Shell wyczarteruje dziesięć nowych tankowców VLCC zasilanych skroplonym gazem ziemnym. Energetyczny gigant stara się w ten sposób zmniejszyć emisję dwutlenku węgla ze swojej floty tankowców.
Podpisano długoterminowe umowy czarterowe z Advantage Tankers, który wyczarteruje cztery statki, a AET i International Seaways wyczarterują po trzy.
Wszystkie dziesięć statków zostanie zbudowanych przez DSME w Korei Południowej, a dostawy rozpoczną się w 2022 r. Jednostki zostaną wyczarterowane na siedem lat.
Realizacja czarterów jest kontynuacją inwestycji w 14 dwupaliwowych statków LNG mających pojawić się do końca 2021 roku. Mają być wyposażone w silniki główne i posiadać taką konstrukcję, aby zapewnić najniższy możliwy wyciek metanu i najwyższą oszczędność paliwa, przy jego średnim zużyciu mniejszym o 20% w porównaniu z innymi statkami „eco” VLCC.
Shell twierdzi, że zamówienie ma również zwiększyć łączną globalną flotę statków dwupaliwowych LNG do 475, co oznacza, że zgodnie z przewidywaniami firmy, globalna flota podwoi się do 2023 r.
Chociaż LNG nie jest bezemisyjny, jest postrzegany jako kluczowe paliwo przejściowe w realizacji działań, związanych ze zmniejszaniem emisji gazów cieplarnianych o połowę do 2050 r (zgodnie z IMO).
„Dziś i w najbliższej przyszłości LNG jest wyborem dla nowych jednostek, aby nie dodawać cięższych emiterów do globalnej floty. W międzyczasie my ciężko pracujemy nad opracowaniem paliw o zerowej emisji” - powiedział Grahaeme Henderson, szef Shell Shipping & Maritime - „To sprawi, że Shell poczyni kroki milowe w dekarbonizacji floty. Istnieje pilna potrzeba zajęcia się emisjami w tym sektorze, a przyjęcie LNG przy jednoczesnym opracowywaniu paliw o zerowej emisji, będzie miało znaczący wpływ na realizację tego celu ”.
W ostatnich latach Shell pracował nad szybkim udostępnieniem LNG na globalnych szlakach handlowych w głównych portach w Europie, Azji i Ameryce Północnej. W związku z tym, że coraz więcej tankowców, masowców i kontenerowców nadal wybiera dwupaliwową energię LNG, Shell spodziewa się, że do 2023 r. popyt na LNG osiągnie około 3,6 miliona ton.
„Cieszymy się, że możemy wesprzeć wiodącą pozycję firmy Shell w zakresie znacznego zmniejszenia śladu węglowego sektora morskiego i cieszymy się, że możemy ze sobą współpracować w realizacji tego ważnego celu” - powiedział Lois K. Zabrocky, prezes i dyrektor generalny International Seaways.
„Advantage Tankers jest dumny z bycia częścią tego ekscytującego projektu” - skomentował Tugrul Tokgoz, dyrektor generalny Advantage Tankers - „Zaletą LNG jest to, że jest niedrogim źródłem paliwa i co ważne, powoduje o 30% mniej emisji dwutlenku węgla niż stosowane obecnie alternatywne paliwo konwencjonalne”.
Podatki marynarskie: od 1 lipca 2024 roku sprzedaż na platformach internetowych a skutki podatkowe
Przeładunki kontenerów w Chinach w górę
Rosyjski statek wpłynął na wody terytorialne Finlandii
Szwecja. Wszczęto procedurę ochrony wraku odkrytego przez Polaków
Wielki wyciek substancji ropopochodnej na Motławie powstrzymany. Możliwy powrót żeglugi
Nie ma czasu do stracenia. Europejska energetyka wiatrowa musi przyśpieszyć