najsilniej dotkniętych potencjalnym brexitem, bez względu na to, czy byłby to tzw. twardy brexit, czy brexit z umową - ostrzega Polski Instytut Ekonomiczny w najnowszym wydaniu Tygodnika Gospodarczego PIE.
22.10.2019

Niemcy promują używanie odnawialnej energii przez statki w portach

Niemiecki rząd zamierza mocniej inwestować w promocję odnawialnej energii, by walczyć z emisjami w swoich portach. Statki odwiedzające te miejsca mają używać czystych źródeł energii z lądu, zamiast spalania paliw kopalnych.
17.10.2019

Francja chce opodatkowania paliw morskich i lotniczych

Francja chce, aby Unia Europejska nałożyła podatek na paliwa morskie i lotnicze, co ma pomóc w walce z emisjami – powiedział we wtorek Bruno Le Maire, francuski minister finansów.
16.10.2019

AIDA Cruises będzie testować ogniwa paliwowe na swoich wycieczkowcach

AIDA Cruises zadeklarowała udział w niemieckim projekcie badawczym, który ma na celu przetestować ogniwa paliwowe na statkach wycieczkowych. Projekt o nazwie Pa-X-ell2 jest finansowany przez niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
13.10.2019

BIMCO z propozycją nowych regulacji do walki z emisjami

Międzynarodowe stowarzyszenie żeglugi morskiej BIMCO zaproponowało nowe rozwiązanie, które może pomóc branży żeglugowej w dążeniu do ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
02.10.2019

IPCC: Oceany i lodowce są niszczone szybciej niż sądzono

Politycy na świecie muszą przyspieszyć i wzmocnić działania na rzecz klimatu i oceanów - apelują członkowie Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu. Ich najnowszy raport nt. wpływu kryzysu klimatycznego na lodowce i oceany opublikowano w środę.
26.09.2019

Minister Grzegorz Witkowski wziął udział w posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE)

Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, wziął udział w posiedzeniu Rady UE ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii (w formacie ministrów transportu) w dniu 20 września w Brukseli.
24.09.2019

ABS: Paliwa alternatywne będą kluczowe w dekarbonizacji żeglugi

Amerykańskie towarzystwo klasyfikacyjne, American Bureau of Shipping (ABS), opublikowało prognozę Low Carbon Shipping Outlook, której celem jest ocena sposobów walki z emisjami w żegludze.
05.06.2019

Rivertrace: Armatorzy muszą być informowani o narzędziach monitoringu wody płuczącej

Już od nowego roku paliwa morskie nie będą mogły przekraczać 0,5 proc. zawartości siarki. Z tej okazji firma Rivertrace przedstawiła specjalny dokument, w którym skupia się na technologii skruberów, a w szczególności monitoringu wody do płukania spalin.
04.06.2019

Maersk połączył siły z DB Schenker, by walczyć z zanieczyszczaniem oceanów i emisjami

Duński gigant żeglugowy Maersk razem z DB Schenker będzie pracował nad stworzeniem bardziej zrównoważonych i przyjaznych dla środowiska sieci transportowych na całym świecie.
03.06.2019

Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform będą wspólnie pracować nad paliwami morskimi na bazie wodoru

Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform podpisały list intencyjny w sprawie promowania paliw morskich opartych na wodorze.
13.05.2019

Strony szczytu klimatycznego COP24 przyjęły dokument końcowy (wideo)

W sobotę późnym wieczorem strony szczytu klimatycznego COP24 przyjęły dokument końcowy, tzw. Pakiet Katowicki. Dokument to „mapa drogowa” realizacji Porozumienia paryskiego z 2015 r., mającego na celu ograniczenie globalnego wzrostu temperatury.
16.12.2018

PGE promuje w Brukseli swoje plany inwestycji w morskie farmy wiatrowe

Największa polska spółka energetyczna PGE promuje w Brukseli swój najnowszy projekt, budowę farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim. W ciągu najbliższych kilkunastu lat zamierza zainwestować w ten projekt miliardy złotych.
04.04.2018

Światowa żegluga w walce o zmniejszenie emisji CO2

Cztery największe związki żeglugowe przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) swój plan obniżki emisji dwutlenku węgla. Wśród nich znalazły się BIMCO, INTERCARGO, Światowa Izba Żeglugi i INTERTANKO.
26.03.2018

EU ETS (Unijny system handlu uprawnieniami do emisji) i MRV (Monitorowanie, raportowanie i weryfikacja emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego)

Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa (dzisiaj głównie z rejonów Azji i Afryki), rośnie zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne, napędza to gospodarkę światową, lecz jednocześnie powoduje zubożenie zasobów surowcowych, wzrost zapotrzebowania na energię oraz mięsne produkty spożywcze. Efektem ubocznym jest między innymi wzrost emisji gazów cieplarnianych i globalne ocieplenie klimatu. Topnienie lodowców, umieranie wielkiej rafy koralowej, anomalie pogodowe itd. są faktem. Przywódcy UE zdali sobie sprawę, że dalsze bezkarne korzy
14.02.2018

Maersk Line z ambitnym celem zmniejszenia emisji CO2

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
04.02.2018

Maersk Line chce być liderem żeglugi w zmniejszaniu emisji CO2

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
15.11.2017

Unia wciąż naciska na światową żeglugę w sprawie obniżki emisji

Parlament Europejski zatwierdził w zeszłym tygodniu zmiany w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (UE ETS) po roku 2020. Przy tej okazji po raz kolejny wywarł nacisk na światową żeglugę w sprawie kontroli emisji spalin.
10.11.2017

We wtorek premier Estonii Juri Ratas z wizytą w Warszawie

Współpraca dwustronna i regionalna, kwestie europejskie i cyberbezpieczeństwo będą głównymi tematami rozmów premier Beaty Szydło z premierem Estonii Jurim Ratasem, który będzie przebywał we wtorek z oficjalną wizytą w Warszawie.
18.09.2017

Na Węgrzech rozpoczęto budowę pierwszej stacji tankowania LNG

Rozpoczęła się budowa na Węgrzech pierwszej stacji tankowania skroplonego gazu. Powstanie ona na autostradzie M0, pełniącej funkcję obwodnicy Budapesztu – poinformowało w środę Węgierskie Stowarzyszenie Transportu Gazu (MGKKE).
19.07.2017

IMO: żegluga poradzi sobie sama z emisjami spalin

Dodatkowe regulacje dotyczące ograniczenia emisji spalin na morzu są zbędne. Tak twierdzi Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO), przypominając, że dzisiejszy rynek żeglugi zdominowały więksi armatorzy, którzy tworzą własne rygorystyczne warunki dostosowywania się do rozwiązania problemu globalnego ocieplenia.
09.07.2017

Światowa żegluga jednoczy się, by zmniejszyć emisję CO2

Cztery największe związki żeglugowe przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) swój plan obniżki emisji dwutlenku węgla. Wśród nich znalazły się BIMCO, INTERCARGO, Światowa Izba Żeglugi i INTERTANKO.
23.06.2017

Wybrano trzech nowych członków zarządu PKP CARGO

Rada Nadzorcza PKP CARGO powołała trzech członków zarządu: Grzegorza Fingasa, Członka Zarządu ds. Handlowych, Jarosława Klasę, Członka Zarządu ds. Operacyjnych oraz Arkadiusza Olewnika, Członka Zarządu ds. Finansowych. Ich wybór poprzedziło postępowanie konkursowe, przeprowadzone przy wsparciu niezależnej firmy doradztwa personalnego. Zarząd w pełnym składzie będzie realizować ambitną strategię rozwoju PKP CARGO w Polsce i za granicą.
01.04.2016

Maersk Line chce zmniejszyć emisje dwutlenku węgla o 60 proc.

Maersk Line, największy armator kontenerowców na świecie, zamierza do 2020 roku zmniejszyć emisje CO2 o 60 proc (w porównaniu z 2007 rokiem).
25.05.2015

Unia wprowadza nowe zasady monitoringu emisji dwutlenku węgla

Rada Europejska przyjęła nową regulację dotyczącą monitoringu emisji dwutlenku węgla w branży morskiej. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2015 roku.
20.05.2015

Kontenerowce emitują coraz mniej CO2

Walka z wysokimi emisjami CO2 jest dotychczas skuteczna – oceniają analitycy z agencji Drewry Supply Chain Associates. Przykładem może być sektor kontenerowy, który na szlaku Azja-Północna Europa w latach 2007-2013 zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 35 proc.
19.04.2015

Lewiatan: ostrożnie z emisjami CO2 w transporcie morskim

Ograniczenie emisji CO2 w transporcie morskim może zaszkodzić gospodarce. Nie można więc dopuścić do powtórzenia błędów negocjacyjnych, które Europa popełniła próbując narzucić reszcie świata obowiązek redukcji emisji w transporcie powietrznym - uważa Konfederacja Lewiatan.
12.08.2013

Długa droga sektora morskiego do ograniczenia spalin

W tym roku Komisja Europejska powinna przedstawić wniosek w sprawie zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych przez transport morski.
10.04.2012

Dziękujemy za wysłane grafiki.