pc
USA nałożą od 18 października cła odwetowe w wysokości 10 proc. na samoloty i 25 proc. na inne produkty przemysłowe i rolne z Unii Europejskiej - poinformował w środę przedstawiciel USA ds. handlu. Cła mają związek z nielegalnymi subwencjami UE dla Airbusa.
W najbliższym czasie rząd USA przedstawi pełną listę towarów z UE, które zostaną objęte karnymi taryfami. Wcześniej Waszyngton wskazywał, że mogą to być wybrane rodzaje sera, olej z oliwek, pomarańcze, wino, owoce morza i odzież. Wiadomo, że cła odwetowe nie obejmą części do samolotów.
USA ogłosiły swoją decyzję zaledwie kilka godzin po tym, jak Światowa Organizacja Handlu (WTO) uznała, że subwencje unijne dla Airbusa były nielegalne i w związku ze stratami Boeinga Stany Zjednoczone mogą nałożyć na UE cła odwetowe na dobra warte 7,5 mld dolarów. Decyzja ta to kolejna odsłona ciągnącego się od kilkunastu lat sporu między koncernem Boeing i europejskimi producentami Airbusa, jednak zarządzona kara jest rekordem w 25-letniej historii WTO.
Prezydent Donald Trump ocenił decyzję WTO jako "wielkie zwycięstwo USA".
Przedstawiciel USA ds. handlu podkreślił, że wprowadzenie ceł odwetowych na import z UE ma na celu jedynie położenie kresu subwencjom dla Airbusa. Zapewnił, że Waszyngton jest gotowy do negocjacji handlowych z Unią Europejską i liczy na porozumienie.
Wcześniej w środę unijna komisarz ds. handlu Cecilia Malmstroem ostrzegała USA przed nałożeniem ceł odwetowych na towary z UE. "Wybór tej ścieżki byłby krótkowzroczny i przyniósłby efekt przeciwny do zamierzonego" - oświadczyła Malmstroem.
Spór amerykańsko-unijny o subwencje dla przemysłu lotniczego trwa już od kilkunastu lat. USA i Unia Europejska oskarżyły się wzajemnie o udzielanie niedozwolonego wsparcia finansowego gigantom lotniczym: Bruksela - Airbusowi, a USA - Boeingowi. W kwietniu WTO przyjęła ostateczny raport, potwierdzając, że amerykańskie dotacje dla Boeinga nadal powodują znaczną szkodę dla Airbusa. W maju WTO orzekła z kolei, że subwencje UE dla Airbusa niekorzystnie wpłynęły na Stany Zjednoczone.
W efekcie prezydent Donald Trump zapowiedział nałożenie taryf wartych miliardy euro na produkty europejskie w tym ser, oliwki, whiskey, a także samoloty, czy części do nich. UE również wykonała podobny ruch publikując w kwietniu listę towarów importowanych z USA o wartości ok. 20 mld dolarów, na które może nałożyć cła w odwecie na amerykańskie subwencje dla Boeinga.
Od 01.01.2019 roku sprzedaż nieruchomości przed upływem 5 lat bez podatku?
Uwaga! Od 1.08.2020 r. nowe zasady rejestracji jachtów!
Reguły INCOTERMS 2010 w praktyce
Morski list przewozowy – charakter prawny i funkcje w transporcie morskim
Wypełnianie Deklaracji Ładunku Niebezpiecznego krok po kroku
Od 09.07.2018 roku nowe terminy przedawnienia roszczeń majątkowych
Rozliczenia marynarzy: „zasada 183 dni” w 2020 roku, a opodatkowanie marynarza w Polsce
Reguły Hasko-Visbijskie w nowoczesnym transporcie morskim
3
Konwencja MLI a Dania – czy cokolwiek zmieni się w 2021 roku?
Rekonstrukcja rządu - likwidacja Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej
Zasady reprezentacji w spółkach prawa handlowego
Nie będzie elektrowni jądrowej nad Zatoką Botnicką. Finowie wypowiedzieli umowę Rosjanom
Nowe stanowisko organów podatkowych w kwestii eksploatacji w transporcie międzynarodowym statków z sektora offshore
3
Jak się ma planowane „ograniczenie” ulgi abolicyjnej do zwolnienia z PIT dla marynarzy? – wywiad z radcą prawnym Mateuszem Romowiczem
Co z tą „Orką”? Poselska interpelacja prezentuje wątpliwości wokół transparentności wyboru oferenta
Czarter na podróż – przewóz ładunku do portu przeznaczenia
Zmiany w Zarządzie Energi S.A. Magdalena Kamińska będzie pełnić obowiązki prezesa
MSC przerejestruje statki pod indyjską flagę
Konosament – „Bailment” – jako tajna broń systemu common law
Gospodarka morska ważnym tematem w programach największych partii politycznych