Jednostka FPSO Johan Castberg, która ma pracować na Morzu Barentsa, opuściła stocznię w Singapurze i płynie do Norwegii na pokładzie wielkiego transportowca.
FPSO zostało zamówione przez spółkę Equinor. 313-metrowy statek o rozmiarze zbliżonym do trzech boisk piłkarskich jest transportowany do Norwegii, gdzie zostanie jeszcze wyposażony i odesłany na Morze Barentsa, na potrzeby projektu wydobywczego prowadzonego przez Equinor. Do Skandynawii Johan Castberg ma dotrzeć za około 50 dni.
Statek powstawał w stoczni Sembcorp Marine, która odpowiadała za budowę kadłuba i pomieszczeń mieszkalnych.
Statek nie posiada jeszcze napędu, został zatem załadowany na
półzanurzalną ciężką jednostkę transportową Boka Vanguard należącą do
Boskalis. FPSO w Norwegii zostanie dokończony, a następnie ulokowany na
polu, od którego otrzymał swoją nazwę – Johan Castberg, które znajduje
się na Morzu Barentsa, około 240 km od Hammerfest w Norwegii. FPSO ma
być samowystarczalny i przeznaczony do pracy w trudnych warunkach, na
pokładzie będzie mogło mieszkać i pracować około 140 osób. Samo pole
również nie zostało jeszcze uruchomione – zaplanowano to na ostatni
kwartał 2024 roku, choć sam projekt miał wejść w życie jeszcze w 2022
roku.
Rozpoczęcie procesu transportu FPSO do Norwegii oznacza, że zarówno na korytarzach Equinor, jak i Sembcorp Marine słychać było westchnienia ulgi. Budowa kadłuba statku w Singapurze bowiem przeciągała się znacznie. Najpierw wpłynęły na to problemy z jakością spawania materiałów, dalsze opóźnienia i przekroczenia kosztów zostały z kolei wywołane pandemią Covid-19.
Fot. SCM
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów