• <

Wynik wyszukiwania - "MLC" - Wiadomości

Nietypowy transport. Statek załadowany wycofanymi okrętami podwodnymi wywozi je na złom

Na pokład statku Seaway Albatross (IMO: 9032496) umieszczono wyjątkowy ładunek w postaci trzech wycofanych ze służby okrętów podwodnych. Wcześniej wchodziły w skład Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare). Aktualnie są w drodze do tureckiej stoczni Ege Celic w Aliaga, gdzie zostaną zezłomowane.
11.04.2024

Marynarze porzuceni przez operatora. Armator i administracja morska to moralni bankruci?

Marynarze na wielu statkach walczą o przetrwanie po tym, jak zostali porzuceni przez saudyjską firmę Hadi H Al Hamman Establishment. ITF otrzymała wiele niepokojących doniesień o wstrzymaniu wypłat dla marynarzy pracujących na ośmiu statkach należących do Hadi H Al Hamman Establishment. Firma jest zarejestrowana w Bahrajnie, który nie ratyfikował MLC – alarmuje International Transport Workers’ Federation (ITF).
07.03.2024

Żołnierze otrzymają parki pontonowe do pokonywania akwenów

Agencja Uzbrojenia podpisała z CNIM Systèmes Industriels 2 lutego br., umowę wykonawczą na dostawę parków pontonowych przeznaczonych dla wojsk inżynieryjnych. Przedmiotem umowy jest dostawa 7 kompletów parków pontonowych PFM wraz z pakietem szkoleniowym. Wartość zamówienia wynosi ok. 1,2 mld zł brutto.
06.02.2024

Nowoczesna wnęka dokowa i modernizacja nabrzeży w Porcie Gdynia

Port Gdynia, będący jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w Polsce, podjął kolejną inwestycję o strategicznym znaczeniu dla branży morskiej. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej wnęki dokowej i przestawienie doku pływającego, a także modernizację istniejących nabrzeży. Za realizację przedsięwzięcia odpowiedzialna jest Grupa NDI, której rola w hydrotechnicznych projektach w polskich portach staje się coraz bardziej istotna.
02.08.2023

Uwaga Wodór! "Energia i magazynowanie - rozmowa z Barbarą Adamską - prezeską PSME " [ODCINEK SPECJALNY 19]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energia i magazynowanie - rozmowa z Barbarą Adamską - prezeską PSME " jest już w sieci!
27.06.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie? [ODCINEK SPECJALNY #4]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Jak dobrze zacząć, czyli systemy wspomagające projektowanie?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy ekspertkę Katarzynę Więckiewicz-Dominiczak z e-engineer.
11.06.2023

MOL - nowa jakość pracy na morzu - pomyślne testy Starlink SpaceX [WIDEO]

Japońska firma żeglugowa MOL zakończyła na pokładzie jednego ze swoich statków, testy morskie szerokopasmowego internetu Starlink firmy SpaceX.
10.06.2023

Nawigowanie pomiędzy globalnymi sporami. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 16 – 19/2023)

Nadal główny wpływ na sytuację geopolityczną jak i ekonomiczną światowej gospodarki mają obecne wydarzenia, które odbywają się na międzynarodowej arenie. Spory między USA i Chinami, trwająca na Ukrainie wojna i wiele innych wydarzeń niewątpliwe zaburzają dotychczasowe rozumienie zależności i wzorców handlu międzynarodowego, w tym morskiego. Ten proces trwa już od wielu miesięcy. Zmiany na rynku a także nieustanne dostosowywanie do ciężkiej sytuacji przez przewoźników nieustannie trwają.
29.05.2023

Uwaga Wodór! Podcast - Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda? [ODCINEK 18]

Najnowszy odcinek Uwaga Wodór! pt. "Energetyka jądrowa - czy w Polsce się to uda?" jest już w sieci! Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy profesora Ludwika Pieńkowskiego, wykładowcę AGH i eksperta KGHM - z którym poruszają tematykę energetyki atomowej.
16.05.2023

Hiszpania. Marynarka wojenna monitoruje dwa rosyjskie okręty wojenne w zachodniej części M. Śródziemnego

Hiszpański okręt patrolowy monitoruje dwa okręty rosyjskiej marynarki wojennej, które pojawiły się w zachodniej części Morza Śródziemnego - podała w czwartkowym komunikacie hiszpańska marynarka wojenna.
10.03.2023

ONZ przepompuje ropę z rozpadającego się jemeńskiego FCO Safer

Kupiliśmy tankowiec, na który zostanie przeniesione 1,1 miliona baryłek ropy naftowej z niszczejącego u wybrzeży Jemenu statku, który od 2015 r. z powodu wybuchy wojny nie został rozładowany, co grozi katastrofą ekologiczną - poinformowała w czwartek ONZ.
10.03.2023

Zeebrugge bije rekord w przeładunkach rosyjskiego gazu i "wspomaga wojenny wysiłek Putina"

Prawie 4,3 miliona metrów sześciennych skroplonego rosyjskiego gazu ziemnego (LNG) trafiło do Belgii na pokładach gazowców w zeszłym roku. To około 70 procent więcej niż w 2021 roku i absolutny rekord - wynika z najnowszych danych firmy ICIS. "Belgijski terminal LNG wspomaga wojenny wysiłek Putina" - wskazuje belgijska telewizja VRT.
09.03.2023

Korea Płn. wystrzeliła pocisk balistyczny w kierunku Morza Żółtego

Korea Północna wystrzeliła w czwartek pocisk balistyczny krótkiego zasięgu w kierunku Morza Żółtego – poinformowała armia Korei Południowej. To kolejny pokaz siły Pjongjangu przed planowanymi na przyszły tydzień wspólnymi ćwiczeniami wojsk USA i Korei Płd.
09.03.2023

Obchody 78. rocznicy walk o Kołobrzeg i zaślubin Polski z morzem 17-19 marca

Miejskie obchody 78. rocznicy walk o Kołobrzeg i zaślubin Polski z morzem rozpoczną się 17 marca ślubowaniem adeptów z oddziałów Ligi Morskiej i Rzecznej. Zaplanowano patriotyczną uroczystość na Cmentarzu Wojennym, a także m.in. koncert fortepianowy, marsz i bieg z udziałem ponad 800 zawodników.
09.03.2023

Blisko 1200 migrantów przypłynęło w ciągu doby na Lampedusę

1175 migrantów przybyło w ciągu minionej doby na włoską wyspę Lampedusa - podała w czwartek Ansa za lokalnymi władzami. Łącznie przypłynęło tam w tym czasie 30 łodzi z Afryki.
09.03.2023

Rosja zwiększyła aktywność wojskową na wyspie ok. 100 km od Helsinek

Na położonej we wschodniej części Zatoki Fińskiej wyspie Gogland Rosja zainstalowała stację radarową oraz lądowisko dla śmigłowców wojskowych – podało w czwartek fińskie radio Yle. Gogland jest położona ok. 100 km od Helsinek.
09.03.2023

Dania. Analiza po wybuchach Nord Stream: Bałtyk zanieczyszczony trującym osadem, foki doznały uszkodzenia słuchu

Wybuchy przy gazociągach Nord Stream spowodowały wzbicie się do wody 250 tys. ton spoczywającego na dnie Bałtyku trującego osadu. Przebywające w pobliżu eksplozji ssaki morskie: foki oraz morświny doznały trwałego lub czasowej utraty słuchu - wynika z analizy duńskich naukowców.
09.03.2023

Hiszpania zwiększyła import gazu z Rosji o ponad 190 proc.

