PMK
Międzynarodowe stowarzyszenie żeglugi morskiej BIMCO zaproponowało nowe rozwiązanie, które może pomóc branży żeglugowej w dążeniu do ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
Chociaż już zaproponowano zmniejszenie prędkości statków jako sposób na ograniczenie emisji CO2, rozwiązanie BIMCO idzie o krok dalej, proponując ograniczenia mocy napędowej statków.
Stowarzyszenie twierdziło, że pomiar prędkości statku nie był dokładny, a siłę napędową statków można z kolei dokładnie kontrolować.
- Chociaż konieczne jest zapewnienie oszczędności emisji gazów cieplarnianych dzięki slow-steamingowi, ważne jest również, aby zachęcić właścicieli do innowacji - powiedział Lars Robert Pedersen, zastępca sekretarza generalnego BIMCO.
Ustalenie limitu mocy napędowej statków zostało już zasugerowane przez Japonię. BIMCO zaleca ograniczenie mocy dla każdego sektora żeglugi na podstawie założonej wydajności przeciętnego statku płynącego z bieżącą średnią prędkością handlową.
Stowarzyszenie zamierza przedstawić wniosek na międzysesyjnym spotkaniu grupy roboczej ds. redukcji emisji gazów cieplarnianych ze statków IMO w Londynie w dniach 11-15 października.
Limit mocy napędowej zaproponowano jako możliwą alternatywę dla slow-steamingu. Brytyjska Izba Żeglugowa powiedziała na początku tego roku, że inicjatywa slow-steamingu poparta przez Grecję i Francję może nie być najlepszą opcją, twierdząc, że nie ma dowodów na to, że takie limity doprowadziłyby do obniżenia emisji dwutlenku węgla.
- Właściciele statków już w ostatniej dekadzie znacznie ograniczyli prędkość i chociaż te propozycje mają dobre intencje, promowanie dalszego slow-steamingu jest po prostu niewystarczające - powiedziała Anna Ziou, dyrektor ds. polityki w Brytyjskiej Izbie Żeglugi.
00:04:03
Rekordowy tunel dnie Bałtyku połączy Niemcy i Danię w 2029 roku (wideo)
Okno Maersk na Azję. Firma otwiera centrum logistyczne w Szanghaju
Służby i instytucje przygotowują się do sezonu zimowego. Spotkanie z udziałem ministra infrastruktury
KE dała zielone światło na unijne finansowanie inwestycji w porcie w Elblągu
Fąfara: w przyszłym roku Orlen może dostarczyć Ukrainie 1 mld m sześc. gazu
Południowa perspektywa na dostęp do morza. Porty Szczecin i Świnoujście bramą dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny
10 tys. żołnierzy i funkcjonariuszy będzie pilnować infrastruktury krytycznej