W 2022 r. wypłynie na wody Norwegii pierwszy w świecie zeroemisyjny i autonomiczny kontenerowiec. Żegluga norweska jest liderem we wdrażaniu technologii przyjaznych środowisku – to konkluzja seminarium zorganizowanego w październiku w Oslo. Konferencji towarzyszyła prezentacja Yara Birkeland, w której uczestniczyli premier Jonas Gahr Støre oraz Bjørnar Skjæran, minister rybołówstwa i polityki oceanicznej.
Była to pierwsza i jedyna podróż statku z macierzystego portu Horten do Oslo przed uruchomieniem stałego połączenia między lokalnymi portami norweskimi. Uczestnicy spotkania mogli naocznie przekonać się o zaletach statku i dowiedzieć się więcej o procesie dojścia do tak zaawansowanej technologicznie jednostki.
Zeroemisyjny i bezzałogowy
– Jesteśmy dumni, że możemy zaprezentować pierwszy na świecie w pełni elektryczny i bezzałogowy kontenerowiec. Ograniczy on emisję tysiąca ton CO2 i zastąpi 40 tys. przejazdów ciężarówkami z silnikiem Diesla rocznie – zaznaczył Svein Tore Holsether, dyrektor generalny Yara w czasie prezentacji statku w Oslo.
Po przybyciu statku do Oslo załoga i kierownictwo Yara gościło premiera Jonasa Gahra Støre i ministra rybołówstwa i polityki oceanicznej Bjørnara Skjærana na pokładzie Yara Birkeland.
– Od dłuższego czasu czekaliśmy na dzień [wprowadzenia statku do regularnej żeglugi – MG]. Yara Birkeland będzie transportować nawozy mineralne między Porsgrunn a Brevik i przyczyni się do znacznego ograniczenia emisji CO2 podczas transportu – powiedział Holsether i podkreślił, że jest „to doskonały przykład zielonej transformacji w praktyce”.
Siła żeglugi i innowacji
Norweskie firmy Wilhelmsen
oraz Kongsberg powołały pierwszego w świecie operatora statków
autonomicznych. W sierpniu 2018 r. firma Massterly zaczęła koordynować
cały proces związany z projektowaniem, a następnie zarządzaniem i
eksploatacją statków bezzałogowych na całym świecie.
Wilhelmsen
to silny morski operator logistyczny, działający na rynku transportu
morskiego i offshore. Zarządza flotą ponad 450 statków oraz zatrudnia 21
tys. osób, w tym ponad 9 tys. oficerów i marynarzy, także z Polski.
Armator posiada sieć biur usytuowanych w 2,2 tys. lokalizacji (głownie w
portach) w 125 krajach.
Kongsberg zapewnia innowacyjne
rozwiązania techniczne dla statków, z wykorzystaniem rozwiązań
informatycznych i kosmicznych. M.in. symulatory tej firmy są
wykorzystywane przez Szkołę Morską w Gdyni do szkolenia oficerów.
Obie
firmy posiadają silne przedstawicielstwa w Polsce, więc jest szansa na
włączenie polskich inżynierów, oficerów oraz specjalistów od logistyki w
działania innowacyjne na poziomie światowym. Tym bardziej, że w
Bałtyckim Klastrze Morskim i Kosmicznym działa HUB ICT & AI oraz HUB
produkcji statków zeroemisyjnych.
Wilhelmsen wraz firmą Kongsberg
postanowiły kilka lat temu połączyć siły w rozwoju żeglugi statkami
bezzałogowymi. Co ciekawe, projekt powstał z inicjatywy fabryki nawozów
Yara w Herøya.
W morze bez załogi
– Mamy nadzieję, że ten statek będzie początkiem nowego typu bezemisyjnych kontenerowców. Na świecie jest wiele miejsc, gdzie mamy do czynienia z zatłoczonymi drogami, które skorzystają z takiego zaawansowanego technologicznie rozwiązania – mówił Holsether.
Lądowe centra
zarządzania i obsługi statków autonomicznych pozwolą na sterowanie ich
ruchem w Norwegii i na całym świecie – twierdzą twórcy statku i
podkreślają, że gwarancją sukcesu przedsięwzięcia jest ponad 360-letnie
doświadczenia obu firm. W Norwegii, państwie o długoletnich tradycjach
morskich, rozumie się również, że przyszłość gospodarki można budować na
innowacjach wdrażanych w gospodarce morskiej.