Pomimo deklaracji rządu Pedro Sancheza potępiających Moskwę za inwazję na Ukrainę import gazu ziemnego z Rosji do Hiszpanii zwiększył się od stycznia 2022 r. o ponad 190 proc, poinformowała w środę Korporacja Rezerw Strategicznych (Cores).
09.03.2023

Brytyjscy komandosi przez 10 lat będą mieli bazę na północy Norwegii

Wielka Brytania poinformowała w środę o otwarciu bazy dla swoich komandosów na dalekiej północy Norwegii, co ma wzmocnić możliwości NATO w Arktyce w związku ze zwiększonym zagrożeniem po inwazji Rosji na Ukrainę.
09.03.2023

Niemcy. Media: rząd chce kupić tysiące rur, przeznaczonych na gazociąg Nord Stream 2

Brzmi to jak żart historii, że akurat rząd Niemiec chce kupić tysiące rur rurociągowych od Nord Stream 2 AG. Pierwotnie rury miały być przeznaczone na gazociąg, który został ukończony, ale nigdy nie został oddany do użytku. Na drodze do zawarcia umowy nie stoją sankcje - podaje w środę portal dziennika "Welt".
09.03.2023

CNN: weteran amerykańskiej marynarki wojennej uwolniony z aresztu w Rosji. Przybył do Polski

Weteran amerykańskiej marynarki wojennej Taylor Dudley, zatrzymany w kwietniu 2022 roku w obwodzie kaliningradzkim, został uwolniony z aresztu w Rosji i przybył w czwartek do Polski; w negocjacje w sprawie Dudleya były zaangażowane Departament Stanu, a także ambasady USA w Warszawie i Moskwie - poinformowała CNN.
12.01.2023

Uwaga Wodór! Podcast - O NesoBusie - Polskim Autobusie Wodorowym - oraz planach Grupy Polsat na zeroemisyjny transport nad Wisłą [Odcinek 12]

Grupa Polsat to nie tylko potęga medialno-telekomunikacyjna w naszym kraju, ale również coraz większa siła na polskim rynku energetyczno-paliwowym.
12.12.2022

Gdynia. Poszukiwania nurka przy Torpedowni

Służby ratunkowe poszukują w niedzielę nurka, który zaginął podczas nurkowania w pobliżu Torpedowni na Babich Dołach w Gdyni. Jak powiedział PAP dyżurny wojewódzkiego stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku, zgłoszenie o zdarzeniu wpłynęło ok. godz. 10:30.
11.12.2022

Komisja energii za zamrożeniem cen gazu w 2023 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przyjęła w środę projekt ustawy, której celem jest zamrożenie cen gazu m.in. dla odbiorców indywidualnych w 2023 r. na poziomie z 2022 r. Jego cena maksymalna wyniesie 200,17 zł za MWh.
30.11.2022

W Australii zatrzymano statek dostawczy pod zarzutem niewypłaconych wynagrodzeń i łamanie praw pracowniczych

Australijskie władze zatrzymały na nabrzeżu Kooragang 10 masowiec Costanza pod zarzutem traktowania załogi w sposób niezgodny z prawem. Śledztwo wykazało szereg przypadków łamania przepisów dotyczących praw pracowniczych osób zatrudnionych w branży morskiej.
13.11.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O roli, jaką w transformacji energetycznej mogą odegrać zielone gazy płynne, opowiada Bartosz Kwiatkowski z Polskiej Organizacja Gazu Płynnego [odcinek 12]

Dzisiaj premiera dwunastego odcinka podcastu Uwaga wodór! O kryzysie energetycznym, zmianach klimatycznych i , z rozproszonymi źródłami energii i równym dostępem do zasobów. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta Bartosza Kwiatkowskiego dyrektora Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
05.10.2022

Indeks Szczęścia Marynarzy odbił od dna

Po rekordowo niskich wskazaniach w poprzednim kwartale, najnowszy Indeks Szczęścia Marynarzy (Seafarers Happiness Index) pokazuje, że sytuacja się poprawia. Poziom zadowolenia marynarzy wzrósł we wszystkich kategoriach, a ogólny wskaźnik podniósł się z 5,85 do 7,21 w 10-punktowej skali.
01.08.2022

Pomysł gazociągu przez Saharę w kierunku Morza Śródziemnego powróci?

Algieria, Nigeria i Niger podpisały w czwartek protokół ustaleń w sprawie budowy gazociągu przez Saharę w kierunku Morza Śródziemnego - poinformowało algierskie ministerstwo energetyki. Według agencji Reutera projekt jest kolejną potencjalną szansą dla Europy na dywersyfikację dostaw błękitnego paliwa.
28.07.2022

ONZ: mamy nadzieje, że pierwszy statek ze zbożem wypłynie z Ukrainy w piątek

Zastępca sekretarza generalnego ONZ ds. humanitarnych Martin Griffiths wyraził w czwartek nadzieję, że pierwszy statek z ukraińskim zbożem wypłynie w piątek z jednego z czarnomorskich portów na Ukrainie. Wyjaśnił, że nadal omawiane są "kluczowe" szczegóły, dotyczące bezpiecznego ruchu statków.
28.07.2022

Prom na Wiśle w Spytkowicach ruszy we wrześniu

Prom Drogowiec na rzece Wiśle w rejonie Spytkowic w powiecie wadowickim, który przejdzie drobny remont, powinien wznowić kursy już we wrześniu – dowiedziała się PAP od przedstawiciela starostwa w Wadowicach, właściciela jednostki.
10.07.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru PKN Orlen S.A.? [odcinek 7]

Dzisiaj premiera najnowszego 7 odcinka podcastu Uwaga Wodór! O tym skąd pochodzi i jak powstaje paliwo do pierwszej w Polsce stacji tankowania wodoru Grupy Orlen?
08.07.2022

Компенсації морякам: правова абетка після нещасного випадку на кораблі

Нещасний випадок з моряком під час виконання своїх посадових обов'язків може спричинити з його боку вимоги про виплату належної компенсації судновласником/роботодавцем. У більшості випадків це буде залежати від характеру травми або можливої недбалості роботодавця. Однак такий моряк повинен зважати, щоб не припуститися помилок під час висування вимог про відшкодування збитків, через які він може залишитися без інших виплат, на які він має право. Тож на що варто звернути особливу увагу?
16.06.2022

Łotwa. Ekspert: inwazja Rosji na Ukrainę obudziła w krajach bałtyckich duchy przeszłości; możliwe rosyjskie prowokacje na granicach

Inwazja Rosji na Ukrainę obudziła w krajach bałtyckich duchy przeszłości - mówi PAP łotewski ekspert, profesor Andris Spruds. Jak ocenia, w najbliższej perspektywie Rosja nie zaatakuje żadnego kraju NATO, jednak nie wyklucza przy tym możliwych "incydentów" na granicach, w tym np. na granicy polsko-ukraińskiej.
11.06.2022

Wody Polskie: w tym roku sto razy zdewastowano linię brzegową mazurskich jezior

Tylko w tym roku na terenie Wielkich Jezior Mazurskich linia brzegowa została umyślnie zdewastowana 100 razy - podały w środę Wody Polskie. Większość tych zdarzeń dotyczyła nielegalnego budowania pomostów, grodzenia dostępu do jezior i wycinania trzcinowisk.
25.05.2022

Spółka zależna PGNiG kupiła udziały w kolejnym złożu na Morzu Norweskim

PGNiG Upstream Norway podpisało z Wellesley Petroleum umowę kupna udziałów w złożu gazowym Orn na Morzu Norweskim. Eksploatacja złoża zapewni od 2026 r. dodatkowe 0,25 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie - podało w piątkowym komunikacie PGNiG.
20.05.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. [odcinek 5]

