Walka z wysokimi emisjami CO2 jest dotychczas skuteczna – oceniają analitycy z agencji Drewry Supply Chain Associates. Przykładem może być sektor kontenerowy, który na szlaku Azja-Północna Europa w latach 2007-2013 zmniejszył emisję dwutlenku węgla o 35 proc.
- Branża morska na całym świecie bierze czynny udział w ochronie środowiska. Działania rządów i prywatnego sektora okazały się bardzo skuteczne – czytamy w ich raporcie. Z dokumentu wynika, ze spadek emisji jest spowodowany głównie mniejszym zużyciem paliwa, które jest z kolei wynikiem: oszczędniejszych silników, rządowych restrykcji oraz nowej technologii slow-steaming. To ostatnie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić od 3 do 7 proc. paliwa w trakcie eksploatacji siłowni pod mniejszym obciążeniem, co ma miejsce obecnie, po zmniejszeniu prędkości kontenerowców w wielu serwisach oceanicznych.
Rynek kontenerów rośnie o 4-5 proc. rocznie, co oznacza, że oszczędność paliwa polepsza się w tym samym czasie o 6-8 proc. Przykładem może być armator Maersk Line, który w zeszłym roku obsłużył 7 proc. więcej kontenerów, a przy tym zaoszczędził o 8 proc. więcej na paliwie. Również China Shipping Containet Lines wydała mniej pieniędzy na paliwo w tym roku, mimo transportu 2 proc. więcej kontenerów. Linie kontenerowe zmniejszyły także swoje koszty operacyjne. Gdyby Maersk tego nie zrobił to w samym 2012 roku zapłaciłby 1,6 mld dolarów więcej za paliwo.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych