• <

Nowatorski holownik Ajax już w Gdańsku. Wzmocni flotę WUŻ-u

Dodano: 02.07.2020

Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.

Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano. 

Jednostka została zbudowana według projektu ASD 2312 stworzonego przez Grupę Damen. Pierwotnie, miała dotrzeć do Gdańska już wiosną tego roku, ale harmonogram zakłóciła pandemia koronawirusa.


Jak podaje Damen, holowniki typu ASD 2312 mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. Jednostki wyposażone są w 2 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD. Ich maksymalna prędkość to 12,5 w.


Jednostka Ajax przeznaczona dla gdańskiego przedsiębiorstwa została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen. Co ciekawe, WUŻ Gdańsk jest jednym z pierwszych armatorów, którzy weszli w posiadanie tego nowatorskiego holownika. Do tej pory zostały przekazane cztery takie jednostki, pozostałych osiem znajduje się w budowie bądź zostało dopiero zamówionych.


Jak czytamy w mediach społecznościowych Grupy Damen: "Na pierwszy rzut oka może ASD 2312 może wydawać się niepozorny. Ta mała jednostka ma jednak ogromne możliwości! Ten kompaktowy, wielozadaniowy model zapewnia imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Holownik wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa i zrównoważonej wydajności  w celu zapewnienia czystej i ekonomicznej eksploatacji, jest również ekspertem w dziedzinie innowacji".


ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu.


Zgodnie z zapewnieniami producenta, jednostka charakteryzuje się trzema cechami: kompaktowym designem, wszechstronnością i przyjaznością środowisku.


Projekt holownika ASD 2312 bazuje na popularnym holowniku ASD 231. Oferuje mocny uciąg na palu rzędu 70 T, a dwie płetwy (twin skeg) pod dziobową częścią kadłuba oraz dwa pędniki azymutalne zapewniają doskonałą zwrotność. Jak czytamy na stronie grupy Damen: " ASD 2312 to znakomity, wszechstronny holownik portowy".


Dodatkowo, jednostka wyposażona jest opcjonalnie w sprzęt do gaszenia pożarów, kontroli zanieczyszczeń, holowania i cumowania, ASD Tug 2312 jest idealnym rozwiązaniem dla władz portowych poszukujących kompaktowego statku, który poradzi sobie w każdej sytuacji. Producent zapewnia, że "pokład roboczy zapewnia bezpieczne środowisko pracy sześciu członkom załogi, podobnie jak mocna, zabudowana wciągarka holownicza, która obsługuje, zamiennie, zarówno operacje na dziobie, jak i na rufie.". To idealne rozwiązanie przy ciasnych warunkach portowych.


Modułowy "Morski System Redukcji NOx" zapewnia zgodność układu napędowego holownika z przepisami IMO Tier III, podczas gdy Platforma Cyfrowa Damen pomaga zmaksymalizować wydajność statku w celu zapewnienia czystej i ekonomicznej eksploatacji


Co więcej, gładki, zaokrąglony kształt kadłuba przyczynia się do niższego zużycia paliwa. Inteligentne układy wnętrz w połączeniu z pełną zgodnością z przepisami dotyczącymi zakwaterowania i komfortu załogi MLC 2006 utrzymują załogę w jak najlepszej kondycji podczas pobytu na pokładzie.


W informacjach prasowych możemy przeczytać, iż Damen produkuje tego typu jednostki "na półkę", dzięki czemu jest w stanie dostarczyć statek w rekordowym tempie.


Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.