• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Żegluga kontenerowa zanotowała w zeszłym roku najlepszy kwartał w swojej historii. Obecny rok może być jeszcze lepszy

pmk

12.04.2021 12:00
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Żegluga kontenerowa zanotowała w zeszłym roku najlepszy kwartał w swojej historii. Obecny rok może być jeszcze lepszy
Żegluga kontenerowa zanotowała w zeszłym roku najlepszy kwartał w swojej historii. Obecny rok może być jeszcze lepszy - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Przewoźnicy oceaniczny zanotowali najlepszy kwartał w historii żeglugi kontenerowej w czasie trzech ostatnich miesięcy 2020 roku. A wszystko wskazuje na to, że znacząco pobili ten rekord w pierwszym kwartale tego roku.

Według raportu nowojorskiego Blue Alpha Capital, zyski netto w czwartym kwartale dla 11  przewoźników wyniosły 5,8 mld dolarów. Zakładając, że operatorzy, którzy nie ujawnili danych, tacy jak MSC, osiągnęli podobne wyniki, na podstawie średniej z 11 linii, konsultanci oszacowali, że skumulowany zysk netto za ten okres wyniósł oszałamiające 9 mld dolarów.

Oznacza to ponad dwukrotnie większe zyski niż łączna suma około 7 miliardów dolarów zysku wypracowanych w ciągu ostatnich pięciu lat - przy czym kilku przewoźników odnotowało straty w tym okresie.

Co więcej, wynik 2020 roku to całkowite odwrócenie perspektyw branży przed pandemią.

- Ostateczny wynik na rok 2020 jest daleki od niektórych apokaliptycznych prognoz dokonanych w połowie roku. Obawiano się wtedy, że branża może wykazać łączną stratę netto w wysokości do 10 miliardów dolarów - powiedział Alphaliner.

Analizując wydajność trzech głównych tajwańskich przewoźników, Evergreen, Yang Ming i Wan Hai, Alphaliner zauważył, że linie „zyskały na gwałtownych wzrostach stawek i niedoborze kontenerów”.

Evergreen odnotował zysk netto w wysokości 853 mln dolarów za rok 2020, podczas gdy Yang Ming i Wan Hai odnotowali zyski odpowiednio w wysokości 420 mln i 396 mln dolarów.

W międzyczasie założyciel Blue Alpha Capital, John McCown, prześledził zmianę w branży liniowej poprzez nieprzewidzianą nadmierną korektę zdolności przewozowych przewoźników na wielu trasach handlowych na początku pandemii.

- Przewoźnicy podjęli natychmiastowe i agresywne działania w celu zmniejszenia przepustowości poprzez wprowadzenie pustych rejsów – powiedział McCown, dodając, że konsolidacja branży w postaci sojuszy „ułatwiła to logistycznie”.

- Jak się okazało, była to nadmierna korekta na wielu pasach ruchu, która skutkowała przekroczeniem zapotrzebowania na przepustowość - dodał

Niemniej jednak, przy ogromnych podwyżkach stawek spot, które są teraz uzupełnione znacznie wyższymi stawkami kontraktowymi, przewoźnicy wydają się być nastawieni na jeszcze większe zyski za pierwsze dwa kwartały, jeżeli nie przez cały 2021 rok.

Chiński Cosco Shipping zdążył już poinformować, że jego zysk w pierwszym kwartale przekroczyły 2 miliardy dolarów, a Loadstar podaje, że dwóch europejskich przewoźników wkrótce powiadomi akcjonariuszy o znacznie lepszych perspektywach na pierwsze półrocze.

Bollore Logistics
port_gdańsk_bezpieczny_port_dla_biznesu_black_390x100_2020
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 35325,00 $ tona 1,73% 21 wrz
 Cynk 3002,00 $ tona -0,50% 21 wrz
 Aluminium 2863,00 $ tona 0,60% 21 wrz
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.