Dzisiaj premiera piątego odcinka podcastu Uwaga wodór! Projekty wodorowe w obszarze usług komunalnych. Prowadzący Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski, zaprosili do rozmowy eksperta inż. Wojciecha Nowaka, kierownika projektów wodorowych w Grupie Veolia.
09.05.2022

Uwaga Wodór! Podcast - O energetyce i paliwach jutra. [odcinek 4]

Dzisiaj premiera czwartego odcinka podcastu Uwaga wodór! O energetyce i paliwach jutra.
12.04.2022

PGNiG otrzymało od Gazpromu pismo ws. zmiany zasad płatności za dostawy gazu

Gazprom wystąpił do PGNiG z formalnym pismem w sprawie zmian prawnych w Rosji dotyczących zmiany zasad płatności za dostawy gazu - przekazało w piątek biuro prasowe PGNiG. Dodano, że spółka nie udziela szczegółów co do zapisów umów, w tym dot. wymiany korespondencji.
01.04.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej [odcinek 3]

Dzisiaj premiera trzeciego odcinka podcastu Uwaga wodór! Organizacje wspierające rozwój gospodarki wodorowej.
15.03.2022

Czy dojdzie do wstrzymania dostaw gazociągiem Nord Stream 1? Niemcy zabierają głos

Minister gospodarki Niemiec Robert Habeck w wywiadzie dla telewizji RTL i ntv we wtorek wyraził wątpliwość, czy Rosja spełni swoją groźbę wstrzymania dostaw gazu ziemnego rurociągiem Nord Stream 1. Nie spodziewam się, by do tego doszło - powiedział.
08.03.2022

Kanada blokuje porty i wody terytorialne dla rosyjskich statków

Rosyjskie statki nie będą mogły wpływać na kanadyjskie wody terytorialne oraz zawijać do kanadyjskich portów – poinformował we wtorek minister transportu Kanady Omar Alghabra. Zakaz wejdzie w życie w tym tygodniu. „Rosja musi być pociągnięta do odpowiedzialności za swoją inwazję na Ukrainę. Dziś podejmujemy decyzje w sprawie zamknięcia akwenów i portów kanadyjskich dla statków należących do rosyjskich podmiotów lub zarejestrowanych w Rosji. Nadal będziemy działać na rzecz wsparcia Ukrainy” - napisał Alghabra na Twitterze.
01.03.2022

Gróbarczyk: nie widzę ryzyka zmiany wartości kontraktu na przekop Mierzei Wiślanej

Wzrost cen materiałów budowlanych nie powinien wpłynąć na wartość kontraktu na budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - ocenił w wypowiedzi dla PAP wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
28.01.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? [odcinek 2, część 2]

Dzisiaj premiera drugiej części drugiego odcinka podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie: Wodór to ekologia czy biznes?
27.01.2022

Uwaga Wodór! Podcast - Wodór to ekologia czy biznes? Odcinek 2 część 1

Dzisiaj premiera drugiego odcinku podcastu Uwaga wodór! Eksperci Paweł Trojanowski i Jakub Pikulski odpowiadają na bardzo istotne pytanie - wodór to ekologia czy biznes?
17.01.2022

Uwaga wodór! Premiera podcastów o zielonej energetyce na ZielonaGospodarka.pl

Uwaga Wodór! To nowa seria podcastów o transformacji energetycznej, dekarbonizacji i zrównoważonym rozwoju gospodarki, czyli trendach, które coraz mocniej zarysowują się w naszym otoczeniu – w których wodór postrzegany jest jako nośnik energii i zeroemisyjne paliwo przyszłości.
16.12.2021

"Niezawisimaja Gazieta": Putin i Biden mogli "wymienić" Ukrainę na Nord Stream 2

Rozmowy prezydentów Rosji i USA, Władimira Putina i Joe Bidena wydają się porozumieniem w sprawie "wymiany Ukrainy na Nord Stream 2" - ocenia w czwartek rosyjski dziennik "Niezawisimaja Gazieta", wskazując na wycofanie w USA poprawek o sankcjach wobec Rosji.
09.12.2021

Northvolt. Powstaje fabryka w pobliżu Portu Gdańsk i terminala kontenerowego DCT

Za rok szwedzka firma Northvolt otworzy w Gdańsku nowoczesną fabrykę modułów bateryjnych. W środę na terenie budowy wbito pierwszą łopatę pod tę inwestycję. Koszt to 200 mln dolarów. Firma zatrudni 500 osób.
08.12.2021

MRiRW: do 30 listopada konsultacje dot. Funduszy Europejskich dla Rybactwa

Do 30 listopada br. trwają konsultacje społeczne prognozy oddziaływania na środowisko programu Fundusze Europejskie dla Rybactwa - poinformował resort rolnictwa. Prognozę sporządził Morski Instytut Rybacki – Państwowy Instytut Badawczy.
09.11.2021

Zielona energia z fal zasili statki

Carnegie Clean Energy we współpracy z wybitnym instytutem badawczym, Blue Economy Cooperative Research Centre (Blue Economy CRC) uruchomiła demonstracyjny projekt energii falowej MoorPowerTM Scaled Demonstrator.
06.11.2021

Mitsubishi Shipbuilding skutecznie wychwytuje CO2 ze spalin statków

Mitsubishi Shipbuilding, część MHI Group, wraz ze swoimi partnerami uruchomiła projekt wychwytywania dwutlenku węgla na statku towarowym z ambicją opracowania komercyjnych systemów, które zmniejszyłyby wkład sektora w zmiany klimatu.
30.10.2021

Bariery produkcji zielonego wodoru na morzu

Zwolennicy niektórych z pierwszych morskich projektów wodorowych mają niewielką nadzieję na osiągnięcie zysku.
07.10.2021

Van Oord zamawia Mega Jack-Up do instalacji morskich turbin wiatrowych o mocy 20 MW

Van Oord zamówił nowy, ekologiczny statek instalacyjny, który będzie mógł pracować na metanolu i instalować turbiny wiatrowe o mocy do 20 MW. Inwestycja wpisuje się w rosnące światowe zapotrzebowanie na morskie farmy wiatrowe. Statek zostanie zwodowany w 2024 roku.
04.10.2021

Hiszpania. Orki zaatakowały jacht z dwiema osobami na pokładzie; interweniowały służby

Grupa orek zaatakowała brytyjski jacht z dwiema osobami na pokładzie u brzegów północno-zachodniej Hiszpanii. Agresywne zwierzęta odstraszył przybyły na pomoc statek hiszpańskiego ratownictwa morskiego (Salvamento Maritimo).
01.10.2021

Nowelizacja ustawy o pracy na morzu a faktyczne interesy polskich marynarzy

W dniu 19.08.2021 r. Prezydent RP podpisał ustawę z dnia z dnia 23 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o pracy na morzu.
24.09.2021

Sejm odrzucił senacką poprawkę do noweli o pracy na morzu

Sejm odrzucił w środę senacką poprawkę do noweli ustawy o pracy na morzu, w której Senat zaproponował zniesienie opodatkowania żywności dla marynarzy pracujących m.in. na holownikach. Nowela trafi teraz do podpisu prezydenta.
11.08.2021

Komisje przeciw senackiej poprawce ws. noweli o pracy na morzu

Sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny nie poparły we wtorek na wspólnym posiedzeniu senackiej poprawki do noweli ustawy o pracy na morzu. Senat zaproponował zniesienie opodatkowania żywności dla marynarzy pracujących m.in. na holownikach.
10.08.2021

Nowela ustawy o pracy na morzu wraca do komisji

Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. Senat zgłosił we środę poprawkę dotyczącą nieopodatkowania żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
04.08.2021

Nowela ustawy o pracy na morzu. Co zyskają marynarze?

