Od marca tego roku trwa kluczowa inwestycja na terenie gdyńskiej stoczni, dzięki której będą mogły powstać wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik", a także zostaną zwiększone jej możliwości produkcyjne. Dzięki temu miejsce to ma się prężnie rozwijać w zakresie budowy, remontów i modernizacji okrętów oraz statków.
W związku z budową kluczowego, największego ze wszystkich obiektów trwa montaż ostatnich słupów i dźwigarów dachowych.
Rozpoczyna się także instalacja zewnętrznej klatki schodowej, obudowy
dachu oraz maszynowni do jednej z największych bram w Polsce. Dostawa i
scalanie elementów odbędzie się jeszcze w tym roku. Równolegle z robotami
konstrukcyjnymi trwa montaż płyt elewacyjnych na ścianach północnej i
południowej, zaś wewnątrz hali rozpoczęto już instalację elementów
wentylacji.
Najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa nowej hali, w której będą integrowane m.in. kadłuby trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Kamień węgielny pod jej budowę położono 17 czerwca. Jest wykonywana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, z racji na to może stać się charakterystycznym obiektem Gdyni, podkreślając jej znaczenie w branży stoczniowej. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2 a wysokość hali ma wynieść nawet 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Z kolei w planowanej hali produkcyjnej będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża.
Przy budowie pracuje zwykle 60 pracowników i 25 jednostek sprzętowych, w tym obecnie cztery z sześciu najwyższych, mierzących po 58 metrów wysokości, podnośników dostępnych w kraju. Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, odpowiedzialne za powstanie nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. Według założonego planu roboty mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.
Na 21 stycznia przyszłego roku jest planowane położenie stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", która otrzyma nazwę Wicher. 16 sierpnia br. odbyło się cięcie blach, rozpoczynające jego budowę. Zgodnie z terminami wodowanie ma odbyć się w 2025 roku, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku.
Stena Line zwiększy pojemność ładunkową o 30% na dwóch swoich statkach
Ostatni duński lodołamacz idzie pod młotek
Cięcie blach pod budowę promu pasażersko-samochodowego w Remontowa Shipbuilding S.A.
Norwegia na kursie innowacji, autonomii i dekarbonizacji. Siła klastrowych inicjatyw
W południowokoreańskiej stoczni zwodowano kolejny statek napędzany LNG dla CMA CGM
Geofizyka Toruń oferuje platformę samopodnośną na wynajem