• <
nauta_2024

Statek zasilany przez krowy i świnie

Partnerzy portalu

Statek zasilany przez krowy i świnie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Harvey Gulf

Harvey Gulf International Marine, amerykański operator jednostek offshore, poinformował o wprowadzeniu nowego rodzaju zasilania na swoje statki – paliwem jest RLNG, które korzysta z produktów ubocznych przemysłowej hodowli trzody i bydła.

Harvey Gulf International Marine ogłosił, że dysponuje pierwszym na świecie neutralnym pod względem emisji dwutlenku węgla statkiem PSV (Platform Supply Vessel). To kolejny krok, jaki HGIM wykonuje w walce z emisjami. Przed siedmioma laty firma była pierwszym w Ameryce Północnej operatorem statków offshore zasilanych LNG. Dzisiaj HGIM poszło o krok dalej – statki zostały wyposażone w możliwość spalania RLNG, czyli odnawialnego skroplonego gazu ziemnego.

– Posiadamy pięć jednostek PSV, które mogą operować neutralnie pod względem emisji dwutlenku węgla, wykorzystując odnawialny skroplony gaz ziemny. Dla tych firm naftowych, które naprawdę chcą zrobić wszystko co w ich mocy, by zmniejszyć emisje podczas wierceń, mamy dostępne do czarteru statki, spalające paliwo neutralne pod względem emisji – powiedział Shane Guidry, CEO spółki.

W 2015 roku Harvey Gulf wprowadził pierwszy z pięciu dwupaliwowych statków PSV – były zasilane LNG oraz niskosiarkowym olejem napędowym. Statki mają po 94 metry długości i 5300 DWT. Następnie HGMI dodało na na jednym ze statków na próbę zasilanie akumulatorowe – firma twierdzi, że statki mają funkcjonować wyłącznie na LNG i zasilaniu elektrycznym. Po udanych testach spółka zdecydowała o przebudowaniu w ten sposób całej swojej floty do początku 2022 roku. Kolejnym krokiem było dodanie na jednym statku możliwości spalania RLNG, czyli odnawialnego gazu ziemnego. Zapasowym napędem jest silnik na olej napędowy.

RLNG jest mieszanką niskoemisyjnego biometanu pozyskiwanego z przemysłu hodowli trzody chlewnej i bydła. Naturalny metan wytwarzany jest jako produkt uboczny sektora wieprzowego i mleczarskiego. Odzyskiwany jest w komorach fermentacyjnych.

Harvey Gulf od 2015 roku dysponuje także pierwszym morskim zakładem paliwowym LNG w Ameryce Północnej, który znajduje się w Port Fourchon w Luizjanie. Firma może tam przechowywać do 270 000 galonów LNG i dysponuje mocami przesyłowymi na poziomie 550 galonów LNG na minutę. Terminal jest wykorzystywany obecnie nie tylko do tankowania, ale także mieszania RLNG. Paliwo mogą wykorzystywać także klienci czarterujący od HGMI statki, w ten sposób uzyskując certyfikat neutralności pod względem emisji dla operacji morskich.

Jednocześnie CEO HGMI, Shane Guidry twierdzi, że koszty budowy statków były na tyle wysokie, że firma może pozostać jedyną na kontynencie, jaka dysponuje takimi jednostkami. Budowa pojedynczego PSV kosztowała 113 milionów dolarów. Guidry dodał, że wątpi, by konkurenci zainwestowali takie fundusze w obecnych warunkach rynkowych.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.