Połączone senackie komisje Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Infrastruktury przyjęły we wtorek nowelę ustawy o pracy na morzu, zakładającą m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte.
03.08.2021

Sejm znowelizował ustawę o pracy na morzu

Ochronę praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek - zakłada uchwalona jednogłośnie w piątek przez Sejm nowela ustawy o pracy na morzu.
23.07.2021

Sejm: Projekt noweli ustawy o pracy na morzu skierowany do trzeciego czytania

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, został w środę skierowany do trzeciego czytania. Projekt poparły wszystkie sejmowe kluby parlamentarne.
21.07.2021

Rynek frachtowy i czarterowy pnie się w górę. Analiza rynku frachtowego i czarterowego [tygodnie 25-28/2021]

W kolejnych tygodniach roku rynek odznacza się kontynuacją wzrostów stawek frachtowych i czarterowych obserwowanych w różnych segmentach żeglugi. W branży kontenerowej wzrosty są naprawdę duże. Na rynku spekuluje się, że taki obrót sprawy może w pewnym okresie czasu doprowadzić do załamania się rynku transportu kontenerowego.
20.07.2021

Na terenie terminala Arthur Kill powstanie hub morskiej energetyki wiatrowej

Amerykańska grupa inwestycyjna Apollo Global Management poinformowała, że jej fundusze (Fundusze Apollo) zawarły umowę z Arthur Kill Terminal w zakresie rozwoju na jego terenie portu instalacyjnego i serwisowego dla morskiej energetyki wiatrowej rozwijanej w regionie Stanu Nowy Jork. Bez wątpienia za administracji Joe Bidena inwestycje w offshore wind na terenie USA nabrały tempa.
18.07.2021

Sejmowe komisje przyjęły projekt noweli ustawy o pracy na morzu

Rządowy projekt noweli ustawy o pracy na morzu, zakładający m.in. poprawę praw pracowniczych marynarzy, których statki zostały napadnięte, przyjęły w środę w pierwszym czytaniu połączone sejmowe komisje Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
08.07.2021

Rząd o prawach pracowniczych marynarzy w razie napaści na statek

Zabezpieczenie praw pracowniczych marynarzy w sytuacji ataku piratów lub zbrojnej napaści na statek to główny cel projektu zmiany ustawy o pracy na morzu, którym we wtorek ma się zająć rząd.
28.06.2021

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków: 8 lipca ruszą prace przy wraku promu "Estonia"

Szwedzka Komisja ds. Badania Wypadków (SHK) podała w piątek, że 8 lipca rozpocznie prace przy wraku promu "Estonia". Dochodzenie ma wyjaśnić kwestię dziury w kadłubie, którą jesienią ubiegłego roku pokazali twórcy filmu dokumentalnego.
18.06.2021

Okręty 50. BALTOPS zacumują w Gdyni

W najbliższych dniach przy gdyńskich nabrzeżach cumować będą okręty uczestników największych manewrów morskich na Bałtyku BALTOPS 2021. 3 czerwca wieczorem wpłynie do Gdyni okręt fińskiej marynarki wojennej MLC Hämeenmaa, a dzień później okręt włoskiej marynarki wojennej ITS Marceglia.
03.06.2021

Trwa jeden z największych projektów hydrotechnicznych ostatnich lat - modernizacja układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku

- Dzięki tej wielkiej inwestycji poprawi się potencjał gospodarczy Portu. Minimalizacja ryzyk pogodowych, wzrost bezpieczeństwa nawigacyjnego oraz efektywności żeglugi zwiększa jego atrakcyjność i konkurencyjność. Już dzisiaj Port Gdańsk uzyskuje najlepsze wyniki spośród portów bałtyckich, co jest wielkim sukcesem ostatnich lat. Rozwijamy się i przynosi to dobre skutki. Modernizacja układów falochronów jest kolejnym na to dowodem – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
19.05.2021

InterMarE – targi w sieci

Trzydniowe spotkanie morskiego biznesu Targi InterMarE South Baltic Maritime Economy Exhibition i Balt Military Expo 2021 są za nami. Targi odwiedziło kilkuset przedstawicieli biznesu i polityki, administracji i naukowców, przedstawicieli wojska i środowiska cywilnego zainteresowanego gospodarką morską.
24.04.2021

Żegluga ekologiczna i bezzałogowa pod lupą prawników i inżynierów

Żegluga przyjazna dla człowieka i środowiska, coraz bardziej bezpieczna i inteligentna, a w perspektywie bezzałogowa - to tematy wiodące IX Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego zorganizowanej przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji UG oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. 21 i 22 kwietnia 2021 r. naukowcy, przedstawiciele biznesu i administracji zebrali się na wirtualnej debacie pod wiodącym tytułem „Prawo morskie dla zrównoważonej żeglugi”.
23.04.2021

Malaria, a praca marynarzy na morzu - aspekty prawne

Jednym z podstawowych celów działalności każdego armatora pozostaje możliwie jak najbardziej efektywne świadczenie wybranych przez siebie usług – włączając w to zapewnienie profesjonalnego oraz wykwalifikowanego personelu na statku. Ochrona zdrowia każdego z marynarzy pozostaje jednym z głównych obowiązków, które spoczywają na barkach armatorów i muszą być bezwzględnie przez nich respektowane, niezależnie od szerokości geograficznej.
22.04.2021

Coraz więcej aktywności w dobie wyzwań. Raport z rynku żeglugowego (tydzień 8-11/2021)

Po roku trwania pandemii analitycy oczekują, że gospodarka morska, w tym transport morski będą korzystały z rozwoju i wzrostu globalnej gospodarki, która ma mieć miejsce już w 2021 roku. Według różnego rodzaju organizacji, jak na przykład OECD wzrost ten może wynieść nawet około 5,5 %.
23.03.2021

Odszkodowania marynarskie: prawne ABC po wypadku na statku

Doznanie przez marynarza wypadku w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych może rodzić po jego stronie roszczenie o wypłatę przez armatora/pracodawcę stosownego odszkodowania. W większości przypadków będzie to uzależnione od charakteru urazu lub ewentualnych zaniedbań podmiotu zatrudniającego. Marynarz taki powinien jednak uważać, aby w toku dochodzenia roszczeń odszkodowawczych nie popełnić błędów, które pozbawią go również innych przysługujących mu świadczeń. Na co więc należy zwrócić szczególną uwagę?
19.02.2021

Trybunał Sprawiedliwości oraz interesy Polski i polskich marynarzy

Marynarze zatrudnieni na statkach pod wygodnymi banderami przez lata nie mieli ubezpieczeń społecznych (i nadal nie mają). Było tak, ponieważ według prawa państw wygodnych bander, pracowników (w tym wypadku marynarzy) można zatrudniać bez zabezpieczeń społecznych. Dopiero wyrok TSUE z maja 2019r. oddał marynarzy zatrudnionych przez armatorów unijnych na statkach wygodnych bander, we władanie prawa miejsca zamieszkania tych marynarzy.
08.02.2021

Najważniejsze postanowienia 107. sesji komitetu prawnego (Leg 107) IMO

W dniach 27 i 30 listopada oraz 1 grudnia br. odbyła się w formie zdalnej 107. sesja Komitetu Prawnego (LEG 107). Z ramienia PRS udział w sesji wzięła Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO – Przewodnicząca Krajowej Sekcji Prawnej.
21.01.2021

