• <
nauta_2024

Rekordowa ilość zamówień na statki napędzane LNG

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Rekordowa ilość zamówień na statki napędzane LNG

Partnerzy portalu

Rekordowa ilość zamówień na statki napędzane LNG - GospodarkaMorska.pl

Z powodu nieustających poszukiwań możliwości obniżenia emisji przez żeglugę, w 2021 roku stocznie odebrały rekordową ilość zamówień na statki napędzane LNG.

Konieczność nadążenia za konkurencją i spełnienie coraz bardziej wyśrubowanych regulacji środowiskowych – to powody rekordowej liczby zamówień statków napędzanych LNG. Armatorzy i linie decydują się na tego typu napęd w poszukiwaniu szybkich rozwiązań problemów z emisjami.

Zamówienia na statki na LNG dotyczą wszystkich segmentów żeglugowych, choć rzecz jasna przeważają w głównych kategoriach. Martin Christian Wold, główny konsultant DNV, podał, że w 2021 roku łącznie złożono zamówienia na 240 statków na LNG więcej niż w 2020. Dodane do portfela zamówień 240 jednostek to więcej, niż zamówiono przez ostatnie cztery lata łącznie.

W tym samym czasie dynamiczny rozwój zanotował segment bunkrowania paliwa, choć eksperci wciąż mają wątpliwości, czy w związku z liczbą statków wymagających alternatywnych paliw, jaka urośnie wręcz skokowo w ciągu najbliższych miesięcy, wystarczy możliwości ekonomicznego ich bunkrowania dla wszystkich.

Zgodnie z szacunkami DNV, niecałe 10 proc. jednostek aktualnie żeglujących po morzach i oceanach to statki napędzane LNG, co przekłada się na 251 statków. Oznacza to znaczny wzrost z 189 jednostek sprzed roku. Najwięcej pośród nich jest kontenerowców, ale dynamicznie rośnie liczba tankowców i masowców. DNV podaje ponadto, że ponad połowa samochodowców – 63 jednostki – jest już napędzana LNG. Wold zauważa, że ten znaczny wzrost zainteresowania LNG odbył się pomimo rosnących w zastraszającym tempie cen samego gazu, szczególnie w drugiej połowie 2021 roku. W trakcie całego roku ceny LNG wzrosły po ponad 300 procent.

Coraz większy procent rynku systematycznie zdobywają także paliwa uważane za perspektywiczne w dłuższym okresie, głównie amoniak i wodór. Z kolei napędy elektryczne funkcjonują głównie pośród jednostek przybrzeżnych lub krótkodystansowych.

Jednocześnie świat żeglugi próbuje nadążyć za popytem na statki na LNG próbując zapewnić niezbędne możliwości transportu i bunkrowania paliwa. Na świecie funkcjonuje obecnie zaledwie 35 bunkierek do LNG – 8 z nich dołączyło w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Kolejne 24 tego typu jednostki są zamówione.

Fot. Depositphotos

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.