Za rok szwedzka firma Northvolt otworzy w Gdańsku nowoczesną fabrykę modułów bateryjnych. W środę na terenie budowy wbito pierwszą łopatę pod tę inwestycję. Koszt to 200 mln dolarów. Firma zatrudni 500 osób.
„To tutaj już wkrótce powstanie strategiczna nie tylko dla Pomorza, ale i dla Polski największa na naszym kontynencie fabryka umożliwiająca montaż najnowocześniejszych, zrównoważonych systemów magazynowania energii” – napisał szef rządu.
Przypomniał, że firma Northvolt obecna jest w Polsce od 2018 r.
„Nie wątpię, że urzeczywistnienie tego ambitnego, wartego 200 milionów dolarów projektu, stanowi niepodważalny dowód zaufania Northvolt do Polski i Polaków. To najlepsze świadectwo, że nasz kraj jest dobrym miejscem do inwestowania” – stwierdził.
Morawiecki jest przekonany, że inwestycja Northvolt w Gdańsku będzie wspierać "transformację europejskiej sieci energetycznej i przemysłu w uniezależnieniu od paliw kopalnych".
Premier zaznaczył, że dzięki inwestycji Northvolt "najlepiej kształtuje się środowisko nowoczesnego przemysłu 4.0". "Jako rząd zrobimy więc wszystko, by wizjonerskie firmy mogły tu w Polsce jak najkorzystniej funkcjonować" - zapewnił.
Zakład Northvolt będzie zlokalizowany na terenie Pomorskiego Centrum Inwestycyjnego w pobliżu Portu Gdańsk i terminala kontenerowego DCT.
Obiekt o powierzchni 50 tys. metrów kwadratowych powstanie w dwóch etapach, z początkową zdolnością produkcyjną 5 GWh rocznie i przewidywanym rozpoczęciem produkcji w 2022 roku. Potencjalna przyszła wydajność zakładu będzie na poziomie 12 GWh.
Wraz z nowym zakładem Northvolt, produkującym systemy bateryjne i moduły bateryjne powstanie centrum badawczo-rozwojowe, co pozwoli na zatrudnienie 500 osób. O swojej inwestycji w Gdańsku Northvolt poinformował w lutym tego roku.
Źródło: PAP
Ministerstwo Infrastruktury: decyzja w sprawie przetargu na terminal zbożowy w rękach Portu Gdynia
Nowy niemiecki terminal LNG odebrał pierwszy ładunek skroplonego gazu
Nowy kontenerowy plac przeładunkowy w Porcie Gdynia
Kryzysy powodują wzrost kosztów w żegludze, ale frachty znów spadają. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 8-11/2024)
Paliwo uzyskane z orzechów nerkowca szansą na uczynienie żeglugi bardziej "zieloną"?
Pierwszy duży kontenerowiec na metanol już w Europie