Najważniejsze postanowienia dot. marynarzy 107. sesji Komitetu Prawnego (LEG 107)

W dniach 27 i 30 listopada oraz 1 grudnia br. odbyła się w formie zdalnej 107. sesja Komitetu Prawnego (LEG 107). Z ramienia PRS udział w sesji wzięła Karolina Sypion-Babś z Ośrodka ds. IMO – Przewodnicząca Krajowej Sekcji Prawnej.
19.01.2021

Marynarze rozliczający się z ulgą abolicyjną są „oszustami podatkowymi”?!– niepokojąca praktyka organów skarbowych

Obecnie na Pomorzu organy podatkowe zaczęły stosować bardzo niepokojącą praktykę wobec marynarzy rozliczających się, zgodnie z prawem, z uwzględnieniem ulgi abolicyjnej. Urzędnicy skarbowi zaczęli wszczynać postępowania podatkowe za lata poprzednie i jednocześnie zarówno przed, jak i po wydaniu decyzji organu I instancji, przedstawiają podatnikom zarzuty karno-skarbowe tj. dopuszczenia się rzekomego „oszustwa podatkowego”.
02.11.2020

400 tysięcy marynarzy uwięzionych na morzu w miarę pogłębiania się kryzysu zw. z wymianą załóg

Aktualnie liczba marynarzy z całego świata uwięzionych na statkach wynosi około 400 tysięcy. Kontynuują oni pracę bez szans na zwolnienie ze służby, w pogłębiającym się kryzysie związanym z wymianą załóg, który zagraża handlowi i bezpieczeństwu na morzu.
02.11.2020

Przywrócić polską banderę w polskiej flocie handlowej

Tadeusz Hatalski, kpt. ż. w. przedstawia założenia rozwiązań, prowadzących do obniżenia wysokich, pozapłacowych kosztów pracy na statkach morskich, eksploatowanych pod polską banderą. Obowiązujące obecnie przepisy generują koszty, będące w efekcie barierą uniemożliwiającą polskim armatorom eksploatację statków pod polską banderą.
19.08.2020

Australia zakazała wstępu drugiemu masowcowi w tym tygodniu

Australijski Urząd ds. Bezpieczeństwa Morskiego (AMSA) zakazał wstępu w tym tygodniu kolejnemu masowcowi pływającego pod banderą Liberii - tym razem 93200 TW Hamburg.
31.07.2020

Ile tlenu pochodzi z oceanu? Drugie płuco planety [wideo]

Naukowcy szacują, że 50–80% produkcji tlenu na Ziemi pochodzi z oceanu. Większość tej produkcji pochodzi z oceanicznego planktonu - dryfujących roślin, glonów i niektórych bakterii - które mogą fotosyntezować, czyli przekształcać światło słoneczne w energię.
02.07.2020

Nowatorski holownik Ajax już w Gdańsku. Wzmocni flotę WUŻ-u (foto, wideo)

Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.
01.07.2020

Organizujesz regaty? Weź udział w webinarze

Jutro (środa) odbędzie się webinar poruszający kwestie organizacji wydarzeń sportowych w czasach pandemii.
09.06.2020

15 marynarzy porzuconych na gazowcu

Hiszpański gazowiec zakotwiczony w Zatoce Manilskiej na Filipinach utracił sterowność, ale na jego pokładzie znajduje się 15 marynarzy, którym brakuje zapasów i elektryczności - poinformowała Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF).
15.05.2020

Nowy holownik zasili flotę gdańskiego WUŻu

„WUŻ” Port and Maritime Service będzie miał nowy holownik. To jednostka Ajax, zbudowana według projektu ASD 2312 stworzonego przez Grupę Damen. Pierwotnie, miała dotrzeć do Gdańska wiosną tego roku, ale pandemia koronawirusa zakłóciła harmonogram. Nowy holownik zobaczymy najwcześniej za miesiąc.
03.05.2020

List otwarty w sprawie bezpieczeństwa marynarzy na statkach w związku z pandemią Covid-19

Z uwagi na liczne niepokojące sygnały, które od kilku tygodni napływają do Kancelarii od marynarzy i ich rodzin, w związku z niewystarczającymi środkami zabezpieczającymi marynarzy przed zakażeniem Covid-19 na wielu statkach, wystosowaliśmy list otwarty, który został przesłany do następujących organizacji:
22.04.2020

Pandemia Covid-19, a prawa marynarzy (podmiany, płace, kwarantanna etc.)

Koronawirus SARS-Cov-2 wywołujący chorobę o nazwie COVID-19 jest już obecny w 195 krajach na świecie. Epidemia COVID-19, a właściwie ograniczenia wprowadzane przez organy państw odcisnęły już swoje piętno na niemal każdej dziedzinie życia. Nie inaczej jest w sektorze transportowym, który przeżywa aktualne liczne problemy, zarówno organizacyjne, jak i związane z realizacją obowiązków Pracodawcy względem Pracowników – w szczególności zapewnienia pracownikom bezpieczeństwa, miejsc pracy, czy wypłaty wynagrodzeń. Obecna sytua
25.03.2020

Koronawirus: ubezpieczenie armatorskie marynarza, a ryzyko zarażenia na statku

W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją odnośnie zagrożenia epidemicznego spowodowanego koronawirusem (COVID-19) oraz działaniami organów państwowych, mających na celu przeciwdziałanie skutkom rozprzestrzeniania się zarażeń, w ciągu zaledwie kilkudziesięciu godzin Zespół Kancelarii otrzymał szereg zapytań od Klientów świadczących pracę na statkach, bądź mających rozpocząć pracę na morzu w najbliższym czasie, w których wyrażają swoje zaniepokojenie zaistniałą sytuacją. Większość zadawanych pytań tyczy się uprawnień
19.03.2020

Projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu

Zabezpieczenie praw marynarzy w sytuacji ataku piratów i uwięzienia marynarzy zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu, którego autorem jest minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
06.03.2020

Ustawa o pracy na statkach rybackich po pierwszym czytaniu w Sejmie

Kwestie związane z życiem i pracą na statkach rybackich, uprawnienia rybaków i obowiązki armatorów przewiduje projekt ustawy o pracy na statkach rybackich, którego pierwsze czytanie odbyło się w piątek na posiedzeniu sejmowych komisji.
09.08.2019

Podatki marynarskie: Czy faktycznie zwolnienie marynarzy z PIT? – projekt rządowy z dnia 15 maja 2019 roku

W kwestii pojawiających się co jakiś czas projektów w przedmiocie zwolnienia marynarzy z podatku PIT w Polsce, kilkukrotnie prezentowałem swoje krytyczne stanowiska, które niestety w znacznej mierze dalej pozostają aktualne. Niedawno pojawiła się informacja, iż polski rząd przyjął projekt zmian w przepisach w tym zakresie traktując go jako „najważniejszy” z pozostałych projektów dot. gospodarki morskiej przyjętych w tym samym czasie.
02.07.2019

Związki zawodowe z Ameryki Łacińskiej będą wspólnie walczyć o prawa marynarzy

Związki z całej Ameryki Łacińskiej zobowiązały się do wspólnego zapewnienia pomocy marynarzom w trudnej sytuacji w portach Ameryki Środkowej i Południowej - donosi Międzynarodowa Federacja Pracowników Transportu (ITF). W tym celu w ostatnim tygodniu ogłosiły start sieci ITF Latin American Contact Network.
17.04.2019

Piractwo lub strefa wojny a uprawnienia marynarzy

Pomimo zintensyfikowania współpracy państw i organizacji międzynarodowych w zakresie przeciwdziałania oraz zwalczania piractwa morskiego oraz wdrożeniu praktycznych rozwiązań mających służyć zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa żeglugi międzynarodowej (m.in. misje wojskowe pod auspicjami Unii Europejskiej oraz NATO), problematyka stref żeglugowych podwyższonego ryzyka wciąż pozostaje aktualna. Przekłada się ona również na zakres uprawnień przysługujących marynarzom świadczącym pracę na tego rodzaju obszarach.
28.03.2019

Dochodzenie marynarskich odszkodowań we współczesnych realiach branży morskiej

Pomimo gwałtownego rozwoju technologicznego obserwowanego na przestrzeni co najmniej dwóch ostatnich dekad, również w szeroko rozumianej branży morskiej oraz szeregu działań prawodawczych podejmowanych zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym, wykonywanie pracy na morzu nadal wiąże się z wysokim ryzykiem urazu ciała, bądź doznaniem innego rodzaju uszczerbku na zdrowiu.
18.03.2019

Jakie koszty powinien ponieść marynarz poszukujący pracy?

