W gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding S.A. odbędzie się 20 marca uroczystość położenia stępki pod budowę piątego z serii niszczycieli min typu Kormoran II. Okręt będzie nosił nazwę ORP „Rybitwa”. Po przekazaniu go Polskiej Marynarce Wojennej w 2027 roku, wejdzie w skład 12. Wolińskiego Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Okręt jest budowany podstawie umowy zawartej w czerwcu 2022 roku pomiędzy Ministerstwem Obrony Narodowej, a konsorcjum, w którego skład wchodzą Stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. (lider) oraz członkowie - Ośrodek Badawczo - Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej S.A. (OBR CTM S.A.) i PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. Jego rozpoczęcie budowy miało miejsce 19 stycznia tego roku, więc kolejne etapy budowy dzielą zaledwie dwa miesiące.
W ostatnich latach normą stały się kolejne wydarzenia związane z budową okrętów dla morskiego rodzaju sił zbrojnych. Gdańska stocznia dostarczy mu do 2027 roku pięć okrętów, w tym trzy niszczyciele min typu Kormoran II oraz dwa okręty rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin". Rybitwa to drugi po Jaskółce przyszły okręt proj. 258, który powstaje na jej terenie. Tamta jednostka z kolei jest w trakcie budowy od 28 marca ub.r., a położenie stępki odbyło się 25 lipca tego samego roku. Na czerwiec br. jest planowane wodowanie kadłuba.
To druga w tym roku uroczystość położenia stępki w gdańskiej stoczni. 23 stycznia odbyła się uroczystość związana z budową drugiego okrętu rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", przyszłego ORP Henryk Zygalski. To okręt rozpoznania radioelektronicznego programu "Delfin", który wraz z bliźniaczym ORP Jerzy Różycki wejdzie w skład Grupy Okrętów Rozpoznawczych 3. Flotylli Okrętów.
Przypomnijmy, że Remontowa Shipbuilding S.A. przekazała zamawiającemu w latach 2017-2023 trzy jednostki tej serii, ORP Kormoran, ORP Albatros i ORP Mewa. Wszystkie wchodzą w skład 13. Dywizjonu Trałowców 8. FOW i stacjonują w Porcie Wojennym Gdynia. Ostatnim zaplanowanym okrętem, który wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców i wciąż czeka na rozpoczęcie budowy, jest przyszły ORP Czajka.
Okręty typu Kormoran II są przeznaczone do prowadzenia operacji w polskiej strefie ekonomicznej jak i misji w grupach taktycznych na Morzu Bałtyckim i Północnym, w tym w ramach zespołów okrętów UER i NATO, choćby Stałych Zespołu Okrętów Przeciwminowych NATO Grupa 1 i 2, a także udziału w misjach zagranicznych. Do głównych zadań tych nowoczesnych jednostek należy poszukiwanie, klasyfikacja, identyfikacja, a także neutralizacja min morskich oraz innych obiektów niebezpiecznych na akwenach morskich, zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na morskich szlakach komunikacyjnych, nadzorowanie dna morskiego oraz znajdującej się tam infrastruktury krytycznej. Działają jako wielozadaniowa platforma dla pojazdów bezzałogowych.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów