PMK
Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform podpisały list intencyjny w sprawie promowania paliw morskich opartych na wodorze.
Jesteśmy świadkami europejskiej transformacji energetycznej, w którą angażuje się coraz więcej sekotrów. Tym razem nad nowymi sposobami walki z emisjami chcą współpracować firmy z branży wodnej i wodorowej.
Branża wodna jest podstawowym strategicznym i gospodarczym sektorem dla Europy. Systemy morskie, sprzęt i technologie produkowane w Europie, a także zbudowane statki są wykorzystywane zarówno do celów cywilnych, jak i na potrzeby marynarki. Te produkty są między innymi kluczowe dla handlu wewnętrznego i zewnętrznego UE, dla polityki mobilności UE (np. zwalczania zatorów drogowych), a także europejskiej obrony i bezpieczeństwa (np. ochrona europejskich wybrzeży, regionów morskich, jurysdykcji morskiej i obywateli).
Wodór jest nośnikiem energii, paliwem i surowcem, który odpowiednio wytworzony może się zmniejszyć emisje gazów cieplarnianych, wzmacniając niezależność energetyczną. Ponadto oferuje czystą, zrównoważoną i elastyczną opcję zamiany odnawialnej energii elektrycznej na chemiczny nośnik energii do wykorzystania w transporcie, ogrzewaniu i przemyśle.
Zgodnie z długoterminową strategią Komisji Europejskiej w sprawie dekarbonizacji do 2050 roku sektor morski jest zdeterminowany, aby osiągnąć pełną bezemisyjność najpóźniej do 2050 roku. Wodór jako bezwęglowy nośnik energii i paliwo o zerowej emisji jest kluczowym surowcem w tej przemianie.
Dlatego 13 maja Hydrogen Europe i Waterborne Technology Platform podpisały list intencyjny, który pomoże obu stronom określić możliwości technologiczne związane z wodorem.
- W naszym ostatnim raporcie wymieniliśmy zerową emisję transportu morskiego jako jedną z naszych kluczowych misji. Jako sektor zróżnicowany - zarówno pod względem wielkość i typu statków oraz odległości - transport wodny będzie musiał skorzystać z różnych rodzajów energii, by osiągnąć bezemisyjność - powiedział Henk Prins, prezes Waterborne Technology Platform.
- W celu zmniejszenia emisji, sektor wodny naturalnie rozważa opcję używania ogniw paliwowych i technologii wodorowej - powiedziała Valérie Bouillon-Delporte, prezes Hydrogen Europe. - Jesteśmy zatem zachwyceni, że możemy podpisać niniejszy list intencyjny z Waterborne Technology Platform i dalej wspierać technologię paliw opartych na wodorze w ramach transportu bezemisyjnego. Z silnymi partnerami, takimi jak Waterborne, będziemy w stanie osiągnąć europejskie cele klimatyczne - dodała.
Zwodowano największy na świecie statek do układania kabli
Świnoujście: zatopiony kuter wydobyty z dna Basenu Północnego. Służby podejrzewają celowe działanie
PRS sprawuje nadzór nad budową okrętu ratowniczego programu „Ratownik”
Chiny oddały do użytku gigantyczny statek do akwakultury. 12 gatunków ryb na jednostce
HD Hyundai jako pierwsza stocznia wyprodukował 5 tys. jednostek
Diehl Defence i Lockheed Martin łączą siły w zakresie obrony powietrznej dla sił morskich