Poszukiwanie pracy dla większości pracowników, osób poszukujących pracy jest procesem stresującym, a sam okres pozostawania bez pracy bez wątpienia może generować wiele negatywnych emocji. Nie inaczej wygląda sytuacja w odniesieniu do marynarzy, którzy jednak z racji wykonywanego zawodu muszą pozostać wyczuleni na ewentualne nieuczciwe praktyki, a także kalkulować ryzyka.
14.03.2018

Jak pseudoagencje oszukują marynarzy i ich rodziny?

Coraz więcej podmiotów próbuje oszukać marynarzy. Postaramy się krótko omówić najbardziej typowe i popularne przykłady próby oszustw, których ofiarami padają marynarze i ich rodziny.
14.12.2017

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o pracy na morzu

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o pracy na morzu - poinformowała prezydencka kancelaria. Nowe przepisy zawierają regulacje dotyczące porzucenia i repatriacji marynarzy.
24.11.2017

Senat: Bez poprawek do zmiany ustawy o pracy na morzu

Senat nie zaproponował w piątek żadnych poprawek do noweli ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy, które zawierają regulacje dotyczące porzucenia i repatriacji marynarzy, trafią zatem na biurko prezydenta.
10.11.2017

Sejm za regulacjami dot. porzucenia i repatriacji marynarzy

Sejm niemal jednogłośnie przyjął w czwartek ustawę regulującą m.in. kwestię ubezpieczenia marynarzy, które będzie musiał posiadać armator na wypadek ich choroby.
12.10.2017

Armatorzy kutrów rybackich będą mogli liczyć na wcześniejszą emeryturę

Trwają pracę nad nowelizację ustawy o pracy na morzu, które ma między innymi poprawić warunku pracy rybaków. Jeden z ważniejszych przepisów dotyczy rybaków, którzy są zarazem armatorem jak i kapitanem statku rybackiego.
02.10.2017

Sejmowa komisja poparła projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu

Sejmowa Komisja Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej poparła w środę rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy zawierają regulacje dotyczące porzucenia i repatriacji marynarzy.
27.09.2017

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu

Regulacje dotyczące porzucenia i repatriacji marynarzy zawiera przyjęty w czwartek przez Radę Ministrów projekt ustawy o zmianie ustawy o pracy na morzu oraz niektórych innych ustaw - poinformowało Centrum Informacyjne Rządu.
07.09.2017

KE chce poprawić warunki pracy marynarzy na statkach krajów UE

Komisja Europejska chce, by porozumienie pomiędzy partnerami społecznymi z sektora transportu morskiego w UE na temat poprawy warunków pracy marynarzy pływających na statkach pod banderami krajów Unii, zostało wpisane do prawa unijnego.
27.07.2017

50. sesja Komitetu Paryskiego Memorandum (Paris MoU)

W gdańskim Dworze Artusa trwa 50. jubileuszowa sesja Komitetu Paryskiego Memorandum (Paris MoU). W Gdańsku Polska Administracja Morska gości około 70 przedstawicieli administracji morskich Państw, stron Paris MoU, Tokyo MoU, Black Sea MoU, Caribben MoU, Vina delMar, US Coast Gard, oraz ILO, IMO i Komisji Europejskiej. Sesja Paris MoU ma charakter podsumowania efektów całorocznej działalności inspekcyjnej statków zawijających do europejskich portów oraz nakreślenia polityki i strategii działania organizacji na kolejne dekady. Zako
22.05.2017

Procedura ratyfikacji poprawek do Konwencji o Pracy na Morzu na ukończeniu

Senat w dniu 21 października 2016 r. przyjął ustawę o ratyfikacji poprawek do Konwencji o Pracy na Morzu (Konwencja MLC). Wcześniej na posiedzeniu w dniu 23 września 2016 r. ustawa została uchwalona przez Sejm. Co więcej zarówno Sejm jak i Senat uchwaliły ustawę jednogłośnie i bez żadnych poprawek, przez co należy się spodziewać rychłego zakończenia procesu ratyfikacji. Obecnie do zakończenia procesu ratyfikacji poprawek do Konwencji MLC pozostał bowiem wyłącznie podpis Prezydent RP pod ustawą.
06.11.2016

Przed nami realizacja ogromnych inwestycji - rozmowa z kapitanem ż.w. Wiesławem Piotrzkowskim, dyrektorem Urzędu Morskiego w Gdyni

Z dniem 20 lipca 2016 r. Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk powołał na stanowisko dyrektora urzędu Morskiego w Gdyni Wiesława Piotrzkowskiego, wieloletniego kapitana Portu Gdańsk.
23.08.2016

Rekrutują Polaków dla największych graczy w branży morskiej

Istnieją na ryku od 25 lat i cały czas się rozwijają. Dziś na pokładach statków całego świata pływa codziennie 880 marynarzy, których zatrudniają. Rekrutacja to jednak tylko część ich działalności. O firmie Dohle Marine Services Europe rozmawiamy z jej prezesem Waldemarem Perchel.
18.05.2016

Wilk Morski i Najaktywniejszy Student wybrani w czasie Święta Szkoły w Akademii Morskiej w Szczecinie

Podczas uroczystego posiedzenia Senatu 11 maja br. tradycyjnie wręczono statuetkę Wilka Morskiego. Laureatem tegorocznej nagrody jest Jacek Wiśniewski – dyrektor naczelny EuroAfrica Shipping Lines sp. z o.o., natomiast tytuł Najaktywniejszego Studenta Akademii Morskiej w Szczecinie otrzymał Patryk Franc, student III roku studiów na Wydziale Nawigacyjnym (kierunek transport morski).
11.05.2016

Związek Agentów i Morskich Przedsiębiorstw Rekrutacyjnych ma pomysł na system ubezpieczeń marynarskich

Kwestia ubezpieczenia marynarzy to szerokie zagadnienie, szczególnie ważne z punktu widzenia ich rodzin. Brak przy tym w Polsce satysfakcjonujących kompleksowych rozwiązań, które pozwoliłby tej grupie zawodowej podlegać przez cały czas ubezpieczeniu zdrowotnemu, emerytalnemu i rentowemu. Pomysł na rozwiązanie tej kwestii opracował Związek Agentów i Morskich Przedsiębiorstw Rekrutacyjnych.
05.03.2016

Plaga fałszywych ofert pracy na morzu

Kryzys w branży morskiej i wszechobecne zwolnienia stanowią pożywkę dla oszustów wyłudzających dane osobowe i pieniądze. W sieci publikowane są fałszywe oferty pracy, fałszywe informacje o otrzymaniu zatrudnienia przesyłanych na maila, a nawet powstają fałszywe witryny internetowe udające agencje zatrudnienia. Na co szczególnie zwrócić uwagę podczas poszukiwania pracy w internecie, żeby nie dać się oszukać? Odpowiada Irmina Kujawska, ekspertka z Crew Poland, polskiego portalu pracy na morzu
29.01.2016

Nowe regulacje i zmiany w zakresie przepisów prawa, które mogą mieć wpływ na branżę morską w 2016 r.

