Organizacje żeglugowe reprezentujące większość światowego przemysłu morskiego popierają propozycję rządów dotyczącą funduszu badawczo-rozwojowego o wartości 5 miliardów dolarów, aby przyspieszyć stosowanie paliw i technologii o zerowej emisji dwutlenku węgla w branży żeglugowej.
W środę 10 marca rządy kontrolujące znaczną część światowego tonażu morskiego przedstawiły Międzynarodowej Organizacji Morskiej ONZ (IMO) wniosek opierający się na koncepcji przedstawionej podczas 75 sesji IMO Marine Environment Protection Committee (MEPC75) przez przedstawicieli branży żeglugowej. Przedstawiony wniosek wzywa do przyjęcia 10-letniego programu o wartości 5 miliardów dolarów, który byłby zarządzany przez nadzorowaną przez IMO organizację pozarządową znaną jako „International Maritime Research and Development Board” i finansowany w postaci obowiązkowych 2 USD za metr paliwa zużytego przez każdy statek, przez „International Maritime Research Fund (IMRF)”.
Nowa propozycja, przedstawiona na spotkaniu MEPC 75 przez rządy krajów żeglugi morskiej, w tym Gruzję, Grecję, Japonię, Liberię, Maltę, Nigerię, Singapur i Szwajcarię, porusza różne aspekty, w tym prawne, operacyjne czy administracyjne.
„Odpowiadając na wezwanie Sekretarza Generalnego ONZ do „pilności i ambicji” w sprawie zmian klimatycznych, cały światowy przemysł żeglugowy udziela „pełnego i jednoznacznego” poparcia dla propozycji przedstawionej przez rządy w celu przyspieszenia całkowitej dekarbonizacji transportu morskiego. Dzięki wdrożeniu w globalnej skali statków o zerowej emisji dwutlenku węgla w ciągu dekady” – głosi wspólne oświadczenie wydane przez grupy handlowe branży żeglugowej, w tym BIMCO, CLIA, IMCA, INTERCARGO, INTERFERRY, Międzynarodową Izbę Żeglugi INTERTANKO, IPTA i World Shipping Council.
Branża wzywa „wszystkie rządy” do „znalezienia się po właściwej stronie historii” i przedstawienia propozycji na następnym posiedzeniu IMO Marine Environment Protection Committee (MEPC 76), które odbędzie się w czerwcu, z perspektywą zatwierdzenia zaprezentowanych rozwiązań w listopadzie.
„Dekarbonizacja może nastąpić tylko przy znacznym przyspieszeniu prac badawczo-rozwojowych, ponieważ nie istnieją jeszcze technologie zero emisyjne, które można by stosować na dużą skalę do statków oceanicznych. Dobrze finansowany program badawczo-rozwojowy, za który przemysł zgodził się zapłacić w ramach globalnych ram regulacyjnych, musi rozpocząć się natychmiast pod nadzorem IMO ONZ” – stwierdziły grupy we wspólnym oświadczeniu.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych