• <
Kongres Polskie Porty 2030 edycja 2024

Czołowi członkowie żeglugi stworzyli projekt DecarbonICE. Jego celem jest walka z emisjami

PMK

01.12.2019 15:28 Źródło: własne
Strona główna Ekologia Morska, Ochrona Bałtyku, Rybołówstwo Morskie Czołowi członkowie żeglugi stworzyli projekt DecarbonICE. Jego celem jest walka z emisjami

Partnerzy portalu

Czołowi członkowie żeglugi stworzyli projekt DecarbonICE. Jego celem jest walka z emisjami - GospodarkaMorska.pl

Grupa czołowych firm z sektora gospodarki morskiej, w tym NYK, Sovcomflot, Knutsen OAS i Ardmore, DSME nawiązała współpracę z duńskim Centrum Rozwoju Morskiego (MDC) w celu opracowania technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla w ramach projektu o nazwie decarbonICE.

DecarbonICE opiera się na dwóch nowych rozwiązaniach w zakresie przechwytywania i przechowywania dwutlenku węgla. CO2 i inne gazy cieplarniane w spalinach statku są wychwytywane na pokładzie w procesie kriogenicznym i przekształcane w suchy lód.

Za pomocą sprawdzonej technologii morskiej suchy lód jest następnie transportowany na dno morskiej. Tam jest on trwale i bezpiecznie składowany jako w postaci ciekłej i hydratu. Koncepcja dekarbonizacji jest przeznaczona nie tylko dla nowych konstrukcji statków, ale także do modernizacji istniejących jednostek, zapewniając tym samym możliwość przyspieszenia osiągnięcia celu IMO.

W połączeniu z przyszłymi paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak biopaliwa i paliwa elektryczne, technologia decarbonICE może przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla w atmosferze przy znacznie niższych kosztach niż wychwytywanie węgla z lądu.

Projekt wystartował 1 października tego roku i potrwa do 2020 roku. Jego celem jest przygotowanie studium wykonalności i zainicjowanie procesu zatwierdzania technologii przez IMO.

- Chociaż popieramy ostateczny cel, jakim jest dostępność paliw zeroemisyjnych lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, uważamy, że w międzyczasie potrzebne jest inne rozwiązanie – powiedział przewodniczący projektu DecarbonICE, były prezes DNV GL i dyrektor generalny Henrik O. Madsen.

- Jako wiodąca i odpowiedzialna firma spedycyjna badaliśmy wiele propozycji przyszłych systemów napędowych i paliw, aby osiągnąć cel IMO 2050. Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwościami stworzonymi dzięki technologii DecarbonICE i zdecydowanie popieramy to jako jeden z możliwych sposobów osiągnięcia tego celu - powiedział Taizo Yoshida, dyrektor generalny grupy NYK.

- Przemysł morski wydaje się przeoczyć, że pokładowe wychwytywanie CO2 z późniejszym jego składowaniem w odpowiednich miejscach może również kwalifikować się jako rozwiązanie w walce z emisjami węgla - powiedział Odin Kwon, dyrektor ds. technicznych w DSME.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.