A.P. Moller – Maersk, ABS, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line, Seaspan Corporation oraz Total łączą siły za pośrednictwem Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera, aby ocenić techniczny, finansowy i środowiskowy potencjał konwersji istniejących statków na paliwa i technologie o zerowej emisji dwutlenku węgla.
Ponadto projekt zidentyfikuje szereg modyfikacji technicznych mających znaczenie dla dzisiejszych nowych statków w celu zmniejszenia kosztów przyszłych przebudów, minimalizując w ten sposób związane z tym ryzyko finansowe dla właścicieli statków.
Partnerzy projektu przyjrzą się różnym typom statków, w tym kontenerowcom, tankowcom i masowcom oraz ich potencjalną konwersją z konwencjonalnego oleju napędowego lub nowoczesnych paliw LNG i LPG, aby umożliwić korzystanie z paliw przyszłości, takich jak amoniak lub metanol oraz zastosowanie pokładowego wychwytywania i składowania dwutlenku węgla.
Dla każdej ścieżki powiązane aspekty bezpieczeństwa zostaną poddane przeglądowi, a ocena finansowa obejmie takie pozycje, jak koszty konwersji, technologii i paliwa, a także powiązane koszty operacyjne.
Współpraca centrum
Projekt jest wspierany przez Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej Mærsk Mc-Kinney Møllera i w pełni finansowany przez zaangażowane strony. Strategiczni partnerzy zobowiązali się do stosowania modelu współpracy centrum, w ramach którego przydzielają ekspertów jako pracowników oddelegowanych do pracy w centrum oraz z innymi partnerami w ramach projektów i działań.
- Aby przyspieszyć inwestycje w bezemisyjną żeglugę, musimy zmniejszyć ryzyko osieroconych aktywów. Dzięki temu projektowi sprostamy temu wyzwaniu, zapewniając przejrzystość i przegląd operacyjnych opcji paliwowych i technologicznych oraz ich wpływu na środowisko i finanse - powiedział Claus Winter Graugaard z Centrum Żeglugi Zeroemisyjnej.
- To niezwykle ważny projekt dla całej branży. Oceniamy możliwości i konsekwencje przekształcenia statków z paliw kopalnych na paliwo o zerowej lub neutralnej emisji dwutlenku węgla, co jest czymś, co powinno zainteresować każdego armatora. Projekt ten zmieni ambicje branży w zakresie dekarbonizacji w szereg możliwych do podjęcia kroków, stanowiących drogę dla każdego typu statku do osiągnięcia bezemisyjności - skomentował Georgios Plevrakis, dyrektor ABS.
- Aby przyspieszyć przejście na paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla lub bezemisyjne, nie wystarczy skupić się wyłącznie na nowych statkach dwupaliwowych. Musimy również przyjrzeć się możliwości konwersji istniejących statków w naszej flocie na ekploatację paliwach neutralnych pod względem emisji dwutlenku węgla lub o zerowej emisji dwutlenku węgla - podkreślił Ole Graa Jakobsen, dyrektor ds. technologii floty A.P. Moller - Maersk.
Światowy transport morski odpowiada za około 3 proc. globalnej emisji dwutlenku węgla, a udział ten prawdopodobnie wzrośnie, gdy inne branże zajmą się emisjami w nadchodzących dziesięcioleciach.
Osiągnięcie długoterminowego celu dekarbonizacji wymaga nowych rodzajów paliw i systemowej zmiany w branży. Żegluga to branża podlegająca globalnym regulacjom, która daje możliwość zabezpieczenia przyjęcia nowych technologii i paliw na szeroką skalę.
Idą zmiany w Porcie Gdynia. Demontaż Bühlera na Nabrzeżu Indyjskim
Zmiany w Chińsko-Polskim Towarzystwie Okrętowym S.A. "Chipolbrok"
Unimot przygotowuje dodatkową infrastrukturę importową dla LPG
W Baltimore otwarto trzecią, tymczasową trasę w pobliżu zniszczonego mostu
MI przygotuje projekt rozporządzenia ws. planu zagospodarowania przestrzennego wód portu morskiego w Dziwnowie
Port Elbląg liczy na większy przeładunek