• <
nauta_2024

Szkocki prom wybudowany z 6-letnim opóźnieniem, w tle skandal przetargowy i poszkodowana Remontowa Shipbuilding

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki Szkocki prom wybudowany z 6-letnim opóźnieniem, w tle skandal przetargowy i poszkodowana Remontowa Shipbuilding

Partnerzy portalu

Glen Sannox, fot. Ferguson Marine

W Szkocji po raz pierwszy wypłynął ro-pax Glen Sannox (IMO: 9794513). Oddanie jednostki do eksploatacji było opóźnione o prawie 6 lat, a historia budowy statku jest naznaczona oskarżeniami o ustawiony przetarg, w którym stroną poszkodowaną miała być gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A.

Jak relacjonują media na Wyspach Brytyjskich, prom Glen Sannox wyruszył w pierwszą samodzielną podróż w dół rzeki Clyde. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, lada moment zostanie odebrany przez zamawiającego, czyli operatora CalMac. Moment ten miał nastąpić pierwotnie w 2018 roku, a pewnie i tak trzeba będzie na niego jeszcze poczekać. BBC donosi, że na jednostce trzeba jeszcze dokończyć elementy układu napędowego do zasilania LNG.

Kontrowersyjny prom ma wyporność 1273 DWT. Może przyjąć na pokład do 1000 osób (pasażerów i załogi), a także 127 samochodów osobowych lub 16 ciężarowych. Ma 102,4 metra długości, 17 metra szerokości i 3,4 metra w zanurzeniu.

Historia promu Glen Sannox rozpoczyna się w 2014 roku, kiedy to przewoźnik CalMac, spółka należąca do państwowego przewoźnika Caledonian Maritime Assets Ltd., ogłosiła unijny przetarg na budowę dwóch promów pasażersko-samochodowych. Do konkursu stanęła m.in. polska stocznia Remontowa Shipbuilding, która zajęła drugie miejsce. Zwycięzcą okazała się stocznia Ferguson Marine, ulokowana na rzece Clyde w porcie Glasgow. Sęk w tym, że stocznia zaraz potem popadła w problemy finansowe.

W głośnym reportażu BBC podało, że to nie była jednak najgorsza informacja. Stacja zasugerowała, że przetarg był najprawdopodobniej ustawiony. Ferguson Marine nie miała żadnego doświadczenia w budowie dwupaliwowych promów, ale była powiązana z ówczesnym premierem Alexem Salmondem. Co więcej, jak twierdzi BBC, stocznia nie spełniła jednego z minimalnych obowiązków w przetargu, a mimo to miała za to otrzymać pełną specyfikację techniczną jako jedyny z oferentów. Na dodatek jej oferta ostatecznie miała być najdroższa, dostała jednak szansę na jej modyfikację.

Podczas budowy, która od początku szła jak po grudzie, doszło nawet do wodowania kadłuba, który został zbudowany z niewłaściwych materiałów i nie uzyskał zatwierdzenia klasyfikatora. Samo wodowanie było jednak potrzebne do uzyskania kolejnej transzy płatności. O szczegółach ustaleń BBC w sprawie przetargu i późniejszych problemach z budową piszemy szczegółowo w tekście pt. Czy Remontowa Shipbuilding została oszukana w Szkocji?

Co ciekawe, media donoszą także, że szkocki rząd bierze pod uwagę zamówienie w Ferguson kolejnych siedmiu mniejszych jednostek. W stoczni mają także powstawać sekcje na potrzeby fregat typu 26, powstających dla Royal Navy w ramach kontraktu z koncernem BAE. Warto dodać, że umowa z CalMac dotyczy dwóch promów, a Glen Sannox to dopiero pierwszy z nich.

etmal_790x120_gif_2020

Partnerzy portalu

EU_CERT_2024

Dziękujemy za wysłane grafiki.