PMK
Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform podpisały list intencyjny w sprawie promowania paliw morskich opartych na wodorze.
Jesteśmy świadkami europejskiej transformacji energetycznej, w którą angażuje się coraz więcej sekotrów. Tym razem nad nowymi sposobami walki z emisjami chcą współpracować firmy z branży wodnej i wodorowej.
Branża wodna jest podstawowym strategicznym i gospodarczym sektorem dla Europy. Systemy morskie, sprzęt i technologie produkowane w Europie, a także zbudowane statki są wykorzystywane zarówno do celów cywilnych, jak i na potrzeby marynarki. Te produkty są między innymi kluczowe dla handlu wewnętrznego i zewnętrznego UE, dla polityki mobilności UE (np. zwalczania zatorów drogowych), a także europejskiej obrony i bezpieczeństwa (np. ochrona europejskich wybrzeży, regionów morskich, jurysdykcji morskiej i obywateli).
Wodór jest nośnikiem energii, paliwem i surowcem, który odpowiednio wytworzony może się zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych, wzmacniając niezależność energetyczną. Ponadto oferuje czystą, zrównoważoną i elastyczną opcję zamiany odnawialnej energii elektrycznej na chemiczny nośnik energii do wykorzystania w transporcie, ogrzewaniu i przemyśle.
Zgodnie z długoterminową strategią Komisji Europejskiej w sprawie dekarbonizacji do 2050 roku sektor morski jest zdeterminowany, aby osiągnąć pełną bezemisyjność najpóźniej do 2050 roku. Wodór jako bezwęglowy nośnik energii i paliwo o zerowej emisji jest kluczowym surowcem w tej przemianie.
Dlatego 13 maja Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform podpisały list intencyjny, który pomoże obu stronom określić możliwości technologiczne związane z wodorem.
- W naszym ostatnim raporcie wymieniliśmy zerową emisję transportu morskiego jako jedną z naszych kluczowych misji. Jako sektor zróżnicowany - zarówno pod względem wielkość i typu statków oraz odległości - transport wodny będzie musiał skorzystać z różnych rodzajów energii, by osiągnąć bezemisyjność - powiedział Henk Prins, prezes Waterborne Technology Platform.
- W celu zmniejszenia emisji, sektor wodny naturalnie rozważa opcję używania ogniw paliwowych i technologii wodorowej - powiedziała Valérie Bouillon-Delporte, prezes Hydrogen Europe. - Jesteśmy zatem zachwyceni, że możemy podpisać niniejszy list intencyjny z Waterborne Technology Platform i dalej wspierać technologię paliw opartych na wodorze w ramach transportu bezemisyjnego. Z silnymi partnerami, takimi jak Waterborne, będziemy w stanie osiągnąć europejskie cele klimatyczne - dodała.
Dwa największe na świecie promy wodorowe powstaną w Norwegii
Wyciek wody i porażenie prądem przyczyną śmierci technika na pokładzie promu Stena Line
Mein Shiff 7 przygotowuje się do prób morskich. To kolejny wycieczkowiec powstający w Meyer Turku
Wyposażenie napędowe od Kongsberga nada prędkości fregatom niderlandzkiego "Miecznika"
Saab dostarczy siłom morskim Hiszpanii systemy ostrzegania laserowego dla nowych fregat
Tragedia w gdańskiej stoczni. To było morderstwo, nie wypadek