• <
PZT_980x120_gif_2020

Nowy holownik zasili flotę gdańskiego WUŻu

Strona główna Porty, logistyka Nowy holownik zasili flotę gdańskiego WUŻu
Nowy holownik zasili flotę gdańskiego WUŻu - GospodarkaMorska.pl

ew/Damen

03.05.2020 Źródło: własne

„WUŻ” Port and Maritime Service będzie miał nowy holownik. To jednostka Ajax, zbudowana według projektu ASD 2312 stworzonego przez Grupę Damen. Pierwotnie, miała dotrzeć do Gdańska wiosną tego roku, ale pandemia koronawirusa zakłóciła harmonogram. Nowy holownik zobaczymy najwcześniej za miesiąc.

Jak podaje Damen, holowniki typu ASD 2312 mają 22,81 m długości, 11,40 m szerokości konstrukcyjnej oraz ponad 70 T uciągu na palu. Jednostki wyposażone są w 2 12-cylindrowe silniki Caterpillar 3512C-HD. Ich maksymalna prędkość to 12,5 w.

Jednostka Ajax przeznaczona dla gdańskiego przedsiębiorstwa została zbudowana w wietnamskiej stoczni Song Cam grupy Damen. Co ciekawe, WUŻ Gdańsk będzie jednym z pierwszych armatorów, którzy wejdą w posiadanie tego nowatorskiego holownika. Do tej pory zostały przekazane cztery takie jednostki, pozostałych osiem znajduje się w budowie bądź zostało dopiero zamówionych.

Jak czytamy w mediach społecznościowych Grupy Damen: "Na pierwszy rzut oka może ASD 2312 może wydawać się niepozorny. Ta mała jednostka ma jednak ogromne możliwości! Ten kompaktowy, wielozadaniowy model zapewnia imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju i wydajności jednostka, jest również ekspertem w dziedzinie innowacji".

ASD to skrót od Azimuth Stern Drive, po polsku pędnik azymutalny, czyli pędnik okrętowy, w którym urządzeniem wytwarzającym siłę poruszającą jednostkę pływającą jest śruba zamocowana pod kadłubem statku na obracającym się wokół pionowej osi ramieniu.

Zgodnie z zapewnieniami producenta, jednostka charakteryzuje się trzema cechami: kompaktowym designem, wszechstronnością i przyjaznością środowisku.

Projekt holownika ASD 2312 bazuje na popularnym holowniku ASD 231. Oferuje mocny uciąg na palu rzędu 70 T, a dwie płetwy (twin skeg) pod dziobową częścią kadłuba oraz dwa pędniki azymutalne zapewniają doskonałą zwrotność. Jak czytamy na stronie grupy Damen: " ASD 2312 to znakomity, wszechstronny holownik portowy".

Dodatkowo, jednostka wyposażona jest opcjonalnie w sprzęt do gaszenia pożarów, kontroli zanieczyszczeń, holowania i cumowania, ASD Tug 2312 jest idealnym rozwiązaniem dla władz portowych poszukujących kompaktowego statku, który poradzi sobie w każdej sytuacji. Producent zapewnia, że "pokład roboczy zapewnia bezpieczne środowisko pracy sześciu członkom załogi, podobnie jak mocna, zabudowana wciągarka holownicza, która obsługuje, zamiennie, zarówno operacje na dziobie, jak i na rufie.". To idealne rozwiązanie przy ciasnych warunkach portowych.

Modułowy "Morski System Redukcji NOx" zapewnia zgodność układu napędowego holownika z przepisami IMO Tier III, podczas gdy Platforma Cyfrowa Damen pomaga zmaksymalizować wydajność statku w celu zapewnienia czystej i ekonomicznej eksploatacji

Co więcej, gładki, zaokrąglony kształt kadłuba przyczynia się do niższego zużycia paliwa. Inteligentne układy wnętrz w połączeniu z pełną zgodnością z przepisami dotyczącymi zakwaterowania i komfortu załogi MLC 2006 utrzymują załogę w jak najlepszej kondycji podczas pobytu na pokładzie.

W informacjach prasowych możemy przeczytać, iż Damen produkuje tego typu jednostki "na półkę", dzięki czemu jest w stanie dostarczyć statek w rekordowym tempie.

Źródło:
własne
port_gdynia_port_zewnętrzny_390x100_jpg_2020
 Ropa brent 45,25 $ baryłka  -0,20% 17:36
 Cyna 17960,00 $ tona 0,39% 5 sie
 Cynk 2370,00 $ tona 2,86% 5 sie
 Aluminium 1739,00 $ tona 1,76% 5 sie
 Pallad 2250,85 $ uncja  0,90% 17:36
 Platyna 996,65 $ uncja  0,32% 17:36
 Srebro 28,10 $ uncja  3,77% 17:36
 Złoto 2054,20 $ uncja  0,69% 17:36

Dziękujemy za wysłane grafiki.