Rada Europejska przyjęła nową regulację dotyczącą monitoringu emisji dwutlenku węgla w branży morskiej. Ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2015 roku.
Raporty na temat emisji dwutlenku węgla będą musiały zdawać wszystkie jednostki o tonażu powyżej 5 tys. ton, które zawijają do portów Unii Europejskiej. Począwszy od 31 sierpnia 2017 roku te statki mają obowiązek posiadać na pokładzie plan monitoringu, zatwierdzony przez zewnętrzną firmę certyfikującą. Taki plan musi zawierać informacje na temat jednostki z szczegółami dotyczącymi m.in.: źródeł emisji, wiezionego towaru lub pasażerów oraz metod monitoringu m.in. spalania paliwa. Dane ze wszystkich rejsów mają być potem zebrane i przedstawione w rocznym raporcie. Pierwszy taki dokument armatorzy będą musieli przygotować pod koniec 2018 roku.
Zanim jednak raport zostanie sporządzony, w myśl nowych przepisów zatwierdzić go musi firma zewnętrzna, ustalona w porozumieniu z Unią Europejską. Gdy to się uda, armator otrzyma Certyfikat Zgodności, który musi stale znajdować się na pokładzie statku. Jego brak będzie oznaczał zatrzymanie jednostki, a potem objęcie jej zakazem wejścia do unijnych portów.
Nowa regulacja to kolejny krok w walce z emisjami dwutlenku węgla. W branży morskiej widać coraz większy nacisk na ten problem, co przynosi pozytywne rezultaty. Przykładem może być sektor kontenerowy, który na szlaku Azja-Północna Europa w latach 2007-2013 zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 35 proc.
Spadek emisji jest spowodowany głównie mniejszym zużyciem paliwa, które jest z kolei wynikiem: oszczędniejszych silników, rządowych restrykcji oraz nowej technologii slow-steaming. To ostatnie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem, co ma miejsce obecnie, po zmniejszeniu prędkości kontenerowców w wielu serwisach oceanicznych.
Na rzecz zatrzymania emisji działają też porty, które przykładowo gwarantują zniżki ekologicznym jednostkom. Tak w ostatnim czasie postąpiły władze z belgijskiej Antwerpii, oferując od 1 czerwca tego roku 30 proc. rabat dla wszystkich statków używających technologii zmniejszających emisję zanieczyszczeń.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych