Z racji na rosnącą potrzebę chronią morskiej infrastruktury, firma Kongsberg ogłosiła 1 lipca, że uruchamia wyjątkowy „poligon testowy", pod nazwą Oslofjord Critical Maritime Infrastructure Protection Test Bed, mieszczący się w Horten w Norwegii. Celem jest rozwój oferty zintegrowanych rozwiązań, które mają wspomóc ochronę obiektów istotnych dla funkcjonowania państwa i społeczeństwa, jak podwodne rurociągi, kable i instalacje oraz porty.
Otwarty z udziałem przedstawicieli firmy i zaproszonych gości ośrodek ma stanowić centrum, w którym będzie możliwe testowanie i demonstrowanie najnowszych technologii, produktów i systemów. W zamierzeniu umożliwi współpracę interesariuszy, dając partnerom i władzom szansę na testy wyposażenia, symulacje działań i podjęcie szkoleń z danymi z użyciem radarów, satelitów i czujników podwodnych. Ponadto będzie działać jako forum do dyskusji i dzielenia się wiedzą, zajmując się pojawiającymi się wyzwaniami i oceniając przyszłe rozwiązania.
– Oslofjord Test Bed zapewnia nam konkretne narzędzie do wzmocnienia gotowości morskiej. Centrum jest wynikiem współpracy przemysłu, badaczy i władz i pokazuje, jak norweska technologia i innowacja mogą być stosowane, aby sprostać nowej erze bardziej złożonych zagrożeń i wyższych wymagań dotyczących bezpieczeństwa – wskazał Terje Aasland, minister energii Norwegii.
– W obliczu trwającej niepewności geopolitycznej i coraz bardziej dynamicznego obrazu ryzyka, potrzeba ochrony krytycznej infrastruktury morskiej nigdy nie była większa. W Kongsberg jesteśmy w wyjątkowej pozycji, aby dostarczać skalowalne technologie, łączące autonomię podmorską, nadzór satelitarny, monitorowanie ruchu i analizę w czasie rzeczywistym w celu zwiększenia świadomości, zrozumienia i ostatecznie działania w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom. Współpracując ściśle z władzami i partnerami biznesowymi w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Łącząc technologię, spostrzeżenia i interesariuszy w tym centrum, możemy pomóc zapewnić najlepsze podejście do ochrony kluczowych aktywów i samego społeczeństwa – wskazuje Geir Håøy dyrektor generalny Kongsberg
Biorąc pod uwagę zagrożenia dla krytycznej infrastruktury oraz fakt, że tych tylko przybywa, na co wskazało szereg incydentów na Morzu Bałtyckim na przestrzeni kilku lat, z natężeniem na 2023 i 2024 rok, ryzyko dla ruchu morskiego, transferu danych i energii, jak i środowiska naturalnego, jest widoczne prawdopodobnie bardziej niż kiedykolwiek przedtem w XXI wieku Håøy wskazuje na potrzebę tworzenia innowacji, strategii oraz podstaw dla krajowej i międzynarodowej współpracy, aby móc odpowiedzieć na wszelkie wyzwania. Centralnym miejscem na to ma być nowo otwarty ośrodek w Horten.
Plac testowy Oslofjord CMI Protection Test Base został uruchomiony w następstwie Białej księgi rządu Norwegii na temat całkowitej gotowości, w której podkreślono potrzebę głębszej współpracy między władzami publicznymi a przemysłem w celu sprostania złożonym, zmieniającym się wyzwaniom bezpieczeństwa. Na terenie placówki będą też rozwijane i prezentowane innowacje, od podwodnych czujników i dronów Kongsberg Discovery po systemy monitorowania ruchu Kongsberg Norcontrol i KSAT, zwalczając globalne wyzwania bezpieczeństwa morskiego za pomocą spostrzeżeń pochodzących z satelitów.
Celem norweskiego koncernu jest pozyskanie klientów i partnerów z sektora publicznego oraz prywatnego, aby badać możliwości wspólnych badań, rozwoju i szkoleń. Otwarte centrum ma aktywnie współpracować z inicjatywami bezpieczeństwa UE i przyczyniać się do rozwoju kilku programów w ramach Europejskiego Funduszu Obronnego. Wskazuje przy tym na swoje „oddanie rozwijaniu technologii”, umożliwiając takie zdolności jak patrolowanie, nadzorowanie i ochronę krytycznej infrastruktury morskiej. Oferowane przez Kongsberg systemy mają działać na wszystkich warstwach środowiska morskiego, aby zbierać dane, wykorzystując zaawansowane oprogramowanie, sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe, aby dostarczać informacje wywiadowcze i tworzyć optymalną świadomość sytuacyjną.
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
Szwedzi czekają na polskie promy. W porcie Ystad rosną obawy o finanse i przyszłość wspólnego projektu
Latarnie Gospodarki Morskiej 2022 w kategorii "Lider Technologii Morskich". Ruszyło głosowanie online
Drugi okręt podwodny dla sił morskich Hiszpanii zwodowany. Tak się prezentuje
Ulstein woduje kolejny statek, którego kadłub zbudował CRIST. Tak prezentuje się Nexans Electra
Mitsubishi Shipbuilding dostarcza duży prom samochodowy Keyaki japońskim zamawiającym
W Turcji ruszyła budowa pierwszego okrętu logistycznego dla sił morskich Portugalii
Hiszpański „Hydrograf”? Navantia zbuduje okręty specjalistyczne dla Armada Española
Duńskie promy bardziej przyjazne środowisku. Jeden z nich otrzyma nowy system akumulatorów