Rozwiązania
autonomiczne i zdalne zarządzanie operacjami w transporcie morskim są
ważnym kierunkiem w rozwoju przemysłów morskich – wynika z analiz
Kongsberg.
Dobre wiatry dla ekologii
–
Norwegia to wielki kraj oceaniczny i morski i inne narody oczekują od
Norwegii ekologicznych rozwiązań na morzu. Yara Birkeland jest wynikiem
potencjału wiedzy i doświadczenia, jakie posiadamy w norweskim klastrze
morskim i przemyśle – mówił Geir Håøy, dyrektor generalny Kongsberg
Group.
– Projekt wykazuje, w jaki sposób opracowaliśmy wiodącą
na świecie innowację, która przyczynia się do zielonej transformacji i
zapewnia ogromne możliwości eksportowe dla norweskiej technologii i
przemysłu – podkreślił Håøy.
Yara Birkeland to wspólny
projekt kilku podmiotów, w którym Kongsberg odpowiada za rozwój i
dostarczanie wszystkich nowo opracowanych technologii dla statku. Statek
będzie obsługiwany z centrum monitoringu i operacji Massterly w Horten.
Massterly jest wspólnym przedsięwzięciem firm Kongsberg i Wilhelmsen.
Imitację
działania takiego centrum mogliśmy obserwować w Szkole Morskiej w Gdyni
wraz z logistykami z Łotwy. W czasie prezentacji instruktor, kpt. ż.w. z
długoletnim doświadczeniem wprowadzał ze swojego stanowiska dane na
symulator – mostek kapitański. A ponieważ w szkoleniu oficerów
wykorzystywane są urządzenia i oprogramowanie firmy Kongsberg, to
uczestnicy treningu mogą czuć się prawie jak na statku bezzałogowym.
Wszak na mostku jest tylko przyszły kapitan.
Rządowe wsparcie
Należy
tu podkreślić, że projekt Yara Birkeland nie zostałby zrealizowany,
gdyby nie wsparcie finansowe rządu Norwegii dla prywatnych firm. Enova,
rządowa agenda odpowiedzialna za promocję energii odnawialnej,
przeznaczyła 133,5 mln NOK na budowę pierwszego na świecie elektrycznego
i autonomicznego kontenerowca.
– Dążąc do budowy
społeczeństwa niskoemisyjnego, emisje z transportu muszą zostać
ograniczone prawie do zera – mówił w Oslo Nils Kristian Nakstad,
dyrektor generalny Enova. Nakstad stwierdził, że „aby to osiągnąć,
potrzebujemy projektów, które mogą zmienić rynek – projektów, które mają
potencjał, by utorować drogę innym i przyspieszyć tempo zmian w ich
sektorze. Wierzymy, że właśnie to zrobi pierwszy na świecie autonomiczny
i całkowicie elektryczny kontenerowiec”.
Wprowadzenie
kontenerowca do serwisu rozpoczyna dwuletni okres testowania
technologii, która ma sprawić, że między portami będzie pływał statek
bezzałogowy. W portach statek będzie również ładowany i rozładowywany w
obsługiwanych przez roboty w zautomatyzowanych terminalach. Baterie będą
ładowane z lądu w czasie postoju statku. W efekcie ma to być w pełni
autonomiczny kontenerowiec z napędem elektrycznym.
Statki z
napędem elektrycznym buduje już Crist oraz Remontowa Shipbuilding, więc
dziś nie jest to już wyróżniająca się innowacja. Do budowy takich
statków łącznie z magazynami energii na lądzie gotowy jest też Baltic
ZEV HUB, którego koordynatorem jest stocznia Crist.
Amoniak do silników
Równolegle
z budową statku Yara Birkeland, Yara zainicjowała rozwój produkcji
ekologicznego amoniaku. Przeznaczony jest on dla żeglugi. Ma to być
paliwo bezemisyjne. Do realizacji tego zadania powołano Yara Clean
Ammonia.
– Energia odnawialna była naszym punktem wyjścia w
1905 roku. Teraz amoniak sprawia, że wracamy do korzeni – mówił Magnus
Krogh Ankarstrand, dyrektor generalny Yara Clean Ammonia. Ankarstrand
przewiduje, że „rozbudowana sieć żeglugi i istniejąca infrastruktura
sprawiają, że amoniak ma potencjał, aby stać się wiodącym paliwem dla
żeglugi oceanicznej na całym świecie”.