Nadchodzący rok 2016 przynosi dla branży morskiej sporo nowości i zmian w zakresie wiążących ją regulacji prawnych. Dotyczy to zarówno systemu prawa polskiego jak i obowiązujących przepisów międzynarodowych.
23.01.2016

Ustawa przeszła, ale wszystko zostanie po staremu. Statki nie wrócą pod polską banderę

Sejm przyjął ustawę o warunkach pracy na morzu. Brak w niej jednak zapisów, które zachęcałyby polskich armatorów do pływania pod narodową banderą. Za nową regulacją głosowali posłowie PO, PSL i SLD, przeciw członkowie PiS.
10.08.2015

Agencje pośrednictwa pracy dla marynarzy -projekt nowych regulacji

W dniu 07.07.2015 r. do Sejmu RP wpłynął projekt ustawy o pracy na morzu. Przepisy projektowanej ustawy implementują do polskiego prawa Konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające ochronę warunków pracy oraz przestrzeganie praw człowieka i obywatela.
28.07.2015

Niebezpieczne czynniki środowiskowe związane z wykonywaniem pracy na morzu

Poniższe opracowanie stanowi kolejny już etap prezentacji postanowień Wytycznych do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku, zwanej też MLC (Maritime Labour Convention), przyjętych przez Międzynarodową Organizację Pracy.
12.07.2015

Nowe przepisy ustawy o pracy na morzu

Dziś do Sejmu RP wpłynął projekt ustawy o pracy na morzu. Przepisy projektowanej ustawy implementują do polskiego prawa Konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie 20 sierpnia 2013 r. Konwencja MLC wprowadza minimalne, międzynarodowo ujednolicone standardy pracy i życia marynarzy na statkach morskich, zapewniające ochronę warunków pracy oraz przestrzeganie praw człowieka i obywatela.
08.07.2015

Rząd przyjął ustawę o pracy na morzu. Nie sprowadzi on jednak statków pod polską banderę

W zeszłym tygodniu rząd przyjął projekt ustawy o pracy na morzu. Nowe przepisy implementują do polskiego prawa międzynarodową konwencję o pracy na morzu (MLC), która weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. W ustawie brak jednak zapisów, które zachęcały by polskich armatorów pod narodową banderę.
29.06.2015

Szkolenie marynarzy w zakresie bezpieczeństwa w świetle Konwencji o pracy na morzu

Niniejszy artykuł stanowi kolejny już etap omawiania przyjętych przez przedstawicieli Międzynarodowej Organizacji Pracy wytycznych do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku, zwanej również MLC (Maritime Lobour Convention).
28.06.2015

Regulacje pracy na morzu

Rada Ministrów 23 czerwca 2015 r. przyjęła projekt ustawy o pracy na morzu. Nowe rozwiązania regulują zagadnienia dotyczące: praw i obowiązków stron umowy o pracę na statkach morskich o polskiej przynależności, pośrednictwa pracy na statkach polskich lub obcych, ochrony zdrowia, ochrony socjalnej i bezpieczeństwa pracy.
24.06.2015

Kapitanowie trenują

Wysokie kwalifikacje profesjonalne kadr oficerskich floty handlowej, w tym świadome i w pełni odpowiedzialne podchodzenie do obowiązków, to czynniki warunkujące bezpieczną, przyjazną środowisku i ludziom żeglugę. Ciągła weryfikacja umiejętności personelu pływającego, nadążanie za zmieniającą się techniką, realiami żeglugi, przepisami, procedurami są stałą troską renomowanych przedsiębiorstw armatorskich.Na stojącym w Gdyni statku „Antares” powstało centrum treningowe dla załóg pracujących we flocie, zarządzanej przez g
09.06.2015

Raportowanie i badanie wypadków przy pracy w świetle Konwencji o pracy na morzu

Od pewnego czasu za pośrednictwem portalu Gospodarka Morska przybliżamy Państwu postanowienia wytycznych do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku przyjętych w październiku 2014r. przez przedstawicieli Międzynarodowej Organizacji Pracy. Należy pamiętać, iż owe wytyczne co do zasady nie mają charakteru wiążącego, stanowić jednak mają pomoc dla rządów poszczególnych państw implementujących do swoich porządków prawnych postanowienia Konwencji (zwanej również Maritime Labour Convention, w skrócie MLC).
06.04.2015

Komitet do spraw bezpieczeństwa w świetle przepisów Konwencji o pracy na morzu

W jednej z naszych poprzednich publikacji pisaliśmy o ustalonych przez przedstawicieli Międzynarodowej Organizacji Pracy w październiku 2014 r. wytycznych do Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku, zwanej w skrócie MLC (Maritime Labour Convention). Rzeczone wytyczne stanowić mają jedynie pomoc dla rządów poszczególnych państw implementujących do swoich systemów prawnych postanowień MLC, nie mają one jednak charakteru wiążącego.
15.03.2015

APMAR o systemie zabezpieczeń społecznych ludzi morza

Z inicjatywy Związku Agentów i Przedstawicieli Żeglugowych w Gdyni (APMAR) 16 stycznia odbyło się na temat wprowadzenia w Polsce jednolitego, skonsolidowanego, dedykowanego marynarzom systemu zabezpieczeń społecznych i jednolitego systemu podatkowego dla mieszkających w Polsce marynarzy, niezależnie od miejsca ich zatrudnienia.
22.01.2015

Zmiany w Konwencji o pracy na morzu (MLC 2006). Część II. Odpowiedzialność finansowa armatorów z tytułu śmierci i szkody na osobie

Niniejszy artykuł stanowi drugą część opisu zmian do Konwencji z 2006 r. o pracy na morzu (MLC) przyjętych na 103. Konferencji Międzynarodowej Organizacji Pracy. W poprzedniej części omówione zostały zmiany Konwencji w zakresie prawa repatriacji pozostawionych marynarzy. Niniejszy artykuł dotyczy równie istotnych zmian, bowiem dotyczących odpowiedzialności finansowej armatorów z tytułu śmierci i szkód na osobie.
17.01.2015

Nowe wytyczne do Konwencji o pracy na morzu

Podczas spotkania, które odbyło się w Genewie w dniach od 13 do 17 października 2014r. przedstawiciele Międzynarodowej Organizacji Pracy ustalili treść wytycznych, które stanowić mają pomoc dla rządów poszczególnych państw implementujących do swoich systemów prawnych postanowienia Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku, zwanej w skrócie MLC (Maritime Labour Convention). Nowoprzyjęte wytyczne do Konwencji o pracy na morzu regulują kwestie związane z bezpieczeństwem i zdrowiem marynarzy. Ich powstanie jest efektem wspólnego
28.12.2014

Podpisanie deklaracji współpracy pomiędzy KIGM i PRS

W podpisanej deklaracji strony wyrażają gotowość do współpracy oraz wolę obustronnego wsparcia poprzez wzajemne promowanie, wspólną organizację oraz prowadzenie szkoleń w odpowiedzi na zapotrzebowanie klientów.
14.12.2014

Zmiany w Konwencji o pracy na morzu (MLC 2006). Część I. Zabezpieczenie finansowe „pozostawionych” marynarzy

