• <
KONGSBERG_2023

Fit For 55. Amoniak paliwem przyszłości?

Partnerzy portalu

Fit For 55. Amoniak paliwem przyszłości?  - GospodarkaMorska.pl
Źródło: Nihon Shipyard

Amoniak jest jednym z najbardziej obiecujących paliw przyszłości w świecie morskim, ale wprowadzenie go do miksu paliwowego nie jest proste – twierdzą eksperci DNV.

Bureau Veritas opublikowało niedawno kryteria określające wykorzystanie amoniaku jako paliwa okrętowego i poinformowało, że pracownicy tego towarzystwa klasyfikacyjnego opracowali zestaw regulacji użycia amoniaku w układach napędowych statków.

Grecki Avin International przeciera szlak

Grecki armator Avin International odebrał w styczniu br. Kriti Future, pierwszą na świecie jednostkę z siłownią, której silnik główny będzie mógł być zasilany amoniakiem. Statek został zbudowany pod nadzorem greckiego oddziału towarzystwa klasyfikacyjnego ABS.

Napędzany paliwem konwencjonalnym statek spełnia wymagania klasyfikacyjne 1 ABS Ammonia Ready, co oznacza, że jest przeznaczony do konwersji na amoniak w przyszłości. Zbiornikowiec o pojemności 170 811 m3 spełnia również wymagania klasyfikacyjne 1 ABS LNG Fuel Ready.

Ceremonia przekazania zbiornikowca o długości 274 metrów odbyła się w stoczni New Times Shipbuilding 10 stycznia 2022 roku. Będzie to jednostka Suezmax o nośności 156 700 ton. Ekologiczny statek został zamówiony jesienią 2020 roku – informowało VesselsValue.

Kamień milowy z amoniakiem

- Ten statek stanowi kamień milowy w rozwoju przemysłu morskiego i krok naprzód w gotowości do wykorzystania alternatywnych paliw żeglugowych – podkreślił Filippos Nikolatsopoulos, dyrektor Greece Business Development ABS w Grecji.

Według standardów określonych przez ABS, poziom 1 ABS (Ammonia Fuel Ready Level 1) gotowości statku na amoniak wskazuje, że statek jest zgodny z wymaganiami określonymi w klasyfikacji ABS dotyczącymi wykorzystania wysokociśnieniowych zbiorników gazowych.

Będzie miał też silniki gotowe do pracy w oparciu o paliwo o niskim punkcie zapłonu (ABS Guide for Gas and Other Low-Flashpoint Fuel Ready Vessels). Jest to część grupy przepisów dotyczących paliw alternatywnych opracowanych przez ABS, w tym wsparcia rozwoju amoniaku jako paliwa żeglugowego.


Gospodarka Morska
Kriti Future, fot. New Times Shipbuilding


Koncern węglowy inwestuje w amoniak

Rio Tinto i AngloEastern poszły podobną drogą jak armator grecki, ale na większą skalę. Ogłosiły niedawno, że opracują masowce klasy Newcastlemax napędzane amoniakiem. Statki do przewozu ładunków suchych będą miały maksymalny rozmiar, jaki może zacumować w porcie Newcastle w Australii. Tak więc przyjazne dla środowiska statki będą cumowały w porcie w celu załadunku węgla lub rudy żelaza.

Rio Tinto to notowane na giełdzie brytyjsko-australijskie przedsiębiorstwo. Jest to trzeci pod względem wielkości koncern wydobywczy na świecie i największy pod względem wydobycia węgla. Anglo-Eastern jest jedną z czołowych firm zarządzających statkami. Główną siedzibą jest Hongkong i posiada ponad 25 przedstawicielstw w Azji i regionie Pacyfiku, w Europie i obu Amerykach.

Środki na to przedsięwzięcie przeznaczyły: gigant górniczy Rio Tinto oraz operatorzy K-Line, NS United, Nihon Shipyard i Itochu. Nowa seria masowców będzie miała silniki główne zasilane dwoma rodzajami paliw.

Będzie seria masowców

Projektowany masowiec będzie budowany pod nadzorem ABS. Będzie to jednostka o pojemności 210 tys. m3. Projekt zakłada, że dwa zbiorniki na paliwo klasy C IMO zostaną zamontowane na pokładzie. AngloEastern i Rio Tinto są członkami konsorcjum, którego koordynatorem jest Itochu, nadzorujące badania nad wykorzystaniem amoniaku jako paliwa silników statków.