Yara to największy na
świecie producent nawozów. Firma wykorzystuje amoniak do produkcji
swoich towarów. Obecna produkcja amoniaku wykorzystuje 2% światowego
zużycia energii z paliw kopalnych. Odpowiada to około 1,2% całkowitej
światowej emisji gazów cieplarnianych – wyliczyli eksperci Yara.
–
Jako największy na świecie producent amoniaku, Yara uruchomiła
ofensywny plan na skalę międzynarodową – informuje Ankarstrand i
wyjaśnia, że jego celem jest zarówno usunięcie emisji powstających w
czasie obecnej produkcji, „jak i rozpoczęcia produkcji nowego, czystego
amoniaku”.
Polska kosmiczna szansa
Polska na
miarę swoich możliwości włącza się rozwiązania innowacyjne w przemysłach
morskich z zastosowaniem technologii kosmicznych. W ramach prowadzonego
kilka lat temu przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną akceleratora
Space3ac pojawiło się kilka rozwiązań z sektora ICT i kosmicznego,
które zastosowane zostały w polskich portach w Gdańsku i Gdyni. Dziś w
ramach projektu GALATEA nasze firmy mają szansę zaistnieć w obszarze
zaawansowanych rozwiązań technologicznych w obszarze smart ship,
shipyard i smart port. Pierwsze projekty dostały dofinansowanie w
wysokości 180 tys. i 120 tys. euro. Następne czekają na przyjęcie do
realizacji.
Klaster został zaproszony przez Aerospace Valley
oraz Le Pôle Mer Méditerranée do uczestnictwa w projekcie GALATEA
realizowanym w ramach Horyzontu 2020. Centre for Technology Transfer LLC
z Chorwacji oraz ÅKP z Norwegii zaprosiły Klaster do projektu
ZEVinnovation pod nazwą „Strengthening Transnational Co-operation,
Knowledge and Technology Transfer in Development of Electric Vessels and
Fostering Innovations in SMEs”.
Uczestnictwo Bałtyckiego Klastra
Morskiego i Kosmicznego wraz z partnerami z Norwegii i Chorwacji w
tworzeniu HUBu produkcji statków elektrycznych stwarza szansę polskiemu
przemysłowi okrętowemu na wejście na rynek krajów skandynawskich i Morza
Śródziemnego z produkcją statków zeroemisyjnych i autonomicznych.
Czas na projekty międzynarodowe
Nasze
firmy wykazały, że umieją wykorzystać dane z obserwacji Ziemi,
telekomunikacji i nawigacji satelitarnej do optymalizacji ruchu lądowego
w portach lub monitoringu zanieczyszczeń. Mamy już osiągnięcia w
produkcji bezzałogowych hydrodronów i dronów podwodnych i
wykorzystywania ich na małą skalę. W porcie w Gdyni, w czasie ruchu
statków testowane były bezzałogowe jednostki autonomiczne wyprodukowane w
Polsce przez Centrum Techniki Morskiej oraz Marine Technology.
Opracowany
przez Marine Technology HydroDron 1 cechuje się mobilnością, tj.
istnieje możliwość przewożenia go w rejon misji na przyczepie
samochodowej bądź na większej jednostce nawodnej – statku bazie – i
wodowania z przyczepy z plaży, brzegu, nabrzeża, pomostu lub ze statku
bazy. Niedawno bezzałogowa podwodna platforma typu AUV-Stealth otrzymała
nagrodę w IX edycji konkursu Lider Bezpieczeństwa Państwa 2021.
Platformę zaprojektował prof. Politechniki Gdańskiej Mirosław Gerigk z
Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa.
Mamy
doświadczenie w integracji nauk kosmicznych i zajmujących się morzem.
Kilkanaście konferencji organizowanych przez klaster BSSC z Komisją Nauk
Kosmicznych gdańskiego PAN dowiodło, że młodzi naukowcy i profesorowie
znakomicie dogadują się z biznesem.
Brak finansów w kraju nie pozwala na realizowanie dużych projektów krajowych. Taką szansę stwarzają projekty międzynarodowe. Pozwalają one naszym naukowcom i firmom działającym w przemysłach morskich wypłynąć na szerokie oceany. Mamy potencjał. Trzeba tylko podnieść żagle.
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"
Nowa lokalizacja firmy Roxtec
Carnival Corporation z dobrym wynikiem za pierwszy kwartał
Stoczniowcy wyróżnieni przez marszałka za wkład w rozwój województwa pomorskiego