Na 103. Konferencji Międzynarodowej Organizacji Pracy przyjęto poprawki do Konwencji z 2006 r. o pracy na morzu (MLC). Warto prześledzić czego dotyczą i w jaki sposób wpłynie to na armatorów oraz marynarzy.
08.12.2014

Konsultacje publiczne projektu ustawy o pracy na statkach morskich

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informuje o rozpoczęciu konsultacji publicznych projektu ustawy o pracy na statkach morskich. Uwagi dotyczące projektu można zgłaszać do 25 listopada 2014 r.
11.11.2014

Konsultacje publiczne projektu ustawy o pracy na statkach morskich

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju informuje o rozpoczęciu konsultacji publicznych projektu ustawy o pracy na statkach morskich. Uwagi dotyczące projektu można zgłaszać do 25 listopada 2014 r.
07.11.2014

Pojęcie armatora w Konwencji o pracy na morzu z 2006 roku

Konwencja o pracy na morzu z 2006 roku (Maritime Labour Convention – MLC) weszła w życie w dniu 20 sierpnia 2013 r. MLC ratyfikowało do tej pory 65 państw, w których zarejestrowane jest ponad 75% światowego tonażu. Z uwagi na fakt, że standardy narzucone przez MLC spełniać muszą nie tylko statki pływające pod banderami państw stron Konwencji, ale również są one egzekwowane przez Port State Control (w konsekwencji wdrażania reguły ”no less favourable treatment”) wobec statków podnoszących bandery państw, które nie ratyfikow
27.10.2014

Prawo morskie: Zarząd statkiem (ship management) jako forma eksploatacji jednostki

Ostatnie 20 lat przyniosło zdecydowaną zmianę struktury organizacyjnej światowej floty - minęły czasy dużych, narodowych firm żeglugowych, które były właścicielem, armatorem i zarządcą kilkudziesięciu jednostek (vide: Polskie Linie Oceaniczne PP).
23.10.2014

Pośrednictwo pracy dla marynarzy – jakie obowiązki winien spełnić pośrednik by zapewnić marynarzom bezpieczne zatrudnienie zagranicą (Konwencja MLC 2006) Cz. 2.

W pierwszej części niniejszego artykułu pominięto regulacje dotyczące Konwencji o Pracy na Morzu (MLC 2006) przez wzgląd na obszerność regulacji zawartych w tym akcie. Pomimo, iż dnia 20 sierpnia 2013 roku wprowadzono Konwencję o Pracy na Morzu MLC 2006 należy pamiętać, iż wszystkie konwencje opisane w I Części artykuł pozostają dalej w mocy.
10.09.2014

Rząd przyjął założenia do projektu ustawy o pracy na statkach morskich

Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o pracy na statkach morskich, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
23.07.2014

MLC 2006 - pytania i odpowiedzi

Polski Rejestr Statków S.A. świadczy usługi szkoleniowe w zakresie własnych kompetencji technicznych. Z początkiem roku 2014 Pion Naukowo Badawczy PRS rozpoczął komercyjną działalność szkoleniową w zakresie wymagań technicznych i formalnych mających zastosowanie w szeroko pojętej branży morskiej.
03.07.2014

Konwencja o Pracy na Morzu (MLC 2006)

Dnia 20 sierpnia 2013 roku wprowadzono Konwencję o Pracy na Morzu MLC 2006 (dalej też jako Konwencja MLC 2006 czy MLC 2006), co uznać należy bezsprzecznie za moment przełomowy i długo wyczekiwany przez całą branżę morską. Powyższa Konwencja jest niezaprzeczalnie pierwszym swoistym „morskim kodeksem pracy” obejmującym swoimi regulacjami ponad milion pracujących Marynarzy, liczne grono Armatorów oraz inne podmioty związane z branżą morską na całym świecie.
05.03.2014

Kamienie węgielne dla poprawy bezpieczeństwa pracujących na morzu

Komisja Europejska „z zadowoleniem” przyjmuje wejście dziś w życie międzynarodowej konwencji o pracy na morzu, bowiem ustanawia ona minimalne standardy pracy i warunki życia ponad 1,2 miliona marynarzy oraz zapewnia uczciwą konkurencję dla przemysłu morskiego na całym świecie.
21.08.2013

„Polska od Bałtyku odepchnie się sama”?

„ W naszym kraju gosposie domowe, mogą liczyć na większe zainteresowanie przedstawicieli rządu niż marynarze” ironizował przedstawiciel branży morskiej na konferencji poświęconej powrotowi armatorów pod polską banderę. Zdaniem Jacka Dubińskiego, przewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków w Polsce brakuje dialogu między przedsiębiorcami tworzącymi branżę morską a urzędnikami państwowymi, tworzącymi regulacje prawne. Przykładem tego niepokojącego zjawiska jest kwestia dostosowania polskiego prawa mors
14.05.2013

Unibaltic- recepta na przyszłość

Analitycy zgodnie podkreślają, że rynek przewozu towarów drogą morską jest branżą przyszłości. Mimo perspektyw rozwoju, firmy przewozowe będą musiały zmierzyć się z trudnościami. Arkadiusz Wójcik, prezes Unibaltic nakreśla plany na przyszłość i przedstawia strategię działania przedsiębiorstwa w nadchodzącym okresie.
02.04.2013

Kilka słów o bezpieczeństwie morskim.

16 września b.r. w San Diego odbyła się konferencja Międzynarodowego Zrzeszenia Ubezpieczycieli Morskich (International Union of Maritime Underwriters - IUMI), na której m.in. podjęto tematykę bezpieczeństwa morskiego i jego wpływu na ubezpieczenia morskie.
10.12.2012

Konwencja MLC 2006 wchodzi w życie w 2013 r.

Od 20.08.2013 certyfikaty MLC powinny posiadać wszystkie statki. Również od tego czasu każde państwo, które ratyfikowało wspomnianą Konwencję, jest zobowiązane do zapewnienia, że działające na jego terenie biura pośrednictwa pracy marynarzy spełniają odpowiednie wymagania Konwencji.
12.10.2012

Warunki Pracy na Morzu - Polska ratyfikowała konwencję MLC 2006

W maju 2012 r. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej ratyfikował Międzynarodową Konwencję o Pracy na Morzu z 2006 r. (Maritime Labour Convention – MLC 2006). Polska jest 26-tym krajem członkowskim ILO (International Labour Organization – Międzynarodowa Organizacja Pracy), który ratyfikował ten dokument.
12.07.2012

Nadmorskie położenie kraju dobrem narodowym

Anna Wypych – Namiotko, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej: „Jestem przekonana, że dorobek ostatnich czterech lat w dziedzinie spraw morskich stanowi solidną podstawę dla zrównoważonego i stabilnego rozwoju krajowego sektora morskiego. Nakreślone priorytety polityki morskiej państwa w perspektywie do 2020 r., prace legislacyjne, w tym wprowadzone ułatwienia dla przedsiębiorców oraz wiele umów międzynarodowych w dziedzinie spraw morskich stanowią oparcie dla pomyślnego rozwoju sektora
01.12.2011

Seminarium o zawodach morskich w Parlamencie Europejskim

Nie budzi wątpliwości, że sektor morski ma szczególne znaczenie zarówno dla gospodarki światowej, jak również dla gospodarek poszczególnych państw. Należy przy tym stwierdzić, że siła tego sektora zależy od zatrudnionych w nim ludzi. Czynnik ludzki jest niezbędny i niezastąpiony.
12.10.2011

Wynik wyszukiwania - Katalog firm

Dziękujemy za wysłane grafiki.