PMK
Grupa czołowych firm z sektora gospodarki morskiej, w tym NYK, Sovcomflot, Knutsen OAS i Ardmore, DSME nawiązała współpracę z duńskim Centrum Rozwoju Morskiego (MDC) w celu opracowania technologii wychwytywania i magazynowania dwutlenku węgla w ramach projektu o nazwie decarbonICE.
DecarbonICE opiera się na dwóch nowych rozwiązaniach w zakresie przechwytywania i przechowywania dwutlenku węgla. CO2 i inne gazy cieplarniane w spalinach statku są wychwytywane na pokładzie w procesie kriogenicznym i przekształcane w suchy lód.
Za pomocą sprawdzonej technologii morskiej suchy lód jest następnie transportowany na dno morskiej. Tam jest on trwale i bezpiecznie składowany jako w postaci ciekłej i hydratu. Koncepcja dekarbonizacji jest przeznaczona nie tylko dla nowych konstrukcji statków, ale także do modernizacji istniejących jednostek, zapewniając tym samym możliwość przyspieszenia osiągnięcia celu IMO.
W połączeniu z przyszłymi paliwami neutralnymi pod względem emisji dwutlenku węgla, takimi jak biopaliwa i paliwa elektryczne, technologia decarbonICE może przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla w atmosferze przy znacznie niższych kosztach niż wychwytywanie węgla z lądu.
Projekt wystartował 1 października tego roku i potrwa do 2020 roku. Jego celem jest przygotowanie studium wykonalności i zainicjowanie procesu zatwierdzania technologii przez IMO.
- Chociaż popieramy ostateczny cel, jakim jest dostępność paliw zeroemisyjnych lub neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla, uważamy, że w międzyczasie potrzebne jest inne rozwiązanie – powiedział przewodniczący projektu DecarbonICE, były prezes DNV GL i dyrektor generalny Henrik O. Madsen.
- Jako wiodąca i odpowiedzialna firma spedycyjna badaliśmy wiele propozycji przyszłych systemów napędowych i paliw, aby osiągnąć cel IMO 2050. Jesteśmy bardzo podekscytowani możliwościami stworzonymi dzięki technologii DecarbonICE i zdecydowanie popieramy to jako jeden z możliwych sposobów osiągnięcia tego celu - powiedział Taizo Yoshida, dyrektor generalny grupy NYK.
- Przemysł morski wydaje się przeoczyć, że pokładowe wychwytywanie CO2 z późniejszym jego składowaniem w odpowiednich miejscach może również kwalifikować się jako rozwiązanie w walce z emisjami węgla - powiedział Odin Kwon, dyrektor ds. technicznych w DSME.
To największy karp złowiony na wędkę. Padł rekord świata (foto)
00:02:49
Brytyjczyk złowił jedną z najniebezpieczniejszych ryb świata (wideo)
Rekord świata pobity. Gigantyczny tuńczyk ważył ponad 400 kg!
00:04:31
Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]
Zatrucie Odry - najnowsze informacje
00:00:45
Samiec konika morskiego rodzi tysiąc młodych! Zobacz jeden z najciekawszych porodów w przyrodzie (wideo)
00:00:00
U wybrzeży Norwegii złowiono gigantycznego halibuta
00:00:00
Złowiono 300-kilogramowego olbrzyma (wideo)
00:00:49
Wyłowili 100-kg głowę rekina. Resztę zjadło coś olbrzymiego (wideo)
00:01:10
Największa ryba na świecie znaleziona u wybrzeży Portugalii [video]
00:01:00
Odkryto rybę z samego dna Rowu Mariańskiego! (foto, wideo)
MRiRW planuje zmniejszyć liczbę statków do połowów na Zalewie Wiślanym i Zalewie Szczecińskim
Trwa drugi etap inwestycji chroniącej Rewę przed powodzią
Delfin, który pływał w pobliżu placu Św. Marka w Wenecji, wyprowadzony na otwarte morze
Tysiące słoni morskich zginęło w wyniku epidemii ptasiej grypy
Prezydent zawetował ustawę o utworzeniu Parku Narodowego Doliny Dolnej Odry. MKiŚ odpowiada
Prezydent podpisał ustawę dot. pomocy dla armatorów statków rybackich