• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Wärtsilä pracuje nad autonomicznymi barkami dla portu w Rotterdamie

23.10.2021 22:18
Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Wärtsilä pracuje nad autonomicznymi barkami dla portu w Rotterdamie
Wärtsilä pracuje nad autonomicznymi barkami dla portu w Rotterdamie - GospodarkaMorska.pl
Fot. Andrey Sharpilo/Unsplash

Międzynarodowe konsorcjum, któremu przewodzi Port Rotterdam, otrzymało od Unii Europejskiej 25 milionów euro na projekty dotyczące zrównoważonej portowej logistyki. W pierwszej kolejności powstanie plan całkowitego wyeliminowania emisji z transportu wewnątrz, z i pomiędzy portami, w czym pomóc mają autonomiczne barki.

W ramach projektów objętych dofinansowaniem odbywają się prace badawcze dotyczące różnych zielonych paliw, ale także automatyzacji i cyfryzacji procesów. Projekt badawczy otrzymał nazwę MAGPIE (sMArt Green Ports as Integrated Efficient multimodal hubs – „inteligentne zielone porty jako zintegrowane i wydajne węzły logistyczne”). Badaniom przewodzi zarząd Portu Rotterdam, ale w projekcie biorą udział inne organizacje: DeltaPort (Niemcy), HAROPA (Francja), Sines (Portugalia) oraz 10 instytucji badawczych i 30 firm z Niderlandów, Niemiec, Francji, Portugalii i Danii.

Jednym z największych wyzwań, jakie postawili sobie członkowie projektu, jest opracowanie opłacalnego z komercyjnego punktu widzenia autonomicznego transportera kontenerowego, który miałby kursować między portowymi terminalami i wspomagać w ten sposób przepustowość portów w zakresie wewnętrznej logistyki. Tym podprojektem zajmować się będzie fińska firma Wärtsilä.

Finowie posiadają już projekty autonomicznej barki, która będzie naszpikowana elektroniką i sensorami, które mają pozwolić jej na bezpieczną nawigację po po portach. Wärtsilä podaje, że autonomiczne rozwiązania opracowane przez firmę były już testowane w ruchliwych portach w Singapurze.

– Uważamy, że środki transportu lądowego nie będą w stanie wchłonąć pojawiającego się wąskiego gardła pojemnościowego dla wewnętrznego ruchu kontenerów. W związku z tym dostarczymy koncepcję autonomicznej e-barki, która może znacznie zwiększyć wydajność w porcie w Rotterdamie dzięki zautomatyzowanemu przeładunkowi towarów drogą morską. Naszą ambicją jest, aby w ciągu najbliższych kilku lat te transportery kontenerowe zostały wprowadzone do inteligentnej sieci logistycznej – mówi Hendrik Busshoff, inżynier ds. rozwoju biznesu w Wärtsilä Voyage.

Barka ma być nie tylko autonomiczna, ale także bezemisyjna. Zostanie wyposażona w napęd elektryczny, do którego energię dostarczy wymienialny akumulator, który będzie ładowany przy pomocy odnawialnych źródeł. W porcie ma powstać cała sieć punktów ładowania, dzięki czemu na barkach będą instalowane naładowane baterie, a rozładowane będą w międzyczasie podpinane do sieci. Podobnym rozwiązaniem jest zainteresowany niderlandzki gigant browarniczy Heineken, który poszukuje możliwości bezemisyjnego transportu 45 tysięcy kontenerów piwa rocznie do portu w Rotterdamie – wymienialne boksy z bateriami miałyby zasilać obsługujące browar barki.

Port Gdynia - Budowa infrastruktury portowej do odbioru ścieków ze statków w Porcie Gdynia - 390x150
port_gdańsk_deepwater_2021_390x100

Surowce

 Ropa brent 64,38 $ baryłka  0,00% 21:58
 Cyna 40237,00 $ tona 0,15% 24 lis
 Cynk 3429,00 $ tona 0,23% 24 lis
 Aluminium 2698,00 $ tona 0,30% 24 lis
 Pallad 2680,00 $ uncja  0,00% 21:57
 Platyna 1191,10 $ uncja  0,00% 21:59
 Srebro 25,11 $ uncja  0,00% 21:59
 Złoto 1731,30 $ uncja  0,00% 21:59

Dziękujemy za wysłane grafiki.