Na początku czerwca ub.r. Itochu wraz z grupą 23 sygnatariuszy utworzyło konsorcjum, którego zadaniem jest badanie możliwości wykorzystania amoniaku jako paliwa morskiego. Aktualnie grupa liczy 34 członków.

Grupa obejmuje interesariuszy z takich sektorów jak: energetyka, górnictwo, produkcja stali, energetyka, produkcja i dystrybucja chemikaliów, przemysł stoczniowy, terminale morskie, morskie towarzystwa klasyfikacyjne i oczywiście produkcja, dostawa i dystrybucja paliwa morskiego. Główni producenci amoniaku CF Industries, Yara i Nutrien również wnieśli swój wkład zanim zostali sygnatariuszami – informowało biuro prasowe Itochu.

Japońskie stocznie konsolidują siły

W grudniu 2020 r. powołano Planning and Design Center for Greener Ships (GSC). Centrum utworzyły największe japońskie stocznie z Mitsubishi Shipbuilding, stocznią należącą do Mitsubishi Heavy Industries (MHI) Group.
Do grupy założycieli dołączyły stowarzyszenia klasyfikacyjne. Pierwszy w historii projekt GSC z silnikiem napędzanym amoniakiem – masowiec klasy Panamax – otrzymał zgodę ClassNK na realizację.

W czasie realizacji projektu statku przez GSC, ClassNK będzie nadzorował środki uzdatniania amoniaku, układy rurociągów zasilania paliwem, identyfikację zagrożeń. ClassNK wydał AiP. Zakłada się, że japońskie stocznie działające w ramach GSC wykorzystają zatwierdzone podstawowe informacje projektowe do nadchodzącego rozwoju produktu masowców napędzanych amoniakiem.

Chiny będą pierwsze

W Chinach również trwają prace nad statkiem zasilanym amoniakiem. W projekt zaangażowane są Jiangnan Shipbuilding i China Shipbuilding, spółki zależne Trading Corporation.

Grupa działająca w ramach China State Shipbuilding Corporation (CSSC) opracuje dwa zbiornikowce 93 tys. m3 do przewozu amoniaku z siłownią napędzaną amoniakiem. Statki mają być budowane pod nadzorem Bureau Veritas, które przyzna AiP na projekt statku.

DSIC poinformował w styczniu br., że podpisano dwa kontrakty na budowę statków, obejmujące odpowiednio sześć dwupaliwowych kontenerowców o pojemności 16 tys. TEU i cztery masowce o nośności 37 tys. ton dla Polskiej Żeglugi Morskiej.

Kontenerowce na amoniak

Kontenerowce będą miały silniki główne dwupaliwowe, gotowe do użycia amoniaku. Statki zostaną wykonane w siedzibie DSIC i w bazie Tianjin. Kontenerowiec typu dual-fuel będzie miał długość 366 metrów, szerokość 51 metrów.  

Napędzany będzie przez dwupaliwowy silnik główny WinGD. Zostanie wyposażony w system iCER-Diesel, który znacznie zmniejsza emisję gazów cieplarnianych i tlenku azotu.

Polska Żegluga Morska (PŻM) zamówiła cztery jeziorowce – informuje kierownictwo DSIC. Masowce (tzw. jeziorowce oceaniczne - Great Lakes "salties") zostaną zbudowane w stoczni w Szanghaju. Będą to statki o długości 199,99 m i typowej dla tych statków szerokości 23,7 m. Stocznia nie informuje, czy będą mogły wykorzystywać amoniak.

Na konferencji FIT for 55 w Uniwersytecie Morskim w Gdyni zorganizowanej wraz z PRS wiele mówiono o nowych technologiach. Również dużo uwagi poświęcono dyskusji nad ekologicznymi napędami. Ostatni panel Mateusz Kowalewski podsumował żartobliwie, że być może „grozi nam powrót do wioseł i żagli”. Z obserwacji rynku widać jednak, że pierwsze jaskółki zapowiadają wprowadzenie na statki amoniaku. Z pierwszych zapowiedzi wynika, że na polskie statki trafi on przez stocznie w Chinach.


etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024
AVEXON

Dziękujemy za wysłane grafiki.